Talvipuhteina puhdistanu oman ja vaimon puvut Leathermasterin puhdistusaineella ja sitten tuota prkeleen Tallipojan rasvaa päälle. Ei enää ikinä tuota keltasta rasvaa. Kesti viikon kuivua ja pinta jäi silti tahmeaksi. Nyt sitten puhdistus uudelleen Leathermasterin aineella jotta saa ylimääräisen paskan pois. Oon käsitelly puvut 1-2 vuoden välein ja nyt ilmeisesti puvut umpikyllästetty tolla paskalla.
Laitoitko liikaa tallipoikaa? Mulla on kestänyt ehkä n. desin purkki n. 10v tuota ainetta, sillä on käsitelty nahkapuku joka tai joka toinen vuosi, autoja 1-2 kertaa vuoteen. Ostin joskus sen normikokoisen sinisen purnukan ja jossain vaiheessa siirsin siitä vajaan desilitran metalliseen pastillipurkkiin joka onkin sitten riittänyt loputtomiin. Itse lämmitän rasvaa hieman ja kyllästän sillä pienen kangasrätin, jolla sitten sivelee nahkapuvun, auton sisustan jne. Lämpinänä tuota saa levitettyä todella ohuesti ja myös jos nahka on lämmintä, helpottuu operaatio. Joskus kun ekoja kertoja tätä laitteli kylmiltään niin kyllähän sitä meni liikaa ja keltaisena näkyi jossain paikoissa. Samoin kylmillä keleillä jos kokeilee auton nahkoja rasvata niin ei onnistu kunnolla vaan tulee liikaa levitettyä.
Youtube on täynnä varsinkin auton nahkapenkkien hoitovideoita. Olen alkanut tekemään aikalailla kuten niissä suositellaan nahkapenkeille, nahkapuvulle, yhden sohvankin elvytin testimielessä tällä tavalla:
- ensin isoimmat irtoroskat, hiekka tms pois kopistelemalla tai imuroimalla tarvittaessa, varsinkin perforoitu nahka puhdistuu imurilla hyvin (auton penkit kannattaa imuroida kunnolla ettei sitten hankaa hiekkaa nahkaan)
- kissasaippualla pesu. Sumutepullolla lämmintä saippuavesiliuosta tai pelkkää lämmintä vettä ja hankaa saippuapalaa nahalle. Sen jälkeen tätä vaahtoavaa liuosta sutii pehmeällä harjalla tai pensselillä, jolloin se vaahtoaa kunnolla ja liuottaa lian pois paremmin. Tekee yhden kohdan kerrallaan aina.
- mikrokuituliinalla pyyhkii vaahdon ja lian pois. Jos on yhä likainen niin toistaa saippuapesua ja pyyhkimistä tarpeen mukaan.
- tarvittaessa antaa nahan kuivua hieman jos paljon läträsi vedellä.
- ohuesti sivelee about kädenlämpöistä rasvaa nahalle, että huomaa pienen kiillon siinä.
- antaa kuivua, kiiltokin häviää kun rasva kuivuu/imeytyy.
Kaikkein halvimmat aineet on minusta kissasaippua (marseillesaippua "Le Chat") ja tallipoika-rasva, molemmat saa prismasta/puuilosta tms marketeista. Voi käyttää myös autonhoitotuotteita, ei ainakaan huonompi teho/vaikutus, on vaan 5-10x kalliimpaa. Autoon tietty saa vähän paremman tuoksun näillä.