• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

MP:n paino

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Wainajala
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vertailin Biken luetteloja 2005 ja 2006 painojen osalta. R1200GS painaa 2006 enää 199 kg vaikka 2005 se oli 225 kg.
No BMW:n sivuilta selviää, että molemmat painot ovat ilmoitettuja, toinen kuivapaino ja toinen ajokunnossa.
Jotenkin tuntuu, että luetteloon pitäisi ainakin pyrkiä keräämään jotenkin vertailukelpoisia arvoja - vaikka valmistajan ilmoittamia.
Esim. kilpailijat ovat pitäneet paremmin painonsa.
Hinnoissa on kuitenkin tultu pääosin alaspäin 300-2000. Vain BMW on nostanut kaikkia hintoja. V-rod on tullut taas vastaan lähes 4000!
Kauankohan pitää odottaa, että pyörät eivät maksa mitään eikä edes paina paljoa?

Esmes Motoparkissa painon vaikutuksen aina huomaa konkreettisesti. Jos alottaa päivän täydellä tankilla ja sitten muutaman tunnin päästä taas tankkaaa täyteen, niin seuraavan kerran radalle mennessä laite tuntuu eri pyörältä, taittuu niin paljon huonommin mutkiin.
siellä huomaa helposti. täydellä tankilla bussipysäkin kampeaminen on hankalampaa.
Vitsi, minä en huomaa mitään eroa. Mulla se bussipysäkki on aina vaikea. Ehkä kuskin massa on niin suuri, että tankin vaikutusta ei enää huomaa.

Edit. Kun nyt kerran tuli puheeksi, niin väittävät mun uuden mopon kuivapainoksi 264kg, onneksi sentään itse oon tälläinen kukkakeppi.
Mitmit... Köpi tilannu uuden kikottimen ?
Oiskohan Yammu FJR1300? Ja mahtaako olla vieläpä tuolla puol-automaattivaihteistolla...? Tämä siis puhdas veikkaus, mutta perustuu Köpin allekirjoituksen linkkiin...

edit. Mitä tulee tuohon pyörän painon alennukseen, kyllä pienenkin eron painossa huomaa pyörän käytöksessä. Vaihdoin muinoin 1100 Zetoriini devilin kokoputkiston joka oli 7 kiloa alkuperäistä kevyempi. Pyörä oli selkeästi kevyempi käsitellä vaihdon jälkeen. Suorituskyvyn eroa en aistinut. Menihän tuo pyörä muutenkin niin maan perkeleesti...

Oon myös kelaillut, että miten tuosta tulevasta moposta sais painoa pois...
biggrin.gif
USAssa myydään runkoa joka on kokonaan hiilikuitua, samoin tankki joka on integroitu runkoon. Pyörä painaa (valmistajan mukaan) ajokunnossa 209 kiloa. Vielä kun tuossa esmerkissä oli joku +120heppanen kone, niin varmasti ihan kivasti liikkuu...Ainakin suoraan.
tounge.gif

Edit. Kun nyt kerran tuli puheeksi, niin väittävät mun uuden mopon kuivapainoksi 264kg, onneksi sentään itse oon tälläinen kukkakeppi.
Mitmit... Köpi tilannu uuden kikottimen ?
Oiskohan Yammu FJR1300? Ja mahtaako olla vieläpä tuolla puol-automaattivaihteistolla...? Tämä siis puhdas veikkaus, mutta perustuu Köpin allekirjoituksen linkkiin...
Nonnih, jos mäkin kääntäisin takasin noi allekirjoitukset näkymään
biggrin.gif

Juuri tähän asiaan olen koittanut aina puuttua kun noita mopojen painoja ja tehoja verrataan. Kummallisen painavia nesteitä uusissa mopoissa on...

Esmes Motoparkissa painon vaikutuksen aina huomaa konkreettisesti. Jos alottaa päivän täydellä tankilla ja sitten muutaman tunnin päästä taas tankkaaa täyteen, niin seuraavan kerran radalle mennessä laite tuntuu eri pyörältä, taittuu niin paljon huonommin mutkiin.
siellä huomaa helposti. täydellä tankilla bussipysäkin kampeaminen on hankalampaa.
Vitsi, minä en huomaa mitään eroa. Mulla se bussipysäkki on aina vaikea. Ehkä kuskin massa on niin suuri, että tankin vaikutusta ei enää huomaa.
Niin, tai ehkä se "vaikeus" on vaan niin suhteellista. Ihan niin kuin oli Supercorsan sadepito tuolla aiemmin.
tounge.gif

Älytöntä noi painojen heitot! Useesti on kuitenki toi mopon paino ostoperusteena esim. kevyemmille kuskeille. Mistä hitosta voi tietää mitä ne oikeesti painaa? Pitäiskö järjestää punnitus ilta?
sport05.gif

Niin, tai ehkä se "vaikeus" on vaan niin suhteellista. Ihan niin kuin oli Supercorsan sadepito tuolla aiemmin.  
tounge.gif
Mun mielestä ihan katuajelussakin huomaa selkeesti onko tankki tyhjä vai täynnä. Kyllä se on nopealiikkeisempi ja kevyempi viedä kohtuu tyhjällä tankilla..

ehkä ero on selkeempi kevyessä pyörässä, bensan vaikutus suhteessa pyörän massaan on suurempi. eihän sitä bensaa joissain 300 kiloisessa huomaa.

JT

Kummallisen painavia nesteitä uusissa mopoissa on...
Johan se akkukin on aikamoinen murikka. Omaa 05 Speed Tripleä mainostetaan 189 kiloisena ja rekisteriotteessa omamassa on 217kg. Kumpihan pitää paikkansa, sitä voi jokainen arvuutella.

No jos karkeasti arvaisi bensaa 15kg, eri öljyjä yhteensä 4kg, jäähdytinneste 2kg, akku 5(?) kg, ollaan jo aika lähellä.

Johan se akkukin on aikamoinen murikka. Omaa 05 Speed Tripleä mainostetaan 189 kiloisena ja rekisteriotteessa omamassa on 217kg. Kumpihan pitää paikkansa, sitä voi jokainen arvuutella.

No jos karkeasti arvaisi bensaa 15kg, eri öljyjä yhteensä 4kg, jäähdytinneste 2kg, akku 5(?) kg, ollaan jo aika lähellä.
Jeps noin se varmaan menee, mutta kun noissa uusissa hypersuper kyykyissä paino on jotain 160 kilon luokkaa (kuiva) ja ajokunnossa ne painaa reilut 30 kiloa enempi!! Varmaan renkaatkin kuorittu pois päältä. Pitää punnita oma mopo uudestaan keväällä muutosten jälkeen josko olis päästy lähemmäs noita uusia kyykkyjä...

Mun mielestä ihan katuajelussakin huomaa selkeesti onko tankki tyhjä vai täynnä. Kyllä se on nopealiikkeisempi ja kevyempi viedä kohtuu tyhjällä tankilla..
Jep. Ja tässä muuten vaikuttaa sekin, että tankki täynnä painopiste on ylempänä. Jopa Gold Wing tuntuu kevyeltä, kun siinä on painopiste alhaalla, kiitos bokserimoottorin.

pakkoko sinne bussipysäkille on mennä kampeamaan, siellähän voi tulla dösä kohalle ja TLL muistaakseni kieltää kampeamiset linja-autopysäkeillä koska kampeaminen edellyttää jonkinmoista parkkeeraamista eli pysäköintiä, joka on lienee yhä kielletty em. pysäkeillä. virniö.

kun kuskin omapaino on suht raskas niin prätkän omallapainolla on vähäisempi merkitys ja päinvastoin.

eppäillen suhtauvun mainostajien ilmoituksiin painoista ja tehoista jne. saatikka bikelehen juttuloihin.

no tottakai se paino vaikuttaa ajoon, suorituskykyyn ym.
kenelle sillä sitten on kuinkakin paljon merkitystä on oma lukunsa, mutta kyllä ne ilmoitetut lukemat sais edes jossain määrin perustua totuuteen, että olis vertailukelpoisia

Ja päälle vielä jarru- (ja joissain pyörissä vielä kytkin)nesteet.

750 K5 rekisteriotteen mukaan 192 kg, pitää mennä ens keväänä piruuttaa puntariin (siis pyörä, äijä alle 100 kg joten ei kehtaa)

Back