• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Nahkapuvunkäyttö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HeyFive
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

HeyFive

New member
Tiedustelisin nyt yleistä mielipidettä nahkapuvunkäytöstä eli edellyttääkö teistä nahkapuvunkäyttäminen seuraavien kirteereiden täyttymistä 1.Kyykkypyörän omistamista ja 2.Radalla ajamisen harrastamista vai onko nahkapuvun käyttäminen ymmärettävää vaikkei omista kyykkypyörää eikä harrasta rataajoa

1. Ei
2. Ei

Nakupyörässä, jossa kate ei suojaa, nahkapuku on omimmillaan. Joka tyyliin löytyy sopivia kuolleita eläimiä, joten kauppaan vain etsimään asiallisennäköistä moottoripyöräasua, joka kestää käyttää.

Jos et halua samaistua kilpakuljettajiin, niin osta hillitympi asu. Ei ole pakko näyttää joulukuuselta.

Tässä itse kokoajan siirtynyt enemmän ja enemmän nahkalinjalle, viime vuonna tuli ostettua takki, ja ajelin Dainesen takilla ja jollain Alpinestarsin tixtax-housuilla.
Tänä keväänä ostolistalla on Dainesen uudet Delta-nahkahousut, eli tixtaxit saa jäädä kotiin pölyyntymään!
Ja kerran olen radalla käynyt, eli ei voi sanoa rata-ajon harrastajaksi(toivottavasti ensikesän jälkeen voi
wink.gif
)
Kovasti on ollut vääntöä kumpi suojaa paremmin, tixtaxit vai nahat, itse olen kyllä nahkojen puolella!
Ja on nahkapuku (omasta mielestäni) ainakin hienomman näköinen!
Sitä voi käyttää ja käytetään kaikkien pyörätyyppien kanssa!

Ittellä on kanssa nakupyörä ja olisin halunnut ehdottomasti nahkapuvun, mutta ei jumaliste tälläsella kropalla (182cm/90kg) varustettua kaveri voi laittaa komeeseen (lue "kireään"!) nahkapukuun! Sille näylle naurais harakatkin!

Nimimerkki: Onhan se gorekin ihan HOT!
biggrin.gif

nahkoista osa istuu paremmin kyykyn päällä ja jotkut käy pystymmällekkin ajoasennolle. rata-ajoon mikään nahkapuku ei velvoita.

Ittellä on kanssa nakupyörä ja olisin halunnut ehdottomasti nahkapuvun, mutta ei jumaliste tälläsella kropalla (182cm/90kg) varustettua kaveri voi laittaa komeeseen (lue "kireään"!) nahkapukuun! Sille näylle naurais harakatkin!

biggrin.gif
Tällainen 174 / 95 voi kyllä puketua nahkaan, ja ei ole vielä noita naurajia näkynyt
cool.gif

1: KYLLÄ

2: KYLLÄ

eli et saa käyttää sporttisia ja hyvännäköisiä nahkoja jos et omista kyykkyä ja aja radalla. Sun kuuluu pitää päälläs kivoja pikku purjeita.

biggrin.gif
Tällainen 174 / 95 voi kyllä puketua nahkaan, ja ei ole vielä noita naurajia näkynyt  
cool.gif
Onko sulla sama ongelma, ettei oo niin kauhean tasaisesti jakautunut? Ihmeellisesti kertynyt tohon navan ympäristöön...
biggrin.gif

Mut asiaan! Kyl mä olen itekki aikeissa jossain vaiheessa ostaa ainakin nahkatakin, mut katellaan nyt.

biggrin.gif
niinno ite meinaan tempasta hyljes nahkat pälle ensi suwena ..

-->tualla aiheesta lisää

joten kyllä se kiree nahka pukee ainawaan.. ketäwaan
biggrin.gif

Kyl mä olen itekki aikeissa jossain vaiheessa ostaa ainakin nahkatakin, mut katellaan nyt.
Niin no siinähän on vissi ero, puhutaanko 1- vai 2-osaisesta nahkapuvusta. Kyllähän nyt nahkatakki sopii tyypilliselle "tosimotoristille", HD-ukolle, paremmin kuin mikään muu (ja tästä ryhmästähän löytyy tunnetusti paljon niitä isoja setiä)!

Korostan sitä, että kaikki motoristit saavat pukeutua juuri sillä tavalla, kuin itse haluavat. Ei siinä kannata muita ajatella. Mutta omasta mielestäni (mikä on käsittäkseni aika yleinenkin mielipide) parhaiten sopivat tällaiset yhdistelmät:

Kyykkypyörä tai perus-"classic"pyörä
-kaikki asut: nahka 1- tai 2-osainen, tekstiiliasu
-kyykyillä umpikypärä / avattava umpikypärä, peruspyörillä ehkä myös avokypäräkin

Custom
-2-osainen nahka-asu
-avokypärä

Crossi-enduro
-parhaiten ehkä joku aito crossiasu, mutta myös perinteinen tekstiili
-crossi/endurokypärä tai umpikypärä

Mielestäni customin kanssa tyyli on paljon tärkeämpää, muilla pyörätyypeillä on enemmän valinnan varaa. Goreilla ajavia custom-kuskeja on toki paljon, mutta se on mielestäni
blush.gif
Ja huvittaa ajatellakin näkyä, jossa custom-kuskilla olisi joku punainen nahkahaalari...

Nahka-asuja on monen tyylisiä. Customisteille sopii varmaan 2-osaiset puvut tai takki ja hausut -yhdistelmä mustana tai mustaharmaana. Hapsutkin on ok. Polvipalat ja kirjavat asut = out!

Kyykkykuskeille taas sopii 1- ja 2-osaiset haalarimalliset puvut tai takki ja housut -yhdistelmä. Paljon näkee myös textiiileissä ajavia.. Väriskaala on kuitenkin laajempi ja kirjavat ja kirkkaat värit ok. Rata-ajossa on polvipaloille käyttöä.

Peruspyöräkuskeille sopivat hillityt nahkapuvut. Ei mitään kovin kirjavia kyttyrällisiä racingpukuja. 2-osaiset sopivat paremmin, koska niissä on pystympi leikkaus, mikä on sopivampi naku-/peruspyörän ajoasentoon. Polvipalat eivät välttämättä sovi pyörän tyyliin. Toisiin ehkä, esim. Z750 tms., mutta toisiin ei missään nimessä xjr, cb jne..

Mielipideasioita. Periaatteessa nahka on mielestäni materiaalina parempi ja turvallisempi. Ei lepata ilmavirrassa ja kestää kaatuessa paremmin hankausta.

Makuasia ja loputon kiistan aihe...nahkaa vai tekstiiliä...molemmissa omat hyvät puolensa. Eikä mun tekstiilitakki ainakaan lepata, mutta pitää vettä ja tuulta. Jos ei sada niin nahkatakki päälle. Pitkään reissuun gore...

Molemmista matskuista löytyy niin monia vaihtoehtoja, kaikille löytyy omansa.

Nahkiaisia löytyy niin moneen lähtöön, että riippumatta mennäänkö jalat tai pää edellä tai jotain siltä väliltä (perze edellä?
tounge.gif
), niin aina löytyy jotain tyyliin mallaavaa....

Makuasia ja loputon kiistan aihe...
Ehkä, jos turvallisuus ei ole pääasia.

Siinä hyvä nahka lienee kiistatta parempi kuin hyvä tekstiili, makuvivahteista huolimatta?
Niin no, vedenpitävyydessä textiili rokkaa, makuvivahteista huolimatta
wink.gif
Juuh, oikein varovainen kaveri saattaisi silti kiskaista sateella sen nahkapuvun päälle kisa-ahtaan sadeasun
smile_org.gif

Vakavammin, itseltä löytyy molemmat. Aina kun ei sada ja lämpötilat ovat jotakuinkin normaalit, valinta on aina nahka. Se vaan on mukavampi. Sateella goret ovat paikallaan, mutta jos sade kestää kauan, alkaa gorestakin vesi tulla läpi ja mikä paskamaisinta, se pintakangas imee joka tapauksessa vettä vaikka kuinka usein pukua kyllästäisi. Ja vettä tarpeeksi imenyt gore on mielestäni paljon ikävämmän oloinen kuin sadepuku, mikä sekään ei nyt mikään mukava tietenkään ole.

Kylmillä keleillä nahat jää tietenkin aina kaappiin.

sanoi:
Ei kai kukaan kaatumaan lähdekään kun ajelemaan on menossa
wink.gif

Eipä kai
smile_org.gif

Kylmillä keleillä nahat jää tietenkin aina kaappiin.
Itse asiassa nahat on yllättävän lämpöset. Mulla on ehkä aavistuksen liian iso toi 2-osanen puku ja sinne menee alle esim urheilukerrasto ja siihen pitkähihainen vielä päälle. Alakertaan pelkkä urheilukerrasto. Näillä sit pärjää melkeenpä yhtä kylmässä kun Gore-setillä jossa on alla jos jonkinlaista vaatetusta. Erityisesti sen huomaa noissa eniten kylmästä kärsivissä paikoissa eli polvissa. Mulla on nahoissa polvisuojat jotenkin siellä nahan välissä ja se ei päästä kyllä yhtään kylmää läpi. Goret päästää. Nahoissa ainoat kylmät paikat on niissä kohdin joissa on tekstiiliä.

Nahkojen oston jälkeen Goreissa ajelu on oikeestaan loppunut. Ainoa hyvä puoli goreissa on, et ne voi vetästä suoraan jo päällä olevan varustuksen päälle. Hyvä ominaisuus silloin kun oot menossa jonnekin, missä pitäis esiintyä julkisesti ilman sitä mopoa.

Nahkojen oston jälkeen Goreissa ajelu on oikeestaan loppunut. Ainoa hyvä puoli goreissa on, et ne voi vetästä suoraan jo päällä olevan varustuksen päälle. Hyvä ominaisuus silloin kun oot menossa jonnekin, missä pitäis esiintyä julkisesti ilman sitä mopoa.
Mitä, niitä kannetaan suurella ylpeydellä vaikka ne ehkä ilman pyörää typerältä näyttää. Meneehän jotkut mp-messuillekkin ajotakillaan, kai se sitten itse pitäisi mennä nahkavermeet päällä sinne.

Ainut asia mikä nahoissa on huonoa niiden olematon vedenkesto. Tarkoitan tilannetta jossa sade yllättää ija sadehaalaria ei ole saatavilla. Kyllähän se vesi jonkun aikaa pysyy poissa mutta hetken päästä on melko ikävä ajella.

Ainut asia mikä nahoissa on huonoa niiden olematon vedenkesto. Tarkoitan tilannetta jossa sade yllättää ija sadehaalaria ei ole saatavilla. Kyllähän se vesi jonkun aikaa pysyy poissa mutta hetken päästä on melko ikävä ajella.
Mulla ainakin on pyörän penkin alla sen verran tilaa että sinne mahtuu sadepuku aina mukaan  
smile_org.gif

Ja voihan sitä ajaa tyylikkäästi nahkapuvussa vaikka  millaisella pyörällä. Ei ole ainakaan mulle tullut kukaan kommentoimaan nahkapuvusta vaikka vähän enskahtavaa pyörää ajankin
*kilks*
062802moto_prv.gif

Back