• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

MP kortti opetusluvalla 2013

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Suzu-ukko
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Toi kakkoskohta on hiukan vaikee arvioida. Joku pitkäjalkainen voi harppoa nopeestikin ja joku voi tipsutella hitaasti. Kannattaa miettiä niin, että kerkeätkö selvästi yli ja ohi ennen kuin jalankulkijan koipi ojentuu suojatielle. Sitten tähän kerrot kahdella, koska se inssi ajaa sun perässä, niin pidä huoli että myös hän kerkeää perässäsi suojatien yli.

Tuohon kahdella kertomiseen pitää esittämän eriävä mielipide. Ainakin mulle inssi erikseen sanoi vuonna 2010, että häntä ei pidä huomioida suojatiellä tai liikennevaloissa, vaan hän hihkaisee tarvittaessa radioon, jos pitää jäädä esim bussipysäkille odottamaan. Ethän normaalissa liikennetilanteessakaan lähtökohtaisesti huolehdi takanatulijan tekemisistä muuten kuin olemalla tekemättä odottamatonta äkkijarrutusta tms, joten olisi kohtuutonta olettaa ajokokelaan pystyvän arvioimaan kokonaisuutta noin laajasti. Asiaa voi toki kohteliaasti yrittää tiedustella ennen ajoa, mutta paniikkijarrutus kaksi metriä ennen tolppaa syttyvälle keltavalolle lienee aika paljon todennäköisempi hylkäysperuste kuin läpiajo ja inssin jättäminen punaiseen.

Ja muutenkin tosiaan esim neljä kaistaa plus keskikoroke -tilanteessa en kyllä pysähtyisi odottamaan jotakuta joka on vasta astumassa suojatielle sinusta kauimmaisella kaistalla. Mutta nämä on kyllä niitä joihin on vaikea antaa ohjetta, liikennesilmä kun kehittyy aikaa myöten. Mutta onneksi kysyjällä oli kuitenkin jo mopokortti alla, eli liikenne on sinänsä jo tuttua, säännöt ehkä vähän vähemmän. :grin:

Morjensta pöytään! Kirjoitellaas tässä nyt ensimmäinen viesti voorumille...seuraillut olen jo pidemmän aikaa vierestä kylläkin.

Kysymys ei liity pahemmin opetuslupaan, mutta aihe on kuitenkin sama eli kortin hankinta. Itse ajan autokoulussa (a1 kyseessä - eli kevari, älkää syrjikö pliis :grin: ). Perjantaina olis totuuden hetki edessä eli ajokokeet...nyt olis muutama kysymys jo nämä läpikäyneille. 1. Kun mopokorttia ajoin, niin käsittelykokeen yhteydessä tutvo kysyi ihan yleisesti että "mitäs tästä moposta voi tarkastaa?" Muistaakseni kokeilin valot, jarrut ja renkaat..taisi kelvata kun meni läpi. Eli jos tutvo nyt perjantaina kysyy saman niin mitä tarkistan pyörästä?
2. Inssi. Ainoa osa joka hermostuttaa. Tästä epäselväksi jäi se, että jos käännyn vaikka oikealle valoissa (suojatien yli), ja tien toiselta puolelta on tulossa esim. kävelijä niin pitääkö hänet pitkästä etäisyydestä huolimatta odottaa? Väliä kävelijään voi siis olla jopa 4-5 kaistaa. Tuntuu melko turhalta odotella, mutta inssissä nyt varmasti tarkempaa kuin normaalitilanteessa...

Tilanteen tuskaisuutta lisää liikkeessä odottava pyörä (Yamaha MT-125)

1. Eiköhön noi riitä, joita tuossa jo aiemmin mainittiin, tosin mun mopokouluaikoina ei edes mitään kyselty, kunhan ajeltiin. Mustana hevosena sanoisin, että myös jarrunesteet voisi tarkistaa :)-

2. Inssiä ei pidä jäädä vartuilemaan valoissa tms., se kyllä huutelee kypärään, jos sitä tarvitsee odotella. Itsellä kävi noin parikin kertaa inssin aikana, kun sattui ruuhka-aikaan olemaan inssi ja kohtalaisen vilkkaasti lähdin liikkeelle. Suojatiejuttuun, mulla on ollut nyrkkisääntönä, että jos mun ja kävelijän väliin jää kokonainen tyhjä kaista, niin silloin en ikinä jää odottelemaan. Mutta jos kävelijä menee viereisellä kaistalla, niin silloin odotan (yleensä). En tiedä perustuuko mihinkään lakiin tai asetukseen, mutta toi on mun mielestä nyrkkisääntönä hyvä.

2. Inssi. Ainoa osa joka hermostuttaa. Tästä epäselväksi jäi se, että jos käännyn vaikka oikealle valoissa (suojatien yli), ja tien toiselta puolelta on tulossa esim. kävelijä niin pitääkö hänet pitkästä etäisyydestä huolimatta odottaa? Väliä kävelijään voi siis olla jopa 4-5 kaistaa. Tuntuu melko turhalta odotella, mutta inssissä nyt varmasti tarkempaa kuin normaalitilanteessa...

Mihinkään perustuva neuvoni on: aja ihan normaalisti liikennesääntöjen, ihan kuin ajaisit yksin. Jokainen kuljettaja tekee subjektiivisia arvioita ennen suojatietä ja kärkikolmiota yms., että tarvitseeko pysähtyä. Inssiä kiinnostaa mun kokemuksen mukaan se, että a) havainnoit ja b) miten havainnoit.

Jos kypärän pyörimisestä ja ajoneuvon hidastamisesta näkyy, että huomasit jalankulkijan, mutta laskit silti ehtiväsi tieltä pois ilman, että dallaaja saa rengaskuvion kengänkärkiinsä, kaikki on ihan ok. Jos vetelet sokkona suojateiden yli ja käännyt risteyksistä kääntämättä päätä, hylky tulee varmasti, vaikka jalankulkijoita ei olisi mailla halmeilla.

Ja tosiaan se pää pitää kääntyä. Se perässä ajaja ei havainnoi pelkkien silmien liikettä. :thumbup:

Joo totta tuo inssin huomiointa, en muista miten mulla oli, mutta saattoi tosiaan olla että inssi sanoi että huutelee sitten radioon jos pitää odotella.

Mulla kysyttiin A-kortin ajokokeissa ketjujen tiukkuudesta, rengaspaineista ja siitä et mistä vois olla merkki jos jarruneste vähenee säiliössä.. Ei niitä tarkastelemaan ruvettu, kyseltiin vain. Eli ihan tuttuajuttua jos on kakspyöräisten kanssa pelannu.

Muistaakseni tutkinnon vastaanottaja sanoi, että ajele vaan oman tahtiin, hän kyllä tulee perästä. Jos hän jää jälkeen, niin pyytää vaikka odottamaan pysäkillä.

Ajokokeen aikana päästin perheenäidin/lastenrattaat/pikkulapset- yhdistelmän suojatien yli. Tämän perään tuli heti mummo+ rollaattori. Molemmat ajoneuvoyhdistelmät lisäksi pysähtyivät suojatielle vikuttamaan ja kiittämään ylipääsystä. Tähän kului mukavasti aikaa. Tästä toimenpiteestä sain plussamerkinnän kevyen liikenteen huomioinnista. Eli jos syytä on, niin kannattaa antaa tietä jos sieltä on joku tulossa.

Tärkeää tuntui olevan vilkun käyttö ja pään kääntäminen. Ennen ajoonlähtöä inssi teroitti että "käännä sitä päätä, niin että hänkin näkee." Eli risteykset, kaistanvaihdot yms, vilkku ajoissa päälle ja reipas pään kääntö vaikka näkisit kääntämättäkin. Pään käännöstä inssi näkee että sinä huomioit tilanteen ja katsot tuleeko joku jostain. Pelkkä silmämunien pyöräytys kun ei näy kypärän läpi sinne autoon. Eli käännä sitä päätä silti, vaikka olisit jo etukäteen katsonut ja ennakoinut että "ei sieltä ketään tule".

Kaistanvaihdoissa kannattaa olla tarkkana näin keväällä, kun kaistaviivoitukset on kuluneet pois. Mä sain inssistä hylkäyksen, kun ennen risteystä ajoin kakskaistaisen ajoradan vasenta kaistaa ja risteys edessä muuttui kolmikaistaiseksi, kaksi vasempaan ja yksi oikeaan. Se mun ajama vasen kaista johtikin sinne keskimmäiselle vasemalle kääntyväle kaistalle tietenkin ja mä vaan siitä siirryin suoraan ajamalla sille kaikkein vasemmanpuolisimmalle vasemmalle kääntyvien kaistalle. Ei kääntynyt pää ja ei vilkuttanut vilkku. Kaistaviivat oli kulunut ja siks en tajunnut vaihtaneeni kaistaa siinä, eikä maalaisjärjellä kukaan mun takaa sinne mun sivulle olis mahtunut siinä… mutta uusintaan meni.

Perjantaina on kirjalliset kokeet edessä ja ajatus hankkia opetuslupa ja opettaa pojalle A1 kortti. Nyt vain varatessa puhuttiin normikysymyksistä + 10kpl opettajan kysymyksistä, mitä nämä ovat?

Perjantaina on kirjalliset kokeet edessä ja ajatus hankkia opetuslupa ja opettaa pojalle A1 kortti. Nyt vain varatessa puhuttiin normikysymyksistä + 10kpl opettajan kysymyksistä, mitä nämä ovat?

Normi liikennetuntemus kysymykset mitä oppilaskin ja lisäksi tentataan mitä opettajan pitää osata.

Sellainen kuvio tuli kun kysyin mp:n katsastusta opetuskäyttöön, todettiin ettei pyörää tarvi mitenkään katsastaa. Kolmio vain perään ja radioyhteys. Onko näin?

Sellainen kuvio tuli kun kysyin mp:n katsastusta opetuskäyttöön, todettiin ettei pyörää tarvi mitenkään katsastaa. Kolmio vain perään ja radioyhteys. Onko näin?

Joo, ei tarvi katsastaa, kolmio vaan pyörään kii ja puheyhteys oppilaaseen...

Paitsi, jos meinaa itse istuu oppilaan kyydissä, niin opettajalla pitää olla omat jarrujen käyttövivut jolloin mp ja jarrujen muutokset pitää muutoskatsastaa.

Ei, niihin ei ole käsittääkseni ole. Mutta tyhmiä virheitä tein. Pitää lukea vain trafin matksua lisää.

Onko niihin jotain nettitreeni sivua?

ajokoe.fi siellä pystyy harjoittelemaan... ainakin itse käytin B-ajolupakokeeseen mennessä, eiköhän nuo perusjutut ole samoja kuin prätkäpuolellakin. Kirjallisia kysymyksiä kannattaa ainakin treenata koska niissä saa olla vain kolme virhettä ja ajo-opettajalla kysymyksiä on vielä 10 kpl enemmän kuin opetettavalla.

Noniin, koe läpi. Ja Turussa oli laitoksella kova ruuhka mutta huomiseksi sain naapurikaupunkiin ajan laitokselle, onko käsitystä kuinka kauan käsittely kestää?

Noniin, koe läpi. Ja Turussa oli laitoksella kova ruuhka mutta huomiseksi sain naapurikaupunkiin ajan laitokselle, onko käsitystä kuinka kauan käsittely kestää?
Itse sain opetusluvan seuraavana päivänä Järvenpään poliisilta.
Ensin minä hölmö menin Pasilan poliisiin, mutta siellä oli hirveä ruuhka enkä jäänyt jonottamaan vaan suuntasin Järvenpään poliisilaitokselle.

Eli laitokselle huomenna tutkintotodistua, pari kuvaa jälkikasvusta, oma ajokortti ja pojan passi. Mitä muuta? Mitään todistusta mulla ei toki omasta ajokokemuksesta ole kuin ajokortti ja näkevät he kai koneelta omistamien pyörien historian.

Unohtuuko jotain?

Back