• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

MP-öljy vs. autoöljy

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Earthend
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sanoisin kyllä tohon et köyhän ei kyllä kannata alkaa säästään moottoriöljyissä. Kivaa sit ku kilahtaa sen takia ku on muutaman kympin säästön takia edessä koneremontti.
Uskon vahvasti siihen että prätkien moottoriöljyissä on huomattavasti parempi toi "kuuma voitelu" ominaisuus kuin auton moottoriöljyissä. Eli kyllähän toi pärrän kone käy välillä tosi kuumana ja vaatii siten öljyltä paljon.
Kytkin ei myöskään jossain pyörissä tykkää "vääristä" öljyistä
mut se voi koskee myös pärrä öljyjä myös. Esim. edellisessä pyörässäni ei pelittänyt castrol mut valvoline kyllä...
Luitkos noita artikkeileita ollenkaan? Juuri noihin uskomuksiin mp-öljyjen valmistajat vetoavat. Tutkimuksissa öljyistä ei löydy kuitenkaan eroja, eikä valmistajiltakaan saa faktoja eroista.

Käyttäjien kokemukset vielä tukevat autoöljyjen käyttöä.

Autoöljyistä ei saa käyttää ns. Energy Conservation merkillä varustettuja aineita.
Joo oot oikeessa. Ekaa en jaksanut ku oli mun mielestä niin vanhaa tietoo (-94).
Toinen oli taas huomattavasti tuoreempaa ja siinä oli ihan hyvän merkkinen pyöräkin
wink.gif

Sitä vaan aloin miettiin et ku mun hondas (vfr800vetc) on toi vaihto väli peräti 12 tkm et oisko järkee alkaa vaikka puolittaan se?
Kesässä tulee kyllä aika tarkkaan veivattua toi 12 tonnii ja empä oo viittiny (laiska?) alkaa välillä purkaan öljyn vaihdon takia... Fiilistellyt vaan
withstupid.gif

Joopa joo... Mun hondan moottoria voitelee turbodiesel öljyt, edellinen omistaja oli huollattanut kuopiossa ex-kisakuskilla ja hänpä oli kyseisiä öljyjä suositellut. Enpä sit viitti käydä vastaan sanomaan kun en niin paljoa asiasta tiedä muuta kuin että hyvin tuntuis voitelevan ja kytkin pelaavan...
buttrock.gif
crazy.gif

Eiköhän DOT luokitukset hoida sen, että toimii. Jos ohjekirjassa vaaditaan DOT 4, niin silloin sitä. Näin yleensä. Kovemmassa käytössä, esim. radalla, DOT 5.1, siinä on korkeampi kiehumispiste.

Ei se jarruneste tiedä onko se auton vai pyörän jarruletkun/putken sisällä  
tounge.gif
Okei, voihan se olla noin että mitään eroa ei halpahallin nesteen ja laatumerkin välillä ole, mutta aion silti ostaa sitä samaa kalliimpaa nestettä kuin ennenkin... Ja toinen mistä en oo tinkinyt on jarrupalat, käytän aina alkuperäisia varsinkin edessä. Muuten mopo sitten onkin kuin pommin jäljiltä ja katteet pysyy koossa nippusiteiden avulla.
shaun.gif

Wanhat ilma- ja öljyjäähdytteiset skulaa ihan mainiosti halvoillakin mineraaliöljyillä. Monesti jospa kytkin/vaihteisto toimii paremmin "halpisöljyillä" kuin Mp-öljyillä.

Itse olen (kuten useat kamutkin) käyttänyt omissa Z-Kawoissa Delvac 20/50 öljyä monta kesää ja ainoa haitta on tiheä öljynvaihtoväli (n.3000 km) joka johtuu Delvacin nopeasta likaantumisesta. Ilmeisen pesevä öljy siis!?
Mutta mikäs on vaihdellessa kun 20 l maksaa n. 40 egeä.

Parina kesänä olen käyttänyt myös Shellin X-100 20/50 öljyä (n.9,-/4l), ja ihan mainiosti toimii myös se. Vaihteet ja kytkin oikein hyrrää mielihyvästä kun saavat perinteistä liu'utusainetta
.
Kireisiin vesikoneisiin en ehkä tohtisi laittaa noita. Ainakaan normaalin koleilla kesäkeleillä.

sport05.gif

P.S Tuhkautumispiste (palamispiste) on eräs öljyn merkittävä ominaisuus, jos oikein kovaa ja kierroksilla vedetään pannu kuumana..

Delvac:lla ajelin banditilla 5 kesää/40000km. Kone on nappikunnossa edelleen 60000 ajettuna. Kaveri on ajanut monta kesää TL 1000:lla Delvacilla myös. 1100 ärrässä käytin Teboilin Diamondia kun kerran kaverin kautta halvalla sain.

Nyt ostin sitten elämäni ensimmäisen kerran "oikeaa" moottoripyöräöljyä Tripleen. teboilin Superbike täyssynteettinen oli tarjouksessa Tokmannilla alle 30€. Saman maksaa diamondit ja ralli formulatkin.

Kone ei kyllä kilahda, vaikka öljy olisi alle 60€/4L. Tämä aihe on kyllä kestosuosikki, mutta ei nyt enää jaksa oikein syttyä. Käyttäköön jokainen sitä, mikä hyvälle tuntuu.

Useimpien ihmisten käytössä jarrunesteet / öljyt on ihan sama mitä käyttää. Varmaan moni pystyisi ajamaan vaikka rypsiöljyllä ihan huolettomia kilometrejä.

Ensiksi jarrunesteistä, luulin kanssa, että olen tosi ovela kun ostelen halpaa parin eken jarrunestettä dot4. Ajatuksena, että onhan se dot4. Ihmettelin sitten kun botniaringillä jarru rupeaa 03 bladesta painumaan syvemmälle ja syvemmälle kierrosten kertyessä. tuntuma huononi koko ajan ja ei palannut edes kotimatkalla, huomasim myös nesteen muuttuvan tummemmaksi jo yhden kevyen Ahvenisto päivänkin jälkeen. No botniaringiltä kotiin päästyäni kävelin Honda liikkeeseen valittamaan vaivaa. Vastaus oli, ettei autoneste kestä. Tästä dot4 yhteensopivaa Motulin täyssynteettista j-nestettä. Kallista, mutta ei tunnu missään. Lasken Jarrut siihen luokkaan, joista en säästele(enää). Näillä nesteillä on sitten vedetty silmitöntä rääkkiä ja toimii, neste on dot4 yhteensopiva, mutta kiehumispiste on about 100astetta enemmän kuin DOT4:sessa.
Vaihtamalla erittäin tiheästi voisi tietty autonesteelläkin tulla toimeen. Tai ehkä vähän parempi autoneste voisi toimia kanssa. Mutta älkää ostako niitä halvimpia.

Öljyistä en ole 'enää' viitsinyt säästää. Motulin ester pohjainen täyssynteettinen mp-öljy ei maksa kuin 36e? 4litraa. Bladeen menee karvan yli 3L, joten vaihdossa ei hirveitä mene. Olenkin vaihdellut 3000km välein, kun tulee kytkinrevitystä ja rataa yms. Ihan mustaa kusta se siinä pisteessä on, joten eiköhän se ole oikea aika.

Oma näkemys moottoripyöräöljyistä on se, että niin kauan kuin moottori on sopivan lämmin ja öljynpaine on kunnossa, niin öljyllä ei niin paljon ole merkitystä. Mutta moottoripyöräöljyissä on lisäaineita kuten sinkkiä estämään metallin leikkaantumista öljykalvon pettäessä ja lisäaineita vaihteiston öljyä mekaanisesti murskaavaan vaikutukseen. Autoöljyissä näitä lisäaineita ei ole ilmansaasteiden yms syiden takia. Hyvä autoöljy ei ole halvempaa, joten mitään järkeä niiden ostossa ei ole, ellei sitten osta autoonkin sitä halvinta bilteman synteettista. Ja siihen en viitsi lähteä. Mielenrauhallakin on hintansa.  Harva auto huutaa 12000rpm:ää Ja tuottaa 150hp 1000cc:stä.

Se on totta, että noilla diesel öljyillä kuten Rotella T syntheticillä on ajettu TL suzukeilla yli 100000km Maailmalla. Joten eiköhän sekin toimi. Diesel öljyissä on viskositeettilisäaineita erittäin paljon, koska ne on tehty suuriin kilometrimatkoihin.

Itse käytän kanssa alkuperäisiä öljynsuodattimia, jarrupaloja, ilmanputsareita ja kytkilevyjä, etustefoja yms. Ne on parhaita.
Pari nippusidettä löytyy kyllä katteita pitämästä
wink.gif
Ihme kyllä honda ei myy nippusiteitä...

Näinhän se menee. Tärkeätä on että voitelu pelaa. Itsekin olen käyttänyt tuota useinVaihdettuaJaEdullista optiota customissa, no probleemo. Nyttemmin Castrolin synteetttistä CBR:ssä, vain koska se ei maksa sen enempää kuin Mobil1 autoon.
Onko joku joskus tiennyt öljyn aiheuttaneen kytkinremontin.
Nyt en tarkoita niitä, joiden mielestä Bilteman akku vaikuttaa tehoihin  ...

Kommenttina tuohon edelliseen:
-kova on on kaveri kahvaamaan, kun itse en saa DOT4:sta kiehumaan tehostimella polkimen kautta. No meitä erilaisia.
Eikö niillä muuten Honda-liikkeessä ollut Honda-jarrunestettä kun sinne asti menit ?
-että on sitten lisäaineita kuten sinkkiä estämään metallin leikkaantumista öljykalvon pettäessä mp-öljyssä, autoissa ei tarvita - heh heh ..
-"alkuperäisiä öljynsuodattimia, jarrupaloja, ilmanputs..yms. Ne on parhaita." -- herranjestas, maisteleeko nämä ihmiset kaluston enne nvai jälkeen asennuksen ?

mää uskon, että bilteman akku vaikuttaa tehoihin.

Ei tuu tehoja, jos pyörä ei käynnisty.
withstupid.gif

-02 636 Kawalla nyt pari tuhatta kilsaa paineltu Delvac Mx 15w-40 ilman ongelmia. Kytkin pelaa ja vaihteet vaihtuu nätisti. Radalla en ole käynyt, mut museotiellä kyllä
biggrin.gif
n.10 kertaa ja ihan reipasta vauhtia painellut aina sen 60km.

Niin, ja Kolme kawaa olen omistanut vuosilta -92-02 ja tuntuu aina vaan vaativan sitä API SG:tä tai vanhempia APEja. Mikä helvetti siinä on? Ei voi olla muuta kuin markkinointi paskaa? Delvac täyttää mm. märkäkytkinluokat ja API SL:n (bensamoottoreille! Yleinen harhaluulo että delvac olisi pelkästään diisseliöljy) joka taas on uudempi luokka (luokat menee aakkosjärjestyksessä) kuin SG tai SF ja uudemmat luokathan taas täyttävät vanhempien vaatimukset ja vähän enemmän, joten nou problemos.

-02 636 Kawalla nyt pari tuhatta kilsaa paineltu Delvac Mx 15w-40 ilman ongelmia. Kytkin pelaa ja vaihteet vaihtuu nätisti. Radalla en ole käynyt, mut museotiellä kyllä
biggrin.gif
n.10 kertaa ja ihan reipasta vauhtia painellut aina sen 60km.

Niin, ja Kolme kawaa olen omistanut vuosilta -92-02 ja tuntuu aina vaan vaativan sitä API SG:tä tai vanhempia APEja. Mikä helvetti siinä on? Ei voi olla muuta kuin markkinointi paskaa? Delvac täyttää mm. märkäkytkinluokat ja API SL:n (bensamoottoreille! Yleinen harhaluulo että delvac olisi pelkästään diisseliöljy) joka taas on uudempi luokka (luokat menee aakkosjärjestyksessä) kuin SG tai SF ja uudemmat luokathan taas täyttävät vanhempien vaatimukset ja vähän enemmän, joten nou problemos.
No niin, tässä tuli sitten vastaus siihen, onko joku käyttänyt Delvaccia näissä "superkireissä" kyykyissä. En näe siinä mitään estettä, oli pyörä mikä tahansa.

Tommosessa 600cc:ssä on litratehoa vielä enemmän kuin kilosissa.

Asiasta toiseen.. Mulla toimi Gixxerissä Ferodon sintterit paljon paremmin kuin orkkis-jarrupalat. Taidan vaihtaa tähän uuteenkin sellaset.

Kaverille vaihdettiin Gulffin DOT 4 jarrunesteet. Ihan yleisnestettä peltipurkissa. Ei ole ainakaan valittanu ettei toimisi. Jos ei riitä, niin laitetaan sitten se Gulffin 5.1. Ei siinäkään lue mihin se on tarkoitettu (autoon vai prätkään), muuta kuin että jarrunestettä se on  
tounge.gif

Delvac MX on niin sanottu yleisöljy, joka käy sekä bensa-että dieselmoottoreihin, vaikka painopiste ja markkinointikohde on raskaan kaluston puolella. Samoin kaikissa bensamoottoriöljyissä on jokin luokitus dieseleille esim a3/b3. Monia tuntuu hämäävän Delvacin edullinen hinta 20L astiassa. Tämä sitten automaattisesti tekee öljystä laadullisesti huonoa, koska se on halvempaa kuin litran purkissa myytävä. Moottoriöljyjen litrahinta laskee kuin lehmän häntä pakkauskoon kasvaessa. Vertailkaapas joskus hyviksenne saman öljyn hintaa 1L->4L->20L->200L. Litrahinta karkeasti puolittuu/pykälä. Delvaciakin saa litran purkissa ja silloin hinta lähentelee jo ihan oikeita moottoripyöräöljyjä.

Ison astian edullinen litrahinta ei tee öljystä "halpisöljyä", vaan kyse on ainoastaan isomman erän halvemmasta litrahinnasta. Oikeaa moottoripyöräöljyäkin ostetaan verstaille 200L pytyssä, koska se on paljon halvempaa ja se voidaan myydä asiakkaalle kuitenkin kovaan hintaan, eli samaan, mita esim 4L kannu maksaa. Se on sitä bisnestä se.

Tällä hetkellä vedän Gulffin täyssynteettisellä, seuraavaks meinasin laittaa Gulffin 20w-50 mineraaliöljyä.. Saa vähän mekaanisia ääniä pienemmäksi ja suojaa mottia ilokaasuilla pikkasen paremmin kuin tuollainen liru synteettinen, joka toki antaa pikkasen enemmän tehoa.
njaa, eli mineraalit siis suojaa oikeasti paremmin?

Erään mp-lafkan heppu vaan sano, että synteettiset öljyt tappaa ainakin kuulalaakeri koneet.
tounge.gif

Itse ajattelin tunkea heti "sisäänajosta" alkaen mineraalit + rvs kamat koneeseen, niin saattaa huomata jotain eroakin. Tai sitten toi rvs on jotain mainos skeidaa, mutta oon avoin uusille ideoille
biggrin.gif

Tällä hetkellä vedän Gulffin täyssynteettisellä, seuraavaks meinasin laittaa Gulffin 20w-50 mineraaliöljyä.. Saa vähän mekaanisia ääniä pienemmäksi ja suojaa mottia ilokaasuilla pikkasen paremmin kuin tuollainen liru synteettinen, joka toki antaa pikkasen enemmän tehoa.
njaa, eli mineraalit siis suojaa oikeasti paremmin?

Erään mp-lafkan heppu vaan sano, että synteettiset öljyt tappaa ainakin kuulalaakeri koneet.
tounge.gif

Itse ajattelin tunkea heti "sisäänajosta" alkaen mineraalit + rvs kamat koneeseen, niin saattaa huomata jotain eroakin. Tai sitten toi rvs on jotain mainos skeidaa, mutta oon avoin uusille ideoille  
biggrin.gif
Eikun tuo viskositeettialue menee tuonne 50 asti. Gulffin synteettisessä se menee vain 40 asti.

Motulilta saa 15W-50?:stä synteettisena ja se on kohtuuhintaista. Sitä olen käyttänyt juuri suojaavuuden takia. Nyt syyskylmällä 15W-50 on aika tiukkaa, joten vaihdoin 10W-40:seen motuliin. Taas ensikesäksi takaisin 15W-50.

Kyselin joskus bell ray:n customer helpistä, että kumpi on parempi öljypaksuus kovaan rääkkiin ja siihen, jos öljynpaine kenties hetkeksi katoaa. Vastasivat, että paksumpi on parempaa, kun Öljykalvo on paksumpi, paksumpi öljykalvo ei 'tear' niin helposti. Ohuemmalla öljyllä saa paremman polttoainetaloudellisuuden ja enemmän tehoa, mutta eiköhän näissä tehot riitä.

Tuon polttoaine/saaste-jutun takia uusissa autoissa käytetään 0W-30 öljyjä.

Kuula/neulalaakerikoneiden tappo tulee siitä kun se synteettinen on niin liukasta, että neulat ei pyöri.

Jotain ehkä synteettisten paremmuudesta kertoo se, että valmistajat eivät suosittele moottorin alkuvaiheessa synteettisia, kun ne ovat liian liukkaita ja moottorin sisäänajo ei onnistu. Synteettisella motti kuluu vähemmän.PISTE.

JakeT.

Motulilta saa 15W-50?:stä synteettisena ja se on kohtuuhintaista. Sitä olen käyttänyt juuri suojaavuuden takia. Nyt syyskylmällä 15W-50 on aika tiukkaa, joten vaihdoin 10W-40:seen motuliin. Taas ensikesäksi takaisin 15W-50.

Kyselin joskus bell ray:n customer helpistä, että kumpi on parempi öljypaksuus kovaan rääkkiin ja siihen, jos öljynpaine kenties hetkeksi katoaa. Vastasivat, että paksumpi on parempaa, kun Öljykalvo on paksumpi, paksumpi öljykalvo ei 'tear' niin helposti. Ohuemmalla öljyllä saa paremman polttoainetaloudellisuuden ja enemmän tehoa, mutta eiköhän näissä tehot riitä.

Tuon polttoaine/saaste-jutun takia uusissa autoissa käytetään 0W-30 öljyjä.
Just noin! Sen takia meinasin ainakin ilokaasuilla ajella noilla 50 asti yltävillä öljyillä! Mineraalikin menee, koska pidän vaihtovälin kuitenkin lyhyenä.

Mä siirryin kans Delvacin (MX 15W-40) käyttäjäksi, ku alko toi mopoöljyn kolminkertainen hinta vähä sylettään. Hyvin toimii ainakin mun vanhassa pikkucebarissa
062802moto_prv.gif

Sori nyt vaan etukäteen, mutta ihan vaan kommenttina VIELÄ noista jarrunesteistä. Jos radalla käyt niin samalla tavalla saat jarruista tunnon pois on siellä sitten hondan dot4 tai bilteman dot4 nesteet. Ei tartte uudellakaan pyörällä tehdä (lue: yrittää) pari endoa niin johan kahva uppoo paljon syvemmälle. Kyllä vikaa hakisin ihan muista kun nesteistä, vaikka kalibeerien stefoista, ilmauksesta tai letkuista. Kyllä ne autojenki jarrut kuumenee, mun järjen mukaan jopa enemmän kun pyörässä, tietysti autojen nestetilavuuksista en mene takuuseen.

Back