• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mp:n vaihto ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja stinde4
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Näinhän se on että vaihtoa suunnitellessa ei puhelimessa kannata välirahoja lukkoon lyödä. Korkeintaan sovitaan johonkin haarukkaan. Aina kun voi kumpi tahansa kampe olla vakuutteluista huolimatta jotain ihan muuta.

Siis täähän on aika mielenkiintoista, koska se oli ilmeisesti tarjous millä tuo kauppa sovittu. Jos ei ole sovittu ajasta minkä aikana tarjous on voimassa, on se voimassa toistaiseksi. Ja se on myytävä sitten sillä hintaa. Tää on sitä kuluttajansuojalakia. Mutta päteekö pyöriin/autoihin. Ihmettelen jos ei päde. Mä lähtisin siitä, että jos hintaa sitten paikan päällä muuttetaan (kuluttajan haitaksi), niin sitten on pitänyt sopia etukäteen että hinta/väliraha on jossain haarukassa, tai että kyseessä on vain esimerkkiväliraha joka saattaa muuttua kun sun vaihdokki on liikkeen pihalla katselmuksessa. Olen aika ihmeissäni jos sellaista porsaanreikää on kuluttajansuojalaissa, että ajoneuvokaupa olisi ihan eriasemassa muun kaupan kanssa.

Toki pätee liikkeenharjoittajan kanssa; kuluttajien välisessä kaupassahan ei päde.
Edelleenkin vaan ihmetyttää itseäni, jotta miksi ihmeessä hinnat sovitaan "etänä" näkemättä tuotetta. Ei vaan mene mun jakeluun...:blink:

Vai aletaan kieroja kauppoja nimittämään Savolaiseksi kaupaksi *kele! ! ! Tää on rasismia ja vihapuhetta...

Mutta asiaan. Outo tapa tehdä kauppaa, että kaikki hakataan kiveen, ennen kuin on edes nähty tuotetta.
Minä Syntyperäisenä Savolaisena ihmetten moista tapaa.
Joskus olen jotain ostanut ja tapani toimia on saanut myyjäpuolen kannatuksen. Rahasta puhutaan vasta, kun tuote on nähty. Myyjällä on hintapyyntö ja sen perusteella otetaan yhteyttä.
Puhelimessa jutellaan niitä näitä tuotteesta ja ainakin itseäni kiinnostaa enemmän myyjä kuin tuote. Kannattaa etukäteen vienosti vakoilla myyjän erillaisia vaikuttimia ja tarpeita, jotta voi rakentaa parempaa kokonaiskuvaa myyjän myyntitarpeesta. Ääripäät on "myyn jos joku maksaa pyyntihinnan" ja "pakko myydä, kun vouti uhkaa viedä tuhkatkin pesästä". Toki jotain alustavaa hintatarkastelua voi tehdä, mutta varovasti.
Itse olen niin herkkä, että jos myyn 5000€ pyörää ja ostajan eka lause on "4000€ käteen, niin tulen heti hakemaan". Siinä tapauksessa keskustelu loppuu melko lyhyeen ja toivotan soittajalle hyvää loppuelämää.
Sitten kun ollaan tavaran äärellä, niin puhutaan rahasta.
Ostin yhden moottoripyörän vanhemmalta mieheltä. Pyörä tuli nettimotoon myyntiin tiistaina, soitin torstaina ja tein kaupat sunnuntaina. Pyörä oli nettimoton oman sarjan halvin ja yhteydenottoja oli ollut useita. Silti myyjä halusi myydä minulle, tuntemattomalle savolaiselle, vaikka melkein myyjän naapurista oli pyörästä oltu yhteydessä.
Syy oli yksinkertainen. Olin ollut myyjän mielestä oikeasti kiinnostunut pyörästä ja myyjä piti minun kertomusta pyörän mahdollisesta tulevaisuudesta. Myyjä tinki koeajon jälkeen hintaa vielä 100€ alaspäin, vaikka olin valmis maksamaan pyyntihinnan, koska nettimoton kuvat ja myyjän puheet piti paikkaansa.

Pitkä ja sekava tarina, mutta monesti asioihin voi myös itsekkin vaikuttaa. Ei aina tarvitse olla myyjän armoilla.

Olen vähän samaa mieltä, suuntaa antavia summia kannattaa sopia etukäteen mutta vasta paikanpäällä saa sen oikean mielipiteen asiaan.

Itelle kävi vähän samanlaiset, tosin auton kanssa:

Ajoin 200km suuntansa koeajamaan talvella autoa jonka ilmoitetut kilometrit alle 100tkm. Paikanpäällä oikeat kilometrit oliki 260tkm (ei ollut kattonut kuin huoltokirjasta vikan huollon ja laittanut ne kilsat ilmoitukseen.. mukamakseen ammatikseen tuo autoja ulkomailta, ammattilaisia taitaa olla moneen lähtöön), autosta maalipinta törkeässä kunnossa, molemmat peilit potkittu paskaksi, takalasi (muovinen (avoauto)) oli halvennut. Autossa ei edes talvikumeja kun kysyin että miten olisi koeajon hoitanut.

Paras oli kun kysyin että miten hinta kun ei todellakaan ole sitä mistä sovittiin, niin sano että voi tankin täyteen laittaa muttei sen enempää hintaa muuta :D ei tarttenu kahta kertaa miettii, keljutti vaan ajaa tommosen turhan pskan takia 400km.

Ite yhden etäautokaupan olen tehnyt, siinä sovittiin treffit huoltoasemalle matkan puoliväliin, jossa sitten kaupat sovittiin ja tehtiin.
Jos kauppojen toinen osapuoli toiselta puolen maata ei tule yhtään vastaan, ei todenäköisesti ole tosissaan kauppaa tekemässä.

Back