Jep, ja sen kaupan osoitettahan ei meille tavallisille kuolevaisille edes vahingossa kerrota.Ne taikalasit löytyvät varmaan täydellisten ihmisten, poliisiviranomaisten ja lainsäätäjien yhteisestä kaupasta...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jep, ja sen kaupan osoitettahan ei meille tavallisille kuolevaisille edes vahingossa kerrota.Ne taikalasit löytyvät varmaan täydellisten ihmisten, poliisiviranomaisten ja lainsäätäjien yhteisestä kaupasta...
Milloin tuo 4500 piti paikkansa?? Onko kyseessä jälleen sama sylttytehdas (psykologian laitos) vai vakuutusyhtiöiden lobbausveljeskunta?Keskimääräinen ajosuorite on muuten vain 4500 km/vuosi/vakuutuksissa oleva mp. Mutta jo suhteutus mp-määriin on riittävä trendikuvaaja, sillä sitten riideltäisiin kilometreistä, jos jotain alettaisiin suhteuttamaan ja sitten ihan mistä vaan, ihan vaan siitä ilosta että debattia syntyy.
Toistan itseäni...Jopas täällä vedetään herneitä nenään ja ihan asian vierestä![]()
Itse ymmärtäisin LTD:n kritiikin kohdistuvan nimenomaan tahallisiin hälmöilyihin ja leikkeihin, jotka maksatetaan meillä kaikilla sekä vaarannetaan muita liikenteessä olijoita.
Kritiikki on varmasti aiheellista...
Talousmatikalla ja excelillä kasvu on 78 % (yhden desimaalin tarkkuus).Eli vuodesta 1999 vuoteen 2004 (5 vuotta) Suomen moottoripyöräkanta oli noussut 62 525:llä ajoneuvolla viidessä vuodessa. Eli moottoripyöräkannan kasvu viidessä vuodessa noin 43,814777 % ... vai onko?
Paljon mahdollistaTalousmatikalla ja excelillä kasvu on 78 % (yhden desimaalin tarkkuus).Eli vuodesta 1999 vuoteen 2004 (5 vuotta) Suomen moottoripyöräkanta oli noussut 62 525:llä ajoneuvolla viidessä vuodessa. Eli moottoripyöräkannan kasvu viidessä vuodessa noin 43,814777 % ... vai onko?
Niin olisko tuolla säälläkin ollut pikkasen vaikutusta ajettuihin kilometreihin. 2004 satoi harva se päivä ja viime suvi oli huomattavasti poutaisempi.Aika synkkää lukemista on, ainakin tuo "Kuolleet moottoripyöräilijät suhteutettuna moottoripyöräkantaan". Huonompaan suuntaan ollaan menossa, mutta missä syy?
Viranomaisilla on eri lähteet, kun sovelletaan ajosuoritetilastoja. Tullin käyttämä lukema arvonalenemislaskelmissaan on merkittävästi suurempi.Ja ehdottaako setä kiikussa, että suomalaisten tilastojen parantamiseksi tulisi katsastuspakko määrätä äkkiä pakolliseksi.![]()
Verovarojen haaskaamisen estämiseksi voinemme ehkä kuitenkin aivan huoletta soveltaa ruotsalaisten katsastuksesta keräämiä tilastoja. Siellä kun muutkin olosuhteet (näin olen kuullut motoristien puhuvan) ovat paremmat kuin Suomessa, niin itse asiassa tuo 4500:kin on pikkaisen yläkantissa.
No sitten olen itsekin joku tilastoharha, kun kilsoja tulee 20-25tkm/ajokausiKeskimääräinen ajosuorite on muuten vain 4500 km/vuosi/vakuutuksissa oleva mp. .
Kelit on muuten vaikuttava asia: Hyvällä kelillä ajetaan enemmän, ja siksi todennäköisyys että rysähtää kasvaa.Niin olisko tuolla säälläkin ollut pikkasen vaikutusta ajettuihin kilometreihin. 2004 satoi harva se päivä ja viime suvi oli huomattavasti poutaisempi.Aika synkkää lukemista on, ainakin tuo "Kuolleet moottoripyöräilijät suhteutettuna moottoripyöräkantaan". Huonompaan suuntaan ollaan menossa, mutta missä syy?
Todennäköisesti satunnaistekijöissä. Kun katsotaan kuolleiden sijaan loukkaantuneiden lukumääriä, jotka ovat parhaimmillaan lähes 50 kertaa suurempia ja siten vähemmän alttiita pienten lukujen kohinalle, nähdään melkoisen selvä parannus moottoripyöräilyn turvallisuudessa.Aika synkkää lukemista on, ainakin tuo "Kuolleet moottoripyöräilijät suhteutettuna moottoripyöräkantaan". Huonompaan suuntaan ollaan menossa, mutta missä syy?
Niinno sehän nyt lienee aika selvää että auton ja MP:n turvallisuus on vertailukelvotonta materiaalia ja niin tulee aina olemaankin. Se että pyöräkanta kasvaa ja siten myös luku liikennekuolemasarakkeessa siellä motoristien kohdalla ei ainakaan parane sillä että kaikenmaailman keskikaiteita tuonne meidän harmiksi pukataan.Kun muut liikennemuodot ovat pienentäneet onnettomuuksia urakalla on turha olettaa, että katsotaan vierestä kun mp:ien osuus onnettomuuksista kasvaa. Nyt mp:t edustavat 8 %:a kaikista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista. 4 vuotta takaperin tämä luku oli vain 4 %.nähdään melkoisen selvä parannus moottoripyöräilyn turvallisuudessa
Jos esim pyöräkanta tuplaantuu ja pyöräkuolemat lisääntyvät vaikka 20%:lla entisestä ja pitkällä juoksulla turvallisuuskäyrä näyttää aina ja aina paremmalta niin mikäs vika siinä on? Vai onko nyt jonkun ministeriön tutkimuksen mukaan tuhatta motoristia kohden tapahtuneet kuolemat kasvaneet esim viimeisen 10 vuoden aikana? Johonkin tuollaiseenhan kannattaa pohjata tutkimuksensa eikä vaan tuijottaa sitä yhtä lukua joka ei pyöräkannan kasvun vuoksi ole suoraan verrannollinen aiempien vuosien lukemiin - prosentit toimivat sentään vertailussa ja niiden käyriäkin voidaan tuijotella...sanoi:Voidaan teitysti tuudittautua ajatukseen, että koska lukumäärään suhteutettuna turvallisuus laskee sopivalla jakajalla, niin emme tee asialle mitään.
Niinno, tuo tarkoittaa sitä että bonusmenetysten ja omavastuiden lisäksi saisi vielä sakotkin maksettavakseen ja pääsisi juoksemaan kuulusteluissakin... ei kerpele...Aiheeseen jollain tapaa liittyen:
Ehdottaisin, että poliisin pitäisi aina tulla paikalle katsomaan ja selvittämään mikäli kolaria yms. on sattunut. Vain poliisin raportti liitteenä vak. yhtiö olisi velvollinen maksamaan AJONEUVOON kohdistuneet vauriot.
Joo, vaikeuttas ainaskii vakuutusjullikoiden tekoa, koska niitä varmaankin nykyään tehdään koska mulkut yhtiöt ei maksa urpojen radalla särkemiä pyöriä että sinällään olis hyvä idea.Aiheeseen jollain tapaa liittyen:
Ehdottaisin, että poliisin pitäisi aina tulla paikalle katsomaan ja selvittämään mikäli kolaria yms. on sattunut. Vain poliisin raportti liitteenä vak. yhtiö olisi velvollinen maksamaan AJONEUVOON kohdistuneet vauriot.
Taitaa nykyäänkin tulla vakuutustarkastaja ihan katsomaan niitä vaurioita, ja kyllä ne ratalippojen jäljet erottuvat parkkipaikkojen kumpsahduksista.Joo, vaikeuttas ainaskii vakuutusjullikoiden tekoa, koska niitä varmaankin nykyään tehdään koska mulkut yhtiöt ei maksa urpojen radalla särkemiä pyöriä että sinällään olis hyvä idea.Aiheeseen jollain tapaa liittyen:
Ehdottaisin, että poliisin pitäisi aina tulla paikalle katsomaan ja selvittämään mikäli kolaria yms. on sattunut. Vain poliisin raportti liitteenä vak. yhtiö olisi velvollinen maksamaan AJONEUVOON kohdistuneet vauriot.
Jep, olisipa tuo totta, niin olisi puolet vähemmän loukkaantuneita ja menehtyneitä.......Ei kukaan prätkäkuski leiki ja hölmöile liikenteessä...
Voitaisiin tietysti toivoa, että ministeriössä löytyisi edes joku, asemavaltuutettu taho, jolla olisi suhteellisuudentajua. Tiettävästi aiemmin liikenneturvallisuustilastoiltakin edellytettiin, että niillä on riskin vertailuperusta. Ei kelvannut absoluuttiset luvut, eikä niistä tehty prosenttilaskuharjoitus tutkimukseksi.Voidaan teitysti tuudittautua ajatukseen, että koska lukumäärään suhteutettuna turvallisuus laskee sopivalla jakajalla, niin emme tee asialle mitään.
Ei se ole leikkimistä, jos kaupunkialueella keulii ylinopeutta liikenteenjakajaan, vetelee kehällä pientareita pitkin autoista ohi tai painelee 250 jonojen välistä motarilla, sehän on jo monesti täällä todettu KTAHV*:n jäsenistön toimesta. Se on täydellisen liikennesilmän ja pyöränhallinnan oikeuttamaa itsetunnon- ja potenssinkohotusta.Jep, olisipa tuo totta, niin olisi puolet vähemmän loukkaantuneita ja menehtyneitä.......Ei kukaan prätkäkuski leiki ja hölmöile liikenteessä...![]()