Muuttaminen ruiskuksi

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hway
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

hway

New member
Huomasin tuossa jostakin linkin tuonne microsquirttiin (www.microsquirt.info) ja ajatus oman pyörän modaamisesta ruiskupeliksi alkoi hiukan projektimielessä kiinnostaa.

Epäilenpä etten ole ainut joka tuollaista muutosta harkitsee, mutta osaavatko ne jotka kyseisen muutoksen joskus tehneet antaa lisähuomioita homman vaikeudesta ja mielekkyydestä ja miksei kaikesta muustakin asiaan liittyvästä?

Pyörä johon tuota suunnittelen on -03 mallinen Kawa ZR-7, mikä ei luultavasti ole niitä yleisimmin modattuja malleja, joten sen suhteen pyöräkohtaisia huomioita en uskalla edes odottaa
smile_org.gif
 
Tuolta löytyy vähän tarinaa ja kuvia vanhan GSX:n ruiskuttamisesta: http://www.iki.fi/arttuh/mopo
Ehkä tuosta saa jotain lisäkäsitystä hommasta.

Vaikeus ja mielekkyys ovat sitten kovasti suhteellisia käsitteitä.

Mikään erityisen vaikea projekti tuo ei ole, jos vaan perusasiat sähköstä, moottorin toiminnasta ja tietokoneista on hallussa. Mutta uuden opettelemista on paljon luvassa, ainakin useimmille.

Mielekkyys on ihan arvioijasta kiinni. Kunnolla toimivaan vakiokoneeseen pelkällä ruiskulla ei yleensä ihmeellisiä parannuksia tule. Alavääntöä on ehkä mahdollista saada vähän paremmaksi ja huipputehoakin voi joku heppa tulla, jos läppärungot sattuu virtaamaan paremmin kuin alkuperäiset kaasarit. Että jos pelkkä tehon lisäys on mielessä, niin halvempia, helpompia ja parempia virityksiä löytyy. Sitten jos koneeseen on tarkoitus tehdä enemmänkin muutoksia, mahdollisesti jopa ahtaa, niin ruisku puoltaa jo paljon paremmin paikkaansa. Säätöjen muuttaminen kun on paljon helpompaa ja tarkempaa kuin kaasareiden kanssa. Mutta mielestäni muutoksen mielekkyys on suurimmillaan, kun sen ottaa oppimisprosessina. Hommassa nimittäin oppii tehokkaasti todella paljon moottorinohjaussysteemien toiminnasta ja luultavasti myös yleisestä moottoritekniikasta.

ZR-7 ei ole erityisen tuttu kapine, mutta jos kiinnostaa, niin voidaan tässä käydä läpi joitain mahdollisia mallikohtaisia erityispiirteitä, mitä projektissa luultavasti joutuu ratkomaan.
 
Huomasin tuossa jostakin linkin tuonne microsquirttiin (www.microsquirt.info) ja ajatus oman pyörän modaamisesta ruiskupeliksi alkoi hiukan projektimielessä kiinnostaa.

Epäilenpä etten ole ainut joka tuollaista muutosta harkitsee, mutta osaavatko ne jotka kyseisen muutoksen joskus tehneet antaa lisähuomioita homman vaikeudesta ja mielekkyydestä ja miksei kaikesta muustakin asiaan liittyvästä?

Pyörä johon tuota suunnittelen on -03 mallinen Kawa ZR-7, mikä ei luultavasti ole niitä yleisimmin modattuja malleja, joten sen suhteen pyöräkohtaisia huomioita en uskalla edes odottaa
smile_org.gif
Muutoskatsastettua tuota ei saa ilman päästömittauksia (2000-3000e? lähin paikka ruotsissa?).

Jos mopo on rekisteröity ennen 1.1.1991 ei päästömittauksia tarvita.
 
No näinhän se periaatteessa menee, mutta ainakaan itse en ottaisi stressiä tuosta katsastuksesta. Todennäköisyys, että joku puuttuu tien päällä ruiskukonversioon taitaa olla likimain olematon. Vähänkään kun asiallisesti tekee homman, niin suurin osa poliiseista tai muista mahdollisista viranomaisista ei edes huomaa mitään muutetun ja lopuistakin valtaosa jättää puuttumatta noin mitättömään asiaan. Periaatteessa mikä tahansa muutos moottoripuolelle edellyttäisi vähäpäästöisissä tuon laajan päästömittauksen, mutta käytännössä sitä ei taideta edes harkita kuin konetta ahdettaessa.

Vastaava juttu kuin vaimentimen vaihto. Paitsi että kiinnostaa vielä vähemmän, kun meteli ei lisäänny vakiosta.
 
pakko taas mainita tähän kohtaan Performance biken klassinen veto, kun eräs lukija yleisön palstalla kyseli, miksei PB julkaise mitään ohjeita zr-7 parantamiseen. muutoksia, modeja yms.

PB vastaus: full tank of gas and packet of fags may impove it, (or not).

fags(tupakka aski)

JT
 
Lueskelin tuon GSX-jutun läpi ja alkoi heti epäilyttää pari asiaa. Ensinnäkin sopivan kaman löytäminen (läppärungot lähinnä) ja sitten niiden mahduttaminen tuonne, tuossa kun tuo "konehuone" on jo valmiiksi varsin täyteen pakattu, ja kaasareiden ja putsarin poistaminen ei hirvästi tilaa vapauta uusille osille...

En edes jaksa uskoa että jaksaisin kovin tarkkaan karttoja tuunata kohdalleen joten potentiaaliset muutama lisähevonen jäisivät varmasti löytymättä, mutta vähän lisävääntöä alakierroksille olisi kiva, varsinkin jos se näkyisi "huomattavasti" kulutuksessa. (vaikka projekti maksaisikin kerralla saatanasti, ainakin tankilla vituttaisi hinta edes hiukan vähemmän
tounge.gif
)

Kaasaripelin väittäminen millään muotoa vähäpäästöiseksi - varsinkaan vuosimalliin perustuen - taas ainakin omaan korvaan kuulustaa vähintäänkin tekopyhältä touhulta, mutta minkäpä niille byrokraateille mahtaa...
 
fags(tupakka aski)
Merkitys riippuu todella paljon siitä kummalla puolella isoa merta tuota luet... ja PB:n kaveritkin ovat varmasti tietoisia tuon ilmaisun kaksoismerkityksestä.

Mutta tuo tonnisen gixerin läppärungot ja megasquirt on melkolailla toimiva ja yksinkertainen yhdistelmä jos säilytää alkuperäisen sytkäboxin - ainakin alkuun. Laitettiin kaverin YZF1 koneeseen sellaiset aikoinaan. Suurimmat haasteet tuollaisessa projekissa ovat mekaaniset - eli miten sovittaa läppärungot koneeseen kiinni. Muutaman millin heitto ja ei enään toimikaan.

Toinen asia johon kannattaa perehtyä on putsarikotelon rakentaminen tai rakenne myös läppärunkoja käytettäessä. Sillä on useamman prosentin verran merkitystä tehon kannalta jos sellaisen saa tehtyä - tosin kun alipainetta ei tarvita niin pelkät tötteröt runkojen päässä toimivat hyvin.
 
Back
Ylös