• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mutkateitä sladissa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja turboJR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Aika moista menoa... eikä tosta välttämättä kannata oppia ottaa....
talktohand.gif

Monasti kun ajelee noihin ramppeihin vähän reippaamin tai sieltä ulos on käyny, että perse irtoo pelkällä kaasulla(vaikka olis puhdas assu alla).
Eilen oltiin kaverin kanssa mopoilemassa ja tulin tuttuun ramppiin vähän reippaammin ja kaveri tietty imussa.
No siinä kävi sillain, että kaveri ajoi ulos ennen kun kurvi oli ees kunnolla alkanu. Sano ettei uskaltanu tarpeeks kantata ja ajautui ulkokurvin puolelle jossa oli irtosoraa assulla.
Eihän se muuta tarvinnu, tuli kutsu metsähallituksen puolelle.
Onneks ei käyny ukolle kuinkaan ja pyöräkin sai vaan naarmuja ja vilkku meni paskak's....
bawling.gif

Etenki tääl pääkaupunkiseudulla on just noissa rampeissa ja muuallakin jostakin syystä hemmetin liukasta
wink.gif
Kerran lähdin tuosta ruoholahdesta länsiväylälle kiihdyttämään vähän reippaammin ja vakiobusalla kakkosella pito irtos ja alko vaan suttaamaan vaik kuiva keli ja keskellä kesää?? En tiedä mitä paskaa noilla teillä on mut en muutaman kokemuksen jälkeen ramppeihinkaan kovin kovaa viitsi päästellä..

Etenki tääl pääkaupunkiseudulla on just noissa rampeissa ja muuallakin jostakin syystä hemmetin liukasta
wink.gif
Kerran lähdin tuosta ruoholahdesta länsiväylälle kiihdyttämään vähän reippaammin ja vakiobusalla kakkosella pito irtos ja alko vaan suttaamaan vaik kuiva keli ja keskellä kesää?? En tiedä mitä paskaa noilla teillä on mut en muutaman kokemuksen jälkeen ramppeihinkaan kovin kovaa viitsi päästellä..
Tuo paikka on erityisen liukas, ollut tälläkin forumilla monesti mainittu. Naftaahan siinä on. Siinä kandee ajaa aina iisisti, koska välttämättä pinnassa ei huomaa mitään erikoista.

Monta kertaa siinä olen luistellut sekä prätkällä että autolla, tahallaan sekä tahattomasti...

Muuten noita ramppeja oliskin hauska päästellä reippaammin, ei vaan tahdo nykyään uskaltaa.. Perkele kun ei koskaan tiedä missä rampissa sitä naftaa on. Vuosia sitten ei paljon sellasta edes ajatellu, antoi mennä vaan
tounge.gif

Sama se on täällä Tampereen seudulla.... Yhtenä päivänä ramppi on ihan puhdas ja toisena on autot tai raskaampi kalusto oikonu mutkia ja tie on täynnä sepeliä.
mad.gif

Kyllä niissä tarkkana saa olla, muuten on henki hellässä.
crazy.gif

Yhtenä päivänä oli Kangasalan ja Tampereen välissä Lahdentiellä joku sorakuski avannu varmaan perälaudan.
Tie oli täynnä sepeliä ja autoja sekä sinivuokot setvimässä sotkua. Vaikka ajoin n.60 km/h ja koukkasin todella loivasti niin pyörä souti ihan homona. Siinä kun olis lähteny ohittelee niin olis tullu vähän ohjelmaa....

Ei mitään järkeä! Auto meni "yhdessä" vaiheessa ihan törkeen läheltä.

No olihan ne taitavia, mutta paikka oli väärä!

Mites tommonen powerslide pistetään käyntiin oikeaoppisesti? Jos nyt jätetään nämä turbo/nossi-vermeet pois laskuista, että vaikka "normaalilla" tonnisella. Onko tässä reseptinä se perinteinen "Etujarrua, kytkintä ja kaasua sopivassa suhteessa niin pyörä tekee mitä vain!"
Ei kannata paljon powerslideja kadulla vetää kyllä, siis jos mutkasta tulet ulos ja kaasulla yrittää linkkuun.. Vaatii ainakin lämpimän renkaan, jotta pito irtoaa pehmeästi. Kylmä rengas irtoaa yht'äkkiä napsahtaen ja todella helposti käy huonosti. Jos teet nuo "etujarru, kytkin ja kaasu" -hommelit mutkassa niin huonosti käy  
biggrin.gif
Mjuu eipä ollu itellä tarkotus yrittääkään pelleillä :P Lähinnä nyt yleisen tiedonjanon piikkiin menee.

Ite olin MotoGP:tä katellessa mieltäny sen vähän niin, että painoa eteen, etujarrulla lisää ja kaasua sopivasti. Tietenki se vaatii vähän enemmän potkua, kuin mitä pikkulullasta löytyy
smile_org.gif

Mites tommonen powerslide pistetään käyntiin oikeaoppisesti? Jos nyt jätetään nämä turbo/nossi-vermeet pois laskuista, että vaikka "normaalilla" tonnisella. Onko tässä reseptinä se perinteinen "Etujarrua, kytkintä ja kaasua sopivassa suhteessa niin pyörä tekee mitä vain!"
Ei kannata paljon powerslideja kadulla vetää kyllä, siis jos mutkasta tulet ulos ja kaasulla yrittää linkkuun.. Vaatii ainakin lämpimän renkaan, jotta pito irtoaa pehmeästi. Kylmä rengas irtoaa yht'äkkiä napsahtaen ja todella helposti käy huonosti. Jos teet nuo "etujarru, kytkin ja kaasu" -hommelit mutkassa niin huonosti käy  
biggrin.gif
Mjuu eipä ollu itellä tarkotus yrittääkään pelleillä :P Lähinnä nyt yleisen tiedonjanon piikkiin menee.

Ite olin MotoGP:tä katellessa mieltäny sen vähän niin, että painoa eteen, etujarrulla lisää ja kaasua sopivasti. Tietenki se vaatii vähän enemmän potkua, kuin mitä pikkulullasta löytyy
smile_org.gif
Eihän sitä nyt etujarrua paineta kun lähdetään mutkasta ulos..

Kyllä se perse irtoaa pienelläkin teholla kun tulee mutkasta ulos ja antaa liikaa kaasua
smile_org.gif

sanoi:
Ite olin MotoGP:tä katellessa mieltäny sen vähän niin, että painoa eteen, etujarrulla lisää ja kaasua sopivasti.

Juu, näin sen arvelin itekkin. Ja sladi tietysti mutkaan mennessä jo, siis sisään veto päällä ja etujarrulla takapää sopivaan kulmaan eli jarrusta löysätään kun ollaan sladissa ja mutkassa. Sitten kun suora aukee, pyörä on sopivassa asennossa ja kun luisto loppuu lähtee aika liukkaasti.

Mä luulen että ei siinä paljon tehoa tarvi, mutta taitoa vähän enämpi ku mulla on...
buttrock.gif

Jos tarkkailee noissa videoissa noitten kierrosmittaria nii pysynee aika alhaalla jarrutuksis, et en oikee usko et moottorijarrulla. Taitaa olla se takajarru.

Koskahan tämä pätkä on kuvattu?

Veikkaampa, ettei näistä hemmoista kaikki enää ole hengissä.
kynttila.gif

Montako sivullista lie tappaneet?  
veryangry.gif

Koskahan tämä pätkä on kuvattu?

Veikkaampa, ettei näistä hemmoista kaikki enää ole hengissä.
kynttila.gif

Montako sivullista lie tappaneet?  
veryangry.gif
Ei se haittaa, nehän on Kreikkalaisia  
cool.gif
 Siellä on muutenkin joka perkeleen kallioseinässä muutama minikirkko, kun muutama karvakäsi on siihenkin ladannu.

Siellä on Suomalaiset kukkahatut ihmeissään, täällähän ajellaan kuin pyhäkoulussa verrattuna siihen.

Joo, noi kreikut tais käyttää takajarrua, se nyppää silleen...mutta MotoGp-pätkissä tuli mieleen kaasun käyttö paremminkin. "Lasoliakos shops" jäi mieleen...
biggrin.gif

sanoi:
Ite olin MotoGP:tä katellessa mieltäny sen vähän niin, että painoa eteen, etujarrulla lisää ja kaasua sopivasti.

Juu, näin sen arvelin itekkin. Ja sladi tietysti mutkaan mennessä jo, siis sisään veto päällä ja etujarrulla takapää sopivaan kulmaan eli jarrusta löysätään kun ollaan sladissa ja mutkassa. Sitten kun suora aukee, pyörä on sopivassa asennossa ja kun luisto loppuu lähtee aika liukkaasti.

Mä luulen että ei siinä paljon tehoa tarvi, mutta taitoa vähän enämpi ku mulla on...
buttrock.gif
Ei näin.  
nixweiss.gif

Kyllä ne jarrusladit tulee moottorijarrulla ja takajarrulla avittaen. Luistokytkin mopoissa takajarrua tarvii käyttää vähemmän tai ei ollenkaan. Vaikka ne MotoGP ja SBK kuskit taitavia ovatkin, niin kyllä nekin menee mutkiin jarruttamalla eikä kiihdyttämällä. Mutkasta ulostullessa (kiihdytettäessä) puhutaan sitten power slidesta ja siinä ei ole sitten jarruilla osaa eikä arpaa.

Jarrusladia tulee vedettyä päivittäin risteyksiin, mutta powerslidea ei kovin pitkää siivua saa, ainakaan tarkoituksella.

No enpä usko tohon.

sanoi:
Luistokytkin mopoissa takajarrua tarvii käyttää vähemmän tai ei ollenkaan.

Häh? Päinvastoin, meinaan jos meinaa saada renkaan luistamaan. Luistokytkinhän on sitä varten että rengas ei lukkiudu pienemmälle vaihtaessa ja kytkimen kiinni ottaessa.

Taitaa olla viisainta kysyä tietävämmiltä, eli palaamme asiaan...
biggrin.gif

Edit: Ai juu, maaratakuskit saa kyllä powerslidea suoralla ja mutkassa, itte asiassa kaiken aikaa, melkein...miksipä ei muilla laitteilla sitten...tähän tyyliin:

bike_drift.gif
biggrin.gif
biggrin.gif

No enpä usko tohon.

sanoi:
Luistokytkin mopoissa takajarrua tarvii käyttää vähemmän tai ei ollenkaan.

Häh? Päinvastoin, meinaan jos meinaa saada renkaan luistamaan. Luistokytkinhän on sitä varten että rengas ei lukkiudu pienemmälle vaihtaessa ja kytkimen kiinni ottaessa.

Taitaa olla viisainta kysyä tietävämmiltä, eli palaamme asiaan...
biggrin.gif

Edit: Ai juu, maaratakuskit saa kyllä powerslidea suoralla ja mutkassa, itte asiassa kaiken aikaa, melkein...miksipä ei muilla laitteilla sitten...tähän tyyliin:

bike_drift.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
Joo joo, mutta ymmärrä nyt se asia, että tuo on mutkan ulostulossa. Kukaan rr-kuski ei vedä powerslideä keskellä mutkaa tai varsinkaan sisääntulossa  
biggrin.gif

Luistokytkin helpottaa hallitun sladin aikaansaamista, kun tulee mutkaan sisään etujarrulla ja moottorijarrulla samaan aikaan jarruttaen. Powerslidea se ei ole, ei sinne päinkään.

sanoi:

Juu, näin sen arvelin itekkin.
Tylyttäjä jo tähän vähän vastasikin (eli ei mee noin), mutta lisäksi vielä täytyy muistaa luistonesto. Prätkän voi säätää siten, että takapyörä vähän luistelee, kytkimen luistokytkimestä huolimatta.

Ihan samoja antureita ja tekniikkaa kuin kiihdytettäessä käytetään tuon jarrutustapahtuman hallitsemisessa.

sanoi:

Juu, näin sen arvelin itekkin.
Tylyttäjä jo tähän vähän vastasikin (eli ei mee noin), mutta lisäksi vielä täytyy muistaa luistonesto. Prätkän voi säätää siten, että takapyörä vähän luistelee, kytkimen luistokytkimestä huolimatta.

Ihan samoja antureita ja tekniikkaa kuin kiihdytettäessä käytetään tuon jarrutustapahtuman hallitsemisessa.
En usko, että ne olis MotoGP:ssäkään luistokytkimeen kytkenyt mitään elektroniikkaa? Kyseessähän on hirvittävän yksinkertainen mekaaninen kapine.. Tietty varma en ole..

Luistokytkimen ramppien kulmia muuttamalla voidaan säätää sen luistoa, eli luistaako vain sen verran, että saadaan takapäätä vähän irti tarvittaessa jne..

Katupyörissäkin on usein se säädetty siten, että kun kovaa jarruttelee etujarrulla (eli paino siirtyy eteen), niin takapäätä voi saada luistoon, vaikka siellä on se luistokytkin.

Hei, en oo väittänytkään että olisin sokea enkä edes sitä etten olisi tuosta liittämästäni huomannut että ulostulosta on kysymys.

Eikä se ole ymmärtämisestä kiinni että mutkaan tullessa voi työntää takafillarilla sivulle samalla kun etupäällä jarruttaa, vaan ihan mahdollinen kikka, koska takapää on jo kevyt muutenkin. Ja olen nähnyt sellaista tapahtuvan moneen otteeseen soralla, miksei se menis asvaltillakin.

Ei mee mulla läpi että sanoo vaan "Ei kukaan tee niin." Aina joku tekee niin, joskus ja jossain. Ihminen on niin kekseliäs...
biggrin.gif

Back