Nahkapuvun käsittely

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja terppak
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

terppak

New member
Ostin just uuden/ensimmäisen nahkapuvun ja tietoa hoitopuolesta ei ole ollenkaan. Miten saisin nahkan suht vedenpitäväksi ja noin yleensä miten kannattaa hoitaa?

Itse olen käyttänyt Tallipoika Valjasrasvaa, jota moni on kehunut. Nyt sulla on vielä kivasti aikaa ennen ajokelejä
062802moto_prv.gif
rasvata pukua!

Nahkapuvun hoitamisessa on varmaan monenlaisia tapoja. Omien kokemusteni perusteella sanoisin, että puku kannattaa vahata mehiläisvahaa sisältävällä vahalla kauttaaltaan. Vaha levitetään paljain käsin pukuun (sormien lämpö auttaa vahaa imeytymään), annetaan olla hetki ja kiillotetaan/viimeistellään nukkaamattomalla rätillä hangaten.

Vedenpitävää nahkapuvusta ei saa, mutta kyllä tuollainen vahakäsittely lyhyen kuuron kestää. Jos puku pääsee pahemmin kastumaan, se kannattaa vahata uudestaan, jotta se ei kovetu.  
thumbs-up.gif

Yleensä olen pessyt puvun satulasaippualla kostean sienen kanssa ajokauden päätteeksi, antanut puvun hetken kuivahtaa, vahannut sen ja siirtänyt pukupussissa vinttiin odottamaan seuraavaa ajokautta. Kesken kauden ei yleensä ole paljoa tarvinnut olla vahailemassa, mutta yleensä olenkin heti kiskomassa sadeasua päälleni, kun ensimmäset 10 pisaraa ovat sataneet.

Pukua ei voi pestä niin, että se kastuu kokonaan, eikä millä tahansa saippualla. Satulasaippua on kokemuksieni mukaan hyvä, se kun on nahan pesuun tehty. Kastelee sienen, vaahdottaa sen satulasaippualla, pyyhkii puvusta liat pois ja lopuksi puhtaalla sienellä "huuhtelee" pyyhkien saippuan jämät pois.

Jos puvun vuorit on irroitettavia, ne voi pestä pesuohjeen mukaan. Kiinteiden vuorien kanssa lienee ainoa vaihtoehto kipittää pesulaan niiden alkaessa ilmoitella likaisuudestaan.  
shaun.gif

Tarviiko uusikin nahkapuku vahata/käsitellä jollain aineella?
nixweiss.gif
Vai vasta ajokauden päätteeksi?

Uuteen valjas- ja vanhaan satularasva. Satularasvalla saa samalla liat irti (kaikenlaiset ötökän raadot).

Minä olisin varovainen liian rasvauksen kanssa. Liika rasva tukkii nahan huokoset ja rasvattu nahka myös homehtuu helpommin. Toisaalta liika rasvaus pehmentää nahkaa liikaa ja tekee siitä ylivenyvää. Itse rasvaisin vain noin kerran vuodessa ja jos nahka tuntuu kuivalta. Muuten pesu satulasaippualla. Näin siis heppavarusteita hoidetaan
blush.gif
.. Niissäkin tuo nahan kestävyys on ykkössijalla. Toisena tulee notkeus ja nahan pehmeys.

Minä myös satunnaisen, tai lähinnä vain tarpeeseen tulevan rasvauksen kannalla. Ei huvita kiiltääkään niin kovasti.
tounge.gif

Minä ostin Sotkasta Softcare merkkisen nahanhoitopakkauksen. Sisälti nahanpesuaineen, hoitovahan ja nahkasuojan.
Ensiksi nahkasuoja pintaan ja vuorokausi odottelua, sitten vaha pintaan. Vahan annoin imeytyä parinpäivän ajan ja pyyhin ylimääräiset pois ja kiillotin puvun.
Ohjeissa kerrottiin suojan kestävän normaali käytössä ( nahkasohvissa) pari vuotta. Vahaus pitäisi uusi noin puolen vuoden välein.
Ai niin, kyseessä oli uusi puku, ei tarvinnut pesua. Hintaa satsilla oli 30e.
Käsittelin samalla kahdet nahkahanskat ja niistä tuli mukavan pehmet, verrattuna aikaan ennen käsittelyä.

Mulle suositeltiin minkkiöljyä, sitä olen kerran laittanu pukuun (uutena). Woly naturel aineksella putsannu parikertaa kaudessa! Kostealla ratillä itikat lähtee ihan hyvin.

Mitäs ovat kaupassa suositelleet kun olette nahkavaatteita ostamassa? Onko nämä "heppa-tuotteet" myös valmistajien suosittelemia, vai haluavatko kaupata oman merkkisiä puhdistus/suoja-aineita
nixweiss.gif

-C9B5R4-

Mistäs näitä valjas- ja satularasvoja ym. satulasaippuoita saa ostettua pääkaupunkiseudulla?
Ovatko hintaviakin verrattuna nahkaliikkeiden brändituotteisiin?

Esim. Stormilta pitäis löytyä valjasrasvaa, muistaakseni 500 g purkki maksaa muutaman euron ja tuosta riittää vuosikausiksi, vähintäänkin...

Dainesen pukujen mukana tulee LeatherMasterin nahan pesu- ja hoitoainepullot Dainesen etiketillä. Ihan hyvin toimivia aineita, ja varmaan ostan isommat pullot noita kun noi pikkupullot loppuvat.

Leather Strong Cleaner ja Leather Protection Cream.

Itte oon taas käyttäny N.A.T Collectionin Leather Protectoria.
Hyvin on pelittänyt ja tekee nahan "lähes" vedenpitäväksi ku vetää sen just ennen reissua.
Mikä parasta helppo levittää ku on tommonen suihkutus-pullo!
Pullo maksaa n.15e nahkaliikkeissä.
Suosittelen!
Riittää piiiiiittttkkkkääään....
tounge.gif

[huono huuli] jätkät ne höpisee vaan rasvoista...
tounge.gif
taidetaan rasvailla sitä sisintä nahkapukua ahtaista paikoista?  
033102ass_1_prv.gif
[/huono huuli]   no joo... ei oteta vakavasti.

Dainesen pukujen mukana tulee LeatherMasterin nahan pesu- ja hoitoainepullot Dainesen etiketillä. Ihan hyvin toimivia aineita, ja varmaan ostan isommat pullot noita kun noi pikkupullot loppuvat.

Leather Strong Cleaner ja Leather Protection Cream.
Noista aineista ainakin "Leather Protection Cream" on helppokäyttöistä. Leviää helposti, imeytyy melkein heti, eikä kestä ikuisuuksia kuivua.

Tuota valjasrasvaa löytyy ihan normi lemmikkieläinliikkeistä myös. Pikkasen on halvempaa kuin mopokaupassa luonnollisesti. Ja useammalta paikkakunnalta eläinkauppa löytyy kuin mopedi.

Uuteen valjas- ja vanhaan satularasva.
Mihin tämä tieto perustuu? Mitä tapahtuu, jos teen päinvastoin?
Ainakin ne rasvat mitä olen itse katsonut toimivat parhaiten noin, eli valjasrasva on nestemäisempää kuin satularasva. Uudessa puvussa ei ole sitä puhdistus tarvetta niinkuin vanhassa (jos ei käytä jotain nahkasaippuaa) ja tuolla satularasvalla (jo sen koostumuksen myötä) tulee hangattua lika irti puvusta. No joo tää on sitä mutua tai vatua tai jotain...
tounge.gif

Ei semmoista satularasva -nimikkeellä kulkevaa töhnää ole olemassakaan. On valjasrasvaa ja valjasöljyä. Lisäksi on erilaisia nahan ominaisuuksien palauttamiseen tarkoitettuja nahkabalsameita ja hoitoaineita. Ja sitten ihan kiillotukseen tai kyllästämiseen tarkoitettuja aineita.
ghostface.gif

Back