Mp puunaus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SiiliK
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ketjujen ja takavanteen putsaamiseen lienee dieselöljy edelleenkin se halvin vaihtoehto. Vanne kannattaa kuitenkin viimeistellä dieseljynssäyksen jälkeen jollain rasvaa poistavalla pesuaineella, esim. fairylla. Muuten tahtoo öljyiseen pintaan tarttua pöly aika ikävästi.
 
Ketjujen ja takavanteen putsaamiseen lienee dieselöljy edelleenkin se halvin vaihtoehto. Vanne kannattaa kuitenkin viimeistellä dieseljynssäyksen jälkeen jollain rasvaa poistavalla pesuaineella, esim. fairylla. Muuten tahtoo öljyiseen pintaan tarttua pöly aika ikävästi.

On se varmaan halvin, mutta se haju. Enimmät lähtee painepesurilla, kuuma vesi auttaa. Useimmiten riittää S-100, jos ei sillä lähde niin WD-40, ja tehostus pensselillä. Rasvarissa kun käyttää vaihteistoöljyä jossa ei ole sitkoa, niin se lähtee vanteestakin aika helposti.
 
Pineline on havaittu oikeinkin hyväksi pesuaineeksi mattaväriseen bläkkäriin. Lähtee myös takavanteesta sotku suhteellisen hyvin, ainakin kun verrokkina käyttää mitä vaan liuotinshampoota tms. autonpesuainetta.
 
Ku lutraatte veden kanssa niin wd-40.

Oikeastaan kaikkiin pultteihin, jotka näkyvät ja miksei ketjuihin ja vaikka pitkin koneenposkia.

Oikeastaan laitteen vois upottaa semmoiseen kylpyyn :D

WD-40 on oikeasti hyvää kamaa, se ei kerää likaa samalla tavalla kuin muut ihmeöljyt. :thumbup:
 
Ketjujen ja takavanteen putsaamiseen lienee dieselöljy edelleenkin se halvin vaihtoehto. Vanne kannattaa kuitenkin viimeistellä dieseljynssäyksen jälkeen jollain rasvaa poistavalla pesuaineella, esim. fairylla. Muuten tahtoo öljyiseen pintaan tarttua pöly aika ikävästi.

Ei tartte mitään erikoisii aineita käyttää kun vahaa takavanteen perusteellisen pesun jälkeen :WAZAAP:
 
Minun kokemusten perusteella vanteen vahaus ei juurikaan auta pinttyneen ketjurasvan poistamisessa takavanteesta. Mutta eipä siitä vahaamisesta varmaan mitään haittaa ole ja on ihan mukavaa puhdetyötä paremman puutteessa.
 
Minun kokemusten perusteella vanteen vahaus ei juurikaan auta pinttyneen ketjurasvan poistamisessa takavanteesta. Mutta eipä siitä vahaamisesta varmaan mitään haittaa ole ja on ihan mukavaa puhdetyötä paremman puutteessa.

Joo, kyllä ketjurasva liuottimena menee vahan läpi että sujahtaa.
 
Minun kokemusten perusteella vanteen vahaus ei juurikaan auta pinttyneen ketjurasvan poistamisessa takavanteesta. Mutta eipä siitä vahaamisesta varmaan mitään haittaa ole ja on ihan mukavaa puhdetyötä paremman puutteessa.

Vanha kikka, ruokaöljyä paperiin ja pyyhkäsee ketjuöljyt pois. Harvemmin itsekään tulee käytettyä, mutta aina on toiminut, toimii tallirasvaisiin (kuiviin) käsiinkin, vaatii tietty peruspesun saippualla lopuksi, ruokaöljyhiertonnan jälkeen mikä tahansa saippua riittää.
 
Keraamisten pinnoitteiden kokeilemisen jälkeen vahat tuntuu kovasti olevan omissa ajovehkeissä -so last season-. Nyt on vuosi menty keraamisilla pinnoitteilla ja pesuaineilla autossa sekä pyörässä enkä ole keksinyt mitään syytä miksi palaisin vahojen käyttäjäksi.

Hyvin on vanteista lähtenyt GL4 öljyroiskeet pois ilman kummempaa jynssäämistä kun aloin käyttämään keraamisia pinnoitteita. Lisäksi niiden levitys on paljon helpompaa kun vahojen kanssa hinkkaaminen, varsinkin pinnavanteissa ja muissa monimuotoisissa osissa.
 
Keraamisten pinnoitteiden kokeilemisen jälkeen vahat tuntuu kovasti olevan omissa ajovehkeissä -so last season-. Nyt on vuosi menty keraamisilla pinnoitteilla ja pesuaineilla autossa sekä pyörässä enkä ole keksinyt mitään syytä miksi palaisin vahojen käyttäjäksi.

Hyvin on vanteista lähtenyt GL4 öljyroiskeet pois ilman kummempaa jynssäämistä kun aloin käyttämään keraamisia pinnoitteita. Lisäksi niiden levitys on paljon helpompaa kun vahojen kanssa hinkkaaminen, varsinkin pinnavanteissa ja muissa monimuotoisissa osissa.

Tämä oli hyvä:

https://www.autodude.fi/fi/tuote/quick_detailer_gyeon_q2m_wetcoat

Jättää todella likaa hylkivän pinnan. En ole kyllä mopossa kokeillut, mutta auto kiilsi kuin pyhä aamuna.
 
Keraamisten pinnoitteiden kokeilemisen jälkeen vahat tuntuu kovasti olevan omissa ajovehkeissä -so last season-. Nyt on vuosi menty keraamisilla pinnoitteilla ja pesuaineilla autossa sekä pyörässä enkä ole keksinyt mitään syytä miksi palaisin vahojen käyttäjäksi.

Hyvin on vanteista lähtenyt GL4 öljyroiskeet pois ilman kummempaa jynssäämistä kun aloin käyttämään keraamisia pinnoitteita. Lisäksi niiden levitys on paljon helpompaa kun vahojen kanssa hinkkaaminen, varsinkin pinnavanteissa ja muissa monimuotoisissa osissa.

Eipä noita nykyvahoja tarvii hinkata , levitys sienellä hetki odottelua et kuivuu sitten vaan pois pyyhkiminen mikrokuituliinalla
 
Se vähän riippuu vahasta, käyttääkö jotain lirua joka kestää kahden pesun verran, vai sellaista joka tekee kestävän ja suojaavan pinnan pidemmäksi aikaa. Vahojen kanssa saa myös olla tarkkana ettei mene maalaamattomiin muoviosiin, pinnavanteiden vahaaminen on aika peeseestä, samoin monimuotoisten osien kuten moottorin kyljet jne. Keraaminen on paljon helpompi, kokeile niin ymmärrät:;):

Vahan on ollut käytössä vuosien ajan Collinite 476s, helppo levittää ja poistaa kunhan ei tee vahausta auringon paisteessa. Sellainen vinkki vielä vahan kiillotukseen että Glymin punainen mukrokuituliina on osoittautunut parhaaksi vahan kiillotukseen. Monet muut mikrokuituliinat sutii vahan päällä ja saa hinkata tosissaan että saa kuivuneen vahan pois pinnasta, Glymin punaisella vaha lähtee pyyhkäisyllä-parilla eikä tarvitse hinkuttaa niin rkeleesti.

Kyseinen vaha on ollut vuosia käytössä myös visiirin vahauksessa, tekee kulutusta kestävän pinnan ja vesi helmeilee. Yhdellä tummennetulla visiirillä ajettiin 8 kesää ja olisi edelleen käytössä mutta siihen tuli vähän osumaa viime syksynä, ei juurikaan naarmuja vaikka monesti oli hanskalla pyyhkäisty maantie- ja sorakura pois visiiristä.
 
Kokeilin viime kaudella Korrekin keraamista pinnoitetta moottoripyörään:
https://www.korrek.fi/tuote/korrek-pro-tfc-polymatrix/

Olin aika pettynyt tuotteeseen. Ehkä odotin vähän liikaa. Önniäisten ja muun lentävän proteiinin poisto katteista oli käsittelyn jälkeen ihan yhtä hankalaa, kuin ennenkin. Eikä normipaska lähtenyt huuhtelemalla, kuten jotkut ovat mainostaneet. Melko liukas mutta aavistuksen rasvaisen oloinen pinta käsittelyn jälkeen joka tapauksessa jäi.
 
Se vähän riippuu vahasta, käyttääkö jotain lirua joka kestää kahden pesun verran, vai sellaista joka tekee kestävän ja suojaavan pinnan pidemmäksi aikaa. Vahojen kanssa saa myös olla tarkkana ettei mene maalaamattomiin muoviosiin, pinnavanteiden vahaaminen on aika peeseestä, samoin monimuotoisten osien kuten moottorin kyljet jne. Keraaminen on paljon helpompi, kokeile niin ymmärrät:;):

Vahan on ollut käytössä vuosien ajan Collinite 476s, helppo levittää ja poistaa kunhan ei tee vahausta auringon paisteessa. Sellainen vinkki vielä vahan kiillotukseen että Glymin punainen mukrokuituliina on osoittautunut parhaaksi vahan kiillotukseen. Monet muut mikrokuituliinat sutii vahan päällä ja saa hinkata tosissaan että saa kuivuneen vahan pois pinnasta, Glymin punaisella vaha lähtee pyyhkäisyllä-parilla eikä tarvitse hinkuttaa niin rkeleesti.

Kyseinen vaha on ollut vuosia käytössä myös visiirin vahauksessa, tekee kulutusta kestävän pinnan ja vesi helmeilee. Yhdellä tummennetulla visiirillä ajettiin 8 kesää ja olisi edelleen käytössä mutta siihen tuli vähän osumaa viime syksynä, ei juurikaan naarmuja vaikka monesti oli hanskalla pyyhkäisty maantie- ja sorakura pois visiiristä.

Tätä samaa mäkin käytän ja on helppo työstettävä ja kestää autossakin yli vuoden pinnassa:WAZAAP:
 
Kokeilin viime kaudella Korrekin keraamista pinnoitetta moottoripyörään:
https://www.korrek.fi/tuote/korrek-pro-tfc-polymatrix/

Olin aika pettynyt tuotteeseen. Ehkä odotin vähän liikaa. Önniäisten ja muun lentävän proteiinin poisto katteista oli käsittelyn jälkeen ihan yhtä hankalaa, kuin ennenkin. Eikä normipaska lähtenyt huuhtelemalla, kuten jotkut ovat mainostaneet. Melko liukas mutta aavistuksen rasvaisen oloinen pinta käsittelyn jälkeen joka tapauksessa jäi.

Itse vetelin tässä talven aikana vanteisiin ja katteisiin Nanolex si3d pinnoitteen. Tuota ollu autossakin ja toiminut ihan hyvin. Saa nähdä miten toimii mopossa. Tätä kuitenkin nuo autopuolen expertit suositteli myös moottoripyörään.
 
Back
Ylös