Nakupyörä matka-ajossa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Askemux
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Askemux

New member
Kovasti haaveilen omasta ekasta prätkästä ja kiinnostaisi eniten nakupyörä. Joku 600 kuutioinen näin aluksi, koska olen 171/70 ja ei paljoo kilometrejä prätkällä. Ajoni tulisi olemaan kaupunki ajoa mutta todennäköisesti myös jonkin verran matka-ajoa.

Tarvitsisinkin kokemuksia niiltä kenellä on naku matka-ajossa ja miksei myös niiltäkin kenellä katettu prätkä käytössä.

Kuinka paljon pieni tuuliohjuri auttaa ja helpottaa moottoritienopeuksissa? Mitä plussia ja miinuksia nakupyrällä matka-ajossa. Yms muita mietteitä.
 
Itselläni 650 v-twin nakupyörä ja voin sanoa rehellisesti että alle satasen vauhdissa todella mukava ajaa, mutta jos vauhti 100:sta korkeempi niin repii pahasti päätä taakse ja sivuille.. pyörä on ollu mulla n.1kk ja pleksi on hakusessa, kunhan löytyisi tarpeeksi katu uskottava ja sporttinen... nakupyörän hyvä puoli on matka-ajossa se että selkä on suht suora... (Paitsi mun höröttimessä, kun piti vaihtaa crossi stonga)
Jos ajat paljon matka-ajoa kannattaa katsoa pyörä jossa on pleksi ja tarpeeksi suora ajoasento... Tehoilla ei väliä kunhan vääntöä riittää...
sport05.gif
 
Vältä motareita. Ota aikaa ja aja mutkapätkiä ja pikkuteitä.
Suomesta löytyy uskomattomia paikkoja ja ne ei näy motarille
tounge.gif


Auttaahan se varttikate ja varsinkin kokokate kovemmissa nopeuksissa. Toi tuuli riepottelee kanssa nykyään aikas usein. Koeajoja, koeajoja ja koeajoja...
 
Oman kokemukseni mukaan ajoasu vaikuttaa vähintään saman verran kuin pieni tuulenohjain keulalla. Liian isossa goreasussa meinasin lentää kyydistä jo satasen vauhdissa. Nahkoilla pystyy ajamaan kevyesti moottoritienopeuksia. Vaihdoin itse asiassa tuulenohjaimen pienempään, nyt keulalla on sellainen 15x15cm muoviläpyskä. Mielestäni naku sopii hyvin matka-ajoon; tosin eri pyörät eroavat varmaankin tässä asiassa paljon toisistaan. Matkustusmukavuus syntyy monien ominaisuuksien summana.
 
Kai tuollaisen ~600cc "matkaenduron" voi laskea nakupyöräksi?
Noin niinkuin katteiden osalta.

Ei ole haitannut matkailua vaikka välillä ei keullilla ollut tuulta halkomassa oikeastaan muuta kuin numerolätkä ja lamppu.

Moottoritiellä ajamisen suuri ihanuus ei ole ikinä valjennut, mutta kyllä tuollaisella silti niilläkin puskee eteenpäin suomen rajoituksien asettamissa rajoissa ilman sen kummempaa dramatiikkaa.

Kaupungissa pystympi ajoasento ompi näppärä.

Jos kaipaan säältä suojaa, menen autolla.

Kaikenlaisten katteiden puute on siitäkin kiva ettei jokainen pikku kippaus aiheuta välitöntä itkunsekaista soittoa vakuutusyhtiöön...
pftroest.gif
 
Nahkatakki melkee pakollinen, noihin telttakangastakkeihin ottaa tuuli. Menee reipas satanen ihan ok. Motarilla (130-140 mittarinopeus) käy rankemmaksi. Pleksiä ei ole eikä tule. Kyllä on aikomusta lähtee kesällä vähä pitempää päivämatkaa heittämään tuolla. Mutta moottoriteitä vältellen. En usko että tulee ongelmia.
 
Alle motarinopeuksissa ei ole mitään väliä onko katteita/tuuliohjaimia vai ei. Ei niitä konepolkuja jaksa mopolla muutenkaan ajaa, ne on kotiloita varten. Sitten taas jos mietitään mutkapätkiä, niin katteista ei ole sielläkään mitään hyötyä, koska ei niiden takana voi kuitenkaan pysyä jos oikeasti mennään eikä meinata
smile_org.gif


Kysy heinäkuun alussa uudestaan.. Ruumiinrakenteeni saattaa tuolloin muistuttaa kirahvin ja apinan risteytystä
lookaround_orig.gif


Nimim. B-King und autobahn
 
Henkilökohtainen mielipide on että nakupyörästä ei varsinaiseksi matkapyöräksi ole sanan varsinaisessa merkityksessä, lämpimällä ja tuulettomalla kelillä nyt motarinopeuksia vetelis vaikka monkeyllä mutta auta armias kun kylmä pyörteinen tuuli tuivertaa vastaan ja edessä vielä satoja maileja, tulee pian kotiloa ikävä ja varsinainen nautinto on kaukana. 171/70 kuskille tilanne voi olla toki hieman helpompi kuin 190/90...
 
juu kyllä se Suomen nopeuksissa toimii. jossain päälle 140 nopeudessa tuntuu et vähän joutuu tiukentaan otetta mut kyl sitäkin pystyy hyvin ajaan ku löytää oikeen asennon. puuskanen tuuli saattaa tuntua vähän ikävältä.
tietty motareita ny kannattaa tosiaan välttää jo muistakin syistä, kuten tylsyys, maisemat, pikku paikat jne.
 
Kuten tuossa jo sanottiinkin, ei se matkailu koneteitä pitkin mitään herkkua ole, jos ei sitten alla ole joku muu maa ja ihan oikeasti nopea pyörä, siinä voisi jo jotain hohtoa joku nähdäkin.

Itselläni edellinen naku parani jonkin verran tuollaisella flyscreen tyyppisellä pikkusuojalla, lähinnä vähentämällä painetta rinnassa. Melko takakenoon se piti laittaa, että ei kypärässä suhissut ihan tolkuttomasti. Melkein parempi nakuna, jos voi yli 100 km/h vauhteja välttää. Nykyisessä pyörässä on varttikate ja sillä moottoritie on jossain määrin siedettävämpi kokemus, lähinnä tosin vain sen takia, että voi pitää tuollaista 130 km/h matkanopeutta päällä väsymättä kummemmin. Tylsää siellä yhä on ja kypärässä humisee oikein huolella jos ei ihan täysin kyykyssä ajele.

Summa summarum, hyvin voit matkailla nakulla ja parhaat palat saat matkailusta joka tapauksessa kun poikkeat pois ihan valtaväyliltä.
 
Mun kokemuksen mukaan ajoviima alkaa riepotella vasta 150 km/h jälkeen enemmän. Kyllä nakulla pitäisi pärjätä ihan mainiosti laillisissa nopeuksissa. Varsinkin kun se motarin junnaaminen on pahuksen tylsää pyörällä kuin pyörällä.

Kaveri osti juuri ensipyöräksi Honda CBF 600 N -08:n. On mun mielestä aika soivan näköinen peli ja tosi hyvä ajettava. Löylyäkin tuntui riittävän ihan sopivasti. Olen aiemmin kokeillut Kawan er-6n:ää ja Ducatin pikkumonsteria, molemmat oli jotenkin tosi rimpulan tuntuisia kaarteessa tohon CBF:ään verratuna. Makuasia, sanoi koira jne...

Ei muuta kuin koeajolle. Käytettyjen pyörien kauppa on aika hiljaista nyt, eli liikkeiden luulisi antavan helposti pyörän pidempäänkin koeajoon, jossa ehtii jo huomata ominaisuuksia.
 
Henkilökohtainen mielipide on että nakupyörästä ei varsinaiseksi matkapyöräksi ole sanan varsinaisessa merkityksessä, lämpimällä ja tuulettomalla kelillä nyt motarinopeuksia vetelis vaikka monkeyllä mutta auta armias kun kylmä pyörteinen tuuli tuivertaa vastaan ja edessä vielä satoja maileja, tulee pian kotiloa ikävä ja varsinainen nautinto on kaukana. 171/70 kuskille tilanne voi olla toki hieman helpompi kuin 190/90...
Sul on liian hyvä auto jos tommosia joutuu miettimään mp:n selässä
tounge.gif
 
Kysykää Hikolta jos nakupyörä sopii matkaajoon.
Ajoi 2 kertaa maailman ympäri tuutilla toinen kerta kaksi päällä.
 
Hyvin sillä pääsee. Nahkat on huomattavasti mukavammat kuin gore. Noi etupleksit on hieman sieltä ja täältä. Niistä kun saattaa aiheutua myös kaikenmaailman pyörteitä ja tekee siten ajamisesta tuulisempaa kuin ilman. Nimim kokemusta on
wink.gif
 
Noviisina on nyt kolmessa vkossa tullut pöristeltyä pikkusella nakulla reippaat 2700 km, ei siis pelkkää katupörräystä. Motareille en mene ja mutkateillä yli satanen ei oo vastatuuleen aina kovinkaan rentoa menoa, mutta plexiä ei tuu eteen. Ja goret toimii noissa nopeuksissa mainiosti, varsinkin kun ei osta niitä kasvuvaralla. Eikä pieni vesisadekaan haittaa.
 
kyllä nakulla motorilla päästelee kevyesti, mutta ei se kivaa oo ja kuulo lähtee  
biggrin.gif
 

rampista alas ja neli-tai kolminumeroisia teitä pitkin kohteeseen.  
062802moto_prv.gif
 
Ite ku oltiin viime kesänä Buell-nakun kaa reissusa, yleensä ollaan vedelty kyykkyporukasa. Espanjasa käytiin Alppien kautta, hyvin meni muute mut ei noil noppeilla siirtymillä meinaa itellä hermo kestää ku vedetään max 170. Tietty jos jassaa kierrellä ni homma pyssyy kasasa.
 
3 pyörää perätysten ollu täysnakuja. Nykyinen KTM 990 SM, jossa ajoasento on semmoinen pysty että tuulen riepotus motarilla on varmasti pahinta mahdollista luokkaa. Ehkä joku jalat eellä -customi vois olla vielä ikävämpi.

Mutta tottumiskysymys se on. Ei mulla ole mitään ongelmia motarilla kun nojaa vähän tuuleen tai kyyristyy, niin siellä mennään ongelmitta ihan samaa vauhtia tai kovempaa kuin muu liikennevirta eli 130+ mittarinopeuksia. Ja ajan paljon moottoritietä, melkein joka päivä työmatka hämeenlinnan motaria pitkin eestaas. Takki on varmaan syytä olla suht napakka, itse en ole huomannut että mun nahkatakki olis mitenkään parempi kuin mun goretakki. Molemmat aika hyvin istuvia, eivät lepata.

Mun mielestä kaikki katteet on nykyään /C:stä, kun ne aiheuttaa pyörteilyä. Tasainen puhina suoraan edestä on parempi. Kropan asento haetaan nopeuden mukaan sellaiseksi että käsillä ei ole sen enempää painoa kuin vetoakaan. Pystyasentoisella supermotolla tuo onnistuu kaikissa nopeuksissa 0-200 välillä, katetulla pyörällä ei. Joku windstopperi kaulaan ja varustus muutenkin kohdalleen, niin ei tule kylmäkään.

Eli mun mielipide on että nakupyörä on paras niin motarilla kuin muuallakin.
smile_org.gif
 
Suomen kosteassa ja koleassa ilmastossa nakupyörän kanssa tarvitaan matka-ajossa ainakin todella lämpimät ajovarusteet, muuten tulee vilu.
 
Back
Ylös