Muovitankin korjaus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lario
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

lario

New member
Italialainen moottoripyörä ja muovitankki.
Kiersin PA-liitintä paikoilleen ja ja se tankkissa oleva metallinen kierreholkki liikahti pikkuisen.

Nyt sitten muovitankin ja kierreholkin välistä tihkuu bensaa, ei paljon, mutta kuitenkin.

Korjausideoita.

DSgCN0172.jpg
 
Tämä ei ole vastaus kysymykseen mutta kerron silti. Ennen vanhaan "korjattiin" auton pensatankki
mäntysuovalla. Piti hyvin kuivalla ilmalla mutta sateen sattuessa alkoi tulemaan vaahtoa auton alta.:D
 
Olen polyamiditankkiin tehnyt pari kertaa ylimääräisen liitännän pyöräyttämällä muoviin jengat ja kiertämällä pikaliiman kanssa kierteellisen letkulähdön jenkaan. En tiedä onko paras liima mutta tuntuu pitävän.
Eli vaihtoehto 1:kaiva tuo roppu pois, tee jenka muoviin ja sitten jostain passeli holkki jenkaan ja siitä uusi lähtö.

2:Jos tausta on tasainen, tee uusi lähtö vaikka pultista. Poraus ontoksi, päähän halutunlainen liitoskohta, nippapää tai jos joutuu ison laittamaan, vaikka naarasjenka.
O-rengas kannan juureen, jollain rautalankavirityksellä uitat pultin sisäkautta kurkkaamaan reiästä ulos ja mutterilla kiristys ulkoa. Pultin ulosnäkyvän pään pitää olla sellainen että siitä saa kiinni kiristäessä. Kanta jää siis sisään ja näin bensanpaino painaa o-rengasta vaan paremmin paikalleen. Pultinkantaan kannattaa tehdä pieni urantynkä o-renkaalle niin ei varmasti pullahda kiristäessä.
 
Laitetaan lisäinfoa

Kuvassa näkyy Toiselta tankilta tulevan tasausletkun liitos (se isompi mötikkä).
Pienenmpi on ruiskusysteemin paluuletkun liitos.
DSyCN0173.jpg

Sitten vielä irrallaan.
Isompi on PA-pumpulle lähtevä liitin ja siinä on kokoa sen verran, että varmaan peittää kunnon tiivisteella sen tankin ja kierreholkin välisen sauman.
Mutta tuo pienempi liitin, eli ruiskusysteemin paluuletkun liitos.
DSCN0y174.jpg
 
Wurthilla ainakin on 2-komponentti (muovi jne) liimaa joka kestää polttoaineita.
Sellainen pienehkö tuubi taisi maksaa tosin korjaamoalennuksilla noin 60€ :D
Mulla pitäis olla vielä se tuubi tallella pk-seudulla jos tulee tarve.
 
Wurthilla ainakin on 2-komponentti (muovi jne) liimaa joka kestää polttoaineita.
Sellainen pienehkö tuubi taisi maksaa tosin korjaamoalennuksilla noin 60€ :D
Mulla pitäis olla vielä se tuubi tallella pk-seudulla jos tulee tarve.

Tuommoinen vaihtoehto kävi mielessä, että dremelillä työstäisi siihen muovitankin puolelle sopivan syvän uran, jonka sitten täyttäisi ko. liimalla ja tarvittaessa vaikka jonkun O-renkaan tai vastaavan kauluksen integroisi siihen tasopintaan.

Hyvä puoli tässä vielä se, että kierreholkki ei pyöri, joten kiristäminen onnistuu (vielä)...
 
Netti tietää kertoa muotoa muuttaneista ja pullistuneista tankeista.

Mie luulen tässä tapauksessa on kyse 20 vuotta vanhasta moottoripyörästä ja siitä, että metallisen kierreholkin liima tai millä se nyt olikaan kiinni, on vaan vanhentunut tai jotain.

Tässä tankissa ei näy muodonmuutoksia tai muita polttoaineen aiheuttamia muutoksia.
 
Niin ja jos hakemalla hakee vielä jotain korjausta hankaloittavaa, niin meillä ei Motonettia lukuunottamatta ole oikein "alan" kauppoja, jossa jotain vähän poikkeavaa olisi olisi tarjolla.
Ei ole erikseen muovi- tai kumikauppaa, Etra oli, mutta lähti, Wurth ei myy yksityisille...

Luulen, että kuvan mukaista osaa ei tästä kaupungista helpolla löydy.
Tai ehkä löytyy, kun kiertää kaikki merkkiliikkeet ja koettelee varaosamyyjien hermoja...
500447.jpeg
 
Noniin, aivoriihi on pidetty ja jatkosuunnitelma alkaa olla yhtä selvä kuin Otaniemen teekkari vappuaattona kello 22:40.
Kun vein tavarat ammattilaisen käsittelyyn, niin häneltäkin tuli selvä hyväksyntä.

Käikäleeseen kiinnitetään juottamalla aluslevy, johon on ennen sitä sorvattu ura O-renkaalle (kuvassa punaisella tuherrettu).
O-rengasura tiivistää aluslevyn PA-säiliön muovipintaa vasten, jolloin polttoainevuoto ei pääse etenemään.
Siitä käytiin keskustelua, että jos dremelillä kairaisi pari-kolme milliä syvän uran tankin ja kierreholkin väliin, johon sitten ujuttaisi jotain liimaa.
Nyt ongelma on se liima, kun sitä ei tahdo löytyä.
Tankki on valmistettu leiman mukaan PA6 ja sille sopivaa etanolia kestävää liimaa/epoksia ei oikein tahdo löytyä.
Toisaalta ammattilainen oli sitä mieltä, että se ei tarvitse sitä liimausta, mutta mie haluaisin tuplavarmistuksen.

Joten kaikesta tuskasta ja menetystä yöunesta huolimatta, tämä saattaa ehkä onnistua... Kunnes Cagiva kertoo seuraavan asian, koka menee odattamatta ja yllättäen rikki.

DSCN0gg175.jpg
DSCNgg0176.jpg
DSgCN0172.jpg

Edit: Korjattu tankin muovilaatu oikeaksi
 
Viimeksi muokattu:
Pelastus tässä projektissa on se, että se kierreholkki on muuten paikoillaan, paitsi, että se liikkuu ihan pikkuisen ja polttoainetta tihkuu sieltä sauman välistä.
Joten, kiristämään pääsee ihan kunnolla, mutta ei liian kunnolla, ettei kierreholkki irtoa...
 
Etra oli, mutta lähti, Wurth ei myy yksityisille...

Se että Wurth ei myisi yksityisille ei käsittääkseni pidä paikkaansa. Kyllä myyvät - ovat ainakin minulle myyneet - kunhan vain maksaa ostoksensa luottokortilla. Näin ainakin viime vuosina, tavaraa haen heiltä lähes kuukausittain.

Ovessa kyllä on lappu jossa lukee että eivät myy yksityisille, mutta kaikkea mikä on laitettu paperille ei pidä uskoa. Hullujahan olisivat jos eivät myisi - jos joku haluaa rahaa taloon tuoda. Ogelma kaiketi kassajärjestelmä joka on suunniteltu yritysasiakkaiden tarpeisiin ja ei salli käteismyyntiä - vain laskutuksen - mutta kuitenkin hyväksyy luottokortin.
 
Viimeksi muokattu:
Kaksi vaihtoehtoa tuon korjaukseen jos holkin saa irti. PTFE kierreteippi tai polttoaineita kestävä kierrelukite, molempia on käytetty ongelmitta. Muovi-metalli liitoksissa olen yleensä käyttänyt kierreteippiä mutta lukitteet toimii myös hyvin. Pa- kestäviä lukitteita löytyy usealta eri valmistajalta.

Tuolla prikkavirityksellä hoidetaan oiretta, ei vian syytä.
 
Kaksi vaihtoehtoa tuon korjaukseen jos holkin saa irti. PTFE kierreteippi tai polttoaineita kestävä kierrelukite, molempia on käytetty ongelmitta. Muovi-metalli liitoksissa olen yleensä käyttänyt kierreteippiä mutta lukitteet toimii myös hyvin. Pa- kestäviä lukitteita löytyy usealta eri valmistajalta.

Tuolla prikkavirityksellä hoidetaan oiretta, ei vian syytä.

Prikkaviritys ei korjaa varsinaista ongelmaa, mutta koska pyörä on kirottu, niin vältetään Pandoran lippaan avaamista.

Jos se ei toimi, niin sitten aletaan sorvaamaan kierreholkkeja irti ja itkemään tuskaa ulos, kun moottoripyöräharrastus on rentouttavaa ja silleen kivasti irroittaa arjesta...
 
Back
Ylös