• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

MP onnettomuudet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja LTD
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ne taikalasit löytyvät varmaan täydellisten ihmisten, poliisiviranomaisten ja lainsäätäjien yhteisestä kaupasta...
Jep, ja sen kaupan osoitettahan ei meille tavallisille kuolevaisille edes vahingossa kerrota.
tounge.gif
 
Keskimääräinen ajosuorite on muuten vain 4500 km/vuosi/vakuutuksissa oleva mp. Mutta jo suhteutus mp-määriin on riittävä trendikuvaaja, sillä sitten riideltäisiin kilometreistä, jos jotain alettaisiin suhteuttamaan ja sitten ihan mistä vaan, ihan vaan siitä ilosta että debattia syntyy.
Milloin tuo 4500 piti paikkansa?? Onko kyseessä jälleen sama sylttytehdas (psykologian laitos) vai vakuutusyhtiöiden lobbausveljeskunta?

Kannattaisi varmaan tutkia, miten näitä asioita kansainvälisellä tasolla tutkitaan. Ajosuorite näyttäisi olevan yleinen kriteeri, kun liikenneturvallisuutta tilastoidaan ja raportoidaan.
 
Jopas täällä vedetään herneitä nenään ja ihan asian vierestä
omg.gif


Itse ymmärtäisin LTD:n kritiikin kohdistuvan nimenomaan tahallisiin hälmöilyihin ja leikkeihin, jotka maksatetaan meillä kaikilla sekä vaarannetaan muita liikenteessä olijoita.

Kritiikki on varmasti aiheellista...
Toistan itseäni...

Jopas porukalla on pipo tiukalla
biggrin.gif


Eikö tosiaan kestetä minkäänlaista kritiikkiä? Vai onko äänessä pelkästään vain se pieni osa motoristeista, joihin kalikka kalahti?
 
En nyt tiedä kuinka tarkka tietoa tämä on, mutta Tilastokeskuksen mukaan vuonna 1980 Suomessa oli rekisteröitynä 43 377 moottoripyörää, vuonna 2000 oli 90 877 moottoripyörää, eli yli 100 % nousu.
Vuonna 1999 oli 80 178 pyörää.
Vuonna 2001 oli 102 811 moottoripyörää.
Vuonna 2002 oli 116 021 moottoripyörää.
Vuonna 2003 oli 129 670 moottorpyörää.
Vuonna 2004 oli 142 703 moottoirpyörää.

Eli vuodesta 1999 vuoteen 2004 (5 vuotta) Suomen moottoripyöräkanta oli noussut 62 525:llä ajoneuvolla viidessä vuodessa. Eli moottoripyöräkannan kasvu viidessä vuodessa noin 43,814777 % ... vai onko? Matiikka ei ole ikinä ollut vahvin puoleni
tounge.gif


Itse asiassa, tehdään tämän helpommaksi.
Linkki Liikenneturvan laatimaan tilastonipuskaan:

Liikenneturvan MP-tilasto

Aika synkkää lukemista on, ainakin tuo "Kuolleet moottoripyöräilijät suhteutettuna moottoripyöräkantaan". Huonompaan suuntaan ollaan menossa, mutta missä syy?
 
Aika synkkää lukemista on, ainakin tuo "Kuolleet moottoripyöräilijät suhteutettuna moottoripyöräkantaan". Huonompaan suuntaan ollaan menossa, mutta missä syy?
Niin olisko tuolla säälläkin ollut pikkasen vaikutusta ajettuihin kilometreihin. 2004 satoi harva se päivä ja viime suvi oli huomattavasti poutaisempi.
 
Ja ehdottaako setä kiikussa, että suomalaisten tilastojen parantamiseksi tulisi katsastuspakko määrätä äkkiä pakolliseksi.
idea3.gif


Verovarojen haaskaamisen estämiseksi voinemme ehkä kuitenkin aivan huoletta soveltaa ruotsalaisten katsastuksesta keräämiä tilastoja. Siellä kun muutkin olosuhteet (näin olen kuullut motoristien puhuvan) ovat paremmat kuin Suomessa, niin itse asiassa tuo 4500:kin on pikkaisen yläkantissa.
Viranomaisilla on eri lähteet, kun sovelletaan ajosuoritetilastoja. Tullin käyttämä lukema arvonalenemislaskelmissaan on merkittävästi suurempi.

Setä kiikussa ei yksiselitteisesti osaa vastustaa pakollista katsastusta, koska se tulee automaattisesti joku päivä, eikä se ole EU alueella yleisesti tuntematon käytäntö.

Setä kiikussa vastustaa sitä, että sellainen otettaisiin käyttöön nyt, kun ammattitaitoisia katsastajia ei ole ja kun on pelättävissä, että useimmat pyörään tehdyt modifioinnit johtavat muutoskatsastusvaatimukseen, muutoskatsastajia taas ei Suomessa ole ja…

Tuolla on asiallisempaa vertailutietoa, kuin propagandapalstoilla:

http://www.smoto.fi/uutiset/tiedotustilaisuus20102005.htm
 
Aika synkkää lukemista on, ainakin tuo "Kuolleet moottoripyöräilijät suhteutettuna moottoripyöräkantaan". Huonompaan suuntaan ollaan menossa, mutta missä syy?
Niin olisko tuolla säälläkin ollut pikkasen vaikutusta ajettuihin kilometreihin. 2004 satoi harva se päivä ja viime suvi oli huomattavasti poutaisempi.
Kelit on muuten vaikuttava asia: Hyvällä kelillä ajetaan enemmän, ja siksi todennäköisyys että rysähtää kasvaa.
Huonolla kelillä taas ajetaan vähemmän (kuka sitä kaatosateessa viittii harrastaa jos ei o pakko), mutta sillon rysähtää usein huono kelin takia. Eli niin tai näin aina kolisee?
omg.gif
 
Aika synkkää lukemista on, ainakin tuo "Kuolleet moottoripyöräilijät suhteutettuna moottoripyöräkantaan". Huonompaan suuntaan ollaan menossa, mutta missä syy?
Todennäköisesti satunnaistekijöissä. Kun katsotaan kuolleiden sijaan loukkaantuneiden lukumääriä, jotka ovat parhaimmillaan lähes 50 kertaa suurempia ja siten vähemmän alttiita pienten lukujen kohinalle, nähdään melkoisen selvä parannus moottoripyöräilyn turvallisuudessa.

http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....hannula
 
nähdään melkoisen selvä parannus moottoripyöräilyn turvallisuudessa
Kun muut liikennemuodot ovat pienentäneet onnettomuuksia urakalla on turha olettaa, että katsotaan vierestä kun mp:ien osuus onnettomuuksista kasvaa. Nyt mp:t edustavat 8 %:a kaikista kuolemaan johtaneista onnettomuuksista. 4 vuotta takaperin tämä luku oli vain 4 %.
Niinno sehän nyt lienee aika selvää että auton ja MP:n turvallisuus on vertailukelvotonta materiaalia ja niin tulee aina olemaankin. Se että pyöräkanta kasvaa ja siten myös luku liikennekuolemasarakkeessa siellä motoristien kohdalla ei ainakaan parane sillä että kaikenmaailman keskikaiteita tuonne meidän harmiksi pukataan.

sanoi:
Voidaan teitysti tuudittautua ajatukseen, että koska lukumäärään suhteutettuna turvallisuus laskee sopivalla jakajalla, niin emme tee asialle mitään.
Jos esim pyöräkanta tuplaantuu ja pyöräkuolemat lisääntyvät vaikka 20%:lla entisestä ja pitkällä juoksulla turvallisuuskäyrä näyttää aina ja aina paremmalta niin mikäs vika siinä on? Vai onko nyt jonkun ministeriön tutkimuksen mukaan tuhatta motoristia kohden tapahtuneet kuolemat kasvaneet esim viimeisen 10 vuoden aikana? Johonkin tuollaiseenhan kannattaa pohjata tutkimuksensa eikä vaan tuijottaa sitä yhtä lukua joka ei pyöräkannan kasvun vuoksi ole suoraan verrannollinen aiempien vuosien lukemiin - prosentit toimivat sentään vertailussa ja niiden käyriäkin voidaan tuijotella...
 
Aiheeseen jollain tapaa liittyen:
Ehdottaisin, että poliisin pitäisi aina tulla paikalle katsomaan ja selvittämään mikäli kolaria yms. on sattunut. Vain poliisin raportti liitteenä vak. yhtiö olisi velvollinen maksamaan AJONEUVOON kohdistuneet vauriot.
 
Aiheeseen jollain tapaa liittyen:
Ehdottaisin, että poliisin pitäisi aina tulla paikalle katsomaan ja selvittämään mikäli kolaria yms. on sattunut. Vain poliisin raportti liitteenä vak. yhtiö olisi velvollinen maksamaan AJONEUVOON kohdistuneet vauriot.
Niinno, tuo tarkoittaa sitä että bonusmenetysten ja omavastuiden lisäksi saisi vielä sakotkin maksettavakseen ja pääsisi juoksemaan kuulusteluissakin... ei kerpele...
 
Aiheeseen jollain tapaa liittyen:
Ehdottaisin, että poliisin pitäisi aina tulla paikalle katsomaan ja selvittämään mikäli kolaria yms. on sattunut. Vain poliisin raportti liitteenä vak. yhtiö olisi velvollinen maksamaan AJONEUVOON kohdistuneet vauriot.
Joo, vaikeuttas ainaskii vakuutusjullikoiden tekoa, koska niitä varmaankin nykyään tehdään koska mulkut yhtiöt ei maksa urpojen radalla särkemiä pyöriä että sinällään olis hyvä idea.
 
Aiheeseen jollain tapaa liittyen:
Ehdottaisin, että poliisin pitäisi aina tulla paikalle katsomaan ja selvittämään mikäli kolaria yms. on sattunut. Vain poliisin raportti liitteenä vak. yhtiö olisi velvollinen maksamaan AJONEUVOON kohdistuneet vauriot.
Joo, vaikeuttas ainaskii vakuutusjullikoiden tekoa, koska niitä varmaankin nykyään tehdään koska mulkut yhtiöt ei maksa urpojen radalla särkemiä pyöriä että sinällään olis hyvä idea.
Taitaa nykyäänkin tulla vakuutustarkastaja ihan katsomaan niitä vaurioita, ja kyllä ne ratalippojen jäljet erottuvat parkkipaikkojen kumpsahduksista.

Poliisin tutkimuksissa kaikissa tapauksissa olisi hauskana piirteenä se, että korvausperusteet eivät olisi kiinni vakuutusyhtiöstä, vaan poliisipiiristä. Ei taitais Varkaudessa olla (vahingon sattuessa) paljoa vakuutuksista iloa.
 
Voidaan teitysti tuudittautua ajatukseen, että koska lukumäärään suhteutettuna turvallisuus laskee sopivalla jakajalla, niin emme tee asialle mitään.
Voitaisiin tietysti toivoa, että ministeriössä löytyisi edes joku, asemavaltuutettu taho, jolla olisi suhteellisuudentajua. Tiettävästi aiemmin liikenneturvallisuustilastoiltakin edellytettiin, että niillä on riskin vertailuperusta. Ei kelvannut absoluuttiset luvut, eikä niistä tehty prosenttilaskuharjoitus tutkimukseksi.
Motoristit eivät ainoastaan Suomessa ole konkreettisten kurinpitotoimenpiteiden kohteena. Mediaseksistisesti olemme potentiaalinen hallintoalamaiskohde, kun nuori ministeri, tai vielä nuorempi virkamies etsii uraansa edistävää kohdetta.

EU-tasolla kilpailemme, muutamien muiden kanssa, hämmästyttävimmistä kurikampanjaesityksistä. Viimeiset viestit kertovat yllättäen kuitenkin ”italialaisten” tehneen vuoden 2005 pohjanoteerauksen.

Se on kumminkin yksi, suhteellisuustajua edistävä vertailuperusta, laittaa kurikampanjaesitykset kansainväliseen vertailuun. Siinä saa niin ministeriö, kuin ministerikin mainetta ja toisaalta FEMAssa nähdään, kuinka munakasta suomalainen edunvalvontatyö, suomalaisten motoristien tekemänä, on. Samalla saa suomalainen virkamiehistö mainetta, sekä nämä ”tutkimuslaitokset”.
lookaround_orig.gif
 
...Ei kukaan prätkäkuski leiki ja hölmöile liikenteessä...
Jep, olisipa tuo totta, niin olisi puolet vähemmän loukkaantuneita ja menehtyneitä....    
sad_orig.gif
Ei se ole leikkimistä, jos kaupunkialueella keulii ylinopeutta liikenteenjakajaan, vetelee kehällä pientareita pitkin autoista ohi tai painelee 250 jonojen välistä motarilla, sehän on jo monesti täällä todettu KTAHV*:n jäsenistön toimesta. Se on täydellisen liikennesilmän ja pyöränhallinnan oikeuttamaa itsetunnon- ja potenssinkohotusta.

*Kaikki Tilanteet Aina Hallitsevat Vetarit
 
Back
Ylös