MP 2010 -näyttely uhattuna?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Heksa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei ne ole ainoastaan Suomen messut jotka ovat niitä hintoja nostaneet pilviin. Ajatellaan että jos vien prätkäni huoltoon/viritykseen, joka kestää 8 h, a 78 €. Se tekee mitättömät 624 € ja jos siihen lisätään vaikka se 240 € osia, vaikka nyt sit uus ketjurataspaketti ja uudet tulpat vaikka. Ei paha, hinta on yhteensä vasta 864 €.  
kaboom.gif


Jos ajatellaan että se huoltomies teke 37,5 h viikkoa ja 80% on asiakkaalta laskutettavaa aikaa. Loput on osien tilausta ja muuta paperityötä. Jos kuussa on 21 työpävää niin se tekee 157,5 h, jolloin saadaan 126 asiakkaalta laskutettavaa tuntia a 78 €, niin se tekee yhteensä 9 828 €. Oletetaan että asentaja saa palkkaa vaikka 2200 € kuussa. Jos työnantajan palkkakulut olisi 1,5 x 2200 €, niin se tekisi 3300. Jäisi tuosta vielää se 6528 € Tilavuokriin ja huoltolaite/työkalu investointien kuolettamiseen. Ja tuohon ei ollut vielä laskettu sitä 10-20 % katetta jota saadaan vielä lisäksi siitä varaosa/tarvike-myynnistä.

Että silleen....  
kaboom.gif
Pistä ihmeessä pyörähuolto pystyyn ja kokeile paljonko laskutustunteja saat tehtyä esim joulukuussa, tammikuussa ja helmikuussa. Teet hyvän tilin ja olet itsesi herra kun olet yrittäjänä.
En tiedä, mutta ei tunnu vaikuttavan hintaan millään lailla teetätkö ison huollon tammikuussa vaiko heinäkuussa. Taksa on sama 78€. Eli kyllä sitä kysyntää täytyy olla tammikuussakin. Sitä paitsi kuka pyöräänsä seisottaa kesällä, jos ei oo pakko. Tuntuu olevan niin että kaikkissa pienemmissä huoltomestoissa pyörä seisoo joka tapauksessa sen viikon, vaikka työtunteja laskutetaan 6-8.

Perustaisin oman pajan heti, jos ymmärtäisin moottorin sielunelämästä tarpeeksi.
033102bebe_1_prv.gif
Eihän sun tarvitse moottorin sielunelämästä mitään ymmärtää, sen kun palkaat ammattimiehet hoitamaann sen puolen. Keskityt itse nauttimaan niistä valtavista tuloista joita paja tuottaa
033102beer_1_prv.gif
033102beer_1_prv.gif
 
Ei ne ole ainoastaan Suomen messut jotka ovat niitä hintoja nostaneet pilviin. Ajatellaan että jos vien prätkäni huoltoon/viritykseen, joka kestää 8 h, a 78 €. Se tekee mitättömät 624 € ja jos siihen lisätään vaikka se 240 € osia, vaikka nyt sit uus ketjurataspaketti ja uudet tulpat vaikka. Ei paha, hinta on yhteensä vasta 864 €.  
kaboom.gif


Jos ajatellaan että se huoltomies teke 37,5 h viikkoa ja 80% on asiakkaalta laskutettavaa aikaa. Loput on osien tilausta ja muuta paperityötä. Jos kuussa on 21 työpävää niin se tekee 157,5 h, jolloin saadaan 126 asiakkaalta laskutettavaa tuntia a 78 €, niin se tekee yhteensä 9 828 €. Oletetaan että asentaja saa palkkaa vaikka 2200 € kuussa. Jos työnantajan palkkakulut olisi 1,5 x 2200 €, niin se tekisi 3300. Jäisi tuosta vielää se 6528 € Tilavuokriin ja huoltolaite/työkalu investointien kuolettamiseen. Ja tuohon ei ollut vielä laskettu sitä 10-20 % katetta jota saadaan vielä lisäksi siitä varaosa/tarvike-myynnistä.

Että silleen....  
kaboom.gif
Pistä ihmeessä pyörähuolto pystyyn ja kokeile paljonko laskutustunteja saat tehtyä esim joulukuussa, tammikuussa ja helmikuussa. Teet hyvän tilin ja olet itsesi herra kun olet yrittäjänä.
En tiedä, mutta ei tunnu vaikuttavan hintaan millään lailla teetätkö ison huollon tammikuussa vaiko heinäkuussa. Taksa on sama 78€. Eli kyllä sitä kysyntää täytyy olla tammikuussakin. Sitä paitsi kuka pyöräänsä seisottaa kesällä, jos ei oo pakko. Tuntuu olevan niin että kaikkissa pienemmissä huoltomestoissa pyörä seisoo joka tapauksessa sen viikon, vaikka työtunteja laskutetaan 6-8.

Perustaisin oman pajan heti, jos ymmärtäisin moottorin sielunelämästä tarpeeksi.
033102bebe_1_prv.gif
Harva asiakas tuo pyöränsä huoltoon loka-maaliskuun välisenä aikana. Huollossa alkaa ruuhka kun kevätaurinko sulattaa lumet ja ajamaan pitäisi päästä, perinteisesti. Jos katsotaan asentajan produktiivisuutta 12kk jaksossa niin se ei alalla ole 80%:tia. Kannattaa muistaa että on esim. lakisääteiset vuosilomat, palkalliset arkipyhät, yms. Eikä huollossa vaihdetut uudet osat ole kauppiaalle ilmaisia, ne on ostettuja.

Kuinka paljon pyörämyynti on todellisuudessa laskenut. Tullin tilastojen mukaan uusien pyörien veropäätöksiä on tehty 41% vähemmän kuin viime vuonna. Myyntitilastojen mukaan myynti on pudonnut 31%. Onko kauppiailla maahantuojilta ostettuja verottomia pyöriä runsaasti varastossa vai mistä ero syntyy.

Pelkät myyntiprosentit eivät kerro kuinka paljon kauppiaiden kate on pudonnut kiristyneessä markkinatilanteessa. Voihan olla niin että varastoa myydään eri syistä ulos jopa nolla katteella.

Se että messut siirretään Lahteen ei tilanne korjaannu, lattiavuokran osuus on niin pieni osa messukustannuksia että vaikka sitä ei edes perittäisi niin moni aikaisemmin Messukeskuksessa mukana ollut yrittäjä ei lähde Lahteen koska kassa on vajaa. Jos yrittäjä pystyy vallitsevassa markkinatilanteessa pitämään (maksamaan palkkaa) koko henkilökuntansa töissä niin hattua kannattaa nostaa. Mielestäni parempi valinta, jos joutuu valitsemaan mihin rahaa käyttään, on palkanmaksu, ei valtakunnalliset messut. Moni kuitenkin joutuu valitsemaan.
 
Täytyy kyllä hämmästellä niin maahantuojien kun kauppiaidenkin täydellistä kädettömyyttä.

Juuri näinhän tulee toimia kun myynti laskee ?

1. Älä näytä uusia malleja massoille
2. Säästä kaikissa markkinointikuluissa
3. Usko vakaasti että asiakas kyllä tulee sinun luokse
4. äläkä missään tapauksessa tilaa mallikappaleita myymälään

Korjaavat toimenpiteet.

1. irtisano työsuhteesi sillä olet huono siinä mitä teet
2. ota riski, sillä ilman riskejä ei tule menestystä.

saas nähdä tekeekö Routo ja Sakke jotain sillä heissä nyt ehkä on hitunen jäljellä innovatiivista torikauppiasta..

muut on joukko vellihousuja joiden markkinointikyky ja luovuus on aivan luokantonta..

Hitto kun tuli hyvä olo,  

062802jumpie_prv.gif
ET ole tainnut ymmärtää, että nimenomaan VALMISTAJAT ei osallistu tänä vuonna Euroopassa kuin harvoille messuille. Tehdas on näin päättänyt monen kohdalla. Silloin ei maahantuoja saa osallistua, vaikka itse haluaisikin.

Ihan turha haukkua maahantuojia ja kauppiaita kädettömiksi, jos ihmiset ei esim. tämän vuoden järjettömien messusatsausten jälkeen silti ostaneet pyöriä.

Jo viimevuonna myynti putosi merkittävästi. Vain saastemääräysten takia oli maahantuojien pakko rekisteröidä myymättömiä pyöriä ennen vuodenvaihdetta, jotta ne sai edes liikenteeseen, jos joku vaikka ostaisi pyörän joskus. Tämä aiheutti rekisteröintitilastoon ison positiivisen virheen tai harhan.

Tänä vuonna karu totuus sitten näkyy kaikessa karmeudessaan.

Kädettömiä on siten olleet nimenomaan pihit asiakkaat.
tounge.gif


"Kylläpä helpotti"
062802moto_prv.gif
Kyllä käsitin ja jopa oikein hyvin.

Onko se nyt noin vaikeea ymmärtää !

A. Onko Mp kauppiaan tai MP tarvike kaupan olemassaolo kiinni Tehtaan tuesta ! jos on niin voi voi

B. Edelleen Jos ei asiakkaat osta, Mitä teet ?

- kiukuttelen enkä tilaa sitäkään vähää mitä nyt hyllyissä on
- yritän rahoittaa liiketoimeni asiakkaiden etumaksuilla
- en varmasti esittele tuotteitani missään , viittaan vain netti informaatioon, ja jos on ihan pakko sitten se palikka asiakkaalle hoitaan, niin ainakin saa asiakas sitten hoitaa rahoituksen siihen sillä omiahan en laita liiketoimintaani.

- Diileriä EI todellakaan KIELLETÄ osallistumista erilaisiin tuote esittely tapahtumiin, juuri vastaavalla kielteisellä asenteella
pienyrityksen ja erikoisliikkeen markkinnoinnin suurin jarru on yrittäjä itse.

Olen kanssasi samaa mieltä suomen messujen suorastaan ääliömäisestä hinnoittelusta.

Mutta juurikin tuollaiset tapahtumat, tälläisenä aikana luulisi yhdistävän alan pien yrittäjiä ja YRITTÄMÄÄN jotain muuta kuten routo nyt tekee..

Eli jos yrittäjä joka aamu ajattelle että nyt on lama ja Mä en satsaa tai ota riskiä minnekkään suuntaa niin siittä seuraus on ilmeinen.

Ja viittasit aiheeseen kun asiakas ei osta,ja kuinka kauppias menettelee... rakennan nyt toisen mielikuva harjoitteen

Asiakas on ostanut 2 vuotta sitten uuden mp

Samainen asiakas on ostanut aina 2 vuoden välein samasta liikkeestä uuden MP

NO nyt tulikin lama ja Asiakas ei syystä tai toisesta uskalla osaa uutta tänä vuonna vaan päättääkin pitää saman Mp vielä yhden lisä vuoden..

KAupias , onkin ihan parkana ja ehkä hieman vittuuntuneena kun ei ostakkaan asiakas uutta, siitä sitten kauppias rupeaa mököttämään ja kun sama toistuu niin tekee kauppias parka päätöksen et nyt on lama ja kukaan ei osta..

Esimerkki 1

Jospa kauppias olisikin paneutunut asiakkaan tilanteeseen ja ruvennut sitten yhdessä asiakkaansa kanssa kehittämään ja varustamaan tuota 2 vuotta vanhaa pyörää, ja kuskia, kannustanut asiakasta siis kuluttamaan ja ostamaan tuotteita kauppias paran tarvike ja heebel osastolta..

tällöin kauppias parka huomaakin että näähän ostaa varusteita niihin mopoihin ja jopa ehostaa niitä mopojaan, sillä usein vaihto ajatukset häviää kunhan saa jotain persoonallista niin pyörään kun kuskiinkin.

Saisipa Kauppias parka asiakkaansa tyytyväisiksi , jaisi palikkaa ja kilkettä myytyä ja sit vaikka seuraavana vuonna myytyä sitten se uuden Mp, samaiselle asiakkaalle josta , kerta osto asiakkaasta olisikin muodostunut asiakkuus ( asikkuus muodostuu kun ostokertoja on useita samasta paikasta )

Mutta tämähän on mahdotonta kun kellään ei ole täällä mitään osia varastossa, ( oisko tässä kauppias paralla osuuta)

mielestäsi tuskin , sillä mehän olaan teidät tehneet kädettömiksi... just just

Sorry tästäkin mutta jotta en mene liian syvälle niin
edelleen joukko kädettömiä piipittäjiä
 
Eli kiteytettynä; Jokainen markkinointiin laitettu euro tulee kauppiaalle kahtena takaisin (oli aika mikä tahansa), a(a)siakas ostaa mitä vaan ja kuinka paljon vaan jos näkee tuotteen messuilla (nykyäänhän tuotetietoa on kovin vaikea saada muuten ja ihmiset on niin vietävissä, ettei yksikään pääse ständiltä pois ostamatta).

Toisaalta kauppiaan näkökulmasta; Jos messuille osallistumisesta jo pelkästään tulee turskaa, pitää vaan luottaa siihen, että niin suuri uusi asiakaskunta kuitenkin saatiin kasaan, että vaikkeivat messuilla mitään ostaneetkaan, ryntäävät kyllä heti seuraavalla viikolla ostamaan ja kassakone kilahtelee kivasti. Isot varastot kannattaa aina pitää ihan siltä varalta, ettei joudu ikänä tilanteeseen, jossa tilataan asiakkaan tarvitsema osa tms, sillä isot varastot on pääomaa ja pääomahan on vaurautta, eiks je?

Niinno, mitäs mä tästäkään asiasta tiedän, palkkatyössä, en kaipaa mp-messuja, enkä vaihda mopoa kahden vuoden välein.... ja kaiken lisäksi ostan sen minkä tarvitsen, en sitä mikä mulle kerrotaan tarpeelliseksi.
 
Kyllä tämä välivuosi on ihan hyvä. Puolin ja toisin voidaan hieman vetää happea ja miettiä miten pitää uudistua. Ei se ole mitenkään edistyksellistä että vuodesta toiseen jatketaan samalla kaavalla kustannusten vain noustessa. Tässä internettien, kännyköiden yms. maailmassa on moni asia muuttunut ja messujen asema markkinointivälineenä on ihan eri kuin 20 vuotta sitten. Se että ei osallistu messuille ei välttämättä tarkoita että markkinointibudjettia välttämättä radikaalisti pienennettäisiin, rahat vain kohdistetaan eri tavalla.

Olen myös ymmärtänyt että tässä jupakassa on osittain kyse muutamien isojen maahantuojien ja Suomen Messujen johtohenkilöiden tulehtuneista väleistä. Nämä mausteet kun lisättiin muutenkin vaikeaan taloustilanteeseen, soppa oli valmis.
 
Biken päätoimittaja osuu kyllä aivan oikeaan tämän asian suhteen pääkirjoituksessaan. Mitään tekemistä enää harrastuksen kanssa kun koko halli täynnä porukkaa seuraamassa karnevaaleja.
Vitut siellä tungoksessa mitään mopoja enää kunnolla edes nähnyt. Sama kun meni suoraan anniskelualueelle jonottamaan lisää ja odottamaan kaupungille siirtymistä...  
033102beer_1_prv.gif


Ps. Pelkkään dokaamiseen mopoilijoiden seurassa on kokoontumisajot paljon leppoisampi ratkaisu.
 
Anteeksi jos käytin sinulle sopimatonta sanavalintaa, mutta on uusien pyörien myynti kyllä notkahtanut tässä viimeisen vuoden aikajaksolla todella rajusti. Näin hurjasti myyntiluvut on viimeksi tulleet alas juuri silloin 90-luvun alussa. Ja tämä on suurin yksittäinen syy siihen, miksi ei MP2010-näyttelyä ole.
Onkohan ihan näin. Jos katsoo AKE:n tilastoja, 2007 rekisteröitiin melkein 11500 moottoripyörää. Ennustukset tälle vuodelle taitaa olla noin 7000 pyörää. Vuonna 1994 rekisteröitiin vain reilut 850 pyörää. Miksi silloin pidettiin MP-messut? Eikö silloin ollut rahasta pula?
Ennustukset sanovat noin 30% pudotusta rekisteröintiin, Suitsa taitaa olla voitolla noin 50% pudotuksella. Eiköhän se suurin syy ole messujen pitämättömyydelle Suomen Messujen hintapolitiikka. Tämän vuoden puolella on jo monia messuja, joiden osallistujamäärä on laskussa, myös tulevana viikonloppuna. Syynä hinnoittelu.
Jos Lahden messut toteutuvat, tarttee teettää jengiliivi, ostaa pullo kossua ja lähteä junalla messuille kunnolla örveltämään. Ja sitten vielä  
biggrin.gif



Jyrki
 
Myyntiluvuista semmoista, että tämän vuoden tammi-syyskuun myynti on about samalla tasolla kuin kauden '03 tammi-syyskuussa. Taitaa vaan kustannustaso olla aika paljon korkeampi kauttaaltaan, eli tuolla myynnillä luulisi viivan alle jääneen uusien pyörien myynnistä eläville aika vähän.
 
Anteeksi jos käytin sinulle sopimatonta sanavalintaa, mutta on uusien pyörien myynti kyllä notkahtanut tässä viimeisen vuoden aikajaksolla todella rajusti. Näin hurjasti myyntiluvut on viimeksi tulleet alas juuri silloin 90-luvun alussa. Ja tämä on suurin yksittäinen syy siihen, miksi ei MP2010-näyttelyä ole.
Onkohan ihan näin. Jos katsoo AKE:n tilastoja, 2007 rekisteröitiin melkein 11500 moottoripyörää. Ennustukset tälle vuodelle taitaa olla noin 7000 pyörää. Vuonna 1994 rekisteröitiin vain reilut 850 pyörää. Miksi silloin pidettiin MP-messut? Eikö silloin ollut rahasta pula?
Ennustukset sanovat noin 30% pudotusta rekisteröintiin, Suitsa taitaa olla voitolla noin 50% pudotuksella. Eiköhän se suurin syy ole messujen pitämättömyydelle Suomen Messujen hintapolitiikka. Tämän vuoden puolella on jo monia messuja, joiden osallistujamäärä on laskussa, myös tulevana viikonloppuna. Syynä hinnoittelu.
Jos Lahden messut toteutuvat, tarttee teettää jengiliivi, ostaa pullo kossua ja lähteä junalla messuille kunnolla örveltämään. Ja sitten vielä  
biggrin.gif



Jyrki
Olihan se 1990-luvun alun lama aika paha, mutta se vaikutti lähinnä vaan täällä meillä.

Kun taas tämänhetkiseen rahahanojen tiukalle vetoon vaikuttaa paljon suuremmassa määrin ihan maailmanlaajuinen taantuma, esim. monet mp-tehtaat ovat todella kusessa, ja silloin karsitaan ´ylimääräiset´ menot pois ihan ensimmäisenä. Jos tehdas ei ole hommassa mukana, suomalaisellakaan maahantuojalla tuskin on tässä taloustilanteessa halua lähteä pistämään kaikkea omistaan.

15 vuoden taakse ei voi ihan suoraan vertailla myöskään sikäli, että koko bisnes on paisunut siinä välissä aika paljon, eli nyt on monella paljon isompi organisaatio, joka täytyisi voida pitää leivän syrjässä kiinni (ympäri vuoden, vaikka hyviä myyntikuukausia on perinteisesti luokkaa 3-4). Kun myynti putoaa kymmeniä prosentteja, tilanne voi muodostua aika pahaksi, vaikka sitä myisikin vielä paljon enemmän pyöriä kuin 1994. Silloin voi joutua valitsemaan, pistääkö porukkaa pihalle, vai jättääkö (esimerkiksi) messut väliin.

Tehtaiden haluttomuus pistää latin latia oikeastaan mihinkään messuihin on jo kutistanut tai jättänyt pois useammankin merkittävän messutapahtuman mm. Ruotsissa ja Keski-Euroopassa. Kuulostaisi aika kummalliselta, että kun meillä käy samoin, niin syypää onkin melkeinpä pelkästään Suomen Messut ja heidän kiskurihintansa.

Ei sillä, ettäkö suurimman syntipukin löytäminen nyt jotenkin ratkaisevan tärkeää olisi. Joillekin ei vain tunnu vielä oikein valjenneen, kuinka pahasti mp-ala on sukeltanut. No ehkäpä se valkenee teillekin vuoden sisällä.
 
Ei ne ole ainoastaan Suomen messut jotka ovat niitä hintoja nostaneet pilviin. Ajatellaan että jos vien prätkäni huoltoon/viritykseen, joka kestää 8 h, a 78 €. Se tekee mitättömät 624 € ja jos siihen lisätään vaikka se 240 € osia, vaikka nyt sit uus ketjurataspaketti ja uudet tulpat vaikka. Ei paha, hinta on yhteensä vasta 864 €.  
kaboom.gif


Jos ajatellaan että se huoltomies teke 37,5 h viikkoa ja 80% on asiakkaalta laskutettavaa aikaa. Loput on osien tilausta ja muuta paperityötä. Jos kuussa on 21 työpävää niin se tekee 157,5 h, jolloin saadaan 126 asiakkaalta laskutettavaa tuntia a 78 €, niin se tekee yhteensä 9 828 €. Oletetaan että asentaja saa palkkaa vaikka 2200 € kuussa. Jos työnantajan palkkakulut olisi 1,5 x 2200 €, niin se tekisi 3300. Jäisi tuosta vielää se 6528 € Tilavuokriin ja huoltolaite/työkalu investointien kuolettamiseen. Ja tuohon ei ollut vielä laskettu sitä 10-20 % katetta jota saadaan vielä lisäksi siitä varaosa/tarvike-myynnistä.

Että silleen....  
kaboom.gif
Muuten hyvin mutta yrittäjän pitää maksaa kaikki verot ja palkkakulut oikein. Jätit ALV.n menoista pois eli 1772,26€ eli lähtö summa pienenee jo 8055 euroon ja palkkakulut kerrotaan 1,7 niin siitäkin tulee oikeampi summa ja sitä huomaakin että tulosta on vain se reilu neljätonttua. Siitä sitten on kiva maksaa yrityksen vuokrat,lämmöt, vedet, vakuutukset, mainos, puhelin, varaosa ja tarvike varasto, työntekijän  flunssa ja krapula päivät ym. Niinpä silloin pienyrittäjä toivoisi että olisi se 80% asiakkaalta laskutettavaa aikaa eikä asiakkaat tekisi ohareita varattujen aikojen suhteen tai mene kilpailijan asiakkaaksi. Tervetuloa yrittäjäksi  
smile_org.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
 
Eli kiteytettynä; Jokainen markkinointiin laitettu euro tulee kauppiaalle kahtena takaisin (oli aika mikä tahansa), a(a)siakas ostaa mitä vaan ja kuinka paljon vaan jos näkee tuotteen messuilla (nykyäänhän tuotetietoa on kovin vaikea saada muuten ja ihmiset on niin vietävissä, ettei yksikään pääse ständiltä pois ostamatta).

Toisaalta kauppiaan näkökulmasta; Jos messuille osallistumisesta jo pelkästään tulee turskaa, pitää vaan luottaa siihen, että niin suuri uusi asiakaskunta kuitenkin saatiin kasaan, että vaikkeivat messuilla mitään ostaneetkaan, ryntäävät kyllä heti seuraavalla viikolla ostamaan ja kassakone kilahtelee kivasti. Isot varastot kannattaa aina pitää ihan siltä varalta, ettei joudu ikänä tilanteeseen, jossa tilataan asiakkaan tarvitsema osa tms, sillä isot varastot on pääomaa ja pääomahan on vaurautta, eiks je?

Niinno, mitäs mä tästäkään asiasta tiedän, palkkatyössä, en kaipaa mp-messuja, enkä vaihda mopoa kahden vuoden välein.... ja kaiken lisäksi ostan sen minkä tarvitsen, en sitä mikä mulle kerrotaan tarpeelliseksi.
Iso varasto on silloin hyvä, jos sen kiertoaika on mahdollisimman lyhyt. Kuitenkin pitää ajatella että kaikki mikä makaa hyllyssä sitoo pääomaa eli raha seisoo juuri niin kauan, kunnes asiakas lunastaa sen itselleen.

Tämän vuoksi ei pidetä enää siirtomaatavarakaupan mallisia varastoja "ihan vain varuille", vaan muutama kappale ja tarpeen tullen hitaan kierron omaavia tuotteita tilataan koska se menee suoraan kiertoon ja kaupias saa siitä välittömästi omansa pois.

Messuja silmällä pitäen jotkut hamstraavat ns. bulkkituotetta, joka varmasti menee kaupaksi, esim. valmistajan poistuva mallisto, nämä saadaan koukuksi huokealla hinnalla, mutta myyjä jää kutakuinkin omilleen, samalla pyritään asiakkaille myymään muutakin mutta lähes normihintaisena, messuale ei välttämättä ole kuin muutaman euron.
 
Taustoista kuuluu huhuja et näyttelyt sittenkin Helsingissä! Perinteet velvoittaa. Toivotaan että ei vain huhu.
062802moto_prv.gif
 
Taustoista kuuluu huhuja et näyttelyt sittenkin Helsingissä! Perinteet velvoittaa. Toivotaan että ei vain huhu.
062802moto_prv.gif
"Koska helmikuun tapahtumaa ei pystytä sellaisenaan järjestämään, tarjoaa Suomen Messut moottoripyöräkansalle korvaavan tapahtuman 22.-23 toukokuuta"
- tätäkö meinaat?
Ja jos et, niin olisi kiva kuulla, mistä moisia huhuja on kuulunut.
 
Hyvä jotta,Lahdessa osataan tapahtumien järjestäminen a jatkossakin,esim.Riku "Motor".toimesta...syyskuussa heillä oli rompetori vai mikä se oli?Tuli käytyä,nahkarotsi ja kypärä kainalossa läksin pois,eikä harmittanut kaljateltan poissaolo yhtään...grillimakkaraa sekä pyttipannua oli teltassa, ja naiskauneutta oli myyjissä ihan riittävästi,vaikkakin kylmän ilman vuoksi täysissä pukeissa,luultavasti maahantuojien jäädessä pois,varmaankin jo budjetoidusta tapahtumasta MP-2010,niin säästyneet eurot käytetään henkilökunnan virkistystapahtumiin
033102beer_1_prv.gif
 
...Isot varastot kannattaa aina pitää ihan siltä varalta, ettei joudu ikänä tilanteeseen, jossa tilataan asiakkaan tarvitsema osa tms, sillä isot varastot on pääomaa ja pääomahan on vaurautta, eiks je?.

Iso varasto on silloin hyvä, jos sen kiertoaika on mahdollisimman lyhyt. Kuitenkin pitää ajatella että kaikki mikä makaa hyllyssä sitoo pääomaa eli raha seisoo juuri niin kauan, kunnes asiakas lunastaa sen itselleen.
Lisäksi varastot ovat myös yhtiön vaihto-omaisuutta ja siten näkyvät tilinpäätöksessä ja verotuksessa ja eivätkä niin hyvällä tavalla.
 
...Isot varastot kannattaa aina pitää ihan siltä varalta, ettei joudu ikänä tilanteeseen, jossa tilataan asiakkaan tarvitsema osa tms, sillä isot varastot on pääomaa ja pääomahan on vaurautta, eiks je?.

Iso varasto on silloin hyvä, jos sen kiertoaika on mahdollisimman lyhyt. Kuitenkin pitää ajatella että kaikki mikä makaa hyllyssä sitoo pääomaa eli raha seisoo juuri niin kauan, kunnes asiakas lunastaa sen itselleen.
Lisäksi varastot ovat myös yhtiön vaihto-omaisuutta ja siten näkyvät tilinpäätöksessä ja verotuksessa ja eivätkä niin hyvällä tavalla.
Tästä olisin vähän eri mieltä. Verojahan ei makseta niinkään omaisuudesta vaan tuloksesta. Verottajalle on sama onko raha pankissa vai kiinni varastoissa.

Varaston arvoa on helpompi manipuloida kuin pankkitiliä ja näin saadaan helpommin näytettyä tappiota.

Lama on rahamiehille kulta-aikaa kun persaukisten omaisuutta realisoidaan pilkkahintaan. Sitten kun ajat taas paranee sama kama myydään sopivalla voitolla.
 
Back
Ylös