• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

MP:n käyttö harrasteissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hojare
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

hojare

New member
idea3.gif
Onko muuten porukalla tapana kulkea harrasteisiin mopolla. Tarkoitan muita kuin mopoiluun liittyviä harrastuksia, joihin useimmat menevät autolla.
Tarkoitan esimerkiksi erilaisia luontoon liittyviä, kalastusta, peliharrastuksia, valokuvausta tai muuta vastaavaa, joissa yleensä tarvitaan mukana kuskattavaa kalustoa.
062802moto_prv.gif

nixweiss.gif
Olen vain monta kertaa nähnyt melkein alaleukojen putoavan muulta porukalta, kun kaivan virvelin, kameran tai kaukoputken pyörän takalaukusta. Sama porukka kyllä katselee pyörää mielenkiinnolla ja jopa kyselee siitä vähän kuin olisi ensimmäistä kertaa sellaisen nähnyt.

Muita mopomiehiä en ole juuri näissä yhteyksissä nähnyt.

Jotenkin tuntuu siltä, että moottoripyöräharrastus monessa piirissä mielletään vain marginaaliryhmän puuhaksi, jota sopii harrastaa vain bensa-asemien ja moottoriratojen nurkilla.

Olisi mielenkiintoista kuulla, onko muilla vastaavia asoita harrastavilla samanlaisia kokemuksia.
withstupid.gif

Voisi vain antaa suurelle yleisölle myönteisemmän kuvan motoilusta kun porukka pölähtäisi vaikka jonnekin koskelle tai lintutornille autoa ekologisemmilla moottoripyörillä.

Tällä hetkellä käydään kiivasta keskustelua harrastajien kesken mm. auton käytöstä lintujen bongauksessa (satoja kilometrejä päivässä yksin yhden linnun takia).

Voisi saada vaikka kukkahattutäditkin keskittymään välillä moottoripyörien kehumiseen.
sport05.gif
talktohand.gif

062802moto_prv.gif
Tarkoitan siis mopon "hyötykäyttöä".
Aika usein mopoilu on samaan paikkaan, samaan aikaan kuin muutkin -meininkiä (Pyynikki, Vehoniemi jne...).

Siihenkin saattaa vaan joku kyllästyä joskus.
idea3.gif

silloin kun mä harrastin pesäpalloa, niin kyllähän se maila oli aina sivulaukussa...
biggrin.gif
tounge.gif
wink.gif

Ajokauden aikana ajelen kotilolla vajaa tuhat kilsaa ja mopolla 20000 kilsaa siitä voi päätellä mihin käyttöön mopo on, sillä tehdään lähes kaikki kyöty ynnä hyödyttömät ajot.

Mä en harrasta miään välineharrastusta, mopoilua lukuun ottamatta, joten kyllä se on lähinnä huviajoa...
tounge.gif

Virvelistä tuli mieleen kuinka viime elokuussa ajelin lasten kanssa Jänkhältä kotiin kaameessa vesisateessa kotilolla. Vuotson kohdalla meidät ohitti kyykky, jolla repusta sojotti virvelin vapa. Siinä sitä sitten seurailtiin hepun liikkeitä kohti etelää, aina välillä se ohitti meidät uudestaan kun oli jäänyt tauolle matkan varrelle. Koivussa viimein pysähdyttiin samalle huoltikselle jolloin oli jo pakko kysästä että onko märkä olo, vettä tuli meinaan aikas huolella. Muuten tuskin olisin kiinnittänyt ko. kuskiin sen kummemmin huomiota, mutta kun se virvelinvapa oli niiiin hyvä tunniste
biggrin.gif
*terveisiä jos tunnistit itsesi ja toivottavasti pääsit turvallisesti kotiin*

Tuleehan sitä käytettyä kun ei autoa ole.

Prätkällä oon tuonu kotiin tietokoneen näytön, viritinvahvistimen, jääpalakoneen yms mukavaa.

Virvelit ja muut kulkee tietty kans tarvittaessa mukana

Valokuvaustarvikkeet kulkevat usein mukana, melkein aina kun tankkilaukku on matkassa. Sen taskuihin saa piilotettua objektiivit ja muut hilppeet. Trademark-niksipirkkavinkki on mummon neulomat paksut villasukat objektiivien "kantopusseina"
smile_org.gif

Jalusta kulkee kuitenkin harvemmin reissussa, reppuun sekin sujahtaa tarvittaessa.

CBR kesäisin ainoana kulkineena, joten sillä tulee käytyä kaupassa ja roudattua joskus isompiakin tavaroita takapenkille köytettynä. Kauppareissut heittäisi ennemi autolla, jo varusteiden kuumuuden takia..

Kesällä tulee tehtyä kaikki reissut pyörällä. Reppuun mahtuu kaikki mitä on tarvinnu saada mukaan. Lähikauppaan ny kumminkin kesälläkin kävellen
tounge.gif

Kesäisin tulee käytyä pari kertaa etelä-suomen kansallispuistoissa yönyli "vaelluksella". Nykyään kun omistan myös auton niin sillä tulee mentyä mutta pari vuotta sitten homma hoitui prätkällä. Teltta ja muut kamppeet pyörän kyytiin, 35 l reppu tyhjänä selkään, ajokenkinä pitkävartiset vaelluskengät. Puiston parkkipaikalla sitten asusteiden vaihto. Kypärän, nahat ja pehmet sivulaukut yleensä piilotin parkkipaikan vieressä olevaan metsään (vaikka joskus kun olin köyttänyt ihan vaan pyörän päälle niin eipä kukaan ollut kajonnut).

Kesällä kun en käytä autoa, ni onhan se vähän pakko... Kyllä ne kaikki, kamerat, läppärit, vavat on ihan sujuvasti repussa kulkeneet.

SIIS? harrastukseni on mp ja on aina ollut. Nyt ei ymmärrä? Koiria, kyllä. Tikanheittoa? Kyllä. Ammuntaa? Onko neljä mestistä. Hiihtoa? Kyllä. Motorismia? Ei! Ajan vain silloin kun auto ei toimi. Ja taaaas menee herneet nenuun. Auuuuuttsch.

yksikseen koripalloa pelaamaan, ja vaimon kanssa kaupassa tai mökkiä katsastamassa kun lapset ei ole mukana (kun ei ole sivuvaunua)
idea3.gif

Toki mp:llä saa harrastuskamat kulkemaan. Salibandykeppi, perhovehkeet, snorklauskamat.. you name it.

No tietty. Kesällä on kulkenut golf bagi selässä mukavasti.
Kamerat yms. pienemmät menee laukuissa.

On minulla kokoontaitettava virvelisetti, ja Tenolle meni normaali hyrräkela-vapa-yhdistelmä. Mökkireissut teen mp:llä, jos ei lapsia tarvi kuskata, syksyllä paluukuormassa on usein laatikollinen omenoita. Tai perunoita. Ai mitä menokuormassa on, no eväät tietenkin... Kaupassa tulee käytyä mp:llä, ja polttopuita olen töistä tuonut Hondan tarakalla. Ja printterin. Kyllä mp hyötykäytössä on.
biggrin.gif

No tietty. Kesällä on kulkenut golf bagi selässä mukavasti.
Kamerat yms. pienemmät menee laukuissa.
Itsekin tullut golfkentälle ajettua mopottimen kanssa. Yleensä aiheuttaa muissa nenän nyrpistelyä ja suurta ihmetystä kun päräyttää bägi selässä klubin parkkiin. Nykyisin oon vuokrannut kaapin missä golfkamat säilyy, eikä tartte moottoritiellä varoa tuulenpuuskia.

Edit: Niin ja tietty tulee työreissut ajettua kesällä pyörällä. laukkuihin menee näppärästi läppäri, turvakengät ja muut työvaatteet.

Onko muuten porukalla tapana kulkea harrasteisiin mopolla.
Juu, moottoripyörällä ajan myös kaikkiin harrastuksiini, joita ovat kokoontumisajot, kerhoajelut ja eräät moottoripyöräkilpailut. Kerhon biljardi-iltoihinkin voin prätkällä mennä, mutta kotiinpäin on sattuneesta syystä pakko kävellä...

Back