Nakunaku

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
crazy.gif
Pyörä R1100R -97. Tietyllä kohtaa alakierroksilla koneesta kuuluu sellainen tasanen selkeä nakutus, kuuluuko asiaan vai voiko nuot olla venttiilit, jokin tyyppiongelma vai mitä, tietääkö kukaan?
Käytinpä pyöräni  neljän kympin huollossa ja ei se ainakaan siellä kummentunut. Pitänee tarkistaa välykset mutta kyselin jos jollain olisi ollut samoja ihmetyksenaiheita.

...ei muuta kun nakunakunaku...

Kolmen bmw:tä on ollut itselläni ja kaikki on enemmän tai vähemmän nakuttanut n. 2000 kierroksella. Tosin ne ovat olleet vanhempia kuin sinun pyöräsi. Kai se on niissä vaan ominaisuus
hehe.gif

Ensi talvena suunnittelin tekeväni venttiiliremontin joten saa nähdä mitäs sieltä paljastuu.

Terve,
R1150RS nakuttelee mieluusti n 2500r kieppeillä ja erityisesti pintakaasulla ajettaessa. Lahtelaisen huollon mukaan ilmiö on normaali ja vaaraton. Tiedä häntä sitten.  
-EM-

Kuulostaa oudolta, jos huolto sanoo, että nakutus on ihan normaalia..

Jos se esiintyy pintakaasulla, niin varsinkin kuumalla ilmalla voi kyseessä olla myös se "nakutus", joka siis on pentsiinin posahtelua itsesytytyksenä, joka taas ei tee hyvää venoille, eikä männille. (laiha seos)

Jos tuo ääni on mekaanista muuta ääntä, niin se voi tietenkin olla vaaratonta. Ainakin muista kommenteista voisi päätellä, että sellaista esiintyy Bemuissa...
confused.gif

Tuutti ei nakuta vaan pärisee
devil.gif

Oma R850R on nakuttanut ja helissyt uudesta saakka. Eiköhän tuo nyt kuulu ilmajäähdytteisen ominaisuuksiin varsinkin kun sylkyt sojottavat sivulle ja äänellä on suora reitti korvaan...
?
Seppo @ R850R

P.S Vaihda siihen avarampi pakoputki niin ei pikkuhelinät haittaa / kuulu

Oma R850R on nakuttanut ja helissyt uudesta saakka. Eiköhän tuo nyt kuulu ilmajäähdytteisen ominaisuuksiin varsinkin kun sylkyt sojottavat sivulle ja äänellä on suora reitti korvaan...
?
Seppo @ R850R

P.S Vaihda siihen avarampi pakoputki niin ei pikkuhelinät haittaa / kuulu

WAU - Tietotekniikka on ihmeellistä... Tyrkkäs tään topikin uutena... Vastasin katsomatta päivämääriä ja lopuksi tuo meni kahteen kertaan!!! Sitten selain jo kaatuikin... Onneksi Bemari (toistaiseksi) toimii varmemmin...

Seppo @ R850R

Kyllä se nakutus vaan kuuluu R bokserin luonteeseen. Omakin nakuttelee tuossa 2500-3000 sen välissä. Kierrosten nosto yli tuon poistaa nakutuksen.

Onkos tietoa kenelläkään, miksi taas juuri tuossa n. 3000 kierroksen kohdalla tasaisesti ajettaesssa tuntuu kuin kone nykisi? Olen saanut käsityksen, että sekin olisi vain R:n ominaisuus.
confused_orig.gif

Tuo "nykiminen" tai "surging" kuten sitä länsi-savolaisilla palstoilla kutsutaan, on todellakin *OMINAISUUS*, joka lienee kombinaatio erikseen säädettävistä ruiskuista, ja saasteiden minimoimiseksi laihalle säädetyistä seoksista.

Tyypillistä tuolle on, että se esiintyy pintakaasulla ajettaessa. Sen saa pidettyä miltei huomaamattomissa synkkaamalla säännöllisesti ruiskut. Itselläni tuo lisäksi väheni kun seoksia rikastettiin hiukan.

Joissain R1150R-malleissa tuo oli synnynnäisesti tosi pahaa ja johtui kuulemma siitä, että Lambda-anturiin liittyvä pulikka / rele oli tyyppiviallinen...

Jenkkiläisillä palstoilla keskustelevat vielä paljon tuon hakemisen vähenemisestä tulppia vaihtamalla...

Synkkamittari on hyvä hankinta R-bemaristille... Itsekin moisen hankin muutamalla kymmenellä punnalla. Oma R-malli ei oikeastaan enää hae tai nyi ollenkaan (mitä nyt joskus...ihan vähän...)

Seppo @ R850R

itselläni ainakin nykiminen väheni tosi pieneksi( R1100RT) kun hukkasin BMW:n omat tulpat (Bosch ) ja kiersin tilalle NGK:n kolmikärkiset. Suosittelen!!
062802moto_prv.gif

Muistatko Beetle mikä oli alunperäisten tulppien tyyppi ja nyt käytössä olevien NGK:n tulppien? Josko olisivat R850R:ssä samat? Ei tarttis alkaa selvitellä/arvailla itse...

Seppo @ R850R

Sinun pyörääsi näkyy sopivan sellaiset NGK:t kuin BKR7EKC, eli sulle luetteko tarjoaa eri tulppaa kuin minun mopooni. Tuo tulppa on sama kuin R1150RT:n suositellaan mutta R1100RT haluaa reikiinsä BCP7ET....jos joku tuota tietoa haluaa käyttää. Muutama tuhat jo noilla kolmikärkisillä NGK tulpilla takana ja kauniisti polkee. Hidas ajo on helpottunut melkoisesti kun suuret nykäykset puuttuvat.

Tänx Beetle. Kokeillaan... Mistäs löysit muuten tuon vastaavuustaulukon. Itse kun yritin löytää Bosch tulpalle (fr6ddc) vastinkappaletta NGK:lta huonolla menestyksellä....?

Seppo

Ihan kuule NGK:n prätkätulppaluettolosta 2003, siellä on lueteltu kaikki prätkät ja mopot. Joistain suurista NGK-luetteloista saattaa puuttuakin joitain prätkätulppia, olen itse huomannut saman.
Annapa palautetta sitten jos/kun olet sellaiset vaihtanut, että vaikuttiko sinun pyörässäsi yhtä paljon kuin minulla
sport05.gif

No pirskatti. Nyt minäkin tuon löysin ja ihan web-siten http://www.ngk.com valitsinmoottoria käyttämällä. Viimeksi en vain ilmeisesti tyhmyyttäni saanut tuota wörkkimään. Antaa tosiaan kaksielektrodisen tulpan. Ainoa ihmetyksen aihe on, että tuo on annettu vain vuosimallille -96-99. Sitä tuoreempaa "kasipätkää" tuo ei tunnekaan. Mutta kyseessä on varmasti oikea tulppa; moottorihan ei ole muuttunut mihinkään...

Kahden kympin huolto alkaa olla käsillä ja vaihdan silloin nuo koneeseen. Panen tietoa mahdollisesta ja toivotusta vaikutuksesta...

Seppo @ R850R

Tämä prätkäluettelo tuntee tällaisen kuin R850RT vm-99 ja siitä eteenpäin. Ja samaa tulppaa tarjoaa siihenkin kuin sinun pyörääsi. Uskon että noteeraat eron kunhan kokeilet
smile_org.gif

Back