• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Muoviosien kiillotus

Vfr:n alakatteen käsittelen ihan silikonispraylla, ei kestä pesua eikä vesisadettakaan. Käsittelyn jälkeen näyttää kuitenkin vähän aikaa oikein hyvältä. Käsittelemättömänä on semmonen lattean harmaa, silikonin jälkeen kiiltää mainiosti. Aiemmin käsittelin samoin myös ketjunsuojan, mutta nyt talvella laitoin siihen mustan maalipinnan, jota nyt yritän vahaamalla huoltaa.

wink.gif
Mitä on livari, vanhio suomeksi?
confused_orig.gif
Liuotinaine..
tounge.gif

Sitä saapi litran puteleissa, joista on kiva suihkautella sinne tänne kakkasta mopoo..varsinkin vanteisiin (jotka on yleensä ketjurasvan peittämiä+keränneet siihen päälle kaiken lian/hiekan ja kuran)+ muihin "alakerran" osiin, jotka tuppaa likaantuu.
Eiköhän nuo autopesuritkin jonkun asteista "livaria" suihkauta ensin päälle, ennenkun alkaa muut "mömmöt" tulee kehiin...
Tosin kaikki on nykyään niin "ekolookista", joten tuskin on fairya "vahvempaa"
tounge.gif

Anyway, siitä silikoonista, mä oon muuten kaikki putelit jo kokeillu (täs monen vuoden aikana) ja ei siitä ole kun pika-apu ja ei se sitä harmautta poista.
Jahka nyt töiltä kerkeen, ni haen sen musta vahan ja kokeilen seuraaval kerral sitä (olkoon pilteman tai ei), ni katotaan...

Kiitos silti kommenteista, kyllä "pappa" viel komiaks saadaan
062802jumpie_prv.gif

PS. kylhän mä sen tajuun, et livari tosiaan vie kaiken kiillon ja vahan pois (enkä mä sitä mieluusti maalipinnoille änkeekkään), mut empä viel oo keksiny parempaa konstia saada piet/ketjurasvat/kurakakat ym. pois pyörästä, kun se livari.. ja painepesurilla perään.
(eikä minust oo järkee maksaa jostain mopoille tarkotetusta "vastaavasta" putelista 13 ekuaa..kun se livaripullon saa 3:lla ekulla...)..kommentteja...
wink.gif

Liuotinaine..
tounge.gif

Sitä saapi litran puteleissa, joista on kiva suihkautella sinne tänne kakkasta mopoo..varsinkin vanteisiin (jotka on yleensä ketjurasvan peittämiä+keränneet siihen päälle kaiken lian/hiekan ja kuran)+ muihin "alakerran" osiin, jotka tuppaa likaantuu.
Just ostin tommonsen ilmeisesti pensaiden myrkytykseen tarjoitetun painepullon tota hommaa varten. 5 litraa mahtuu liuotinta mahtuu painepönttöön ja sit muutama pumppaus kahvasta ja mopoon saa liuottimen niskaan joka puolelle 15 sekunttiiin, eikä tarvi kyykkiä ja puristella sellaisesta pikkupullosta. Auton pesuun vielä kätevämpi, vaikka ennen konepesua.

Ainut sitten vaan että kannattaako tollasta käyttää kuin ennen vahausta jos sellaista harrastaa...

automaalarilta saatu vinkki: rasvanpoisto, kevyt hionta, kunnon putsaus ja pikkusen kirkastalakkaa pintaan. Vielä on kokeilematta kun ei ole ehtinyt, mutta eiköhän tässä kesän mittaan tule testattua...

Onkos joku joskus koittanut glyserolia?
Tuota naapuri muistaakseni joskus siveli autonsa renkaiden kylkiin, jonka jälkeen näyttivät kuin uusilta. Ja muistaakseni kertoi olevan ihan apteekista ostettavissa.

Glyseroli kuulostaa eksoottiselta, olis mukava kuulla käytännön kokemuksia. Tosin ainakin veteraanipyörien kunnostajat taitavat noukkia apteekista mitä eksottisempia aineita eri tarkoituksiin (sitruuna- ja muurahaishapot sun muut), joten en olisi aivan hämmästynyt vaikka glyseroliakin käytettäisiin.

Mä oon kokeillu kaikki silikoonimömmöt ym.
Oletkos silti kokeillut ihan perus kilikalipullossa olevaa mastonin silikoni sprayta? mulla ainakin on toiminut, osista on tullut kuin uudet
062802jumpie_prv.gif
maksaa huimat 2 euroa suurinpiirteen ja helppo ja nopea käyttää, suihkaus ja jollain vanhalla t-paidalla pyyhkäsy, hyvä tulee
062802jumpie_prv.gif
tuolla aineella pelastin emännän skootterin jonka mustat muoviosat muistutti sävyltään lähinnä laivaston miinalaivaa
tounge.gif
Erittäin toimivaa, jos oikein kunnolla harmaantunut, niin 1. käsittely "väljällä silikoonilla" eli reilusti suihkutusta useaan kerrokseen... jatkossa riittää pesun jäljeen sipaisu ja kiiltää, kuin uusi, toimi myös mustaksi maalattuihin jarrusatuloihin yms. yms...

kertokaas miten saapi kiiltämään tuollaisen harmaaksi maalatun röpelöisen muovipinnan, löytyy Z:n sivukatteista. Vahingossa sipasin niihin vahaa ja sehän jäi ikävästi kiinni ja harmaalta näyttää. Silikoonilla ne sitten kyllä sai kiiltämään, mutta sehän kerää kaiken hiekan yms.. eikä kestäkään pitkään.

Eli onko jotain kunnon ainetta tuollaselle pinnalle vai pitääkö vaan suihkia jatkossakin silikoonia?

Ostin Motoxista Korrekin Plastic Care, jolla käsittelin kaiken väriset osat...hyvät tuli...Givin takalaukkukin alkoi hylkii vettä...
062802jumpie_prv.gif

Back