• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

MP-akkujen eroja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timbacharly
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onkohan muut huomanneet samaa asiaa minkä huomasin kun vaihdoin vanhan geeliakun tilalle uuden (isokokoisemman) happoakun että geeliakku pyöritti varsinkin kylmää konetta huomattavasti paremmin (nopeammin) kuin happoversio.Johtuneekin juuri tuosta isommasta käynnistysvirrasta.

Ainakin isossa v-2 padassa kantsii olla tuommonen isolla käynnistysvirralla oleva akku, jaksaa paremmin pyörittää
bowdown.gif
.

Tuli sitten eilen ostettua geeliakku Bilteemasta ja latauksen jälkeen pistin kiinni ja kyllä muuten starttasi eri tavalla. Katsotaan nyt, miten akku kestää..
062802moto_prv.gif

Samoin, ostin eilen geeliakun Biltemasta. Myyjä sanoi, että ne on ladattuja, ei kun kiinni vaan ja ajoon. Mun akussa ei ollut kun 7V. Nyt on ollut 18 tuntia latauksessa Bilteman 8,90 euron laturilla. Äsken kävin katsomassa yleismittarilla, näytti 12,4 V.

Kuinka täyteen geeliakun uskaltaa ladata?
Vaihtoon meni Bilteman hyytelöakku. Otin yleisvirtamittarin mukaan ja valitsin hyllystä akun jossa oli eniten virtaa. Jännitteet vaihteli 10V ja 11.3V välillä. Valitsin tietysti tuon täysinäisimmän, ruuvasin mopoon kiinni ja kaksi kertaa pyörähti startti ja sitten alkoi solenoidi napsumaan.

Laitoin yön yli lataukseen, aamulla näytti 13.1V ja pärrä lähti talven jälkeen käyntiin.

Kannattaa siis mennä yleisvirtamittarin kanssa akkuostoksille, niin säästyy edestakaisin ajelulta ja takuuvaihdoilta.

Vaihtoon meni Bilteman hyytelöakku. Otin yleisvirtamittarin mukaan ja valitsin hyllystä akun jossa oli eniten virtaa. Jännitteet vaihteli 10V ja 11.3V välillä. Valitsin tietysti tuon täysinäisimmän, ruuvasin mopoon kiinni ja kaksi kertaa pyörähti startti ja sitten alkoi solenoidi napsumaan.
Jos mittarisi näyttää oikein, niin nuo kaikki akut ovat olleet myyntihetkellä tyhjiä. Akku on täysin tyhjä jo silloin, kun mittari näyttää 12 v. Täyden akun lukemat ovat ~12,7 volttia, tosin heti varauksen jälkeen mittari saattaa näyttää yli 13 v lukemia.

En olisi kelpuuttanut noista mittaamistasi akuista yhtään, sillä jännitteet ovat laskeneet liian alas ja mahdollisesti akut ovat jo valmiiksi heikentyneitä versioita. Vallankaan geeliakut ei tahdo kestää syväpurkausta, vaan menevät lopullisesti pilalle.

Tuli sitten eilen ostettua geeliakku Bilteemasta ja latauksen jälkeen pistin kiinni ja kyllä muuten starttasi eri tavalla. Katsotaan nyt, miten akku kestää..
062802moto_prv.gif

Samoin, ostin eilen geeliakun Biltemasta. Myyjä sanoi, että ne on ladattuja, ei kun kiinni vaan ja ajoon. Mun akussa ei ollut kun 7V. Nyt on ollut 18 tuntia latauksessa Bilteman 8,90 euron laturilla. Äsken kävin katsomassa yleismittarilla, näytti 12,4 V.

Kuinka täyteen geeliakun uskaltaa ladata?

Laitoin yön yli lataukseen, aamulla näytti 13.1V ja pärrä lähti talven jälkeen käyntiin.

Kannattaa siis mennä yleisvirtamittarin kanssa akkuostoksille, niin säästyy edestakaisin ajelulta ja takuuvaihdoilta.
Eivätpä näyttäneet kyllä hääppöisiä lukemia! Taisi käydä hullulla tuuria, kun ostamani akku näytti kotona mitattuna 12,9 V. Ei tullut mieleenkään ottaa voltmeteriä kauppaan mukaan. Kyllä olisi melkein voinut myyjiltä hiukan kysäistä akkujen kuntoa.

Laitanpa tähänkin ketjuun mainosta... Varta YTZ14S-BS, 11Ah mutta starttivirtaa 230A! Fyysisesti samaa kokoluokkaa mitä esimerkiksi Busan akku, luulisin että sopii paikalleen suurimpaan osaan pyöriä missä napaisuus vaan on yhteneväinen.

Käynnistysvirta on semmoinen arvo jota kannattaa katsoa !
Ah ei kerro sitä kuinka paljon akku voi käynnistyksessä antaa virtaa hetkellisesti

Tätä vois verrata niin että jos sulla on 200L vesitynnyri niin 200L on se Ah määrä mutta se kaatoreijän koko on se käynnistysvirta ja mitä suurempi reikä sitä joutuimmin se vesi saadaan sieltä pois.

En tiedä ruukaako mp akuissa lukea edes tuota arvoa mutta kannattaa jostakin katalookista se selvittää ennen ostoa.
Ah määrä kertoo sen kauonko akku kestää startata ennen kuin se on tyhjä mutta ei sitä kuinka lujaa se jaksaa starttia pyörittää.
Jep, näin on.

Eikös noissa Vartan akuissa ole kovimpia lukuja käynnistysvirran osalta? Vois toimia isoissa V- koneissakin...

landportin ostin itse viime vuoden toukokuussa..akkua ei saanut ladattua talvella täyteen(ylläpito laturi)antoivat takuuseen tilalle uuden exiden viime viikolla
smile_org.gif

Varta YTZ14S-BS, 11Ah mutta starttivirtaa 230A!
Ihan
033102ass_1_prv.gif
koko Varta! Itse kanssa hommasin muutama vuosi sitten silloiseen fillariini uutta akkua 11v hyvin palvelleen Yuasan tilalle ja ajattelin jotta geeli-Varta YTX9-BS olisi sellainen - ja pas...!
mad.gif
Varta ei kestänyt talvisäilytystä lainkaan vaikka toimin just tasan samalla tavalla kuin tuo Yuasan kanssa jo muutaman edellisen talven olin toiminut => takuuseen uutta Vartaa. No tuo yksilöpä sitten sippasi jo 2kk jälkeen ihan aktiivikäytössä
eek.gif
Ja olikin tasan tarkkaan vimonen Varta allekirjoittaneella
veryangry.gif

No tilalle tuli tuohon fillariin Stormin hyllystä halvin perinteinen litkuakku mitä vain löytyi ja sillä taas mentiin monta vuotta. Ja sillä akullaan fillari meni myös myyntiin eikä uusi omistaja ole akusta(kaan) moitteita maininnut vaikka puhelinyhteydessä vielä viimeksi lähes 2v kaupasta olemme olleetkin
cool.gif

Mulla on -02 XX:ssä orkkis akku se joka siinä oli jo kun pyörä oli uusi ja pelittää vielä vallan mainiosti. Mitähän tuollaisten yleensä pitäis kestää?

Viime vuonna vaihdoin -99 XX:n orkkisakun kun rupesi hiipuilemaan, vaan ei olisikaan tarvinnut, sillä vika olikin latauksessa. Alkuperäinen akku toimii edelleen, vaikkei ehkä ihan täyttä virtaa enää anna. Kestäviä ovat he.

Olen edelleen sitä mieltä ettei Biltemasta kannata mitään ostaa! Ei autoon eikä varsinkaan pyörään ! Koskaan en ole ollut tyytyväinen ostosiini, mitä joskus tyhmänä sieltä ostin !
Maksan mieluummin tupla hinnan kunnon tavarasta kuin biltemasta ostan  
mad.gif
033102ass_1_prv.gif

Laitanpa tähänkin ketjuun mainosta... Varta YTZ14S-BS, 11Ah mutta starttivirtaa 230A! Fyysisesti samaa kokoluokkaa mitä esimerkiksi Busan akku, luulisin että sopii paikalleen suurimpaan osaan pyöriä missä napaisuus vaan on yhteneväinen.
Varta YTZ14-BS
Tämäkö se oli se hyvä akku? hyvän on hintainenkin  
biggrin.gif
Kuka hullu akkuja mp-liikkeestä ostaa? Itse hain Oulusta Akkutalosta 95€.

Bilteman akkujen ongelma on se, että ne tulevat kauppaan hapotettuina. Kun tuollainen akku seisoo hyllyssä vaikka talven, se tyhjenee ja akku alkaa sulfatoitua, mikä on sille turmiollista.
Nussitaan pilkkua sen verran ett akku alkaa sulfatoitua heti kun varaus on alle 100%.
Se on myös hyvä syy miksi omassa käytössä, jos haluaa hifistellä, kannattaa pitää ylläpitolaturia aina kiinni kun mopo seisoo tallissa. Sillä varmistaa ainakin sen että akku ei kuole ennenaikaisesti sulfatoitumisen takia. Eli sillä ylläpitolatauksella saa vuoden pari kolme lisää elinaikaa akulle, riippuen akun laadusta ja käytöstä.
Mulla on Fourissa biltsun halvin "huollettava" malli, eli normaali nestekorkeilla varustettu. Joka talvi olen antanut purkautua tyhjäksi (säilytys toki lämpimässä) ja ladannut keväällä täyteen muutaman euron laturilla. Akku on nyt ainakin viisi vuotta vanha (tuli pyörän mukana) ja toimii edelleen hienosti. Mitenköhän pitkään kestäisi, jos jaksaisi hifistellä  
smile_org.gif

Back