• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mutkapelko, mitä tehdä ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos tiessä on keskiviiva, niin itellä ainakin auttaa, kun katsoo sitä niin pitkälle kun mutkassa näkyy. Pyörä pysyy itsestään oikessa kallistuksessa ja pyörä tosiaan menee sinne minne katsoo.

Hyviä neuvoja olekin jo saanut melkoisesti ja eipä noihin paljon lisättävää.. Rata-ajelut on varmasti mitä parhainta harjoitusta, mutta uskoakseni sulla on vielä melkoinen kynnys muiden sekaan radalle. Kyllä noilla mutkateilläkin voi opetella ihan turvallisesti, sovittaa vaan nopeudet taitojen, rajoitusten ja tien mukaan.

Kiinnittyipä vaan huomioni pyörävalintaasi. Olishan niitä helpompiakin vehkeitä harjoitella ja sulle suosittelisin jotain peruspyörää ainakin ens alkuun..
Ja ei kun vaan uudestaan sinne ennakoivan ajon kurssille, kyllä se siitä lähtee.
Luulen kyllä, että acella mutkaharjoittelu on helpompaa kuin peruspyörällä. Se on vakaa ja helppo kantata, toisin kuin joku kevyt perusfillari. Moni niistä on oleellisesti huterampia.
Lähinnä tarkoitinkin sellaista yleistä käsiteltävyyttä. Jotenkin sellanen kutina, että tuo mutkapelko on vaan osa totuutta..
Ennen maanteitä ja mutka-ajelujen harjoittelua pitäisi opetella pyörän hallittavuus hitaissa nopeuksissa, pujottelut, jarrutukset jne.. Kun ne on hanskassa, niin jopa alkaa mutkatkin maistua.

Kyykky, tai esim. iso matkapyörä on aloittelijalle aika vaikea monessakin suhteessa ja mielestäni helpompiakin opettelumopoja on olemassa.
Tulipa mieleen muutaman vuoden takainen e.a.k.k. Siinä huvikseni kokeilin kaverin 650 GS:ää. Tuli sellainen tunne, että sillä pystyi tekemään melkein mitä vaan. Aivan lapsellisen helpon tuntuinen käsiteltävä omaan ajokkiini verrattuna.

Kyllä iso kyykkä on kankeampi kuin melkein mikä tahansa enska tai allroad, itse vertailin omaa XX:ää uuteen bemarin GS:ään, huikea ero, vauhdissa erot sitten pienenevät kunnes osat vaihtuvat.
smile_org.gif

Minulla ei henk.koht.mitään "mutkapelkoa" ole,mutta yhden "erikoisen" asian olen itsestäni huomannut,oikealle puolelle on jotenkin paaaljon vaikeampi kantata.Vasemmalle puolelle menee ja kääntyy kuin ajatus,mutta se oikeanpuoleinen.....en tiedä mistä johtuu..erikoista ja ihmeellistä on tämä mopolla ajeleminen...
lookaround_orig.gif

Minulla ei henk.koht.mitään "mutkapelkoa" ole,mutta yhden "erikoisen" asian olen itsestäni huomannut,oikealle puolelle on jotenkin paaaljon vaikeampi kantata.Vasemmalle puolelle menee ja kääntyy kuin ajatus,mutta se oikeanpuoleinen.....en tiedä mistä johtuu..erikoista ja ihmeellistä on tämä mopolla ajeleminen...
lookaround_orig.gif
Sama myösen täällä. On tuota tullut mietittyä mistä mahtanee johtua, ei tosin normaalitilanteessa mikään ongelma ole koskaan ollut ja kun siihen keskittyy kuten vaikka radalla ei eroa edes huomaa. Mitään loogista selitystä en tähän ole vielä onnistunut keksimään.

Joo samaa asiaa tolkuttaisin kun pari aikaisempaakin kommenttia. Katse kauas eteen! Niin pitkälle kuin mutkaa näkee. Oikealle kaartuvassa mutkassa oikeeta laitaa seuraten ja vasemmalle mentäessä keskiviivaa seuraten. Eli elä ota mitään kiintopistettä vaan anna katseen seurata vaihtuvaa maisemaa. Kyllä se siitä!!
thumbs-up.gif

lookaround_orig.gif
Pelaat varmaan esim. lätkää ja sählyä leftin puolelta. Ihan sama juttu siinäkin, toiselta puolen pelaaminen tuntuisi luonnottomalta. Ei ihmiset ihan symmetrisiä ole toiminnoiltaan.

Kannattaisko puhua työntöohjauksesta, ihan vaan selvyyden kannalta...
blush.gif
Musta kannattaisi ihan senkin kannalta, ettei synny väärää mielikuvaa. "Ajo hanskassa" julkaisussa on varsin hyvät ohjeet.

Vastaohjauksen treeni on lisäksi antoisampaa aluksi kevyellä pyörällä, ainakin aluksi. Isoissa matkapyörissä meinaa massa haitata siinä tuntuman hakua. Tämä oli vain minun kokemukseni -eikä siis yleisesti hyväksytty fakta.

Kun se on hanskassa, se taipuu "homosohvallakin".

En lukenut ihan koko ketjua läpi, mutta kokeilepa seuraavan kerran ajaessasi seuraavaa:
- ylävartalo rentona
- purista polvillasi tankista tukea hakien
- suuntaa katse kaarteeseen, haluttuun ajosuuntaan

-Veijo-

Kiitos kaikille vinkeistä ja neuvoista.

En uskonutkaan saavani aikaan näin paljon keskustelua  
biggrin.gif

Kaikkien kommenteista paistaa harjoittelu. Ymmärrän kyllä että vain harjoittelu tekee mestarin ja sama pätee tässäkin lajissa. Tähän asti on vain ollut kovin "vaikeaa" tuo harjoittelu kun paljon mieluummin ei mene mutkapätkälle ollenkaan. Sekin pelko on varmaan voitettava. Sinänsä onglemaksi tulee "tuen" puute. Tällä tarkoitan sitä että olen kuitenkin pelon kanssa kuitenkin yksin. Tietysti on ihmiset joille voi puhua asiasta, mutta tarvitsisin jonkun mukaan tueksi ja turvaksi joka sitten sanoo ettei ole mitään hätää...

EAK:ssa kouluttaja ajoi minun pyörällä ja olin itse kyydissä. Kovasti hän yritti minua motivoida siihen ettei se kaadu. Itseä kyllä hirvitti olla "pelkääjän paikalla". Eihän se sillä mihinkään kaatunut, vaan tunne jo siitä että kohta mennään riittää...

Rata kävi itselläkin mielessä, mutta näen siinä kaksi epäkohtaa:

1) Radalla on aina väkeä. Siinähän olisin ihan täysin radan tukkeena.

2) Pelkoa ei ainakaan vähennä se ettei vakuutusyhtiö avustakkaan jos se sitten kaatukin.

Edellisessä jo mainitsinkin tuesta mitä tarvitsen. On vain jotenkin  aivan kauhea kynnys puhua tällaisesta muun motoristin kanssa kasvokkain. Eihän (suomalainen!)ihminen halua puhua ongelmistaan muille, saatikaan sellaisille jotka juuri harrastavat itse samaa. Oli jo kynnystä kirjoittaa tännekkin. Kynnystä kuvastaa sekin etten ole oikealla tunnuksellani kirjoittelemassa...

sanoi:
Sulla on kyseessä perimmäisenä se säihkähdys ja
tieto että olisit voinut kuolla. Et välttis myönnä sitä.
Siinähän ongelman ydin tulikin kaikessa lyhykäisyydessään...
jos asut pk-seudulla, niin mä voin lähteä sun kaverix ajelemaan noille mutkapätkille. kaverin kaa mukavempaa ajella, kun vaa pitää sen sääntönä, ettei kisailuksi mene.

Olenkohan seuraavan Darwin Awardsin voittaja?

Pari kertaa on metsään menty piikillä aikoinaan, mutta ei mulla ole minkäänlaista kammoa
biggrin.gif
Tervettä vois olla pieni kammo...

Myö pelkään kääntyä mutkissa sateella. Sattuneesta syystä.
Tais jäädä pelko perseeseen vaikka aikaa on jo kulunut melkein vuosi.
sport05.gif

lookaround_orig.gif
Sama myösen täällä. On tuota tullut mietittyä mistä mahtanee johtua, ei tosin normaalitilanteessa mikään ongelma ole koskaan ollut ja kun siihen keskittyy kuten vaikka radalla ei eroa edes huomaa. Mitään loogista selitystä en tähän ole vielä onnistunut keksimään.
Sama oli mulla joskus. Aloin sitten ihan tarkoituksella ajamaan oikeelle menevät mutkat lujempaa ja lujempaa ajatuksella, niin sillä siitä pääs eroon..

Niin ja kannattaa yrittää ajaa pyörällä näin keväällä niin paljon ku mahdollista niin tuntuma lähtee paranemaan ja kohta huomaatki että mopo istuu sulle ku hanska käteen.

Rataharjoittelu ainaki itsellä näin keväällä auttaa saamaan tuntumaa pyörään ku talven jälkeen tuntuu aina olevan nuo taidot vähän ruosteessa.
thumbs-up.gif

lookaround_orig.gif
Sama oli mulla joskus. Aloin sitten ihan tarkoituksella ajamaan oikeelle menevät mutkat lujempaa ja lujempaa ajatuksella, niin sillä siitä pääs eroon..
Varmaan johtuu siitä, että oikealle käännyttäessä mutka on "tiukempi". Vasemmalle mentäessä mennään ulkokaarretta, jolloin käännös ei ole niin suuri.

Nyt menee kyllä asian vierestä mutta menkööt...

sanoi:
Ja siitä vastaohjauksesta.
Se ohjausliike on lähinnä aavistuksen omainen "häviävän vähäinen" liike vastasuuntaan. Kokeile niin näet. Ei siinä riuhtaista tangosta vaan liike on vähäinen.

Uudessä pyörässä nuo 'kahvat' matkustajalle ovat sivulla, joten naisväkikin uskalsi pitää kiinni kuskin sijasta noist akahvoista ensimäistä kertaa, ja tuossa huomasi heti (onneksi) selvästi sen että noin matkustajan ollessa pyörä ei enää kääntynytkään "ajatuksen voimalla" (ts, vähäistä suunnan korjausta niin vähäisellä liikkeellä että sitä ei edes ajattele), vaan piti ihan oikeasti kääntää. Samaten mutkaan pyörä alkoi lähteä huomattavasti empivämmin kuin normaalisti.

En sitten tiedä onko tuo siitä kiinni että matkustaja jännittää tuossa sopivasti pyörää vastaan vai mistä... Matkustajan pitäessä kiinni tuosta vyötäröltä tuota ei kuitenkaan tapahtunut. Liekö tuossakin harjoittelun paikka - matkustajalla siis...

Myö pelkään kääntyä mutkissa sateella. Sattuneesta syystä.
Tais jäädä pelko perseeseen vaikka aikaa on jo kulunut melkein vuosi.
sport05.gif
tuo sateessa/märällä tiellä mutkiin kanttaileminen arveluttaa vähän itsellänikin, etenkin jos renkaat ei satu olemaan ihan priimakunnossa + kantikkaaks ajetut! yleensä kyllä se menee ensimmäisten vesikelien jälkeen ohi kun alkaa luotaamaan... vähän sama homma kun kotilolla ajaessa syksyn/talven ensimmäiset liukkaat! huomannu sen että märällä kallistaa pyörää enemmän kuin itseään... en tiiä lieekö olennaista hyötyä
nixweiss.gif

huomannu sen että märällä kallistaa pyörää enemmän kuin itseään...  en tiiä lieekö olennaista hyötyä
nixweiss.gif
Sanoisin että olennaista haittaa, lähtee helpommin alta kun ylhäällä oleva paino työntää kantilla olevaa ratasta sivuun. Päinvastoin eli kuski "kantillaan", pyörä pystymmässä luulis pidon pysyvän paremmin.

Löytyipä itselle sopiva vanha ketju. Itse ajelen nyt harkkaluvalla ja pyöränä Honda CB500 Hornet. Ongelmana mulla on että himmaan ihan 80 tiellä kaarteessa kuuteenkymppiin. Taustalla on ulosajo tieltä viime toukokuussa joten siitähän tämä kaarrekammo johtuu. Olen nyt varannut Epiciltä 3h ajovarmuuskurssin missä haluan harjoitella ihan maantieajoa. Miten tätä kaarrekammoa lähtisi nyt itsekseen purkamaan? Valitsen aina ajoajankohdaksi varhaisen aamun tai myöhään illalla etten olisi muun liikenteen tukkeena ja jos auto perseessä kiinni, päästän ohi. Selviän hyvin 60 teillä mutta 80 tiellä ajan vielä liian hiljaa..

Back