• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mukava matkapyörä hakusessa?

motoguzzi-666

New member
Mukava matkapyörä hakusessa?

Elikkäs isompaa matkantekolaitetta 900cc trumpan tilalle pitäisi katsella? Nyt saapi suositella pyörää jolla on kiva tehdä matkaa hiukan rivakampaakin tahtia ja jossa kestää istua pidempääkin siivua?😆 Alunperinhän tarkoitus oli, että custom is one and only, MUTTA nyt oon käynyt lyhyesti ajamassa pari hayabusaa sekä yhden vfr1200 ja pakko todeta, että tämänluokan pyörissä onkin omanlaisensa vahva viehätys myös. Customit ainakin tuon trumpan ja kawasaki vn 1700 myötä todettu huonoksi matkantekoon... eipä tahdo perse kestää kovin pitkään niillä. Tosiaan heittäkää ehdotuksia sport touring pyöristä miten soveltuu matkantekoon? saako laukkuja yms. pidempiä ajoja varten? Käykö matkanteko kropan päälle? Muitakin pyöriä saa tietysti ehdottaa!✌

Hyviä ajoja loppukauteen🏍🚓
 
Trumpat kun kerran on tuttuja niin mites viimesimmät Sprint ST 1050 ? 2008-2010 vuosimallin vehkeet noista on niitä parhaimpia mistä on lapsentaudit korjattu. Yleensä löytyy trumpan sivulaukut ja givin takalaukku. Ei ehkä maailman tilavimmat nuo sivulaukut mutta kyllä niillä matkaa teki. Moottorista ei toki busan vertaa löydy höökää mutta kyllä tuo kolmipyttynen on helvetin mukava kun maksimiväännöt löytyy hyvin alhaalta saakka. Omassa oli trumpan geelipenkki ja noissa 2008+ malleissa on korkeammat cliparit niin kyllä sillä ihan mukavasti taitto matkaa.
 
Deauville Goldwing PanEuropean FJR BMW K-sarja S1000XR Indian Kawa GTR 1290 SuperDuke GT Elektra Glide MultiStrada ST4S jne jne jne...
 
Trumpat kun kerran on tuttuja niin mites viimesimmät Sprint ST 1050 ? 2008-2010 vuosimallin vehkeet noista on niitä parhaimpia mistä on lapsentaudit korjattu. Yleensä löytyy trumpan sivulaukut ja givin takalaukku. Ei ehkä maailman tilavimmat nuo sivulaukut mutta kyllä niillä matkaa teki. Moottorista ei toki busan vertaa löydy höökää mutta kyllä tuo kolmipyttynen on helvetin mukava kun maksimiväännöt löytyy hyvin alhaalta saakka. Omassa oli trumpan geelipenkki ja noissa 2008+ malleissa on korkeammat cliparit niin kyllä sillä ihan mukavasti taitto matkaa.

Näitä ei ole toistaseksi tullut vastaa eikä siis testattua... menevän näköinen kampe kyllä! Ei ollenkaan pois suljettu vaihtoehto.. eroaako tuo juurikaan ajoasennoltaan noista busa/zzr/vfr mopoista?
 
Näitä ei ole toistaseksi tullut vastaa eikä siis testattua... menevän näköinen kampe kyllä! Ei ollenkaan pois suljettu vaihtoehto.. eroaako tuo juurikaan ajoasennoltaan noista busa/zzr/vfr mopoista?
Busa ja zzr on vissiin kaikista "kyykyimmät", vfr vähän loivempi ja sprint siitä vielä pykälän. Ei kuitenkaan mikään pysty, varsin mukava ja sporttinen.

Toki nämä alkaa olla vähän vanhempia kamppeita, että tosta 10-15k budjetista jää helposti jäljelle
 
Busa ja zzr on vissiin kaikista "kyykyimmät",

Molemmat omistaneena sanoisin Busan olevan selvästi kyykympi mitä Zetor. Gen2 Zetorissa on itseasiassa aika hyvä ajoasento pidemmällekin reissulle.
 
Matkaenskojen hyvä puoli on anteeksiantavampi jousitus. Kaikki asvalttitiet tuntuvat hyviltä, kun taas normipyörillä ne todellakaan eivät sitä tee. Mukavaa kun ei tarvi väistellä/jännittää patteja ja koloja vaan voi lasettaa rennosti.

Tosin ei ne sitten ole niin kotonaan yli 200 vauhdeissa, mutta aika harvoin sellaista pääsee toteuttamaan.
 
Yamaha XT 1200 Super Tenere

+1

Huoleton ja luotettava kardaanivetoinen pyörä jonka kanssa voi poiketa soralle tai pienemmille teille, reittien määrä kasvaa ihan älyttömästi kun ei tarvitse pelkkää pikitietä huristella.

Africa Twin 1000 alkaa saamaan 15k€ ja se on myös hyvä vaihtoehto jos adventure pyörä alkaa kiinnostamaan.
 
tuo jousitus on totta, GS on rento ajaa hidastustöyssystä hidastamatta. ja routaheitot yms eivät juuri haittaa.

jos ajelee pääosin suomessa, niin GS on siitä hyvä, että sillä on suht mukava ajaa satasta. eikä se oikein halua mennä jatkuvaa ylinopeutta.

kun taas joku supermatkaohjus. sille 100kmh on lähinnä kärsimys hiljainen vauhti.

huonot tiet, kovat sakot.

Lisäksi moni matkapyörä ei silti omaa kardaania mikä on matkapyörässä aivan ehdoton, koska viimeinen asia mitä haluaisi iltaisin tehdä on voidella ketjua reissussa. tai yleensä muutenkaan.
 
Semmonen täytyy kyllä todeta, että itse en olisi kyllä liittänyt johonkin hajapusaan adjektiivia mukava. Ennemmin johonkin goldwingiin.
 
...Lisäksi moni matkapyörä ei silti omaa kardaania mikä on matkapyörässä aivan ehdoton, koska viimeinen asia mitä haluaisi iltaisin tehdä on voidella ketjua reissussa. tai yleensä muutenkaan.

Sanoisin päinvastoin että useassa matkapyörässä on nykyisin kardaaniveto.

Ne joissa ei ole keppiveto ei oo tosi matkapyöriä, sanois moni

Eikä ketjuhuolto nykyään ole vaiva eikä mikään öljyvoitelijoiden ansiosta.
Puhtaanapidon vaiva jää mutta kuka siitä välittää.
 
Kyllähän se ompi niin, että matkapyärässä täytyy olla sellaiset katteet ja "Scania-luokan" tuulilasi, että sadesäälläkään ei kastu juuri kuin kypäränlaki, ja viimat jää unholaan!

Ja sitten jos pitempään tuota tekee vielä, niin sitten tarvitaan mukavuuksia: lämmitystä joka paikkaan, (tehoa laturiin!), stereoo, cruisea, ja pakkia, sekä runsaasti matkatavaratilaa, joten siksi huurushyväksyntää jos joku kaipaa, niin: Iso Wingi- LT- jne, mistä kardaani löytyy....ja vielä huolettomia km:iä haluaa, niin sittenhän se on tuo Wingi!

Kyllä ne "sport-touringit" tahtoo vain jäädä.....aikansa kutakin! :grin:
 
Entäs Yamaha FJR 1300? Sehän on ollut suosittu sport/touring pyörä jo pitkään. Vahva, kestävä moottori ja huoleton kardaaniveto. Näitäkin pitäisi jo löytyä kohtuukilometreillä ajettuina antamaasi hintahaarukkaan. Käy kokeilemassa tätäkin vaihtoehtoa.
 
Mikäs kellekki on matka?
20km polkua pitkin laavulle?
vaiko 700km/päivä satasen keskinopeudella pari viikkoa?
no 1000km/vrk niin jo viikonkin vapaalla ehtii jossain käydä.......
 
Back
Ylös