MT-09. Dark side of Japan

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RHR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Osaako joku sanoa, onko MT-09 pyörässä taka ja etujarrut yhteydessä toisiinsa abs pumpulta?

Mulla on etujarrun ilmausprojekti käynnissä ja mietin voiko etujarrujärjestelmä imeä ilmaa itseensä auki olevan takajarruletkun kautta?

Voiko tota erujarrua edes ilmata, jos ei ole takajarrusatulaa paikallaan?

ABS on vähän uusi tuttavuus.
 
Viimeksi muokattu:
Onko täällä henkilöitä kenellä olisi ollut Mt-07 aiemmin ja vaihtanut ysiin? kiinnostaisi tietää onko ysin ylläpitäminen ja ajaminen sen enempää kalliimpi kuin seiskan, tietysti bensa ja vakuutus mutta muuta?

Tämän hankkiminen on vielä ihan mietinnässä, pitäisi käydä testiajamassa, sitten kesän lopussa myisin seiskan ja kattelisin ysiä nettimotosta talven yli, sopivaa yksilöä etsiessäni.

Mulla oli MT-07 ennen MT-09:ä.

MT-07:lla ajoin 7000km ja tankkaus.com:in mukaan keskikulutus oli tuolla 3,83L/100km (maksimi näköjään ollut 5,12L/100km :D). Mutta 4,0L/100km pinnassa se on sekailaisessa ajossa.

MT-09:llä ajellut vasta 3100km ja keskikulutus ollut 4,83L/100km (ja huiput 5,24L/100km). 1000km huolto vain tehty ja samaa hintaluokkaa kuin muissakin (ei se ole oikein muuta kuin öljyt ja koneella diagnostiikka). Vakuutukset tässä maksaa enemmän VS MT-07. MT-09:llä taitaa pisin matka olla 210km mitä ajanut ennen kuin kurvannut Esson pihaan.

*edit*: kausihuolto oli pyöreesti 200€ (tarkistukset + öljynvaihto) MT-09:iin.
 
Millä olette korjanneet mt-09 kaasukahvan sivusuuntaisen välyksen? Itseä häiritsee se millin parin klappi siinä ja netin perusteella se lienee ominaisuus tässä pyörässä. Joku hyvä after-market kaasukahva?
 
Kukaan asentanut vakionopeudensäädintä?

MT-09 ei ole matkapyörä, mutta itsellä cruise on käytössä autossa aikalailla aina. Tähän tottuneena, lisättynä kuinka vaikealta tuntuu nopeuden ylläpitäminen 80 ja ylös moottoripyörällä, kiinnostusta kunnon elektronisen vakkarin hommaamiseen olisi.

https://www.mccruise.com/collections/yamaha/mt-09

Tossa näyttäis olevan vastaus ja lupaa lähettää ympäri maailman. Pahaa ei tunnu olevan sanottavaa, muuta kun hinnasta. Omasta mielestä tommonen 500 tuntuu olevan hinta varusteelle kun varusteelle...

Kellään kokemusta tästä?
 
Kävin pari viikkoa sitten kokeilemassa tämmöistä ja niinhän siinä kävi että nyt on tallissa kokomusta "tech black".
Hemmetin hauska pyörä ja helppo ajaa ja käsitellä.
Heti hommasin toisen vakioputkiston ja modasin pöntön sisuskalut, kuulostaa oikein hyvältä. Ei toki tullut sillai painon säästöä kuten vaikka akran putkistolla, mutta lompakkoa säästi reilusti.
Myös imupuolelta snorkkelia lyhensin joka toi vähän ääntä lisää. Testasin myös putsarikotelon kannesta leikata ison palan pois mutta oli jo liiankin kova karjaisu imuäänien puolesta. Tein leikkauksen viistosti ja siihen muotoon että sain helposti laitettua takaisin alkuperäisillä ruuveilla.
Alustaa säädin niin että edessä comp on kolme naksua kireimmästä säädöstä aukipäin ja rebound neljä. Jousien esijännitys aika kireällä, ehkä kuusi milliä/vajaa kolme viivaa jäi näkyviin kiristintä. Takaata säädin iskaria ihan kiinni ja siitä avasin reilun vartin. Jousen esijännitys toiseksi kireimpään loveen. Olen n 94kg ja 190cm.
Jos jotain kiinnostaa niin on tarjolla virheetön vakioputkisto( ajettu n 80km) johon voin tehdä tuon pöntön modauksen. Kohtuuhintaan ja tarvittaessa pienellä lisäkorvauksella asennus, se on helppo homma.
 
.
Jos jotain kiinnostaa niin on tarjolla virheetön vakioputkisto( ajettu n 80km) johon voin tehdä tuon pöntön modauksen. Kohtuuhintaan ja tarvittaessa pienellä lisäkorvauksella asennus, se on helppo homma.


Nyt kiinnostaisi kovasti että minkälaista modausta sinne alkuperäiseen pönttöön olette tehneet?
Itsellä samat ideat pyörii päässä kun ei tuon leovincen underbody putkiston äänimaailma miellyttänytkään. Leo on muuten myytävänä...
Paljonko maksaisi modattu vaikioputkisto? Tai modaamaton jota sitten itse voisin muutella?
 
Pönttö on kolmikammioinen vaimennin. Ulostuloputki menee sisällä koko pöntön läpi ensimmäiseen kammioon.
Viimeinen kammio leikataan auki ja sieltä katkaistaan tuo putki jotta se hengittää ulos suoraan viimeisestä kammiosta.
Viimeisen ja keskimmäisen kammion väliseinään tehdään iso reikä esim kuppiterällä tai rälläkällä jotta katalysaattori puhaltaa sitten suoraan viimeiseen kammioon.
Äänet on vähän kovemmat ja möreämmät tyhjäkäynnillä ja kierroksilla selvästi kovemmat, eivät kuitenkaan samanlaiset kuin akran pönttö ilman killeriä joka oli mielestäni liian äänekäs.
Voisiko koko vakioputkesta saada about satasen, modattuna ja asennettuna kaksi sataa..

https://mt09.motorcycle-talk.com/forum/threads/stock-exhaust-mod.4741/

https://mt09.motorcycle-talk.com/fo...h918-no&hash=bb522b016fe93608f4e30a4861b953e5
 
Voinko huoletta pistää akran putkiston pyörään ilman mitään sen kummempia säätöjä? Pyörä on entisen omistajan toimesta säädetty aj-bikella nykivän kaasun vuoksi...
 
Voinko huoletta pistää akran putkiston pyörään ilman mitään sen kummempia säätöjä? Pyörä on entisen omistajan toimesta säädetty aj-bikella nykivän kaasun vuoksi...

Käsittääkseni voi ihan hyvin.
Jotkut tekee sen jo kauppoja tehtäessä kuten minulla. Siis täysin uusi ajamaton alkuperäinen on varaston hyllyllä tarpeettomana.
 
Näissä stanupönttöjen modauksissa ja slipari/putkimodeissa tulee välillä mieleen mihin itse asiassa
perustuu syvään juurtunut refleksi päästä heti ja vauhdilla eroon katalysaattorista. etenkin moderneista

Ihan viimeisiä nyansseja muualle kuin kadulle kaivettaessa hommaa voinee joskus jotenkin perustella,
mutta kadulla linja, jossa se toosa pitää heti ensimmäisenä nakata lepikkoon, tuottaa sitten
kovin usein lopputuleman jossa äänimaailma kuitenkin koetaan jo turhan roisiksi...…
ja killeri on toisaalta ihan tuhnupieruhomostelua.

Perustuuko koko nykykattien demonisointi "vanhaan perimätietoon", jonka mukaan niiden
olemassaolo tukkii koko pakopuolen totaalisen läpivirtaamattomaksi muumiksi ?

Putkisto on joka tapauksessa toiminnallinen kokonaisuus ja tuon ohella se tuottaa myös
oman äänimaailmansa... mikä se äänimaailman tavoite sitten sattuu kulloinkin olemaan.

Nohh…. Minkä mittaluokan teho/säätöongelma nykyaikaisen, suht korkeaviritteisen mopedin varsinainen catti todellisuudessa on ja juurikin katupyörässä? Ei mene pahasti metsään väittämällä, ettei käytännössä
minkäänlainen..... jos henkiset ongelmat jättää laskuista.

Se catti kuitenkin pehmentää äänimaailmaa, etenkin rauhallisemmassa normiajossa, siinä collektorin perässä siinä määrin että ilman killereitä ajellessa "kipukynnys" ei useimmiten ylity.
Päin vastoin, rennossa menossa soundi on mukavan muhea ilman liiallista terävyyttä.
Tuohon sitten killeri perään, niin monissa yhdistelmissä "lumous" haihtuu sen tien.

Niin.... noissa "mahuri" orkkis/cattipönttöjen raiskauksissa olisi ihan mukava saada rinnalle vertailuun
versio, jossa catti jää sisään ja sen perään suoraan jatketaan valitulla halkaisijalla/kartiolla
ulostulo "slipariin"..... ilman Killeriä. Vaivahan ei juuri lisäänny kun se loota kuitenkin avataan.
Toisaalta.... miksi jättää se loota sitten pelkkänä catin lisäkuorena sinne alle.....

Hieman "kauempaa" hakien on tietty yksi ulottuvuus...… vuosikatsastuksia odotellessa:sad:.

Onhan esim. noissa erilaisissa Akran täysränneissä aika hyvin havaittavissa äänimaailman muutokset
ja erot pelailtaessa eessuntaas ilman cattia, ilman Killeriä / ilman cattia mutta Killerillä / catilla ilman
killeriä tai killerin kanssa.

Kisakireissä kusiaisissa/tonnareissa ihan viimeisten kaivaminen yläpäähän, jos siihen on tarvetta,
on sitten taaskin oma juttunsa.
 
Stanupönttöjen modauksissa mitä olen topicin pyöriin nähnyt tehtävän, jää useimmiten katalysaattori paikoilleen kuten minullakin.
Vakioputkiston tehtävä lienee vaimeentää äänet virallisen E-hyväksyttävän tason supsutukseksi. Itse halusin vain vähän lisää ääntä, ei tämmösillä virityksillä mitään tehoja ole lisää tulossa eikä tarviskaan.
 
Viimeksi muokattu:
Bone tuossa ylempänä haastaa asiaa.
Luulisin että vakio Akra ilman kattia on aika hyvä äänimaailman suhteen ja on myös virallisten speksien sisällä.
Tälle vm 2019 mopolle vaatimus on ymmärtääkseni 91 dBA @ 5000 rpm.
Mittasin oman putken kirjaston desibelimittarilla:
dBA RPM
84 1100
88 3000
92 4000
94 5000
96 6000
106 10000
Putki lienee tämä mutta maahantuojan kautta ostettu joten ei ehkä tasan samanlainen. Tässä db-killer on kuulemma pistehitsattu kiinni.
Mulla db-killer on irrotettu ja katkaistu ja täytyy sanoa että äänet on pilattu.
Vain tyhjäkäynnillä on sellainen oikea urheiluvehkeen muriseva äänimaailma joka assosioituu vauhdikkaaseen menoon :D
Muuten äänet on minusta aivan paskat, sellainen "räkäinen" resonanssi kypärän sisällä 4000 rpm ylöspäin.
Huollossa jo odottaa ehjä db-killer, sääli etten tajunnut ottaa siitä kuvaa.

Kumppani väitti että mulla olisi kuulonalenema liiallisesta mopoilusta koko ikäni. Minusta se on vain normaali selektiivinen kuulo. Mutta kannatta pelata silti varman päälle.
 
Totta tuo resonanssi kypärän sisälle akralla ilman killeriä. Koeajoin tuommoista ja mietin että tärisee koko pää pörinän mukana. Mutta ihan hyvältä noin muuten kuulosti, liian vähän vaimennettu vaan.
Sitten kun saan amerikan perinnön, hommaan akran koko putkiston ja jätän killerin paikoilleen. :orgmp:
 
Löytyykö täältä porukkaa kuka olisi ajanut tätä ja 790 dukea? Itellä duke ja miettinyt jos vaihtaisi jamppuun...
 
Onko foorumilla jo uuden MT-09 onnellisia omistajia? Ensitunnelmia pyörästä?

Oma on matkalla jossain, ei vielä tietoa milloin luovutus, toivottavasti kohta pääsisi :cruising:
 
Mitenköhän saisi moottorin vikavalon kuitattua kotikonstein? Syttyi kun pyörään asensin akran racing line titanium putkiston. Katalysaattoria en laittanut väliin, voisiko siitä johtua?
 
Arvailuja, onko lambda-anturi edelleen kiinni putkessa?

Jos on niin luultavasti se näkee vääränlaista seosta, koska kattia ei enää ole putkessa tai jos lambdaa ei ole laitettu putkeen niin se aiheuttaa vikakoodin.

Voipi olla, että pyörä vaatii käyntiä lähimmän säätäjän luona, jotta vikakoodit saadaan pois ja niin, ettei ne tule taas uudestaan.
 
Noh, syy saattoi selvitä. Ajattelimme asennuksen ajaksi ottaa lamda-anturin kokonaan irti liittimestään, joka sijaitsi siinä takajarrun vieressä. Oli kuitenkin niin tiukassa ettei saatu irti ja luovutettiin. Ilmeisesti sen verran kuitenkin saatiin löystettyä, että nyt oli pienen ajelun seurauksena lähtenyt liitin irti. Napsautin takaisin paikalleen muttei ainakaan heti vikavaloa hävittänyt. Pitänee tilata tuo betan linkkaama scanneri ja sillä ihmetellä.
 
Back
Ylös