• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Muksahdus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sartre
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Sartre

New member
Pitähän munkin sitten muksahtaa liikenteessä. Tilanne oli sellainen, että olin ylittämässä valoristeystä jonon viimeisenä. Yhtäkkiä edellä olevan auton kuski päätti seisahtaa jarrupedaalin päälle ja allekirjoittaneella oli kädet täynnä tekemistä. Pyörä pysähtyi juuri ennen auton puskuria, mutta sen verran kenollaan, etten pyörää pystyssä saanut pidettyä. No sinällään ei hätiä mitiä, pyörästä kypsyi pelkästään vilkun lasi ja auton kuski sanoi heti, että hänen vikansa, kun tuolla tavalla meni keskelle risteystä pysähtymään. Vaimo oli kuulemma kovaan ääneen ilmoittanut, että risteyksessä on punainen valo, vaikka näin ei oikeasti ollutkaan.

Mutta näin jälkiviisaana analysointina sanottakoon, että reaktioaika on aivan tajuttoman pitkä. Itselläni oli väliä edellä ajavaan reilu pyörän mitta ja jarrutushetkellä vauhtia n. 30km/h. Onneksi kyttäsin edellä ajavan ajoa herkeämättä, jolloin ehdin nopeasti reagoimaan. Jos olisi katse vaeltanut sillä hetkellä yhtään, olisin oletettavasti tehnyt lähempää tuttavuutta auton puskurin kanssa.

No onneksi tässä ei käynyt yhtikäs mitään, mutta olkaapas oikeasti tarkkana siellä liikenteessä. Me kaikki olemme inhimillisiä ja virhearviointeja tapahtuu itse kullekin. Motoristi vaan ottaa useammin nenilleen, kuin autoilija.
 
auton kuski sanoi heti, että hänen vikansa, kun tuolla tavalla meni keskelle risteystä pysähtymään. Vaimo oli kuulemma kovaan ääneen ilmoittanut, että risteyksessä on punainen valo, vaikka näin ei oikeasti ollutkaan.
Onneksi ei sulle ja mopolle käyny kummempia. Mutta tosta lainauskommentista huomaa taas sen, että kuka sitä kotiloa oikeasti ajaa. Kortti pitäis tollaselta kuskita ottaa veke. Vetäisköhän toi kuski Juhannusruuhkassa 100km/h vauhdissa liinat kiinni, kun vaimo näki söpön poimittavan kukkasen tienreunassa....?
 
Joo ja noitahan sattuu itse kullekin aina joskus silloin tällöin,ei niistä paljoa viitsi keskustella.Itsekin hyvällä tuurilla muutamia kertoja kupsauttanut kyljelleen,ihan paikallaankin.Ekana pää 360 astetta,näkikö kukaan ja sitten naama punottaen vääntämään pyörä pystyyn.Varovaista katselua mahdollisita vaurioista,sen jälkeen paikalta ja tarkka syyni jossain kauempana.Oli Cattikin kerran tänä keväänä turvallaan kun koira(oma)omassa pihassa juoksi eteen ja liejussa keikahti.Ei mitään onneksi hajonnut,vain pari pientä naarmua.
 
auton kuski sanoi heti, että hänen vikansa, kun tuolla tavalla meni keskelle risteystä pysähtymään. Vaimo oli kuulemma kovaan ääneen ilmoittanut, että risteyksessä on punainen valo, vaikka näin ei oikeasti ollutkaan.
Onneksi ei sulle ja mopolle käyny kummempia. Mutta tosta lainauskommentista huomaa taas sen, että kuka sitä kotiloa oikeasti ajaa. Kortti pitäis tollaselta kuskita ottaa veke. Vetäisköhän toi kuski Juhannusruuhkassa 100km/h vauhdissa liinat kiinni, kun vaimo näki söpön poimittavan kukkasen tienreunassa....?
Naisvalta,Halonen ja me muut.Eikö pojat ole vielä saaneet koulutusta.
biggrin.gif
 
auton kuski sanoi heti, että hänen vikansa, kun tuolla tavalla meni keskelle risteystä pysähtymään. Vaimo oli kuulemma kovaan ääneen ilmoittanut, että risteyksessä on punainen valo, vaikka näin ei oikeasti ollutkaan.
Onneksi ei sulle ja mopolle käyny kummempia. Mutta tosta lainauskommentista huomaa taas sen, että kuka sitä kotiloa oikeasti ajaa. Kortti pitäis tollaselta kuskita ottaa veke. Vetäisköhän toi kuski Juhannusruuhkassa 100km/h vauhdissa liinat kiinni, kun vaimo näki söpön poimittavan kukkasen tienreunassa....?
Naisvalta,Halonen ja me muut.Eikö pojat ole vielä saaneet koulutusta.
biggrin.gif
Ei oppi ojaan kaada. Lisää koulutusta ja kuria. Tänne heti
wink.gif
 
auton kuski sanoi heti, että hänen vikansa, kun tuolla tavalla meni keskelle risteystä pysähtymään. Vaimo oli kuulemma kovaan ääneen ilmoittanut, että risteyksessä on punainen valo, vaikka näin ei oikeasti ollutkaan.
Onneksi ei sulle ja mopolle käyny kummempia. Mutta tosta lainauskommentista huomaa taas sen, että kuka sitä kotiloa oikeasti ajaa. Kortti pitäis tollaselta kuskita ottaa veke. Vetäisköhän toi kuski Juhannusruuhkassa 100km/h vauhdissa liinat kiinni, kun vaimo näki söpön poimittavan kukkasen tienreunassa....?
En minä lähtisi autoilijaa syyttämään vaikkei tuo niin järkevää olekkaan autoa pysäytellä keskellä risteystä. Turvaväliä pitäisi pitää sen verran että kerkeää vehkeensä pysäyttää..
Itsekin tulee syyllistyttyä liian lähellä ajamiseen vaikka sitä yrittää jättää pitkiä välejä mielestään. Muutaman kerran onkin ollut peräänajo lähellä kun ei tuijota jarruvaloja että millon se jarruttaa, hetken vilkaisu sivuille maisemia niin auton perä saattaa lähestyä yllättäin

Pk-seudulla jos erehdyt jättämään turvallisen välimatkan edellä kulkevaan niin joku kiireinen sieltä koukkaa ohi ja suoraan eteen, ja samalla kiroilee että mikäs mulkvisti siinä edessä hidastelee.
 
sanoi:
Pk-seudulla jos erehdyt jättämään turvallisen välimatkan edellä kulkevaan niin joku kiireinen sieltä koukkaa ohi ja suoraan eteen, ja samalla kiroilee että mikäs mulkvisti siinä edessä hidastelee.

Tuossa on totta osa mutta ei tilanne aivan noin paha ole. Ohittelijoita on aina mutta kun sinnikkäästi ajat omaa nopeuttasi ja jätät turvavälin edellä ajavaan, niin saat ajaa varsin rauhassa. Tilanne on pahin ruuhka-aikaan esim. Kehä I:llä mutta muulloin saa ajaa suht rauhassa.

Ei ne ohittelijat mitään ajattele - ei  edes, että mikäs mulkvisti siinä edessä hidastelee. Ei kannata ajatella, että toisten tielläliikkujien toimet olisivat harkittuja ja tarkoituksellisia näyttämisiä. Sellaisiakin on mutta taitaa suurin osa olla pelkkää välinpitämättömyyttä muista tielläliikkujista.

Nykyisin on vallalla älytön tyyli palata ohituksen jälkeen ohitetun eteen aivan liian lähelle. Tämä myös motareilla ja muilla teillä, joissa on kaksi kaistaa samaan suuntaan. Siis palataan oikealle kaistalle toisen eteen vaikka vasen kaista olisi vapaa kilometritolkulla eteenpäin.

En usko, että suurin osa noista kiilailijoista olisi pahoja. He ovat vain tyhmiä ja itsekkäitä.
confused_orig.gif
 
Turvaväli siis .. OK.
bowdown.gif


Muutaman kerran olen sanonutkin, että esim. liikennevaloista
lähtemisessäkin kannattaa pitää pientä viivettä, kun näitä
vanhoilla vihreillä ajajiakin on yhä liikenteessä. Prätkä kyllä
kiihtyy tarvittaessa aivan p*erkeleesti .. ei sitä tarvitse
kenellekään todistella.

Tuo yllä kuvailtu tapahtuma on itsellekin tuiki tuttua .. valitettavasti.
Vähän väliä saa itselle kuiskailla, että älä aja liian lähellä ja
toiseksi, että ei pidä provosoitua vaikka mitä tulisi ..
Kolmanneksi .. idiootit kannattaa pitää edessä, niin näkee mitä
ne milloinkin aikovat .. jos ne tulevat perässä niin ajavat vielä päällesi.

Sitäkin kannattaisi miettiä, että ovatko kaikki omat ohitukset
ihan perusteltuja vaikka prätkällä pääsisikin ohi yhdessä hujauksessa
ja tilaakin olisi vaikka kuinka paljon.
Yksikseni kun olen kurvaillut jonnekin pitemmälle, niin olen ajellut
jonkun "rauhallisen perusautoilijan" perässä ihan vaan siksi
ettei tulisi ajettua ylinopeutta ... olen ihan oikeasti säästänyt
rahaa tällä konstilla .. ja aikaakin, kun ei ole tarvinnut istuskella
takapenkillä ja vastailla kysymykseen .. "tunnustatko". Oma
vauhtini ainakin nousee ihan huomaamatta ellei ole muuta liikennettä
edessä jarruttelemassa. Kuulostaa ehkä tyhmältä, mutta tuo
toimii ihan OK. Kunnon turvaväli eikä sitten mitään ohituksia.

Onhan näitä ohjeita .. kun vaan itsekin aina pystyisi muistamaan ..
 
Pakko tähän väliin taas kertoa oma kommellukseni parin vuoden takaa, kun siinä nimittäin kävi jokseenkin samalla tavalla. Tosin valoton pienten katujen risteys, mutta tällä kertaa oli rouva itse päässyt rattiin
033102bebe_1_prv.gif
ja päätti sitten suorittaa äkkipysäyksen keskellä tyhjää risteystä. Ja sain just pyörän seis ilman puskurikontaktia, mutta nurin mentiin.  
nixweiss.gif


Se "hauska" juttu tässä oli se, että kyseinen naisautoilija ei huomannut koko tapahtumaa (koska ei uskaltane vilkuilla peileihin kun jännittää  
veryangry.gif
) ja lipui pois paikalta, kun raahustin siinä ylös asvaltista. Joo. Nainenkin voi olla misogyyni (=naisvihaaja
lookaround_orig.gif
). Siis minä.
mad.gif

kaboom.gif
 
Allekirjoittanut on lyönyt tänä keväänä kerran liinat kiinni kun isokokoinen koira näytti tulevan suoraan eteen pihasta. Vasta jarruttaessani katsoin peiliin ja katsoin tuleeko takanatulija konttiin. Tilanteen noloutta ei yhtään auttanut se että koira ei olis tielle päässytkään koska oli vihreässä verkkoaidassa jonka alanurkkaan joku vatipää heitti sille pallon noudettavaksi. Silti en ois kyllä itseäni syyttänyt jos ois takaa kolahtanut.

Eli silmät auki ja tarpeeksi väliä vaikka siihen puskis sata äijjjää. Jos joku liittyy eteen niin sitten pitää tehdä itse vähän lisää väliä, ei se loppu matka-aikaan lopulta paljoa vaikuta. Harvoin siellä sillai käy että ne kaikki juur siun eteen liittyy vaikka välillä tossa Turun motaria ajellessa siltä tuntuukin ettei kukaan katso missä se hidas kulkija oikeasti on... äkkiäkös ne siitä takaisin sinne vasemmalle kaistalle tiensä löytävät... usein liittymisestä voi ottaa aikaa, keskiarvo on alle 15 sek. ennenkuin hoksaavat...
 
Sitäkin kannattaisi miettiä, että ovatko kaikki omat ohitukset
ihan perusteltuja vaikka prätkällä pääsisikin ohi yhdessä hujauksessa
ja tilaakin olisi vaikka kuinka paljon.
Yksikseni kun olen kurvaillut jonnekin pitemmälle, niin olen ajellut
jonkun "rauhallisen perusautoilijan" perässä ihan vaan siksi
ettei tulisi ajettua ylinopeutta ... olen ihan oikeasti säästänyt
rahaa tällä konstilla .. ja aikaakin, kun ei ole tarvinnut istuskella
takapenkillä ja vastailla kysymykseen .. "tunnustatko".  Oma
vauhtini ainakin nousee ihan huomaamatta ellei ole muuta liikennettä
edessä jarruttelemassa. Kuulostaa ehkä tyhmältä, mutta tuo
toimii ihan OK.  Kunnon turvaväli eikä sitten mitään ohituksia.

Onhan näitä ohjeita .. kun vaan itsekin aina pystyisi muistamaan ..[/quote]

Tuolla asenteella saa stressittä naatiskella
062802moto_prv.gif
 
.
Mutta näin jälkiviisaana analysointina sanottakoon, että reaktioaika on aivan tajuttoman pitkä. Itselläni oli väliä edellä ajavaan reilu pyörän mitta ja jarrutushetkellä vauhtia n. 30km/h. Onneksi kyttäsin edellä ajavan ajoa herkeämättä, jolloin ehdin nopeasti reagoimaan. Jos olisi katse vaeltanut sillä hetkellä yhtään, olisin oletettavasti tehnyt lähempää tuttavuutta auton puskurin kanssa.
.
Reaktiosi on siis tapahtunut vajaassa puolessa sekunnissa, loistava suoritus
cool.gif
 
Normaaliksi regointiaika liikenteessä on keskimäärin 1 s.

Vormulat ym. janneahoset on sit erikseen omissa kasteissaan.
Keskimäärin, jos ei ole valmistautunut mihinkään yllättävään. Jos tuijottaa edessämenevän jarruvaloja (mikä muuten on pirun vaarallinen tapa), niin varmaan on valmistautunut jarruttamaankin.

Eli ei tarvi olla mikään janneahonen jos on valppaana


edit: sana puuttu
 
Reaktiosi on siis tapahtunut vajaassa puolessa sekunnissa, loistava suoritus
cool.gif
0,5 sec on huono jos on valmistautunut jarrutukseen..

Esmes jos formuloissa tuon ajan käyttäisi reagointiin niin maaliin asti ei olisi asiaa..


Ja tosta testiä perään
Mielenkiintoinen tuo reaktiotesti. Ensimmäinen tulos aika huono kun odotin sitä vihreää valoa
tounge.gif
Mutta loppujen lopuksi tulos oli "pretty good".
 
Reaktiosi on siis tapahtunut vajaassa puolessa sekunnissa, loistava suoritus
cool.gif
0,5 sec on huono jos on valmistautunut jarrutukseen..

Esmes jos formuloissa tuon ajan käyttäisi reagointiin niin maaliin asti ei olisi asiaa..
höpöhöpö.

Reaktioaika = esteen havaitsemisesta jarrutuksen aloitukseen. (=autolla ajettaessa mistä alkaa jäljet)

0,5s on helvetin hyvä aika. Jollain f1-kuskilla lienee parempi, mutta on varmaan herkemmät jarrupolkimetki.

Olin taannoin testissä näytösluontoisesti, jossa kuvattiin auton siirtymistä reaktioajan aikana. Tulos oli että aika tasan sekunti, vaikka tiesin että pian tulee este.
 
Back
Ylös