• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Muistakaa kiittää

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lake
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Lake

New member
Tässä eräänä päivänä kun ajelin töistäpäin kotia kohti kotilolla, jymähdin (tietenkin) kehä1:n neljän ruuhkaan. No kuten yleensäkin, minulla on tapana seurata vähän niitä peilejä ja kun huomaan että kaksipyöräinen splittailee ohi niin vedän niin sivuun kuin vain voin.
Kyseisenä päivänä eräs pyörä tuli ja minä väistin vasemmalle (siis olin vasemmalla kaistalla
tounge.gif
). Kaveri joka ohi ajoi kiitti kohteliaasti nostamalla kytkin kättään. Tuota kiittämistä olen itsekin splitatessa harrastanut, mutta en ole koskaan tiennyt kuinka mukavaa on autoilijasta kun saa kiitosta.
Tuli hyvä mieli ja rupesin funtsimaan että jos näin pienellä eleellä saadaan autoilijalle parempi mieli letkassa seisomiseen niin sitähän pitäisi käyttää huomattavasti enemmän.
Asennekasvatusta! Jos kiitän autoilijoita en yht'äkkiä olekaan se kauhea bomber hurjastelija tai Helvetin enkeli. Jos autoilijalle tulee parempi mieli hän varmasti antaa tilaa myös seuraavalle mopolle.
Ainakin minä aion nostaa käteni kiitokseen aina kun siihen on pienikin syy.

Itse kiitän aina jos ollaan kohteliaita, olin sitten liikkeellä kotilolla, pyörällä tai jalan. Kiitoksen saa kaikki jalankulkijoista traktoreihin... Joten räpylä pystyssä  
biggrin.gif
vähän väliä.

Kyllähän se lämmitää, kun itse on kohtelias ja sen toinen huomaa heilauttaen kättään,  
sad_orig.gif
vaikka noi on harvemmassa.

Tuo kiittäminen on niin fiilishommaa että silloin kun sattuu olemaan hyvällä tuulella liikkeellä niin tulee oltua kohtelias kiiteltyä kaikki liikennevalotolpista bussikuskeihin mutta joskus kun on murjotuspäivä niin oikein harmittaa jälkikäteen kun ei tullut hienosta käytöksestä kanssakulkijaa kiitettyä.
tounge.gif

Puhut asiaa!
smile_org.gif
Kiitoksen saaminen tuntuu hyvältä, kuten itse kiittäminenkin!
Eilen töistä lähtiessäni täysperävaunurekka tuli mäkeä alaspäin ja minun tullessa oikealta jarrutteli pitkään ja väisti minua. Ja vaikka minulla olikin etuajo-oikeus
niin se tuntui erittäin hyvältä ja kiitin reilusti rekkakuskia!!
bowdown.gif

itse heilautan kytkinkättä aina kun kotilo väistää. Ei ole minullekaan suuren suuri vaiva.

Juu, kiiteltyä tulee, tietysti kunnon ruuhkassa, kun joutuu pitkään ajamaan keskellä, ei tule moikkailtua, paitsi jos joku selkeästi tekee tilaa...

Juu kyllä tulee kiiteltyä jos joku tilaa antaa, joskus päässy unohtumaan ja seuraavat kilometrit ottaaki päähän että perkele ku en kiittäny.

Joo, Kehä ykköstä splitatessa se kyllä lämmittää mieltä jos joku autoilija näkee peilistä ja väistää. Niitä oikeelle jääviä vaan ei oikein voi kiitellä, kun oikeeta kättä ei voi irrottaa ja vasenta kättä ne ei näe
confused_orig.gif
Tajuiskohan ne jos jalkaa heilauttais, vai tulkittaisiinko se potkimisyritykseksi?
tounge.gif

Itse kiitän aina, mikäli joku selvästi antaa tietä ja yleensä "väylää" onkin aina aukaistu. Yhden ainoan kerran on ränni vedetty ns. tahallaan kiinni ja sain ilmeisesti ajo-ohjeita ko. kuskilta, kun näytti sen verran paljon heiluvan autossaan. Mahduin kuitenkin vielä välistä
033102bebe_1_prv.gif

Rekkakuskeja tulee välillä kiiteltyä, kun näyttävät vilkkua ohitusmerkiksi työmatkalla, niin vilautan ohi mentyäni vilkkua vasemmalle. Se on kuulemma joidenkin rekkakuskien tapa kiittää. Myös autolla tulee kiiteltyä lapaa heiluttamalla, jos kaupungissa joku antaa tilaa. Ei koskaan ole turha vaiva, tuleehan itsellekin hyvä mieli.  
bowdown.gif

sport05.gif

Lapa nousee aina jos joku antaa tietä muualta kuin kolmion takaa. Muutaman kerran mutkatiellä edessä ajava auto on ihan pysähtynyt bussipysäkille ja päästänyt ohi, kyllä sellaisesta on syytä kiittää.

Saa siellä liikenteessäkin käytöstapoja olla.

joskus joutunu ajeleen enempiki ja pyrki näyttää vilkulla jos joku peräs kyl siitä tulee hyvä mieli kun näki peilistä autón tai mopon rinnalla "itse tietä tukkiessa" kiittävän huomiosta.

"VAIKKA OLEN HIDAS OLEN SILTI EDESSÄSI"
062802moto_prv.gif

Asiallista ja positiivista asiaa historian hämäristä. Siksi tänne sen nostin.
cool.gif

Kun oon kiittäny  rekkakuskia avusta, ne usein vielä vastaa kiitokseen valoja väläyttämällä. "Rysäkuskeilla" kuitenkin eri kulttuuri.

Itse pyrin auttamaan, kiittämään ja olemaan muutenkin yhteispelimielinen liikenteessä. Valtaan kuitenkin oma kaistani kokonaan ja ajan sen keskellä, jos muuhun ei erityistä tarvetta ole.

Itse tuossa aamusta ajellessani täällä pohjoisessa tuota 4-tietä niin hämmästyksekseni huomasin pitempää letkaa ohitellessani että yllättävän moni auto väisti pientareella kun tulin taakse jolloin pääsin nätisti ohi välittämättä vastaantulevasta liikenteestä.

Kyllä tuli reippaasti nostettua räpylää kaikille tilaa tehneille ja ainakin itsellekkin jäi hyvä mieli
biggrin.gif

Vaikka näitä bemarin vilkkuja muistetaan lähes kaikissa testeissä moittia, niin tämä kiittäminen niillä sujuu todella helposti ahtaimmissakin paikoissa. Tapanani on aina vilkutella kiitokseksi muutaman kerran molempiin suuntiin vuorotellen kun aihetta kiitokseen on.

Back