• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Nahkapuvunkäyttö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HeyFive
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mitä tulee kysymykseen, niin kyllä nahkavermeillä voi ajaa kummosta laitetta vaan.

Ja näin pääsinkin mainostamaan, että mulla olis myynnissä kahdet nahkahousut! Dainese Firefly ja jotkut Shoein race tyyliset housut. Molemmat kokonaan mustia. Koko molemmissa 48. Dainese oli kuitenkin mulle sopiva eli tiukka ja istuva. Shoein housut hiukan liiankin tiukat(korkeampi vyötärö). Itse oon 179 pitkä, painoa n.80 ja pientä mahaa havaittavissa.
tounge.gif
033102beer_1_prv.gif

Dainesen pökissä ajelin viime kesän ja Shoeilla en lainkaan(ostin ne optimistisesti kokeilematta käytettynä, mutta tiedän etteivät ole nekään monesti päällä olleet). Nuo Shoein housut ovat helvetin hienot, niinku myös Daineset. Pistin piruuttani myyntiin, koska haluisin hankkia hyvälaatuiset farkkutyyliset nahka-ajohousut... Sopivat ehkä paremmin tulevan pyörän kanssa kuin tuommoset sporttiset. Turhamaisuus on kumma juttu.
tounge.gif
biggrin.gif
wink.gif

Lötyykös Daineselta muutens minkäänlaista sadehaalaria?
Vilkaisin tuossa pikaisesti Dainesen omilta sivuilta ja Stormin luettelosta, mutta en nähnyt yhtäkään!
confused_orig.gif

Kyllä oma takkini on mielestäni pitänyt vettä todella hyvin, ainut että joustokohdista(ei nahkaa)tulee vesi liian herkästi läpi!

Vilkaisin tuossa pikaisesti Dainesen omilta sivuilta ja Stormin luettelosta, mutta en nähnyt yhtäkään!
confused_orig.gif

Kyllä oma takkini on mielestäni pitänyt vettä todella hyvin, ainut että joustokohdista(ei nahkaa)tulee vesi liian herkästi läpi!
Ainakin joskus on ollu dainesella sadehaalareita.
Olen semmoista kerran lainannut..

confused_orig.gif

Löytyykö jotain sellaista sadetakkia kuin MotoGP kuskit
käyttää?
Eli "periaatteessa" muovikassi, jossa reiät päälle ja käsille...

Vakavammin, itseltä löytyy molemmat. Aina kun ei sada ja lämpötilat ovat jotakuinkin normaalit, valinta on aina nahka. Se vaan on mukavampi. Sateella goret ovat paikallaan, mutta jos sade kestää kauan, alkaa gorestakin vesi tulla läpi ja mikä paskamaisinta, se pintakangas imee joka tapauksessa vettä vaikka kuinka usein pukua kyllästäisi. Ja vettä tarpeeksi imenyt gore on mielestäni paljon ikävämmän oloinen kuin sadepuku, mikä sekään ei nyt mikään mukava tietenkään ole.

Kylmillä keleillä nahat jää tietenkin aina kaappiin.
Isojussi todella pelkisti oleelliset asiat. Yritin pärjätä goreilla yhden kahdeksan päivän reissun: Balttia, Puola, Saksa, Tanska, ruotti, hima, mut yllättäen 4 päivää sato putkeen. Ku meni goret päällä baariin, vedet tippu lattialle pikku hiljaa. Oli hävettävän iso lätäkkö
smile_org.gif
Ny on aina sadehaalari mukana siitä riippumatta, oliko mukana goret vai nahkat.

Tohon voisi lisätä, että kun lähtee syvemmälle Eurooppaan, tulee vastaan helteitä. Kumpikaan ei oo ongelmaton, mutta vedenpitävä kalvo tix-tex vehkeissä takaa helvetillisen olon.

Turvallisuudesta voi todeta, että on nahkoja ja ”nahkoja”, Mun rotsi on IXS (custom type) ja ku suojista alko jotain tajuun, ni kyllä se hirvitti.

Tix-tex-suojat on stydisti paremmat, mutta se, kauan ne pysyy paikallaan, asfaltilla liukuessa, on toinen juttu. Kannattaa jututtaa ratahemmoja.
lookaround_orig.gif

nahat o hyvännäköset ja säästää omaa nahkaa tonttuillessa.suosittelisin niitä kyl kaikille.itellä kaks osaset arlen nessit ja ens kesäks 1osasta kattelen.on nuo nahkat vaan ni pirun hyvän näköset jäntevän rungon pälle pingotettuna
smile_org.gif
pilluralli rallates näkee naisetki,et o poika tehny jotain muutakin,ku vaan istunu perseensä päällä.  
buttrock.gif

Tohon voisi lisätä, että kun lähtee syvemmälle Eurooppaan, tulee vastaan helteitä. Kumpikaan ei oo ongelmaton, mutta vedenpitävä kalvo tix-tex vehkeissä takaa helvetillisen olon.
Meikäläisen harvalle nahalle tekstiili sopii paremmin. Nahkassa on aina vähän nihkeä olo.

Itsellä tuo nahkojen käyttö rajoittuu välille 15-25 astetta. Jos on alle, niin pitää tunkea väliin vaatetta, mistä johtuen hiki ei haihdu niin hyvin ja parin tunnin päästä on ihan jäässä, vaikka olisi mimmoista tekokuitukerrastoa. Helteillä joku Rukan oikea GoreTex-puku kyllä hengittää paremmin kuin meikäläisen nahkapuvut. En ole reikänahkaa tosin kokeillut. Kun lähestytään 30 astetta, niin ei enää auta kuin aukoa hihansuut ja vetoketjuja, että saa läpivetoa aikaiseksi, mistä tulee taas ylimääräisiä kolotuksia. Täytyy ihan helteille hommata joku harness tai kunnolla tuulettuva puku, mikä suojaa kuitenkin pahimmalta vedolta.

Mitenkäs tuommoinen reikänahka toimii helteellä? Onko siinä paljoa eroa?

Tixteksejä käytetään moottorikelkkailessa, nahkoja moottoripyöräilessä.
062802moto_prv.gif

confused_orig.gif

Löytyykö jotain sellaista sadetakkia kuin MotoGP kuskit
käyttää?
Eli "periaatteessa" muovikassi, jossa reiät päälle ja käsille...
ainakin duellin luettelosta löyty jokunen vuosi sitten.

Ittellä on kanssa nakupyörä ja olisin halunnut ehdottomasti nahkapuvun, mutta ei jumaliste tälläsella kropalla (182cm/90kg) varustettua kaveri voi laittaa komeeseen (lue "kireään"!) nahkapukuun! Sille näylle naurais harakatkin!

Nimimerkki: Onhan se gorekin ihan HOT!  
biggrin.gif
Tällainen 174 / 95 voi kyllä puketua nahkaan, ja ei ole vielä noita naurajia näkynyt  
cool.gif
Kuten myös 184/100, mutta 184/90 olis vielä parempi. Vielä ehtii...
biggrin.gif

Käytä nahkaa niin kauan kuin tektiilien käyttö on TURVALLISUUS SYISTÄ kielletty MOTOGP sarjassa
ghostface.gif

Mikä omasta mielestä parhaalta tuntuu...itsellä on nykyään Rukat kun ei mistään löytynyt sopivaa nahkaa (193/110) ja en nyt vain osta mitään ilman näkemistä tai kokeilemista. Mikä tosin tuntuu nykyääkin monessa kaupassa perusperiaate "kyllä me tilataan jos sä ostan sen"
033102ass_1_prv.gif

Ja ei nuo oikean mittaiset goret kyllä lepata, että paska puhetta...

Tähän alkuperäiseen kysymykseen vastaus omasta kokemuksestani:

"Kevyessä kaatumisessa" ( 30 km:n nopeudessa ) nahkapuku suojasi minua tosi hyvin. Ei tullut naarmuja ihon pinnalle, ei muitakaan ruhjeita. Vain käden venähtäminen ja henkiset traumat jäivät muistoihin.

Ts. nahka estää näitä ihottumia.

Ja näitä pikkuhavereita, joita meille kaikille sattuu, vastaan nahka on tn:sti parempi kuin farkut tai coretexit.

Kylmillä keleillä nahat jää tietenkin aina kaappiin.
Itse asiassa nahat on yllättävän lämpöset. Mulla on ehkä aavistuksen liian iso toi 2-osanen puku ja sinne menee alle esim urheilukerrasto ja siihen pitkähihainen vielä päälle. Alakertaan pelkkä urheilukerrasto. Näillä sit pärjää melkeenpä yhtä kylmässä kun Gore-setillä jossa on alla jos jonkinlaista vaatetusta. Erityisesti sen huomaa noissa eniten kylmästä kärsivissä paikoissa eli polvissa. Mulla on nahoissa polvisuojat jotenkin siellä nahan välissä ja se ei päästä kyllä yhtään kylmää läpi. Goret päästää. Nahoissa ainoat kylmät paikat on niissä kohdin joissa on tekstiiliä.

Nahkojen oston jälkeen Goreissa ajelu on oikeestaan loppunut. Ainoa hyvä puoli goreissa on, et ne voi vetästä suoraan jo päällä olevan varustuksen päälle. Hyvä ominaisuus silloin kun oot menossa jonnekin, missä pitäis esiintyä julkisesti ilman sitä mopoa.
Eipä mullakaan ole nahkojen kylmyyden takia ajot jääneet väliin, vaikka lämpötila on pudonnut lähelle nollaa. Eihän kylmällä ole kuitenkaan tarvetta lähteä mitään rautaperseajoa vetämään, ei mulla ainakaan. En edes muista milloin olisin vanhassa tixtextuulitakissani ajanut. Käytännössä tixtex-takki on jäänyt kokonaan narikkaan pölyttymään. Mullakin nahkojen alle jää sopivasti tilaa, mahtuu muutakin kuin hihaton paita ja bokserit.

Siitä kumpi on turvallisempi ei kyllä tarvitse vääntää kättä. Mun kokemuksien perusteella ainoa huono puoli nahassa on se vedenpitämättömyys pitempään sateessa ajettaessa.

Back