MV Agusta Brutale

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Turder
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Orastavaa pyötäkuumetta koitan saada Brutalella aikaiseksi, ettei tulisi koko hommaa pistettyä jäihin. Jos vaikka talven aikaan pistäisi tuon Kotarin vaihtaen johonkin malliin. Ilmeisesti Brutale ei ole tehty kaksimetrisille koripalloneekereille vaan tällainen 175cn pätkäkin sen kanssa pärjää. Monesti huomaa, että penkin ja tangon välinen matka on niin pitkä, että kädet tahtovat puutua huonossa asennossa. Ja nyt saa sitten kehua pyörää. Ja kyllä. Tiedän italialaisten sielukkuuden Ducatin ja Aprilian joskus omistaneena.
biggrin.gif
 
Mitäs versiota olet katsellut? Yleisestihän noissa on agressiivisuus hiipunut uudempien mallien myötä (ainakin alustageometrian vuoksi, uusimmissa on pidempää takahaarukkaa jne.). Osaltaan "luonteeseen" on vaikuttanut mm. kehittynyt/jouhevammaksi muuttunut ruisku. Lisäksi uudempaa speksiä tullut jarruihin ja alustaan. Tuo uusi 920 on sinällään hieman outolintu kun siitä on tehty entry level-malli ja mm. takaiskarissa ei ole kaikkia säätöjä.

2005 asti: 750 Brutale S ja taisi olla yhtenä vuonna spesiaalimalli Oro
2006-2007: 910S, 910R
2008-2009: 1078RR ja 989R
2010: 1090RR ja 990R
2011: 1090RR, 990R ja 920

Noistakin on kai vielä silloin tällöin tullut enemmän tai vähemmän virallinen spesiaaliversio, joten aika paljon noissa on valikoimaa.
 
Mitäs versiota olet katsellut? Yleisestihän noissa on agressiivisuus hiipunut uudempien mallien myötä (ainakin alustageometrian vuoksi, uusimmissa on pidempää takahaarukkaa jne.). Osaltaan "luonteeseen" on vaikuttanut mm. kehittynyt/jouhevammaksi muuttunut ruisku. Lisäksi uudempaa speksiä tullut jarruihin ja alustaan. Tuo uusi 920 on sinällään hieman outolintu kun siitä on tehty entry level-malli ja mm. takaiskarissa ei ole kaikkia säätöjä.

2005 asti: 750 Brutale S ja taisi olla yhtenä vuonna spesiaalimalli Oro
2006-2007: 910S, 910R
2008-2009: 1078RR ja 989R
2010: 1090RR ja 990R
2011: 1090RR, 990R ja 920

Noistakin on kai vielä silloin tällöin tullut enemmän tai vähemmän virallinen spesiaaliversio, joten aika paljon noissa on valikoimaa.
No uutta olen katsellut, eli joku niistä. Ei hirveesti ole ko. merkistä tuntemusta.
 
thumbs-up.gif


No laitanpa pari sanaa, vaikkei noista uusista olekaan paljoa kokemusta paitsi kunnon koeajolla vuosi sitten. Jos raha riittää niin 1090RR. Saa ne muutamat lisähevoset ja takaiskari on parempi (mm. low ja high speed säädöt menovaimennukseen). Taitaa uusissa olla luistonestokin vielä eli pääsee hifistelemään ihan vimosen piälle.
 
Sattuisiko kenelläkään foorumilaisella olemaan Agustan Brutale 800? Eli tuota "uutta" 921cc todella brutaalia laitetta. Suosio yllättäny myös Agustan ja kamaa Suomeen saadaan kaiketi vasta ensi kaudeksi.

Olisi kiva kuulla kokemuksia. Risuja/ruusuja. Onko pyörä todella odottamisen arvoinen?

http://www.nettimoto.com/artikkeli/mv_agusta_brutale_800_etupyoran_nostattaja

Tai löytyisikö joku, joka on ajanut ko. Värkillä. Mopoliikkeen myyjän hehkutukset on jo kuultu :orgmp3:
 
Viimeksi muokattu:
Brutale 800 on tosiaan ajettavuudeltaa ketterä - aika helppo ja mukavakin. Alustatuntuma vakiosäädöillä 60+ kg kuskille ihajjees - ei heijjaa eikä täristä. Ajoasento 174cm kuskille aika lyhyt - kädet jää aika koukuun ja isommalla kuskilla varmaan tuntuu olevan tanko suussa :D Istuin vaati ehkä vähän totuttelua, mutta toimi aika hyvin Jorman ja kulkusten haettua paikkansa.
HYVÄT jarrut!
Soundit vakioputkella lähes huonot.
Kaasutuntuma ihamperseestä. Tämä yhdistettynä ärhäkkään moottorinohjaukseen vaatinee yliluonnollisia kykyjä koneen kanssa yhteisymmärrykseen pääsemiseksi. Tuskinpa pelkällä softalla saadaan lisää tuntumaa kaasupotikkaan.
3/5

Brutale 1090R lunasti merkille asetetut odotukset. Kaasua oli oikeasti mahdollista käyttää ja moottori vastasi näpsäkästi. 1090 on kasisatasta jäykempi kääntymään kurveihin, muttei kuitenkaan yhtään kankea. Menee mutkissa vakaasti ja vauhti kasvaa kovin luontevasti. Kuski pysyy hyvin mukana ajotapahtumassa ja penkki pudottaa melkein itsestään nojaamaan sisäkaarteeseen.
Tollasella ajelisi mielellään päivät pitkät mutkateitä.
Jousitus oli "pehmeä" - tasaisella asvaltilla ei varmaan tarvisi ihan noin paljon mopon nyökytellä.
Liukkaat jalkatapit.
5/5

Brutale 1078RR oli 1090:tä aavistuksen verran karumpi(hyvässä mielessä) ja aidomman oloinen lukuunottamatta kyseisen yksilön takajousituksen "keulintasäätöjä" :D
5/5


Kyykyt ei juuri kiinnosta, mutta...

F3 on ihan surkea alhaisilla nopeuksilla - moottorinohjauspotentiometrin tuntuma huono, eikä istuin ja ajoasentokaan tuntuneet järkeviltä hiljalleen körötellessä. Moottori kuulosti hajoavan alhaisilla kiekoilla. Kierrosalueen yläpuoliskolla soundit olikin sitten aika vihaiset! Trumpan 675:een verrattuna kuuluu koneesta muutakin kuin pelkkää sihinää ja pakoputkesta kunnolla PRÖÖÖt! Kulkupuoli ihan hyvin kunnossa.
Pitäisi kieltää tieliikenteestä.
3/5

F4 on kolmosta helpompi, vakaampi ja kankeampi ajettava. Kulkee vakaasti ja nopeasti. Kaveri ylisti alustaa parhaaksi koskaan ikinä... muttatotanoinniiin enpä tietä. Tolta sen alustan pitääkin kaiketi tuntua - ei huono.
Istuma- ja ajoasento kolmosta mukavampi. Pidemmät kuskit taas väittivät päinvastaista.
Soundit ihan jees.
3,5/5
 
Viimeksi muokattu:
Noinkohan perkule meni ja vaihtu mopo toiseen kertaan tälle kesälle? Meinaan ihan bränikkä, justiin sisään ajettu Triumph Tiger Sport olisi lähtökuopissa ja jos se säntää tästä laitumelle niin tilalle tulee vm. 2010 Brutale 1078 RR... :p

V*ttu mikä harrastus, kertakaikkiaan mittään järkee missään... :grin::grin::grin:
 
Noinkohan perkule meni ja vaihtu mopo toiseen kertaan tälle kesälle? Meinaan ihan bränikkä, justiin sisään ajettu Triumph Tiger Sport olisi lähtökuopissa ja jos se säntää tästä laitumelle niin tilalle tulee vm. 2010 Brutale 1078 RR... :p

V*ttu mikä harrastus, kertakaikkiaan mittään järkee missään... :grin::grin::grin:

Mitäs et hakenu sitä Bemun variksen väristä K 1300 R:ää sillon pois :D.
Oisit pajalla asentaa Akran Full Racingiä, PC:tä, kahvoja ja pajaseppä raksis rajottimia roskikseen
siinä penkitysten ohella.

Ei tarttis mitään tollasia..... höpötyksiä :p
 
Mitäs et hakenu sitä Bemun variksen väristä K 1300 R:ää sillon pois :D.
Oisit pajalla asentaa Akran Full Racingiä, PC:tä, kahvoja ja pajaseppä raksis rajottimia roskikseen
siinä penkitysten ohella.

Ei tarttis mitään tollasia..... höpötyksiä :p

Joo, nii, justiinsa ja jepulis... Eikai täsä auta ny ko höpöttää menemään ku siltä tuntuu. Tosi ajankohtanen "päivitys", sillä mitä mää ny ennakolta voisin kuvitella ni toi on justiinsa sellanen syyskelien verraari? :p
 
Vaan jos totta puhutaan niin... Ehkäpä mää menin nyt tässä hevosvoimapulujailussa pikkasen liian solidaariseksi tuon Trumpan kanssa. Aikoinaan kun alottelin harrasteen kevarihölmöilyjen jälkeen niin se kävi Yammun FZS tonnisella, ja sen "lussumpaa" en sitte omistanutkaan 10 vuoteen ennen ku nyt. Ehkä sitä on jotenki vaan tottunu siihen, että kun kahvaa kääntää niin kasvaa muukin kuin meteli? Vaikkapa sitte ne sarvet päähän tai jotain muuta hemmetin lapsellista. :;):

No, summa summaarum... vannomatta paras ihan KAIKEN suhteen, näemmä! :D
 
V*ttu mikä harrastus, kertakaikkiaan mittään järkee missään... :grin::grin::grin:

Rutaleen ostamisessa sitä nimenomaan vasta onkin järkeä! :)
(No itseasiassa minkä vaan Agustan)

Mainittakoon että riittävällä propagandalla sain jopa toveri HD miehen näkemään valon ja tällä on V-Rodin lisäksi Brutale.
On kuulemma kesän rillaillujen jälkeen edelleen oikein tyytyväinen.

Olen kyllä yrittänyt aktiivisesti olla näkemättä, saati ajamatta, Rivalella ettei mieleen tule mitään harhaisia ajatuksia...

Extrabonarina - jos tykkää ruuvailusta - saa talvella lisäiloa kun katselee tallilla huomattavan määrän ajatusta sisältäviä tapoja joilla MV on toteuttanut useammankin jutun.
 
Jeps, kaupat tuli tehtyä ja huomenna haetaan Brutaali uuteen kotiin. Aika jännä fiilis, meinaan ainaki specsien & nettisurffailujen jälkeen olen kohtuu vakuuttunut et lelu lienee nimensä veroinen !!! :rakastunut:

Jos jollain on heittää omakohtaisia käyttökokemuksia niin olisihan niitä mukava lueskella! :thumbup:
 
No se on aito fighteri, eikä mikään lussunaku.
Niin hyvässä kuin pahassa.

1078 on 1090iä häijympi, joka on minusta ihan hyväkin asia - jos tykkää esim. 500cc 2t crossilla ajamisesta niin ihan varmasti tuostakin.

Bensatankista kannattaa vaihtaa muoviset bensalinjojen pikaliittimet metallisiin viimeistään kun vaihtaa bensansuodattimen ja joutuu ottamaan tankin veks.
Samaten bensalinjojen vaihtoaikataulua kannattaa noudattaa ja säilyttää pyörä talven yli tankki täynnä.

Korjaamomanuaali(t) löytyvät Dons "Donsy" Nelin saitilta.

Noudattaa huolto-ohjelmaa säntillisesti ja eikun kovaa ajoa - joku saksan petteri on sahannut +120tkm rutaleella ja Kanadassaki on muistaakseni jo viime keväänä +90tkm rullattu.

Etulampun lasia kannattaa nitkuttaa toisinaan ja jos se alkaa osoittaa löystymisen oireita avaa umpion ja liimaa sen vaikka saniteettisilikonilla takaisin niin johan pysyy aikain loppuun. Ei välttämättä ole enää validi ongelma 2010 mallissa.
 
KIITOS VINKEISTÄ!!! :)

Nonni... Ny olis 450km puhdasta nautintoo takana tälle päivälle. Ensin naatiskeltiin vähän letkeemmästä kyydistä Trumpalla mennessä, ja toinen puolisko jännättiin Brutalen sarvissa takaisin päin. On kyllä hippasen pirteen olonen laite! Tässä pitää ihan oikeesti nyt pitää pää kylymänä ja opetella rauhassa, ei yhtään kiinnostais tässä iässä vielä alkaa horsman lannotteeksi... :p

Virkistävää, eikä ajo asentokaan ollu ollenkaan niin haitarista mitä pelkäsin. Kyllä tuosta hyvä tulee, pientä laittoa siellä täällä tietty. :;):

Tuossapa vielä kuvatus perheen lelujen juottosessiosta matkan varrelta!

12718748.t.jpg
[/URL][/IMG]
 
Back
Ylös