Ilmeisesti osassa 04 ja 05 1000DS malleja on venttiiliohjain ongelmia. Minulle vaihdettiin takuuna koko kannet, kun ensimmäinen ohjainten korjaus ei toiminut. Tämä on tiedossani olevista pahin ongelma alkupään pyörissä, aiheuttaa öljyn kulutusta, savutusta moottorijarrutuksessa, ja lopulta kuulemma käynnistysvaikeuksiakin. Pitäisi ilmetä muutaman kymmenen tuhannen matkalla, eikä sinällään mahottoman iso remppa kuitenkaan, kannet vaan huoltoon.
Pyörissä on ollut kai vuosista riippumatta maadoitusongelmia, korjaantuu helposti ruuvaamalla maadoitusjohto tiukempaan, mutta aiheuttaa kaikenlaisia sekalaisia trabeleita ennen keksimistään. Minulla vaihdettiin ECU, joka voi olla tämän syytä tai voi olla olemattakin, poltteli varoitusvaloaan sekalaisesti. En silloin vielä tiennyt tästä perussyystä.
Sivuseisontatuki, peilit, penkki vaihtui 05 tuotantomallissa parempiin. Penkkiä en ole vaihtanut, ostin Airhawkin pidemmille matkoille, ja peilinvarret jatkoin itse. Seisontatuen ostin ja vaihdoin ettei pyörä kaadu jalan puolelle liian helposti. Kaikissa malleissa polttoainemittari näyttää puutaheinää, sitä ei kai kukaan ole osannut korjata mutta siihen tottuu kun opettelee.
Nämä itse havaittuja juttuja, erittäin hyvä keskustelu- ja tiedonhankintapaikka on
www.multistrada.net, muilla on joitain muita juttuja ollut mutta kyllä meikäläinen on aika hyvin bongannut tyypillisimmät ongelmat omasta 1000DS 2004 valmistusvuoden mallista. Kannatta tarkistaa ostaessa että noi on kunnossa, myöhemmissä vuosimalleissa on pahimmat korjattu.
Yleisesti ottaen pyörä on sopivan tilava mutta ei iso, erittäin helppo ja hyvä ajaa, kestää kuormaa mukavasti ja liikkuu ainakin minulle ihan riittävästi. Muilta osin ja nuo korjattuna luotettava.