Nahkapuvun koosta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zupe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

zupe

New member
1-osaista pitäis hommata ensikevääksi, oon 180/75,kaksiosaiset on tullu otettua 52yläpää ja 50alapää,yksiosaisista tietty mittatilauksella saa mitä haluaa,mut riskinsä ja kustinsa noissakin taitaa olla.....mittaus on kuulemma ainakin tiedettävä miten tehdä.
crazy.gif

Joskohta löytyis tietoa pukumalleista joissa haudankaivajan hartiamitoitus,vastaanotettaisiin kiitollisuudella....ei tuollaista sovittamatta voi hommata, mut suunta vois selkiintyä.
 
Hommaat vaan niin hemmetin tiukan ettei ekalla koestuskerralla oikein henki kulje... Sitten vaan kevät talven aikana katselet M-P kisoja nahat päällä sohvalla niin muovautuu oikean kokoiseksi, mietolämpöinen saunakin auttaa asiaan...
 
En kyllä suosittele liian tiukan ostoa, ei siinä pirukaan kärvistele kun puku puristaa joka paikasta. Vaikka se ajan kanssa mukautuisikin jonkin verran niin ei ainakaan minun mielestäni kannatta tuskailla vaikkapa esim. yhtä kautta liian tiukassa puvussa. Kyllä heti kannattaa hommata sellainen joka istuu hyvin eli ei liian löysä mutta ei myöskään missään nimessä liian tiukka.

Ja tuo tiukkakin on hyvin suhteellinen käsite, siitä tuntuu olevan eri versioita yhtä paljon kuin on ihmisiäkin. Mittapuuna se, että pukua ei saa laitettua yksin päälle vaan tarvitaan kaveri kenkälusikan kanssa survomaan kuski sisään on täyttä paskapuhetta imo. Kukaan täysjärkinen sellaista osta.

033102bebe_1_prv.gif


Se on hankala juttu tämä puvun hankinta, sovitus on kyllä aika pakollinen juttu näitten kanssa.
 
En kyllä suosittele liian tiukan ostoa, ei siinä pirukaan kärvistele kun puku puristaa joka paikasta. Vaikka se ajan kanssa mukautuisikin jonkin verran niin ei ainakaan minun mielestäni kannatta tuskailla vaikkapa esim. yhtä kautta liian tiukassa puvussa. Kyllä heti kannattaa hommata sellainen joka istuu hyvin eli ei liian löysä mutta ei myöskään missään nimessä liian tiukka.

Ja tuo tiukkakin on hyvin suhteellinen käsite, siitä tuntuu olevan eri versioita yhtä paljon kuin on ihmisiäkin. Mittapuuna se, että pukua ei saa laitettua yksin päälle vaan tarvitaan kaveri kenkälusikan kanssa survomaan kuski sisään on täyttä paskapuhetta imo. Kukaan täysjärkinen sellaista osta.

033102bebe_1_prv.gif


Se on hankala juttu tämä puvun hankinta, sovitus on kyllä aika pakollinen juttu näitten kanssa.
Kyllä tuo mun puku ainakin tuli istuvaksi muutamalla istumis setillä. Nahka kuitenkin venyy melkoisesti. Jos heti alkuunsa ostaa sellasen "sopivan" niin hetken päästä huomaa miten se onkin venynyt löysäksi... Silleen tiukka että itse sen saa päälle ja pois päältä, mutta vetoketju kiinni tuntuu hieman ahdistavalta... (ensimmäisillä kerroilla)...
 
En tiedä muun merkkisistä kuin Dainesen puvuista, koska en ole muita omistanut ja paremmasta en tiedä.

Dainesella se, että 1-osaista ei saa välttämättä päälle aluksi yksin johtuu usein siitä, että puvun etukappale on todella_lyhyt verrattuna vaikka saman valmistajan saman kokoiseen 2-osaiseen malliin ja leveillä hartioilla puku saattaa olla hieman hankala pukea. Dainesen kilpapuvut on leikattu hyvin vahvasti ajoasentoon sopivaksi ja pyörän päällä puvun kuuluu tuntua uutena mukavalta liikkua, mutta sillä ei välttämättä kuulu päästä kävelemään selkä suorana. Lisäksi sen kyllä kuuluu tuntua jämäkältä päällä...

Jos ostaa 2-osaisen puvun yhtä tiukan tuntuisena kuin 1-osaisen se on todennäköisesti liian pieni, koska 2-osaiset on ainakin Dainesella leikattu paljon rennommaksi sekä tila hihoissa ja lahkeissa on 2-osaisissa suurempi. Puvuissa kuuluu kyllä valita sama koko 1- ja 2-osaisissa, 1-osainen on luonnollisesti "tiukempi".

Itselläni on jonkinlainen puoliammatillinen tuntuma noihin pukuihin ja sanoisinkin, että useimmille normaalin paino/pituussuhteen omaaville Dainesen vakiokoista löytyy pienellä sovittamisella varmasti riittävän sopiva puku. Monesti 1-osaisen puvun ensimmäisillä sovituskerroilla juuri erilainen leikkaus eli lyhyt etukappale voi tuntua oudolta ja koko väärältä, mutta usein kun puvun kanssa pääsee pyörän päälle se tuntuukin mainiolta.

Se pitää paikkansa, että mitoiltaan liian_lyhyt puku ei saa olla. Jos esimerkiksi reiden mitta on liian lyhyt ei puvussa ole hullukaan ja puku ei kyllä silloin veny. 1-osaisissa on tosin usein todella laajat joustot nykyään, joten toleranssia on erilaisille vartaloille.

Toivottavasti tästä oli apua valintaan... Tämä tosin koskee vain Dainesen pukuja.
 
Juurikin noin kuin Jyri sen kuvasi... Voitte kuvitella sitä ryminän ja kolinan sekä kiroilun määrää, kun messuilla kokeilin 1 osaista pukua päälle sellasena "oikean kokoisena" ahtaassa sovituskopissa... Hikit tulee vieläkin pelkästä ajatuksesta...
 
En tiedä muun merkkisistä kuin Dainesen puvuista, koska en ole muita omistanut ja paremmasta en tiedä.

Dainesella se, että 1-osaista ei saa välttämättä päälle aluksi yksin johtuu usein siitä, että puvun etukappale on todella_lyhyt verrattuna vaikka saman valmistajan saman kokoiseen 2-osaiseen malliin ja leveillä hartioilla puku saattaa olla hieman hankala pukea. Dainesen kilpapuvut on leikattu hyvin vahvasti ajoasentoon sopivaksi ja pyörän päällä puvun kuuluu tuntua uutena mukavalta liikkua, mutta sillä ei välttämättä kuulu päästä kävelemään selkä suorana. Lisäksi sen kyllä kuuluu tuntua jämäkältä päällä...

Jos ostaa 2-osaisen puvun yhtä tiukan tuntuisena kuin 1-osaisen se on todennäköisesti liian pieni, koska 2-osaiset on ainakin Dainesella leikattu paljon rennommaksi sekä tila hihoissa ja lahkeissa on 2-osaisissa suurempi. Puvuissa kuuluu kyllä valita sama koko 1- ja 2-osaisissa, 1-osainen on luonnollisesti "tiukempi".

Itselläni on jonkinlainen puoliammatillinen tuntuma noihin pukuihin ja sanoisinkin, että useimmille normaalin paino/pituussuhteen omaaville Dainesen vakiokoista löytyy pienellä sovittamisella varmasti riittävän sopiva puku. Monesti 1-osaisen puvun ensimmäisillä sovituskerroilla juuri erilainen leikkaus eli lyhyt etukappale voi tuntua oudolta ja koko väärältä, mutta usein kun puvun kanssa pääsee pyörän päälle se tuntuukin mainiolta.

Se pitää paikkansa, että mitoiltaan liian_lyhyt puku ei saa olla. Jos esimerkiksi reiden mitta on liian lyhyt ei puvussa ole hullukaan ja puku ei kyllä silloin veny. 1-osaisissa on tosin usein todella laajat joustot nykyään, joten toleranssia on erilaisille vartaloille.

Toivottavasti tästä oli apua valintaan... Tämä tosin koskee vain Dainesen pukuja.
Jees, kuulostaa järkevältä. Se reisiosan pituus on muuten tosiaan aivan kriittinen. Itselläni on ollut yksi puku jossa liian lyhyt reisiosa ja se perkeleen polvisuoja alkaa painamaan polvea kohti äärimäisen ikävästi pidemmän päälle. Eli mitta pitää olla siinä kohdallaan. Ja nimenomaan tietenkin ajoasennossa se testi.

Kyllä noissa Dainesen 1-osaisissakin tuntui olevan jonkin verran eroja sen etuosan mitoituksen suhteen. Monzaa kun kokeilin niin siinä se etuosa on juurikin sen verran lyhyt että jos pystyssä haluaa seisoa niin nivusissa kiristää heti. Sitten kun kokeilin perään samaa kokoa Tank-puvusta niin se oli selvästi rennompi sen etukappaleen suhteen, jotenkin enemmän pystyfiilis oli siinä.

Mitä tulee vielä siihen tiukkuuteen niin kaipa sen puvun voi ostaa niin tiukan kuin päälleen saa suinkin apurin kanssa kiskottua jos siitä kiksinsä saa. Oleellista siinä sovituksen tiukkuudessa on varmaankin se, että ne suojat pysyvät oikeilla paikoillaan. Mukavuus on sitten se toinen (tärkeä) tekijä. Itse yritän hakea puvuksi juuri sopivasti istuvaa jossa suojat ei elä mutta toisaalta ei se puristakaan suuremmin mistään. Taitaa mennä melkeinpä mittatilaushommaksi jos haluaa oikein hyvän.

Ahdistavassa puvussa ei mun kokemuksen mukaan pysty keskittyyn ajamiseen täysin jos on sellainen ankerias olo siinä kuoren sisällä.

Niin ja yksi äärimmäisen tärkeä juttu on joustot haaroissa jos meinaa radalla polvea maahan laittaa. Kokonahkainen puku (siis ei joustoja haaroissa) tiukalla sovituksella vaatii kyllä extra vääntöä jos meinaa niitä jalkojaan kunnolla levitellä.

buttrock.gif
 
Tuo edelläoleva pätee silloin jos ei halua tehdä ns. sisäänajoa sille puvulle vaan odottaa että se venähtää oikeaan kokoonsa ajon aikana ja sitten syksyllä se onkin liian löysä ... Mitäs tässä enempää näistä juttelemaan, kun en niistä mitään tiedä...
 
Tuo edelläoleva pätee silloin jos ei halua tehdä ns. sisäänajoa sille puvulle vaan odottaa että se venähtää oikeaan kokoonsa ajon aikana ja sitten syksyllä se onkin liian löysä ... Mitäs tässä enempää näistä juttelemaan, kun en niistä mitään tiedä...
Kerropa vielä se, että miksi se nahka venyy? Venyykö se sen takia, että sovitus on alunperin liian tiukka vai venyykö se aivan omia aikojaan?

Ei se nahka mihinkään veny jos ei sitä ole mikään venyttämässä. Yritän siis sanoa sitä, että jos ostaa normi-istuvalla sovituksella niin ei se puku syksyllä ole numeroa suurempi kauttaaltaan automaattisesti.
 
Nahan venymisestä:
Ostin nipin napin päälle menevät nahkabyysat viime keväänä, vatsaa sai vetää sisään että napin sai kiinni. Jo kahden kuukauden aktiivisen aurinkoajokeli-käytön jälkeen ne samaiset pöksyt tuntuivat liian isoilta, eli venyneet ovat reilusti. - Ja ei (niin mukavaa kun se olisikin) en ole laihtunut.
 
Mun ymmärtääkseni se nahka venyy/mukautuu ajan kanssa käyttäjänsä muotoihin ja käytössä oleviin liikeratoihin. Jos ostaa alussa tosi tiukat niin sitten sitä venymistä on enemmän kuin hieman väljemmällä sovituksella.

Viittaan tuohon edelliseen viestiini. Ei se nahka itsestään veny.

Otetaan esimerkki. Jos ostaa alussa vaikkapa sellaiset nahkahousut, että ne on seistessä perseestä tiukat. Sitten kun siitä menee kyykkyyn/ajoasentoon, niin nahka joutuu kovemmalle venytykselle kuin seistessä. Edelleen nahka venyy siihen ääriasentovenytykseen eli ajoasentoon. Hetken kuluttua seisoma-asennossa housut ovat persiistä löysähköt.

Olen kyllä sitä mieltä, että tuohon ongelmaan ei siitä ultra tiukasta sovituksesta saa apua. Valitettavasti.
 
Olette kaikki oikeassa. Arvatkaa vaan miten vaikea on määritellä "todella istuva"?

Toiselle se tarkoittaa sitä, että puvussa melkein kuristuu kun toinen taas on puvun roikkuessa kuin hip-hop-vaate jo sitä mieltä, että puku on liian pieni.

Program on siinä mielessä oikeassa, että pitää muistaa se, että 1-osaisissa puvuissa tulee pystyä olemaan jo uutena pyörän päällä siten, että pukua ei huomaa eikä sitä ajossa ajattele.

Itselläni on hyvillä joustoilla varustettu Dainese Kirishima Prof. ja se on kokoa 52, mies on kokoa 182/85. Kirishima tuntuu kaikissa tilanteissa sopivalta, puku sopii Ducatin ajoasentoon kuin nakutettu ja sitä ei todellakaan oikeastaan edes huomaa päällään kun ajaa radalla. Koko 54 on jo minulle liian iso, se ei istu kunnolla enää... 50 sitten taas mitoiltaan liian pieni.

Ja 2-osaiset on leikattu pystympään eli ne kuuluukin olla väljemmän tuntuisia kun yrittää seistä suorassa.

Monesti tosiaan leveät hartiat eiheuttaa ongelmia pukeutumisessa vaikka puku olisi oikein sopivalla mitoituksella. Tässä tapauksessa helpotusta tuo joko puku jossa on sivuvetoketjut tai se, että puku tosiaan hieman venyy käytössä, muttei sinne kovinkaan paljoa tilaa lisää tule. Omani on venynyt käytännössä hieman takapuolesta ja jostain muualta venytyksen kohdista, mutta ei paljoa. Nyt se istuu todella hyvin...

Tank on supermotopuvun leikkauksella ja tarkoitettu pystypyörään...
 
Mun ymmärtääkseni se nahka venyy/mukautuu ajan kanssa käyttäjänsä muotoihin ja käytössä oleviin liikeratoihin. Jos ostaa alussa tosi tiukat niin sitten sitä venymistä on enemmän kuin hieman väljemmällä sovituksella.

Viittaan tuohon edelliseen viestiini. Ei se nahka itsestään veny.

Otetaan esimerkki. Jos ostaa alussa vaikkapa sellaiset nahkahousut, että ne on seistessä perseestä tiukat. Sitten kun siitä menee kyykkyyn/ajoasentoon, niin nahka joutuu kovemmalle venytykselle kuin seistessä. Edelleen nahka venyy siihen ääriasentovenytykseen eli ajoasentoon. Hetken kuluttua seisoma-asennossa housut ovat persiistä löysähköt.

Olen kyllä sitä mieltä, että tuohon ongelmaan ei siitä ultra tiukasta sovituksesta saa apua. Valitettavasti.
Nahka ikävä kyllä venyy hieman reiluksi varsinkin kun kostuu pari kertaa (mikä on varmaa ja pakollista Suomessa). Edelleen olen sitä mieltä että parhaa saa kun ostaa naftin ja ns. sisäänajaa sen ennen kauden alkua... Tämä on vain sitten minun mielipiteeni... Tällä keinolla ainakin tämä nykyinen puku on tullut passeliksi eikä kiristä tai purista liikaa, muttei myöskään lepata kovissakaan nopeuksissa.... Yksi asia mikä kannattaa muistaa on se irrallinen selkäpanssari ja sen vaatima tila...
 
Noista mittatilauspuvuista.

Se on yleensä hiukan karrikoitu tuo ero noista mittatilauspuvuista, sillä se riippuu kuinka speciaalia väritystä tai mallia olet hakemassa. Eli mitä kaikkea itse siihen suunnittelet jne.

Käytännössä jos normi yksiosainen puku maksaa 900 eur niin 1200 - 1500 eur saa mittatilauspuvun. Ja itse suosittelen kyllä tuollaisen hankkimista. On sitten puku kerralla kunnollinen ja mitat kohdallaan.

Yksi syy miksi itse aion ostaa ensi kaudelle mittatilauspuvun on tuttavani onnettomuus ja lääkärin / ortopedin kommentit tapahtuman jälkeen; "Onneks sulla oli tiukka puku niin ei päässy ruoto enempää vääntymään puvun sisällä.". Jotakuinkin noin lekuri oli sanonut. Ja kaveriltahan murtui yksi selkänikama kun tippui smoton kyydistä pää edellä Tellukseen.

Jälleen yksi hyvä syy hankkia kunnon / parempia ajovarusteita lisää.

Yksi mitä aion kokeilla ensi kaudella RR:ssä on tuo: http://www.btosports.com/Merchant2/graphics/00000007/EVS_RC2.jpg

Nyt tuota jo crossissa kokeillut ja kun ei ajoa häiritse niin paikallaan pidän. Tuohan suojaa osin solisluita sekä myös niskaa retkahtamisilta kaatumistilanteissa. Suomessa tuota tukea myy Allright. Ja kun hintaa katsoo niin ei paha investointi (43.- eur Allrightissa).
 
Yksi mitä aion kokeilla ensi kaudella RR:ssä on tuo: http://www.btosports.com/Merchant2/graphics/00000007/EVS_RC2.jpg

Nyt tuota jo crossissa kokeillut ja kun ei ajoa häiritse niin paikallaan pidän. Tuohan suojaa osin solisluita sekä myös niskaa retkahtamisilta kaatumistilanteissa. Suomessa tuota tukea myy Allright. Ja kun hintaa katsoo niin ei paha investointi (43.- eur Allrightissa).
hmm... erittäin mielenkiintoinen tuote. ehdottomasti haen kun on ollut jotenkin niska suojattoman oloinen aina bussipysäkin jälkeen
biggrin.gif
 
Dainesella maksaa mittatilauspuku 20 % enemmän... eli ei sen nyt niin paha ole...
 
Yksi mitä aion kokeilla ensi kaudella RR:ssä on tuo: http://www.btosports.com/Merchant2/graphics/00000007/EVS_RC2.jpg

Nyt tuota jo crossissa kokeillut ja kun ei ajoa häiritse niin paikallaan pidän. Tuohan suojaa osin solisluita sekä myös niskaa retkahtamisilta kaatumistilanteissa. Suomessa tuota tukea myy Allright. Ja kun hintaa katsoo niin ei paha investointi (43.- eur Allrightissa).
hmm... erittäin mielenkiintoinen tuote. ehdottomasti haen kun on ollut jotenkin niska suojattoman oloinen aina bussipysäkin jälkeen
biggrin.gif
Meinaatteko tosissaan, että tuo ei ole tiellä kun mennään matalaksi?? Luulisi että ottaa kypärän takaa kiinni ja ahdistaa niskaa.

...voisihan tuollaista sitten testata.....jahka teistä jompikumpi lainaa omaansa parille kierrokselle niin voisi tehdä ostopäätöksenkin.

Bäk to nahkapuku keskusteluun: Itse kevyt rakenteisena "196cm/104 kilogrammaa" mahdutan itseni Dainesen kokoon 56. Jää jaloista hieman lyhyeksi, mutta muuten istuu todella hyvin. Silminnäkijöiden mukaan vartalo kiinteytyy hetkessä kun pistän puvunpäälle, eli istuu todella naftisti. Kiitos erään liikkeen myyjän sovitin itseni siihen pukukopin ulkopuolella ja säästin juuri tuon 20%.

Tulipa kokeiltua parin kilometrin lenkkikin 200mailin ajossa kun pyörä teki tenät takasuoran päässä. Ei kehdannut pyytää lippumiestä auttamaan puvun riisumisessa olkapäiltä, ja metsässä rämpiessä meinasin kuolla nauruun ajatellessani jos joku nyt sattuisi tämän tanssi esityksen näkemään, kun yritin itse saada pukua pois. Loppu tulos oli, kipeä niska ja yläselkä kävelyn jälkeen.....jostain syystä Oxtar:in bootsien kävely mukavuus tuntui yllättävänkin hyvältä, kun veteli gorilla asennossa pitkin huolto teitä ja aitojen yli
smile_org.gif
 
Yksi mitä aion kokeilla ensi kaudella RR:ssä on tuo: http://www.btosports.com/Merchant2/graphics/00000007/EVS_RC2.jpg

Nyt tuota jo crossissa kokeillut ja kun ei ajoa häiritse niin paikallaan pidän. Tuohan suojaa osin solisluita sekä myös niskaa retkahtamisilta kaatumistilanteissa. Suomessa tuota tukea myy Allright. Ja kun hintaa katsoo niin ei paha investointi (43.- eur Allrightissa).
hmm... erittäin mielenkiintoinen tuote. ehdottomasti haen kun on ollut jotenkin niska suojattoman oloinen aina bussipysäkin jälkeen  
biggrin.gif
Mulla taas on ollut suojaton olo niskassa takasuoran päässä
tounge.gif


Jos tommonen makkara ei ajoa haittaa niin sitähän pitää testata. Varmaan hintansa haukkuu jo ekassa lipassa
thumbs-up.gif
 
Yksi mitä aion kokeilla ensi kaudella RR:ssä on tuo: http://www.btosports.com/Merchant2/graphics/00000007/EVS_RC2.jpg

Nyt tuota jo crossissa kokeillut ja kun ei ajoa häiritse niin paikallaan pidän. Tuohan suojaa osin solisluita sekä myös niskaa retkahtamisilta kaatumistilanteissa. Suomessa tuota tukea myy Allright. Ja kun hintaa katsoo niin ei paha investointi (43.- eur Allrightissa).
hmm... erittäin mielenkiintoinen tuote. ehdottomasti haen kun on ollut jotenkin niska suojattoman oloinen aina bussipysäkin jälkeen  
biggrin.gif
Mulla taas on ollut suojaton olo niskassa takasuoran päässä  
tounge.gif


Jos tommonen makkara ei ajoa haittaa niin sitähän pitää testata. Varmaan hintansa haukkuu jo ekassa lipassa  
thumbs-up.gif
Mulla on sen verta lyhyt kaula ettei mahdu tuo makkara sinne kypärän ja hartioiden väliin... Tai siis mahtuu, mutta päätä ei sitten kallistella mihinkään suuntaan... Kuitenkin tahto on saada pidettyä horisontti vaaterissa myös mutkissa
 
Back
Ylös