Multistrada V4

Kieltämättä Ducatismia on vähemmän. Moottorissa se on minusta vain plussaa. Muistan kun minulla oli 999S ja siinä oli jokainen osa muotoiltu (vaikka ei aina niin kauniisti, mutta kuitenkin oli jätetty design jälki) ja pyörä täynnä kalliita yksityiskohtia. Sitten tuli paljon kauniimpi 1098, jossa oli ylivertainen moottori. Paperilla, ja olihan siinä potkua enemmän. Pakkohan se oli laittaa. Vaikka se oli kasattu tusinaosista joskin hyvistä sellaisista. Käytännössä 999S oli minusta paljon parempi, hiotumpi ja nautittavampi pyörä näin jälkeenpäin ajateltuna.
Kirjoitinkin jossain, että voiko se V4 olla paljon parempi kuin 1260 V2. Ehkä ei, mutta V4 vetänee tasaisemmin rynkyttämättä vaikka 1260 on jo tosi hyvä senkin suhteen. V4 huoltokustannukset pysyvät matalina, jos ei ole sähkövikoja. Takuun pitääkseen pitää kuitenkin varmaan huollattaa joka tai joka toinen vuosi vaikka huoltoväli olisikin kilometreissä pitkä. V2 DVT remminvaihtoja ei ehkä itse osaa enää tehdä. Ja en oikein ole vieläkään oppinut pitämään 2010- Multistradojen pakoäänistä. Streetfighter V4 kuulosti ihan hyvältä ja vähän erilaiselta. Sopii tuommoiseen matkapyörään kun on tehoaluetta pudotettu.
 
Kieltämättä Ducatismia on vähemmän. Moottorissa se on minusta vain plussaa. Muistan kun minulla oli 999S ja siinä oli jokainen osa muotoiltu (vaikka ei aina niin kauniisti, mutta kuitenkin oli jätetty design jälki) ja pyörä täynnä kalliita yksityiskohtia. Sitten tuli paljon kauniimpi 1098, jossa oli ylivertainen moottori. Paperilla, ja olihan siinä potkua enemmän. Pakkohan se oli laittaa. Vaikka se oli kasattu tusinaosista joskin hyvistä sellaisista. Käytännössä 999S oli minusta paljon parempi, hiotumpi ja nautittavampi pyörä näin jälkeenpäin ajateltuna.
Kirjoitinkin jossain, että voiko se V4 olla paljon parempi kuin 1260 V2. Ehkä ei, mutta V4 vetänee tasaisemmin rynkyttämättä vaikka 1260 on jo tosi hyvä senkin suhteen. V4 huoltokustannukset pysyvät matalina, jos ei ole sähkövikoja. Takuun pitääkseen pitää kuitenkin varmaan huollattaa joka tai joka toinen vuosi vaikka huoltoväli olisikin kilometreissä pitkä. V2 DVT remminvaihtoja ei ehkä itse osaa enää tehdä. Ja en oikein ole vieläkään oppinut pitämään 2010- Multistradojen pakoäänistä. Streetfighter V4 kuulosti ihan hyvältä ja vähän erilaiselta. Sopii tuommoiseen matkapyörään kun on tehoaluetta pudotettu.

Sf on vielä desmo. Ilmeisesti tämän uuden moottorissa kuitenkin on samanlainen sytytysjärjestys, joka luo D sopivaa fiilistä.
 
Ei kai sitä mistään huomaa tai kuule onko desmo vai ei?
Niinpä. Minusta tuo desmon poisto tässä pyörässä on asiallisesti ottaen hyvä veto. Eikös se desmon etu ole siinä että kestää paremmin kierroksia eli toimii Panigalessa ja Sf:ssa. Multissa ei haeta kierroksia vaan alemman kierroksen vääntöä. Etuna on että tuollainen perusventtiilihomma on helppo huoltaa hätätilassa vaikka itsekkin. Tuli mieleen että toimisi hyvin myös Scramblerissa.
 
Viimeksi muokattu:
Niinpä. Minusta tuo desmon poisto tässä pyörässä on asiallisesti ottaen hyvä veto. Eikös se desmon etu ole siinä että kestää paremmin kierroksia eli toimii Panigalessa ja Sf:ssa. Multissa ei haeta kierroksia vaan alemman kierroksen vääntöä. Etuna on että tuollainen perusventtiilihomma on helppo huoltaa hätätilassa vaikka itsekkin. Tuli mieleen että toimisi hyvin myös Scramblerissa.

Olen ymmärtänyt että venttiilien pakko-ohjauksella saatiin ajoituksia vedettyä tiukemmalle ja jyrkemmät nokat. Koneisto joutuu kyllä kierroksilla koville, kisakäytössä se ei niin haittaa kun huolto tehdään vaikka joka kisan jälkeen. Periaatteessa ainakin pienillä kierroksilla nokka-akselit pyörivät herkemmin kun ei tarvitse jousia painella. Sitä en osaa sanoa että väheneekö häviöt, kulutuksessa sitä ei ainakaan huomaa.

Mekaanisesti hiljaisemman moottorin ottaisin kyllä mielelläni vastaan. Eikä pitempi huoltovälikään haittaa.

Edit...näköjään takiksen koko on 170/60. Se on paaljon parempi soralle kuin vanhan mallin 190/55. Plussaa tästä.
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäiset arviot uudesta Multista.

https://youtu.be/QxraPA4UzX4

Eipä sitä paljon moitittukaan. Aikalailla samoja juttuja itsekin pyörässä arvostan.

Vanhaa isompi polttoaineenkulutus on hieman yllättävää, ja toimintasäde lyhyempi vaikka tankki on 10% suurempi. Ei ole kulukysymys, vaan siitä että korpitaivalten kutsuessa voisi pitää taukoja muuallakin kuin huoltiksella. Arvelen tosin että kun nykyisessäni on Rexxerin softa, se näppituntumalta vie hiukan enemmän kuin ennen. Veto on kyllä niin paljon terhakkaampaa etten valita. Saattaa puntit olla tasan nykyiseen verrattuna.


Suattaap olla että allekirjoitus pitää muuttaa..
 
Kyllä oli positiivisempia arvioita kuin odotinkaan. Bennetin videolla varsinkin oli äijä innoissaan. Hyvä kun skyhook-alustaa kehuttiin. Äänet olivat kuulemma turhankin hiljaiset. Painoa lähtisi varmaan paljon pois, jos putkistoa alkaa vaihtamaan. Mutta ihan hyvinhän tuo kuului kameraankin kun kierroksia lisäsi. Sekin oli hyvä juttu, että olivat tyytyväisiä katteeseen ja pleksiin.
Mun pyörä pitäisi olla täällä helmikuun alussa.
 
Erilainen pyörä kyseessä mutta vertasin multi v4:n painoa streetfighter v4:een. Multi painaa 36 kiloa enemmän vaikka miinustaa multin suuremman tankin. Ero on suurempi kuin olisin ajatellut. Omaan 2015 multiin verrattuna uuden multin paino on noussut peräti 10 kiloa.

Eihän pelkän pyörän paino reissatessa matkatavaroin yleensä paljoa tunnu, mutta kun kävin testaamassa syksyllä SF:ia niin ero oli omaan multiin verrattuna kuin yö ja päivä. Osa tulee tietysti pitkistä joustoista mutta tuntui samalta kuin olisi vaihtanut talvikengät kesäkenkiin :D.
 
Tämä alkoi kiinnostaa vannoutunutta makaroonin vastustajaakin...

Videon välitykset ensin kummastuttivat, mutta taisi olla mph vauhdit...
 
Juu hyvä video. Onkohan 4 vuoden takuu ilman km rajoitusta Suomessakin? Se olis kova juttu, mutta oli tai ei niin tehtaalla on kova luotto peliin.
Mukavan kiireettömältä kuulostaa tuo veenelkku vaikka kierroksia on 8000.

Taitaa tulla kalliiksi näiden videoiden katselu.
 
Viimeksi muokattu:
Mukavan kiireettömältä kuulostaa tuo veenelkku vaikka kierroksia on 8000.

Taitaa tulla kalliiksi näiden videoiden katselu.

Samaan kiinnitin huomiota, että jotenkin tuo moottori kuulosti siltä, että kerrankin viiden tonnin yläpuolella ei olla epämukavuusalueella. Rataa kiertäneet ei toki pääsääntöisesti ymmärrä mistä höpisen. :grin:

Herättää kyllä poikkeuksellisen vahvaa omistamisen halua, taloudelliset realiteetit tosin pudottavat toistaiseksi maan pinnalle tuon suhteen.
 
Vaikka kuinka ajattelin, että tähän en tee mitään niin kun tuli speksit siitä racing-vaimentimesta niin pakkohan se oli tilata. Ovh on noin 2700 Eur Suomessa eli kallishan se on, mutta mukana tulee uusi moottorin ohjelma/kartta. Yleensä olen myös tykännyt Akrapovicin äänitasosta. Paino putoaa 5 kg, teho kasvaa 9-10 hv keskialueella ja vääntö 6.9 Nm myös keskialueella eli aika makea tulee kun jo ilmankin on hyvät luvut.

https://www.ducati.com/ww/en/accessories/ACC011969

Sitä pelkkää sliparia en halunnut ja siksi en myöskään Sport-mallia kun ei se slipari varmasn vaikuta juuri mitään.
 
Vaikka kuinka ajattelin, että tähän en tee mitään niin kun tuli speksit siitä racing-vaimentimesta niin pakkohan se oli tilata. Ovh on noin 2700 Eur Suomessa eli kallishan se on, mutta mukana tulee uusi moottorin ohjelma/kartta. Yleensä olen myös tykännyt Akrapovicin äänitasosta. Paino putoaa 5 kg, teho kasvaa 9-10 hv keskialueella ja vääntö 6.9 Nm myös keskialueella eli aika makea tulee kun jo ilmankin on hyvät luvut.

https://www.ducati.com/ww/en/accessories/ACC011969

Sitä pelkkää sliparia en halunnut ja siksi en myöskään Sport-mallia kun ei se slipari varmasn vaikuta juuri mitään.

Mielenkiintoista. Onko "homologated" eli liikennekäyttön hyväksytty?
Paljonkohan vaikuttaisi pelkkä softa...sellainen jota ei olisi optimoitu pelkästään päästöjä ajatellen...
 
Mielenkiintoista. Onko "homologated" eli liikennekäyttön hyväksytty?
Paljonkohan vaikuttaisi pelkkä softa...sellainen jota ei olisi optimoitu pelkästään päästöjä ajatellen...

"Racing exhaust" -tekstin alla kolme ikonia, joiden mukaan ei:

"FOR RACING USE ONLY - THE PRODUCT MARKED WITH THIS SYMBOL CAN ONLY BE USED ON COMPETITION VEHICLES. USE OUTSIDE A COMPETITION TRACK OF MOTORCYCLES EQUIPPED WITH THIS PRODUCT IS PROHIBITED BY LAW. VERIFY ANY FURTHER RESTRICTIONS WITH THE RELEVANT RACE COURSE. MOTORCYCLES EQUIPPED WITH THIS ACCESSORY ARE PROHIBITED FROM OPERATING ON PUBLIC ROADS."

THIS PRODUCT IS INTENDED FOR VEHICLES USED ONLY IN CLOSED-COURSE COMPETITION. OPERATION ON PUBLIC ROADS IS PROHIBITED BY LAW.

THIS ACCESSORY IS NOT APPROVED FOR ROAD CIRCULATION
 
Mielenkiintoista. Onko "homologated" eli liikennekäyttön hyväksytty?
Paljonkohan vaikuttaisi pelkkä softa...sellainen jota ei olisi optimoitu pelkästään päästöjä ajatellen...

Ei ole hyväksytty. Mutta Akrat ovat yleensä sopivan äänekkäitä vaikka ottaa killerinkin pois. Toivon, että jopa kulutuskin laskisi. En tiedä saako tuosta killeriä pois ja ei ehkä tarvitsekaan.
 
Kuuntelin vielä tuota soundcheckiä tytön videolla ja siinä kuulosti olevan läppiä pelissä kierrosten mukaan. Sellainen on minusta tosi inhottava ajaessa kun äänen kovuus muuttuu muun kuin kierrosten takia epäluonnollisesti. Vai oliko siinä erilainen ääni alakierroksilla imusarjasta tms. Voihan se olla, että olen väärässä, mutta tsekatkaapa joku muukin.
 
Kuuntelin vielä tuota soundcheckiä tytön videolla ja siinä kuulosti olevan läppiä pelissä kierrosten mukaan. Sellainen on minusta tosi inhottava ajaessa kun äänen kovuus muuttuu muun kuin kierrosten takia epäluonnollisesti. Vai oliko siinä erilainen ääni alakierroksilla imusarjasta tms. Voihan se olla, että olen väärässä, mutta tsekatkaapa joku muukin.

V2-panissa läpät oli kiinni jossain 3000-4000 paikkeilla. Se oli tosiaan outo kun pienillä kierroksilla oli aika pauke, hieman vetoa ja ääni katosi ilmestyäkseen taas kierrosten noustessa. Luulis että pa-syötön katkaisu takapytyiltä ei vaikuta kuin tyhjäkäynnillä. Arvelen kyllä että läppäpelleily jatkuu.
 
Back
Ylös