• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Nahkatakin pesu...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Waltsu407
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eikös tuo kuivumisen/käppyröitymisen hoida pois päiväjärjestyksestä helpoiten pesun jälkeen sillä, että sienellä pistää vielä pintaan valjasrasvaa? Se ei ainakaan värjää.

Eikös tuo kuivumisen/käppyröitymisen hoida pois päiväjärjestyksestä helpoiten pesun jälkeen sillä, että sienellä pistää vielä pintaan valjasrasvaa? Se ei ainakaan värjää.
Tämän takia:
Tallipoika Valjasrasva
...
Huom: Rasva, vaikka se kuinka väritöntä olisi, tummentaa silti vaaleata nahkaa. Mieti siis toiste ennen kuin sotket tällä kallisarvoisen valkoisen nahkatakkisi.

Tämän takia:
Tallipoika Valjasrasva
...
Huom: Rasva, vaikka se kuinka väritöntä olisi, tummentaa silti vaaleata nahkaa. Mieti siis toiste ennen kuin sotket tällä kallisarvoisen valkoisen nahkatakkisi.

Hyvä huomio :thumbup: Tosin omalla kohdalla ei vielä pienet määrät ole tummentaneet pieniä valkoisia alueita takissa mutta tarkkanahan tuossa kannattaapi olla. Eli hyvä disclaimerin paikka.

Toi varmaan riippuu saippuan öljypitoisuudesta. Netistä löytyy saippuaa, jossa on 72% ÖLJYÄ, joten ei pitäisi kuivua vaikka tuolla pesee...

(http://kauppa.ruohonjuuri.fi/oliivioljy-eli-marseille-saippua/OLEANA-3291960008510/dp)

Hmm.. nyt kun rupesin kattomaan tota linkkiä, niin ei mun saippua oo ton näkönen. Ja se on ostettu ihan prismasta/cittarista, en muista. Muija muisti minkä näköinen se paketti oli (hävinnyt jo ajat sitten)

Le chat

lechat.jpg

Joten pahoittelen, jos johdin jotain harhaan tolla "marseille" nimellä.
Mut enivei, tolla pesen nahkatakkini.

moi,

Itse pesen niin täytän 200l sangon ja samalla liotan marseil saipuan,
saippuoin kampeet ja laitan sankoon joksikin aikaa, 15-30min
sen jälkeen uusin käsittelyn kerran.

Rasvaan heti kun veden valuminen loppuu ja rasvaan noin 1-2vk ajan
aina kun Bilteman nahkarasva on imeytynyt, rasva tekee nahkan
kiiltäväksi, limaseksi mutta kun imeytynyt palaa se normaaliksi,...

Vikan rasvauksen jälkeen menee noin 2vk - 1kk ennen kuin nahka
normaalin näköistä,... vajaa pullo menee kampe kertaan.

Märkä nahka venyy ja liian kuumassa alkaa kuivumaan ja kutistuu
niin nopeasti että voi mennnä pilalle.

Ämpäripesun teen koska mulla kauden jälkeen alkaa olla paskaset,...
...., jor ollu vähän ajoa en ole pessyt joka kausi,...

joni
http://boy007.dy.fi

Tuon oman Arlen Ness takin oon päällsin puolin hangannu Turtle waxin leather cleanerillä ja irtovuoren oon pessy ihan normaalisti pesukoneessa. Tokkopa tämä paras tapa on mutta mulle on kelvannu.

miten sais kaikkeen vaivattomasti kärpäset, ampiaiset, torakat ja muut örvelöt pois nahkatakista kun tuntuu et on nii liimautunu siihen et ei tunnu irtoovan millää :baahaahaa:

miten sais kaikkeen vaivattomasti kärpäset, ampiaiset, torakat ja muut örvelöt pois nahkatakista kun tuntuu et on nii liimautunu siihen et ei tunnu irtoovan millää :baahaahaa:

Oman valkoisen nahkaisen takkini olen pessyt suihkun lattialla täydessä liotuksessa hangaten satulasaippuaa. Hieman ennen korppukuivaa valjasrasvaa rätillä -> ja taas mennään.

Panin pesukoneeseen marseille saippuan kaa, valkoisest nahast tuli taas valkoista :thumbup:

lechat.jpg

ja

images

ja vaahdot pois vaikka

images

Ja eikun hinkkaamaan, oma takki ei ainakaan ole tarvinnut mitään jälkirasvauksia.

Itse hain prismasta satulasaippuaa iso pala makso n.10e siitä riittää varmaan seuraavaksi 10 vuodeksi. Kostealla sienellä hieroo vähän saippuaa ja sit hankaa takkia. Lopuksi suihkulla huuhtelu ja puhdasta tuli. Valkoinen ajopuku muuttu taas valkoiseksi.

Nahkaa en ole vielä pessyt ollenkaan, jos tulee rapaa, niin ne pyyhin aina heti ajelun jälkeen kostealla pyyhkeellä pois housuista ja takista. Softcaren nahkarasvalla käsittelen kamat pari kertaa kauden aikana, tosin vermeet on mustat, joten tahroista ei tarvii huolta kantaa. Ohuen mutta kiinteän toppavuoren sisäpuolelta pesin sappisaippualla, eli vaahdotin kostean sienen kanssa palasaippuaa ja hinkkasin, kuivalla pyyhkeellä vielä kuivasin lopuksi enimmän kosteuden pois. Hyvin irtosi parikymmentä vuotta vanhasta perintörotsin vuoresta kaikki p*skat, vuorista tuli täysin puhdas ja raikas.

Panin pesukoneeseen marseille saippuan kaa, valkoisest nahast tuli taas valkoista :thumbup:

Ok, millä ohjelmalla vedit? Kokonahkatakki? Tarttiko rasvausta jälkikäteen?

Hieopesu 30 astetta, suojat otin vain pois.
Kuivuu 2-3 päivää, jonka jälkeen rasvaus.
Pesukonees tulee myös vuoret sekä kaikki sisältäkin puhtaaks :thumbup:

Usemman nahka takin ja housut näin pessy, eikä oo yhetkään menny pilalle tai vahingoittunu mitenkään!
Puhtaaks ja siistiks ovat kaikki tulleet :jpstyle:

Back