• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mp akkujen kesto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NykanVe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

NykanVe

New member
Pojan Hornetti alkoi temppuilla viime syksynä, muutaman kerran kuulema tankkauksen jälkeen ei enää jaksanut startata. Työntämällä käyntiin ja kotiin tultua taas jaksoi startata. Tarkistin latauksen ja jännitteet, OK.
Syksyllä normi lataus ja tammikuussa toinen ja keväällä läksi hyvin käyntiin.
Kesäkuussa taas tuli samaa ongelmaa ja pari kertaa ei startannut parin päivän tallissa olon jälkeen. Tarkistin latauksen ja ettei pyörässä ole vuotovirtoja, laturin käämien resistanssit mitattu ja säädin tarkastettu. Vaikuttavat ehjiltä.
Ostin uuden akun, Varta AMG TTZ10S-BS. 2 viikkoa toimi hienosti ja sitten ei taas käynnistynyt tallista. Poika mittasi jännitteet, noin 11V. Lataus ja käyntiin, latausjännite 14,4V. Kun akku ladattu ja pistää virrat päälle jännite käy 8 voltissa. Eli akku takuu vaihtoon.
Juttelin tuossa muutaman tutun kanssa ja heillä ollut samanlaisia kokemuksia uusista akuista. Uusi akku ja ei käynnisty, takuuvaihto ja akku toimii 2 viikkoa, tämän jälkeen taas ongelmia ja kun taas takuuvaihto niin nyt on pelannut jo toista vuotta. Kaveri on mp huollossa ja väitti että takuuvaihtoja on paljon, onko tosiaan näin?
Onko muilla samanlaisia kokemuksia että nykyisin MP akuissa on enemmän ongelmia kuin joskus 80 luvulla?
 
Pojan Hornetti alkoi temppuilla viime syksynä, muutaman kerran kuulema tankkauksen jälkeen ei enää jaksanut startata. Työntämällä käyntiin ja kotiin tultua taas jaksoi startata. Tarkistin latauksen ja jännitteet, OK.
Syksyllä normi lataus ja tammikuussa toinen ja keväällä läksi hyvin käyntiin.
Kesäkuussa taas tuli samaa ongelmaa ja pari kertaa ei startannut parin päivän tallissa olon jälkeen. Tarkistin latauksen ja ettei pyörässä ole vuotovirtoja, laturin käämien resistanssit mitattu ja säädin tarkastettu. Vaikuttavat ehjiltä.
Ostin uuden akun, Varta AMG TTZ10S-BS. 2 viikkoa toimi hienosti ja sitten ei taas käynnistynyt tallista. Poika mittasi jännitteet, noin 11V. Lataus ja käyntiin, latausjännite 14,4V. Kun akku ladattu ja pistää virrat päälle jännite käy 8 voltissa. Eli akku takuu vaihtoon.
Juttelin tuossa muutaman tutun kanssa ja heillä ollut samanlaisia kokemuksia uusista akuista. Uusi akku ja ei käynnisty, takuuvaihto ja akku toimii 2 viikkoa, tämän jälkeen taas ongelmia ja kun taas takuuvaihto niin nyt on pelannut jo toista vuotta. Kaveri on mp huollossa ja väitti että takuuvaihtoja on paljon, onko tosiaan näin?
Onko muilla samanlaisia kokemuksia että nykyisin MP akuissa on enemmän ongelmia kuin joskus 80 luvulla?

Juu on enemmän ongelmia, lisäksi tuttavapiirissä on peri akkua hyytynyt niin täysin matkalla että ei ole enää työntämälläkään saanut käyntiin. Syitä lienee akuissakin mutta lisäksi pyörien lisääntynyt elektroniikka tuo kai haasteita.
Tyttären skobassa saa akun vaihtaa kerran vuoteen
 
Onko muilla samanlaisia kokemuksia että nykyisin MP akuissa on enemmän ongelmia kuin joskus 80 luvulla?

Joo, etenkin halvemmilla merkeillä on aika suurta tuo hajonta. Mutta sama se on myös nykyään auton akkujen kanssa. Erehdyin ostamaan halpisakun autoon ja 4 kertaa se takuuvaihdettiin 2 viikon aikana kunnes sain rahat takas ja vahingosta viisastuneena lisäsin pari euroa ja vaihdoin merkkiä.

80-luvulla ei ollut suomen markkinoilla niin paljon kiinavalmisteita kuin nykyään.
 
Juu on enemmän ongelmia, lisäksi tuttavapiirissä on peri akkua hyytynyt niin täysin matkalla että ei ole enää työntämälläkään saanut käyntiin. Syitä lienee akuissakin mutta lisäksi pyörien lisääntynyt elektroniikka tuo kai haasteita.
Tyttären skobassa saa akun vaihtaa kerran vuoteen

Joopa, itsellä noista hyytymisistä pariin otteeseen kokemusta. Akku vaan lopettaa yksinkertaisesti ottamasta virtaa vastaan. Pyörän saa esim. kaapeleilla käyntiin, mutta ku irroittaa kaapelit, niin käynti loppuu siihen. Akkulaturilla ei lähde lataamaan ollenkaan. Kyseessä oli molemmilla kerroilla MGM-akut.

2011 keväällä jätti tielle akun takia. Se akku oli jo edellisen omistajan ajoilta, eli vähintään reilun vuoden vanha. Ostin uuden ja pelitti sen kesän hyvin. 2012 keväällä parin ajokerran jälkeen sama homma ja pyörä kärryllä taas kotia. Meni sen verran hermot, että seuraavan kerran laitoin pyörän käyntiin vasta seuraavana keväänä. :grin:

2013 keväällä menin ihan paikalliseen akkuliikkeeseen ja ostin sieltä Vartan akun. Se on ainakin vielä toiminut hyvin. Sen verran varoivaiseksi olen tullut, että ostin pienen vara-akun, joka kulkee mukana pyörän penkin alla. Saa ainakin ajettua kotiin asti.

Ei ole kyllä itselle vielä osunut kohdalle sellaista, joka parin viikon jälkeen lopettaa toimintansa. Tuntuu olevan niin, että kun takuu loppuu, niin loppuu akkukin...:p
 
Paljos lämpötila voi vaikuttaa akun lataukseen tai virranantokykyyn?

Tulin torstai-iltana parin tunnin lenkiltä ja nyt lauantaina piti käydä ilta-ajelulla, mutta startin rele vaan naksui. Valot paloi kyllä ja niin pois päin, mutta yleismittarin haettuani näin, että akun jännite oli 11,3V elikkäs tyhjää täynnä. Noh, pistin lataukseen ja katson, että tuleeko kalua. Voipi olla, että saan nominaalisen lepojännitteen takaisin sinne 12,6-12,7 volttiin, mutta jos akku on mennyt huonoksi niin muutaman päivän tai viikon jälkeen jännite kyykkää startissa taas liian alas.

Perjantaina ja lauantaina oli törkeän kuumat päivät ja mopo peiton alla aurinkoisella parkkiksella. Jos varjossa oli liki 30 niin auringossa varmaan paljon enemmän, 40-50 ehkä. Ei ole akku oireillut aiemmin, aina on kone hörähtänyt ekalla käyntiin. Voisko lämpö tuhota akun noin nopeasti?

Tietty voi olla, että akku on jo pitkään ollut liian vanha ja on juuri ja juuri saanut jännitteen riittävän ylös starttia varten, mutta kuuma päivä vei sitten ne viimeiset mehut...
 
Viimeksi muokattu:
Akuista on kokemusta, erilaisista, erityyppisistä, eri laitteista.
Moottoripyörässäni oli -02 tänä vuonna vaihdettu YUASAN akku. Eli melko kauan kesti.
Akuissahan on se virta minkä ne antaa ulos käynnistettäessä ja sitten sellainen pitovirta eli starttiakku vähän erilainen kun joku hupiakku esim venessä. Veneessäkin oli mulla joku 7-8 vuotta Nautiluksen akku, joka nyt on hupiakkuna kun en viitisnyt sitä pois heittää. Isoa veneen moottoria se ei silti enää jaksanut käynnistää.
Paljon on kiinni siitä miten akkua säilytetään ja ladataan talven aikana. Hyvänkin akun saa pilattua nopeasti.
Jokatapauksessa neuvoisin ostamaan kalliimman ja paremman akun kuin sen hiukan halvemman. Ladataan talven aikana muutama kerta ja se on siinä. Ei mitään kalliita kokoajan lataavia latureita tarvita. Nyt on Vartan akku mopossa, käynnistysvirta pienempi kuin alkuperäisessä akussa. Autossa saman valmistajan eli, Vartan akku. Paljon vaikuttaa miten käynnistyy kylmällä etenkin ja jos seisoo kauan. Eli osta kallis ja hyvä akku, varsinkin mopossa niin eihän se edes mitään maksa vaikka ostaisit kalleimman akun. Autossa joku Optiman akku maksaakin tai sitten tuo veneeseen vaikka nautiluksen akku tai joku muu geeliakku. Mut mopossa ja moottoripyörässä ostaisin parhaan minkä saa mahtumaan. Sitten jos menee paskaksi edelleen niin on vika jossain laturissa tai muualla sähköjärjestelmässä.
 
Kiinailmiö. Kehoittaisin välttämään ainakin noita MGM:n akkuja ja toivoisin myyjänliikkeenkin ottavan vähän vastuuta mitä myy. Sinä on vaan se huono juttu, että huono akku saattaa särkee muutakin.
 
Akuista on kokemusta, erilaisista, erityyppisistä, eri laitteista.
Moottoripyörässäni oli -02 tänä vuonna vaihdettu YUASAN akku. Eli melko kauan kesti.
Viime vuonna vaihdoin itsekin 9-vuotiaan Yuasan uuteen, samanlaiseen. Päättelin, että luotettavaa laatua, vaikka muutaman kympin extraa joutui halpiksiin nähden maksamaan.
On vähän tuurista kiinni, saako miten kauan hyllyllä seisseen eli mahdollisesti jo sulfatoituneen akun kun ostaa jonkun halpiksen jossa nesteet jo sisällä. Tuo Yuasa nesteytetään vasta kotona joten tuntilaskuri alkaa varmasti nollasta.
 
Kiinailmiö. Kehoittaisin välttämään ainakin noita MGM:n akkuja ja toivoisin myyjänliikkeenkin ottavan vähän vastuuta mitä myy. Sinä on vaan se huono juttu, että huono akku saattaa särkee muutakin.

Mulla meni kans MGM akku 9kk:ssa. Akku pullistui paistään eikä enää pitänyt latausta. Ja oli koko talven sisällä. Mikä mielenkiintoista, kun valitin Stormille tuosta niin vastauksena oli että takuu kestää kestää vain yhden ajokauden. Muistaakseni ostin sen juhannuksen aikoihin ja seuraavana huhtikuuna oli kaput. Eli kerkesin käyttämään akkua jonku 4kk. Aika kumma takuu :O

Nyt on Exide AGM huoltovapaa akku kolmatta kesää, eikä edes ollut kallis, eikä mitään väsymismerkkejä vielä ainakaan.

Pyörän orkkis Yuasa kesti 7v, tosin ei ollut vielä niin finaalissa etteikö ois lähteny käyntiin, mutta kankeutta alkoi esiintymään.
 
Viimeksi muokattu:
Tietty voi olla, että akku on jo pitkään ollut liian vanha ja on juuri ja juuri saanut jännitteen riittävän ylös starttia varten, mutta kuuma päivä vei sitten ne viimeiset mehut...

Taitaapi mennä moottoripyörän lataus -ketjuun tämä.

Tökkäsin ladatun akun kiinni ja mittasin latausjännitteen tyhjäkäynnillä, 15 volttia. Menin selvittelemään asiaa sisälle ja jännite lienee ilmeisesti ihan rajoissa, huoltomanuaalin mukaan 15,5V @ 5000rpm. Menin takas mittailemaan ja nyt latausjännite oli siinä 12,4-12,6V, kun kokeilin pitkät/lyhyet valot päällä. Valot sammuksissa ehkä 0,1-0,2 enemmän. Kierrokset vs. tyhjäkäynti ei olennaista eroa. Mittasin virrat pois päältä miinusnavasta vuotoa 1,5mA kun pitäis olla 0,1mA. Eli jokin kuluttaa virtaa. Jännitteensäätäjä olis eka kandidaatti, jahka löydän sen pyörästä, mutta pihalla on ihan hiton kuuma purkaa katteita, varjossakin 30C...

Ehkä siirryn viiniin väliaikaisesti.
 
Kiinailmiö. Kehoittaisin välttämään ainakin noita MGM:n akkuja ja toivoisin myyjänliikkeenkin ottavan vähän vastuuta mitä myy. Sinä on vaan se huono juttu, että huono akku saattaa särkee muutakin.

Mulla MGM:n akku kesti viisi vuotta ilman mitään ongelmia ja pyörä lähti joka kevät laakista käymään vaikka akku oli ollut koko talven kiinni pyörässä ilman minkään sortin ylläpitolatureita. Viime vuonna vaihdoin tuon toimivana pois kun halusin kokeilla litium akkua. Mulla tosin pyörässä ei toimi sähköllä kuin valot ja sytytys joten akkukin pääsee aika helpolla.
 
Menee kokemukset ristiin. 990 kotarissa meni kaksi Yuasaa, kumpikin kesti yhden kauden vaikka ctekkiä saivat. Toinen pimeni lopullisesti kesken reissun ja paikallisesta kelkkaliikkeestä löytyi juuri tuo mgm. Hapotus, tunti latausta ja menoksi. Toimi hienosti viisi kautta ja toimi edelleen kun vaihdoin pyörän. Tuolloin Yuasan malli maksoi 190€ ja mgm 69€. Eli kahden kauden akkukustannus Yuasa 380€ mgm 28€.

Taitaa olla akuissa laatuvaihtelut suuria.
 
Nyt on takuuseen vaihdettu akku ollut pyörässä kiinni 2 viikkoa ja hyvin tuntuu vielä pelaavan. No ainakin on parempi kuin tuo ensimmäinen. Ajon jälkeen seuraavana aamuna mitaten napajännite 12,8-12,9 volttia.
Pitääpä toivoa että kestää vielä muutaman vuoden.
 
Itselläni kävi jännä tilanne akun suhteen. Olin ajanut noin 100km ja pysähdyin kahville. Kahvitauko venähti 45minuuttiin ja sen jälkeen ei R1 mittariin tullut mitään muuta eloa kun vapaan merkkivalo himmeästi, kun laittoi virrat päälle. Onneksi olin lukenut foorulilta että akku voi hyytyä kerrasta joten hain uuden akun ja työkalut kotilolla paikalle. Yllätys oli suuri, kun mittasin vanhan akun jännitteen joka oli 12,76V mutta tosiaan kun laittoi uuden akun lähti saman tien eloon. Vanha akku oli Euroglobe, joka oli 4 vuotta vanha, maksoi silloin 45€ nyt hinana oli motonetissä 55€ (YT12B BS) sinäänsä hyvä kesto, koska tuolla en usko että yuasa olisi kestänyt 8-10 vuotta jonka se hintaan suhteutettuna olisi siis kestettävä. Jos tuo seuraava edes saman kestäisi, olisin tyytyväinen. Lisätään vielä että akku ladattu talvella noin 6-8vko välein, jonka uskon vaikuttaneen, että noinkin kauan kesti.
 
Ei ole YUASA:n mainos... ei ole :D.

Vaikka kautta historian onkin menty ilman yhtäkään akkuongelmaa
periaatteella: Uudella "jasalla" 5 tai 6 kautta ja sitten uutta tilalle.

Varmaan olis pärjänny pitempäänkin noilla, mutta ihan kylmästi laskien.....
hankintahinnan 10-15%:n "pinkan päältä" ei kovin pitkälle näe, eikä
Skotlannin kansallislaulu kuulu :D......

Verratuna siihen noitumiseen kun se patteri sitten ihan aina päättää
antautua hankalimmassa mahdollisessa paikassa ja tilanteessa :D.

Sama homma muissakin "pienkoneissa".
 
Back
Ylös