Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Lähinnä tarkoitinkin sellaista yleistä käsiteltävyyttä. Jotenkin sellanen kutina, että tuo mutkapelko on vaan osa totuutta..Luulen kyllä, että acella mutkaharjoittelu on helpompaa kuin peruspyörällä. Se on vakaa ja helppo kantata, toisin kuin joku kevyt perusfillari. Moni niistä on oleellisesti huterampia.Hyviä neuvoja olekin jo saanut melkoisesti ja eipä noihin paljon lisättävää.. Rata-ajelut on varmasti mitä parhainta harjoitusta, mutta uskoakseni sulla on vielä melkoinen kynnys muiden sekaan radalle. Kyllä noilla mutkateilläkin voi opetella ihan turvallisesti, sovittaa vaan nopeudet taitojen, rajoitusten ja tien mukaan.
Kiinnittyipä vaan huomioni pyörävalintaasi. Olishan niitä helpompiakin vehkeitä harjoitella ja sulle suosittelisin jotain peruspyörää ainakin ens alkuun..
Ja ei kun vaan uudestaan sinne ennakoivan ajon kurssille, kyllä se siitä lähtee.
Sama myösen täällä. On tuota tullut mietittyä mistä mahtanee johtua, ei tosin normaalitilanteessa mikään ongelma ole koskaan ollut ja kun siihen keskittyy kuten vaikka radalla ei eroa edes huomaa. Mitään loogista selitystä en tähän ole vielä onnistunut keksimään.Minulla ei henk.koht.mitään "mutkapelkoa" ole,mutta yhden "erikoisen" asian olen itsestäni huomannut,oikealle puolelle on jotenkin paaaljon vaikeampi kantata.Vasemmalle puolelle menee ja kääntyy kuin ajatus,mutta se oikeanpuoleinen.....en tiedä mistä johtuu..erikoista ja ihmeellistä on tämä mopolla ajeleminen...![]()
Pelaat varmaan esim. lätkää ja sählyä leftin puolelta. Ihan sama juttu siinäkin, toiselta puolen pelaaminen tuntuisi luonnottomalta. Ei ihmiset ihan symmetrisiä ole toiminnoiltaan.Minulla ei henk.koht.mitään "mutkapelkoa" ole,mutta yhden "erikoisen" asian olen itsestäni huomannut,oikealle puolelle on jotenkin paaaljon vaikeampi kantata.Vasemmalle puolelle menee ja kääntyy kuin ajatus,mutta se oikeanpuoleinen.....en tiedä mistä johtuu..erikoista ja ihmeellistä on tämä mopolla ajeleminen...![]()
Musta kannattaisi ihan senkin kannalta, ettei synny väärää mielikuvaa. "Ajo hanskassa" julkaisussa on varsin hyvät ohjeet.Kannattaisko puhua työntöohjauksesta, ihan vaan selvyyden kannalta...![]()
jos asut pk-seudulla, niin mä voin lähteä sun kaverix ajelemaan noille mutkapätkille. kaverin kaa mukavempaa ajella, kun vaa pitää sen sääntönä, ettei kisailuksi mene.Kiitos kaikille vinkeistä ja neuvoista.
En uskonutkaan saavani aikaan näin paljon keskustelua![]()
Kaikkien kommenteista paistaa harjoittelu. Ymmärrän kyllä että vain harjoittelu tekee mestarin ja sama pätee tässäkin lajissa. Tähän asti on vain ollut kovin "vaikeaa" tuo harjoittelu kun paljon mieluummin ei mene mutkapätkälle ollenkaan. Sekin pelko on varmaan voitettava. Sinänsä onglemaksi tulee "tuen" puute. Tällä tarkoitan sitä että olen kuitenkin pelon kanssa kuitenkin yksin. Tietysti on ihmiset joille voi puhua asiasta, mutta tarvitsisin jonkun mukaan tueksi ja turvaksi joka sitten sanoo ettei ole mitään hätää...
EAK:ssa kouluttaja ajoi minun pyörällä ja olin itse kyydissä. Kovasti hän yritti minua motivoida siihen ettei se kaadu. Itseä kyllä hirvitti olla "pelkääjän paikalla". Eihän se sillä mihinkään kaatunut, vaan tunne jo siitä että kohta mennään riittää...
Rata kävi itselläkin mielessä, mutta näen siinä kaksi epäkohtaa:
1) Radalla on aina väkeä. Siinähän olisin ihan täysin radan tukkeena.
2) Pelkoa ei ainakaan vähennä se ettei vakuutusyhtiö avustakkaan jos se sitten kaatukin.
Edellisessä jo mainitsinkin tuesta mitä tarvitsen. On vain jotenkin aivan kauhea kynnys puhua tällaisesta muun motoristin kanssa kasvokkain. Eihän (suomalainen!)ihminen halua puhua ongelmistaan muille, saatikaan sellaisille jotka juuri harrastavat itse samaa. Oli jo kynnystä kirjoittaa tännekkin. Kynnystä kuvastaa sekin etten ole oikealla tunnuksellani kirjoittelemassa...
Siinähän ongelman ydin tulikin kaikessa lyhykäisyydessään...sanoi:Sulla on kyseessä perimmäisenä se säihkähdys ja
tieto että olisit voinut kuolla. Et välttis myönnä sitä.
Sama oli mulla joskus. Aloin sitten ihan tarkoituksella ajamaan oikeelle menevät mutkat lujempaa ja lujempaa ajatuksella, niin sillä siitä pääs eroon..Sama myösen täällä. On tuota tullut mietittyä mistä mahtanee johtua, ei tosin normaalitilanteessa mikään ongelma ole koskaan ollut ja kun siihen keskittyy kuten vaikka radalla ei eroa edes huomaa. Mitään loogista selitystä en tähän ole vielä onnistunut keksimään.Minulla ei henk.koht.mitään "mutkapelkoa" ole,mutta yhden "erikoisen" asian olen itsestäni huomannut,oikealle puolelle on jotenkin paaaljon vaikeampi kantata.Vasemmalle puolelle menee ja kääntyy kuin ajatus,mutta se oikeanpuoleinen.....en tiedä mistä johtuu..erikoista ja ihmeellistä on tämä mopolla ajeleminen...![]()
Varmaan johtuu siitä, että oikealle käännyttäessä mutka on "tiukempi". Vasemmalle mentäessä mennään ulkokaarretta, jolloin käännös ei ole niin suuri.Sama oli mulla joskus. Aloin sitten ihan tarkoituksella ajamaan oikeelle menevät mutkat lujempaa ja lujempaa ajatuksella, niin sillä siitä pääs eroon..Sama myösen täällä. On tuota tullut mietittyä mistä mahtanee johtua, ei tosin normaalitilanteessa mikään ongelma ole koskaan ollut ja kun siihen keskittyy kuten vaikka radalla ei eroa edes huomaa. Mitään loogista selitystä en tähän ole vielä onnistunut keksimään.Minulla ei henk.koht.mitään "mutkapelkoa" ole,mutta yhden "erikoisen" asian olen itsestäni huomannut,oikealle puolelle on jotenkin paaaljon vaikeampi kantata.Vasemmalle puolelle menee ja kääntyy kuin ajatus,mutta se oikeanpuoleinen.....en tiedä mistä johtuu..erikoista ja ihmeellistä on tämä mopolla ajeleminen...![]()
sanoi:Ja siitä vastaohjauksesta.
Se ohjausliike on lähinnä aavistuksen omainen "häviävän vähäinen" liike vastasuuntaan. Kokeile niin näet. Ei siinä riuhtaista tangosta vaan liike on vähäinen.
tuo sateessa/märällä tiellä mutkiin kanttaileminen arveluttaa vähän itsellänikin, etenkin jos renkaat ei satu olemaan ihan priimakunnossa + kantikkaaks ajetut! yleensä kyllä se menee ensimmäisten vesikelien jälkeen ohi kun alkaa luotaamaan... vähän sama homma kun kotilolla ajaessa syksyn/talven ensimmäiset liukkaat! huomannu sen että märällä kallistaa pyörää enemmän kuin itseään... en tiiä lieekö olennaista hyötyäMyö pelkään kääntyä mutkissa sateella. Sattuneesta syystä.
Tais jäädä pelko perseeseen vaikka aikaa on jo kulunut melkein vuosi.![]()
Sanoisin että olennaista haittaa, lähtee helpommin alta kun ylhäällä oleva paino työntää kantilla olevaa ratasta sivuun. Päinvastoin eli kuski "kantillaan", pyörä pystymmässä luulis pidon pysyvän paremmin.huomannu sen että märällä kallistaa pyörää enemmän kuin itseään... en tiiä lieekö olennaista hyötyä![]()