nakuksi muuttaminen.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja cb-61
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

cb-61

New member
on ruvennu mietityttään että jos vähentelis nuita katteita tuosta kympistä.
Eli jos ottas katteet pois, vaihtas rossi-tangon tai kääntäs cliparit suoraan. Sitte joku nätti valo vaan keulaan.

Elikkä kyssäri... Pitäskö jotaki ottaa erityisesti huomion? Muuttuuko ajettavuus miten?
Eli jos olette muuttaneet kyykyn sf.ksi niin kerroppa mielipiteet ja tai kokemuksia.

:jpstyle:
 
Muistelen, että tuon ikösessä kymppikawassa on vakiona aika löysä takajousi. Tuo jousen löysyys korostuu entisestään kun ajoasento nousee pystymmäksi ja kuskin paino siten taaemmaksi. Keulimisherkkyys tietty lisääntyy ja etusen pito on mutkissa jonkin verran heikompi. Mutta suosittelen joka tapauksessa vaihtamaan takajousen omalle painolle passeliksi.
 
Itse ainakin tykkään nakuilusta. Ajoasento on paljon rennompi ja ajamisen fiilistä saa nykyään jopa alle 150:ssä. Leveän krossistongan ansiosta ohjauskin on kevyempi. Tourinkia en ole testannut.
 
Askartelu on asia erikseen, mutta lopputuloksen ja rahankulutuksen kannalta halvin ratkaisu olisi varmaan myydä tuo pois ja ostaa naku tilalle. Tai vaikka myydä tuo pois ja ostaa kaadettu tilalle halvemmalla :) ei jää ehjät katteet nurkkiin kuleksimaan.
 
Itse pohdin aikanaan samaa ja aikomus oli muuttaa FJR nakuksi. Hoksasin aika nopeasti, että nakupyörä ei välttämättä ole yhtä kuin katepyörä katteista riisuttuna. Katteiden alla oli piilossa kaikenlaista nestesäiliötä, kiinnikkeitä, johtosarjoja, letkuja, relerasioita, sulakebokseja ja kaiken kukkuraksi vielä akkukin. Mittaristokin olisi pitänyt vaihtaa toisenlaiseen. Että ainakin FJR:n kyseessä ollen noille kaikille osille olisi pitänyt löytää järkevämpi sijoituspaikka tai sitten ajaa järkyttävän rumalla ajopelillä.
Nuo varsinaiset nakupyörät on kuitenkin alunperin suunniteltu nakuiksi ja kaikki nuo osat on sijoiteltu ja muotoiltu nakupyörään sopivasti. Tietenkin on olemassa mallisarjoja, joista on naku- ja katettu versio erikseen, että sellainen tapaus on astetta helpompi.
Osaava ja yritteliäs rakentelija tietysti saa mitä tahansa toteutettua, sitä en väitä. Helpompaa ja halvempaa luultavasti olisi vaihtaa kokonaan mopoa. Itse tein juuri niin:cruising:
 
Itse pohdin aikanaan samaa ja aikomus oli muuttaa FJR nakuksi. Hoksasin aika nopeasti, että nakupyörä ei välttämättä ole yhtä kuin katepyörä katteista riisuttuna. Katteiden alla oli piilossa kaikenlaista nestesäiliötä, kiinnikkeitä, johtosarjoja, letkuja, relerasioita, sulakebokseja ja kaiken kukkuraksi vielä akkukin. Mittaristokin olisi pitänyt vaihtaa toisenlaiseen. Että ainakin FJR:n kyseessä ollen noille kaikille osille olisi pitänyt löytää järkevämpi sijoituspaikka tai sitten ajaa järkyttävän rumalla ajopelillä.
Nuo varsinaiset nakupyörät on kuitenkin alunperin suunniteltu nakuiksi ja kaikki nuo osat on sijoiteltu ja muotoiltu nakupyörään sopivasti. Tietenkin on olemassa mallisarjoja, joista on naku- ja katettu versio erikseen, että sellainen tapaus on astetta helpompi.
Osaava ja yritteliäs rakentelija tietysti saa mitä tahansa toteutettua, sitä en väitä. Helpompaa ja halvempaa luultavasti olisi vaihtaa kokonaan mopoa. Itse tein juuri niin:cruising:

Tämä on kyllä totta. Omanikin oli useamman vuoden projekti ja en tiedä, valmistuuko se edes koskaan, vai onko pysyvässä muutoksen tilassa :)
Ns. pirkka-fighterin (eli krossistonga ja isoimpien siistiminen) kyllä toteuttaa oikeasta pyörästä aika nopeastikin, jos taitoja on vähänkään. ZX-10R on varmasti juuri niitä helpompia, kun perä ja mittaristo on jo valmiiksi sirot.
 
Joskus oli mielessä tuommoisen 10r:n ostaminen ja rakentaminen. Alkuperäisiä katteita muokaten siintä saa ihan hyvän näköisen.
Tuossa Kreikan poikien tekele ja tuosta pyörästä löytyy rakennuskuviakin.

nakos.jpg
 
juurikin tuo kyseinen valkonen mopo on nostanu tuota nakke-kipinää.
Eikä muutokset aivan mahdottomia ole.
Sillain sievästi ku rupeis että saa mielen muuttuessa takas "vakioks".
Osa syynä on tosiaan että sais pikkasen tiputettua sitä "mukavaa" vauhtia.:jpstyle:
 
En jaksa penkoa teknisiä tietoja pyörästä jotta näkee paljonko eroa niissä, mutta aika pitkältihän tuo jo näyttää z1000:lta ?

Toki jos tekemisen halusta haluaa rakentaa mutta zetoja nettimotossa riittää ja ite tykkään ainaki :thumbup:

Ja se mukavuus-alue on alle 150 vauhdeissa
 
Noi ajatukset nopeasti takaisin muutettavasa figterista tuottaa yleensä todella karuja kompromisseja.
 
noh... Kuhan ei rälläkkää kovin heiluttele. :) ei kait sen niin nopeesti tarvi tapahtua.
 
En jaksa penkoa teknisiä tietoja pyörästä jotta näkee paljonko eroa niissä, mutta aika pitkältihän tuo jo näyttää z1000:lta ?

Toki jos tekemisen halusta haluaa rakentaa mutta zetoja nettimotossa riittää ja ite tykkään ainaki :thumbup:

Ja se mukavuus-alue on alle 150 vauhdeissa

Sen verran eroa että kun testaa sitä kympistä rakennettua fighteria, niin eipä tee paljon mieli enää perus Z:lla ajaa...
 
Isoin homma taitaa olla pidemmän jarruletkun ja mahdollisesti kytkinvaijerin vaihto. Krossistonga vaatii ainakin pidemmän etujarruletkun. Luultavasti kytkinvaijerinki. Muutenhan tuo kyllä on aika simppeli homma. Joku nätti etukate ja jostain purkaamolta kipatut sivukatteet joista muokkailee sopivan näkösen bellypanin. Sitten krossistonga, peiliä, vilkkua jne oman maun mukaan.
 
En jaksa penkoa teknisiä tietoja pyörästä jotta näkee paljonko eroa niissä, mutta aika pitkältihän tuo jo näyttää z1000:lta ?

Toki jos tekemisen halusta haluaa rakentaa mutta zetoja nettimotossa riittää ja ite tykkään ainaki :thumbup:

Ja se mukavuus-alue on alle 150 vauhdeissa

Ero taitaa olla suurinpiirtein luokkaa -30 kg ja + 30 hv.
 
Katteiden mukana tippuu myös varmaan 10kg painoa lähinnä eturenkaalta. Yhdistettynä lepposampaan ajoasentoon meinaa että kekeeeeeekeeeee....! Kannattaa selvittää silmää miellyttävän etumaskin löytyminen ennen projektin aloittamista, suurin osa kaupoista myy lähinnä jotain mämminaaman mallisia. Valmistajan omat maksaa kuten aina..
 
Ero taitaa olla suurinpiirtein luokkaa -30 kg ja + 30 hv.

Puhumattakaan eroista ajettavuudessa rungon ja alustan takia.

Ps. Nitrous oikeassa tuosta takajousesta. Se on jostain syystä aivan eri paria muun pyörän rinnalla, sopiva varmaan max.50kg neideille. Keula taas toimii perus suomipullukalle hyvin jousienkin puolesta.
 
Kannattaa selvittää silmää miellyttävän etumaskin löytyminen ennen projektin aloittamista, suurin osa kaupoista myy lähinnä jotain mämminaaman mallisia. Valmistajan omat maksaa kuten aina..

Tämä taitaa olla ZX-10:n hankalin osio, koska pyörän naamassa on reikä. Itse ehkä miettisin orkkiksen modaamista.
 
vaihda pelkät tangot. Ei tarvi monesti paljoa modata katetta, ehkä vähän plexiä leikata.
 
Puhumattakaan eroista ajettavuudessa rungon ja alustan takia.

Ps. Nitrous oikeassa tuosta takajousesta. Se on jostain syystä aivan eri paria muun pyörän rinnalla, sopiva varmaan max.50kg neideille. Keula taas toimii perus suomipullukalle hyvin jousienkin puolesta.

Muistelen, että vakiojousella lastaamaton painuma oli sitä luokkaa mitä lastatun pitäisi olla, eli on auttamattoman löysä kuskin painosta riippumatta.
 
Back
Ylös