• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

MP-öljy vs. autoöljy

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Earthend
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
okei uskotaan
tounge.gif
mutta jos kerta mineraali menee paskaksi jo 2500km ilmakoneissa ja synteettinen ei taas sovi kuulalaakeri koneisiin, niin mitäs tässä olisi järkevää käyttää?
tounge.gif

Vaihtaa mineraalit 500km välein? ok
Mä alan ajamaan oliiviöljyllä!

Tuo on kyllä totta, että jos meinaa vaihdella huolto-ohjelman mukaisesti öljyjä (jopa 10000km samoilla öljyillä), niin on parempi käyttää synteettisiä. Kestää pidempään hyvänä. En kyllä suosittelis niin pitkään ajamaan, koska prätkässä todellakin öljykylvyssä olevasta kytkimestä irtoaa sinne paskaa ja vaihteisto jauhaa sitä öljyä myös...

Jos pitää öljynvaihtovälin max. 5000km (näin teen ainakin itse, suosittelen kyllä lämpimästi), niin kyllä mineraalitkin menee ihan hyvin.

"okei uskotaan mutta jos kerta mineraali menee paskaksi jo 2500km ilmakoneissa ja synteettinen ei taas sovi kuulalaakeri koneisiin, niin mitäs tässä olisi järkevää käyttää?

Vaihtaa mineraalit 500km välein? ok"

vaihtaa ne mineraalit 2500km välein.
bowdown.gif

Jos öljylle ei mitään tapahdu, niin miksi supermotoissa pitää vaihtaa ne 1000km välein.?

Olishan se tietty hienoa ajaa aina ihan tuoreilla öljyillä. Kuitenkin järkevyyden raja on vedettävä johonkin.

Luulen, että vaihtamalla 5000km välein minkä tahansa luokitukset täyttävän öljyn, kone pysyy hyvässä tikissä todella pitkään!

Jos öljylle ei mitään tapahdu, niin miksi supermotoissa pitää vaihtaa ne 1000km välein.?

Häh? Kuinka niin sille ei mitään tapahtuisi?
crazy.gif

Eikös tässä ole vallinnut täysi konsensus, että öljyt on hyvä vaihtaa huolto-ohjeen mukaan tai kovassa käytössä useammin. Puhe on ollut siitä pitääkö maksaa paljon vai vielä enemmän noista öljyistä.

Motoista sen verran, että oisko siksi, että niissä on niin pieni öljytilavuus? Siis niissä motoissa, jossa öljyt täytyy vaihtaa noin usein. Kaikissa motoissahan ei tarvi. Tähän jälleen kerran vaikuttaa myös se käyttö. Jos KTM:n LC4:llä ajelee normaalista kiskaa ympäri, niin voi mennä sen huolto-ohjeen mukaan. Ei tarvi vaihtaa 1000km:n välein.

Ehkä voisi ajatella että ultra uusiin super-pyöriin ei kannata laittaa
lähimarketin alennuskorista löytynyttä xxyz-halpa öljyä
smile_org.gif

Tässä olis mutuna kova öljy:KENDALL GT-1 HIGH PERFORMANCE
Tuota käytetaan mm. kiihdytys autoissa, joten kai se jotakin kestää (tuhansien hevosvoimien rasituksen kilpakäytössä). Ja tuosta on olemassa myös vihreä versio
omg.gif

Öljy on hyvää kun sitä on tarpees moottorissa, ja se ei ole liian tummaa Piste

olen useasti ihmetellyt sitä,että jos moottoripyörään pitää laittaa mp-öljyä,niin miksi ihmeessä sitä ei ole mainittu pyörän omassa service manuaalissa? yleensä siinä on ainoastaan viskositeetti ja laatu luokitus...itsellä ei ole koskaan ollut ongelmia kytkimen eikä muunkaan kanssa käyttäen tavallisia mineraali- autoöljyjä.synteettisistä ei kokemuksia.

päättäkää jo että mitä öljyä pitää käyttää. mulla on motarissa tavallista auto öljyä (mobil super). pitäiskö vaihtaa moottoripyörälle tarkoitettun öljyyn? hyvin toi mobil super toimi tämän kesän.

Tässä olis mutuna kova öljy:KENDALL GT-1 HIGH PERFORMANCE
Tuota käytetaan mm. kiihdytys autoissa, joten kai se jotakin kestää (tuhansien hevosvoimien rasituksen kilpakäytössä). Ja tuosta on olemassa myös vihreä versio
"Kendaal Prfoomans supoor" öljyjä käytetään kiihdytysautoissa lähinnä sen takia, että se on amerikkalaista ja sitä myydään amerikanautoliikkeissä. Eli sen on pakko olla hyvää koska se tulee sieltä mistä kuutiotuumatkin. Suomessa marginaalimerkki ja hinta sen mukainen. Pennzoil taisi jo hävitä Suomen markkinoilta valopetroolilla lantrattuine keulaöljyineen.

njoo enköhän mä tuu siihen lopputulokseen, että haen talven aikana kumitassusta gulffin mineraalit ja sekotan ekaan sisäänajo satsiin heti RVSt
cool.gif
nyt tää homma on mun osalta päätetty, ehkä
cool.gif

Ehdottaisin, että laitat ne RVS:t vasta sisäänajon ja ensimmäisen huollon jälkeen. Kone on vielä uusi ja puhdas, mutta pahimmat kikareet on hioutunut ja poistuneet öljyn mukana. Aine saa vaikuttaa pisempään ja pääsee yhdellä käsittelyllä. Noin sen itse järkeilin. Tosin käytin 6l öljytilavuuteen tarkoitetun pakkauksen siten, että laitoin puolet heti ensihuollon jälkeen ja lisäsin loput vajaan tonnin sen jälkeen.

Toi RVS on kyllä aika kehäpäätelmä. Haluaa pyörälleen niin hyvää suojaa, että ostaa lisäainetta öljyyn. Mutta ei voi ostaa synteettista öljyä, joka on suoraan parempaa?
kaboom.gif

Toi RVS on kyllä aika kehäpäätelmä. Haluaa pyörälleen niin hyvää suojaa, että ostaa lisäainetta öljyyn. Mutta ei voi ostaa synteettista öljyä, joka on suoraan parempaa?
kaboom.gif
Ööh ei toi rvs ole mikään lisäaine, mitäs jos perehtyisit vaikka tähän http://www.rvs.fi/kuluttajille/yleista/yleista.php

Aina pitää olla avoin uusille ideoille! Eihän täällä muuten kehittyisi mikään mm. tän takia juntit jumittaa vielä jossain 1930 luvulla
cool.gif

Soon tää öljykeskustelu (Auto, MP, Mineraali, Synteettinen, Delvac-erityisesti) kyllä verrattavissa historian suuriin kirkolliskokouksiin, joissa kirkkoisät kuluttivat kuukausia keskustelemalla pilkun paikasta isä-meidän rukouksessa.

Jokainen laittakoon sitä käärmeöljyä johon uskoo ja johon kukkaro venyy.

Ainoat jotka täällä jumittaa 30 luvulla on mineraaliöljyjen käyttäjät
wink.gif

pieni poiminta RVS sivuilta "sillä huippuöljyt sisältävät sellaisia aineita, jotka voivat pitkään estää pintojen kosketuksen toisiinsa ja näin estää myös RVS-aineen toiminnan oletetussa aikataulussa. "

eli huippuöljyissä on samoja aineita kuin RVS:ssä, enpä ihmettelisi vaikka se olisi ihan samaa soppaa kuin joku synteettinen.

Jos joku RVS olisi ratkaisu kaikkeen ja kuluminen loppuisi, niin eiköhän autonvalmistajat käsittelisi koneensa tehtaalla.?

Jos joku luki niitä laittamiani linkkejä, niin synteettiset öljyt kehitettiin toisen maailmansodan aikana juuri lentokonemoottoreihin, kun MOTIT EI PYSYNEET NIPUSSA MINERAALIÖLJYILLÄ

olen useasti ihmetellyt sitä,että jos moottoripyörään pitää laittaa mp-öljyä,niin miksi ihmeessä sitä ei ole mainittu pyörän omassa service manuaalissa? yleensä siinä on ainoastaan viskositeetti ja laatu luokitus...itsellä ei ole koskaan ollut ongelmia kytkimen eikä muunkaan kanssa käyttäen tavallisia mineraali- autoöljyjä.synteettisistä ei kokemuksia.
Kumman vähän vastaväitteitä Lewiksen ihmettelylle. Olen kyllä asiasta samaa mieltä, tosin sillä varauksella että kyseessä on vanhemmat moottorit, jotka tosiaan toimivat paremmin ihan perusautoöljyillä kuin "mp-öljyillä". Toki ne ovat vaihtokunnossa jo tuon 5000 km vaihtovälillä, voihan niitä vaihtaa tiheämmin ajotavasta riippuen. Omat pyörät on jo useita vuosia saanneet Shellin X-100 20W-50 öljyä, parhaimmaksi ne ovat osoittautuneet kaikista kokeilemistani öljyistä yli 20 vuoden ajalta. Tosin nuo vanhat Z-moottorit suunniteltiinkin toimimaan sellailla öljyillä, 70-luvulla.

Ainoat jotka täällä jumittaa 30 luvulla on mineraaliöljyjen käyttäjät
wink.gif

pieni poiminta RVS sivuilta "sillä huippuöljyt sisältävät sellaisia aineita, jotka voivat pitkään estää pintojen kosketuksen toisiinsa ja näin estää myös RVS-aineen toiminnan oletetussa aikataulussa. "

eli huippuöljyissä on samoja aineita kuin RVS:ssä, enpä ihmettelisi vaikka se olisi ihan samaa soppaa kuin joku synteettinen.

Jos joku RVS olisi ratkaisu kaikkeen ja kuluminen loppuisi, niin eiköhän autonvalmistajat käsittelisi koneensa tehtaalla.?

Jos joku luki niitä laittamiani linkkejä, niin synteettiset öljyt kehitettiin toisen maailmansodan aikana juuri lentokonemoottoreihin, kun MOTIT EI PYSYNEET NIPUSSA MINERAALIÖLJYILLÄ
Siis mulle on ihan sama onko koneessa mineraalia vai synteettistä!
cool.gif
Kunhan vaan on sellasta joka suojaa parhaiten kuulalaakeri konetta!
smile_org.gif
Ei se öljyn hintakaan pal kiinnosta, suojaavuus kaikista eniten, koska pataan on tulossa ens kevääksi enemmän fudua. Alakerta joutuu aika kovalle rasitukselle
cool.gif

Eli takas lähtöruutuun, mitäs sinne pataan nyt tunkis, että se pysyy nipussa
cool.gif

Vähän oli oikaistu tuossa päätelmässä. Tuo RVS ei ole mikään öljyn lisäaine, liukaste, eikä se muuta itse öljyn ominaisuuksia mitenkään. Kyllähän tuosta tekstista selviää, että nuo teflonit ym. kalvot estävät aineen pääsyn metallin pintaa, jolloin se ei pääse vaikuttamaan niin hyvin. Kukin uskoo mitä tahtoo, mutta minulla ainakin on jo kahdesta pyörästä hyvää sanottavaa tuosta RVS-käsittelystä. Molemmissa on vielä kardaani ja perä, jotka olen myös käsitellyt. Eron huomaa jopa ajaessa ja konehuoneen äänetkin muuttui rahinasta suhinaksi.

Vähän oli oikaistu tuossa päätelmässä. Tuo RVS ei ole mikään öljyn lisäaine, liukaste, eikä se muuta itse öljyn ominaisuuksia mitenkään. Kyllähän tuosta tekstista selviää, että nuo teflonit ym. kalvot estävät aineen pääsyn metallin pintaa, jolloin se ei pääse vaikuttamaan niin hyvin. Kukin uskoo mitä tahtoo, mutta minulla ainakin on jo kahdesta pyörästä hyvää sanottavaa tuosta RVS-käsittelystä. Molemmissa on vielä kardaani ja perä, jotka olen myös käsitellyt. Eron huomaa jopa ajaessa ja konehuoneen äänetkin muuttui rahinasta suhinaksi.
Olet siis ajanut pari moottoria loppuun? Montako kymmentä/sataatuhatta kilometriä sait koneillesi lisää käyttöikää? Vai mitä tarkoittaa hyvät kokemukset? Miten mittaat lisäarvon kyseiselle tuotteelle? Jos normaaleilla laadukkailla öljyillä pääsee jopa satoja tuhansia ajokilometrejä säännöllisillä öljyn ja suodattimen vaihdoilla, niin miten mitataan hyöty? Siten, ettei mitään ainakaan särkynyt ennenaikojaan vai?

Hassuilta tuntuvat jutut. Ihmiset pähkäilevät öljyn valinnan kanssa ja aika harva kuitenkaan ajaa pyörällään edes 100 tuhatta kilometriä, mihin pääsee ihan laadukkailla perusöljyillä. Vai onko sosiaalinen omatunto niin tiukka, että kannatte huolta ehkäpä neljännen omistajan ajokilometreistä? Moottoripyörän kone ei ole yhtään herkempi sielunelämältään kuin mikä tahansa polttomoottori. Vai valvotteko öitänne miettimällä autojennekin öljyvalintaa?

" Vai valvotteko öitänne miettimällä autojennekin öljyvalintaa?"

mistä arvasit
omg.gif

Ei vaan, ajoin autolla 10 vuotta, ja aloittaessa se oli jo kymmenen vuotias. Siitä opin, että Mobil1:sen täyssynteettinen on semmoinen öljy ettei paremmasta väliä. Sitä käytän nykyäänkin, Helvetin hyvää. Shellin öljyt vaahtoaa ja tukkii huohottimet. Mobil rokkaa.

Ei vaan hyvä pointti tuo arvon mittaaminen, Japsikoneiden luotettavuus tekee sen, että ei voi oikein mitata öljyjen yms hyvyyttä, koska useimmilla mikä tahansa öljy toimisi. Itse on vain tullut leivottua koneita ja purettua niitä ja ruvennut arvostamaan kunnon öljyjä. säästää vaivaa aika helvetisti.

Öljy on halvinta huoltoa.

Back