• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Multistrada 03/04

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Markles
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Markles

New member
Suunnitelmissa olisi tuollaisen vanhemman Multistradan osto. Onko kokemuksia ko. pyörästä. Eli kestääkö se ja onko tyyppivikoja? Passako se pitkälle miehelle matka-ajoon?
062802moto_prv.gif

Ajaa maailman tappiin kun huoltaa viitsii. Käy myös pitkälle, istuinkorkeus on noin 85 cm. Tingi mun vanha TK-Biketeamista, niin saat taatusti ehjän pyörän vuosiksi, siinä on joku tonni lisäkamaakin
kiinni (termejä ei, mutta säädetty optimiksi alkuperäisille). Jouduin sen aikoinaan kauppaamaan juuri sen korkeuden takia. Kävin sillä viime kesänä normaalin euroopanreissun, eli käy matkailuun ja on riittävän ripeä ja väännökäs. Kamat vaan laukkuun takapenkille, tai onhan niitä kaikenlaisia virityksiä kaupat täynnänsä. Siinä oli muuten
takuupaperitkin mukana muistaakseni syksyyn 2010, mutteivät jostain syystä ole sitä mainostaneet ja se takuu on pyöräkohtainen Fragus- eli Santander-takuu (hyvä,kokemusta edellisestä pyörästä).

Ilmeisesti osassa 04 ja 05 1000DS malleja on venttiiliohjain ongelmia. Minulle vaihdettiin takuuna koko kannet, kun ensimmäinen ohjainten korjaus ei toiminut. Tämä on tiedossani olevista pahin ongelma alkupään pyörissä, aiheuttaa öljyn kulutusta, savutusta moottorijarrutuksessa, ja lopulta kuulemma käynnistysvaikeuksiakin. Pitäisi ilmetä muutaman kymmenen tuhannen matkalla, eikä sinällään mahottoman iso remppa kuitenkaan, kannet vaan huoltoon.

Pyörissä on ollut kai vuosista riippumatta maadoitusongelmia, korjaantuu helposti ruuvaamalla maadoitusjohto tiukempaan, mutta aiheuttaa kaikenlaisia sekalaisia trabeleita ennen keksimistään. Minulla vaihdettiin ECU, joka voi olla tämän syytä tai voi olla olemattakin, poltteli varoitusvaloaan sekalaisesti. En silloin vielä tiennyt tästä perussyystä.

Sivuseisontatuki, peilit, penkki vaihtui 05 tuotantomallissa parempiin. Penkkiä en ole vaihtanut, ostin Airhawkin pidemmille matkoille, ja peilinvarret jatkoin itse. Seisontatuen ostin ja vaihdoin ettei pyörä kaadu jalan puolelle liian helposti. Kaikissa malleissa polttoainemittari näyttää puutaheinää, sitä ei kai kukaan ole osannut korjata mutta siihen tottuu kun opettelee.

Nämä itse havaittuja juttuja, erittäin hyvä keskustelu- ja tiedonhankintapaikka on www.multistrada.net, muilla on joitain muita juttuja ollut mutta kyllä meikäläinen on aika hyvin bongannut tyypillisimmät ongelmat omasta 1000DS 2004 valmistusvuoden mallista. Kannatta tarkistaa ostaessa että noi on kunnossa, myöhemmissä vuosimalleissa on pahimmat korjattu.

Yleisesti ottaen pyörä on sopivan tilava mutta ei iso, erittäin helppo ja hyvä ajaa, kestää kuormaa mukavasti ja liikkuu ainakin minulle ihan riittävästi. Muilta osin ja nuo korjattuna luotettava.

Meikäläinen tilasi aikoinaan päivityspaketin 2004-malliin ja siinä oli korvaavat osat seisontatuesta satuloihin. Olivat pääosin 2006-2008 malleihin ja sitä pikkuhärpäkettä ja peiliä yms oli paljon.
Ei se ihan kauheita nipussa maksanut Saksassa, verrattuna ostoihin kappaleittain. Ei tuossa tuplatulppakoneessa tietääkseni mitään perusvikoja ole, ihan alusta, eli 2003, en tiedä. Sama konehan on käytössä vieläkin ja myös joissain tulevissa 2010-malleissa eri versioina.

Kuten sanoin, 2003:sta en tiedä, mutta sama mylly on perseen alla
nykyisessäkin ja " pitäähän " sitä ajetussa vehkeessä pientä remppaa ollakin. Savuttavat ne vanhemmat autotkin ja ohjurien kumit taitavat useimmiten olla syynä. Koneet taitavat kuitenkin olla yksilöitä ja vain sellaisesta, jonka on uudesta omistanut, tietää, miten sillä on ajettu ja miten muuten pidetty.

Back