Nakupyörät

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ankka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Ankka

New member
Tässä on jonkun aikaa nyt forumia lueskeltu mielenkiinnosta harrastusta kohtaan. Ensi kesällä olisi tarkoitus A-kortti ajaa ja katsoa sitten, miten rahat riittävät pyörään ja varusteisiin (voipi tosin jäädä vielä ensi kesällä haaveeksi:/).

Alunperin kiinnostus suuntautui enemmän kyykkypyöriin, mutta jostain syystä nyt sitten on alkanut enemmän miellyttää silmää nakupyörät. Hyvin todennäköisesti ensimmäinen pyörä tuleekin olemaan 600cc Bandit, jota käytettynä tuntuu saavan oikein kohtuulliseen hintaan.

Bandit on omasta mielestäni ylivoimaisesti parhaimman näköinen nakuversiona, mutta hiukan on jäänyt mietityttämään ilmanvastus maantienopeuksissa. Millainen ero esim. S mallilla ja nakulla on, jos ajellaan 100-120km/h nopeuksia? Onko tuo sellainen ongelma, jota oikeasti pitäisi miettiä?

Käyttö tulisi itselläni olemaan alkuun varmasti pitkälti huviajoa ja luultavasti kaupungissa tulee pyörittyä oma aikansa myös. Varsinaisia pitempiä matkoja ei tuon kruisailun lisäksi varmaan kauheasti kuitenkaan tulisi.

Nakulla kestää ajaa ihan hyvin kotimaisten nopeusrajoituksen puitteissa ja aika paljon ylikin. Eli mun mielestä huoli on turha.

Omalla Speed Fourilla aikanaan totesin, että about 160 matkanopeus on tankillisen pätkissä ihan hyvä, mutta siitä nostettaessa alkoi niskat väsymään.

Nämä asiat taitaa olla sellaisia että et saa oikeaa vastausta kysmykseen kuin käymällä itse koeajamassa molemmat mallit Banditista.
Itse ajelin aluksi nakulla 600 diversionilla ja siihen hankin pienen muovin valon päälle. Nykyään ajan XJR:lle ja sen verran erilainen on pyörän mitoitus että mitään lisä katetta en ole kaivannut kuin 120km/h moottoritiellä. Satasen alueella ajelee vielä ihan mukavasti. Minun tapauksessa kuskilla mittaa 1,8m ja n.90kg. Erikokoinen kuski on varmaan tästä tuulentuiverruksesta ihan erimieltä.

Banditista ei ole kokemusta mutta nakupyörästä kuitenkin, niin ehkä tästä on jotain hyötyä.

Itellä ei ainakaan ilmanvastus ole ollut ongelma, Monsterilla ainakin ilmavirta jakaantuu niin tasaisesti koko yläkropalle ettei väännä mihinkään suuntaan niin ihan mukava on pidempääkin siivua ajaa. Edestä mul on pikkupleksi poissa kun entinen omistaja oli sen pois ottanut ja sanoi että parempi ilman, olen uskonut ja onhan se paremman näköinenkin. Kypärällä on sitten suuri merkitys asiaan myös, laadukas potta joka ei tuulessa rupea heti tärisemään on ehdoton, itellä motarinopeudet menee vielä hyvin (Shoei XR-1100), jos siitä menee yli (130 km/h --->) niin ilmavirta alkaa ravistamaan pottaa ikävästi, ei tule sitten ylinopeuttakaan (motarilla) ajettua mukavuussyistä.

En usko että ilmanvastusta tarvitsee murehtia, jos ihan karmeesti ilmavirta pyörii niin siihenkin vaivaan on sitten vaihtopleksejä millä tilannetta voi parantaa. Itse ainakin olen pärjännyt kun en paremmastakaan tiedä
smile_org.gif
Voisi olla että Monsterissa tuo etupleksin paikalleen laittaminen poistaisi nuo tärinät yliääninopeuksilla.

Kypärämelu on monesti vähäisempää nakupyörissä. Tai ainakin itse olen tämän huomannut. Kate ei ole nostamassa ilmavirtaa vaan se kohdistuu tasaisesti koko yläkroppaan ja pottaan ilman mitään lisäpyörteilyitä...

Ja edittinä että ei ne niskat enää viidennellä ajokerralla ole kipeät kun lihakset hiukan vahvistuu. Voi sitten pitää huoletta reippaampaa matkavauhtia  
wink.gif

Edestä mul on pikkupleksi poissa kun entinen omistaja oli sen pois ottanut ja sanoi että parempi ilman
Muuten, Speed Fourissa oli ihan sama. Siinä on sellainen muoviläpäre valojen päällä, joka mulla ohjasi ilman vi**umaisesti rintaan. Kun sen poisti, oli ajaminen paljon kevyempää, ja pyöräkin kivasti häiriintynemmän näköinen

Kiitokset tähänastisista vastauksista. Oikeastaan mitään tietoa tuosta ei tosiaan ollut ja ajokokemukset polkupyörää kummemmalla kaksipyöräisellä käytännössä olemattomat. Joku mainitsi ajajan koonkin, pituutta löytyy se 177cm, paino jääkin sinne 63kg tienoille.

Noh, nyt olisi aikaa painua vielä salillekin, niin ei tuulen mukaan lähde
smile_org.gif

Ajelin 600 bandiitilla ja nyt on 1200, itse tykkään juurisiitä, että ajo käy hieman epämukavaksi kovemmissa nopeuksissa, eipähän niin herkästi vahingossa lipsahda ylinopeuden puolelle. Pitempiä matkoja ajellessa tuo 120-130 on vielä ihan mukava, mutta 200 alkaa olla jo epämukava riepottelun suhteen.
Aikalailla pomminvarmojen maineessahan nuo ovat ja hintaero isompaan malliin on mitätön...

Ajelin 600 bandiitilla ja nyt on 1200, itse tykkään juurisiitä, että ajo käy hieman epämukavaksi kovemmissa nopeuksissa, eipähän niin herkästi vahingossa lipsahda ylinopeuden puolelle. Pitempiä matkoja ajellessa tuo 120-130 on vielä ihan mukava, mutta 200 alkaa olla jo epämukava riepottelun suhteen.
Aikalailla pomminvarmojen maineessahan nuo ovat ja hintaero isompaan malliin on mitätön...
Itsellä jäisi ne nopeudet varmasti juurikin sinne 100-120km/h kieppeille, joten eiköhän tuolla sitten pärjäisi. Kestäviltä peruspyöriltä nuo bandiitit todellakin ovat kuulostaneet ja se yksi syy lisää kiinnostukseen. Kun ei kokemusta oikein ole ja budjetti on rajallinen, niin tuossa tuntuisi yhdistyvän vähän kaikki yhteen pyörään.
600-650cc riittäisi varmasti minulle alkuun jo pelkästään oman koon takia. Onpahan vähän kevyempi ja luulen tehojen riittävän toistaiseksi enemmän kuin hyvin, vaikka moni tuon tehoisia gsf:iä onkin moittinut laiskoiksi.

Oma valintani perustui juuri samoilla kriteereillä: rajallinen budjetti -> hyvä peruspyörä.

Joitain tyyppivikojahan noissakin on, esim jakoketju kilisee kylmänä vanhemmiten ja jännitteen säädin, joka maksaa 35 puntaa englannista tilattuna, noiden kanssa kylla tulee toimeeen kunhan on edes jollain tavalla mutten huolta pidetty.

Itsellä jäisi ne nopeudet varmasti juurikin sinne 100-120km/h kieppeille, joten eiköhän tuolla sitten pärjäisi.  .......  
600-650cc riittäisi varmasti minulle alkuun jo pelkästään oman koon takia.  ..........
luulen tehojen riittävän toistaiseksi enemmän kuin hyvin
Noin mäkin ajattelin kun paria ekaa pyörää (nakuja, max. 750cc) ostin
smile_org.gif

Eli voi olla että riittää pidempäänkin, tai sitten nälkä kasvaa ajan mittaan, niin mulle kävi.
Nyt 8-9v myöhemmin nakupyörät kiinnostaa edelleen, mutta alle tonnisia ei tule edes harkittua. 3v sitten tein poikkeuksen ja ostin toiseksi käyttöpyöräksi pienempitehoisen pyörän: ajelin siis kesän Kawan Versyksellä, joka oli kyllä hyvä yleis- ja käyttöpyörä, mutta meni vaihtoon tehon puutteen vuoksi, ei yksinkertaisesti kulkenut tarpeeksi kovaa ja reissuissa "meni hermot"
smile_org.gif

Joo ja radallakin on kiva ajaa, kun meikäläisenkin kangistelulla tuntuu et vetäis ihan eniten
biggrin.gif

Itsellä ollut yksi nakupyörä (Suzuki GSR600) ja toista ei tule. Kaupunkiajelussa varsin mukava pyöritellä mutta ei sillä kyllä halua moottoritiellä ajella. Ainakin tuossa pyörässä yli 120km/h nopeudet oli täyttä kidutusta ja ei se 100km/h nopeuskaan mitään herkkua ollut.

Kun tuolla meni sen yli 120km/h niin tilannetta voisi kuvailla niin että tuntui kun pää haluaisi lähteä rankaa myöten irti muusta kropasta.

Itsellä pituutta 189cm että voi tosiaan olla että lyhemmällä ei niin suuria tuulivaikutuksia tule.

Tuohonkin kyseiseen laitteeseen olisi saanut ostettua erinäköisiä pleksejä jotka varmasti olisi asiaa auttanut mutta pyörä oli vain yhden kesän minulla niin ei tullut ostettua.

Ja edittinä voin vielä laittaa jos joku toteaa että kyseessä on huono kypärä mistä tuo kaikki johtuu niin kypäränä on Shoei Raid II joka ainakin omasta mielestä on varsin hyvä ja virtaviivainen kypärä.

600S Banditti oli itelläkin ensipyöränä hyvinkin pitkälti tuon suht edullisen hinnan yms. takia. Kypärämelu on vaan jotain ihan käsittämätöntä 186cm pitkälle ja pää heiluu motarinopeuksissa niinku nyrkkeilytreeneissä. Nyt alla naku pienellä tuulenohjaimella ni johonkin 140km/h vauhteihin asti on siis niiiiiiin paljon hiljaisempi ja parempi ajaa etten mitään muuta ku nakupyörää varmaan enää huolikaan.

Nakupyörä on aivan loistava peli yleiskäyttöpyöräksi. Jos motarinopeuksissa tuntuu, että tuuli viskelee päätä, kannattaa selvittää, että mikä osa pyörästä aiheuttaa kypärään pyörteilevää ilmavirtausta. Pyörteilyä voi tulla myös jos ajaa liian lähellä edellä ajavaa tai puuskaisella sivutuulella. Normaalisti nakulla ajaessa ilmavirta kypärään on mukavan tasaista. Alkukeväästä tosin moottoritienopeudet käyvät ainakin itsellä niskaan, mutta lihakset tottuvat aika nopeasti "uudenlaiseen" rasitukseen. Kypärämelu ja siltä suojautuminen puolestaan kuuluu moottoripyöräilyyn. Helpoiten häiritsevästä melusta pääsee eroon, yllätys yllätys, korvatulpilla. Nykyään itsellä kyykky alla, mutta tulpat on päässä aina paria kilometriä pidemmillä matkoilla, ellei sitten kyseessä ole pelkkä kaupunkisiirtymä.

Itsellä ollut yksi nakupyörä (Suzuki GSR600) ja toista ei tule. Kaupunkiajelussa varsin mukava pyöritellä mutta ei sillä kyllä halua moottoritiellä ajella. Ainakin tuossa pyörässä yli 120km/h nopeudet oli täyttä kidutusta ja ei se 100km/h nopeuskaan mitään herkkua ollut.

Kun tuolla meni sen yli 120km/h niin tilannetta voisi kuvailla niin että tuntui kun pää haluaisi lähteä rankaa myöten irti muusta kropasta.

Itsellä pituutta 189cm että voi tosiaan olla että lyhemmällä ei niin suuria tuulivaikutuksia tule.

Tuohonkin kyseiseen laitteeseen olisi saanut ostettua erinäköisiä pleksejä jotka varmasti olisi asiaa auttanut mutta pyörä oli vain yhden kesän minulla niin ei tullut ostettua.

Ja edittinä voin vielä laittaa jos joku toteaa että kyseessä on huono kypärä mistä tuo kaikki johtuu niin kypäränä on Shoei Raid II joka ainakin omasta mielestä on varsin hyvä ja virtaviivainen kypärä.
Makuasioita sanoi koira, kun muniaan nuoli...

On totta, että tuuli ottaa nakuun kovemmin, se lienee selvää jo aloittaessa, itse vain tykkään nakun ulkonäöstä paljon enemmän, kuin katetun pyörän.

Laillisissa nopeuksissa ei tuulenvire ole häiritsevää minun mielestä.
Mutta kuten jo sanoin, niin makuasioita...

sanoi:
Laillisissa nopeuksissa ei tuulenvire ole häiritsevää minun mielestä.
Mutta kuten jo sanoin, niin makuasioita...

Ite komppaan tätä. Allekirjoituksesta näkee mulla olleet pyörät ja ainakaan omasta mielestä nuo ei eroa käytännössä mitenkään tuulivakaudeltaan motarinopeuksissa. Tosin ykskään noista ei ihan täysverinen matkapyörä ole.

Suurin ero on mielestäni tullut kypärästä + ajokamoista, eli ratanahkat ja kunnon potta päässä ei ole tuuli liiemmin häirinnyt.

Toinen juttu tietenkin on, että kuinka miellyttävää noin ylipäätään on ajalla pärrällä motaria. Itseä ei ainakaan liiemmin nappaa.

Minulla oli aikoinaan R-mallin ZRX-Kawa. Muutin sen jossain vaiheessa täysin kattamattomaksi ja norminopeuksissa eroa ei ollut mainittavasti. Isoin vaikutus taisi olla se, että magneettilaukku ei enää pysynyt tankin päällä, kun vauhti nousi tuonne 150-160 km/h:n nurkille.

Puuskittainen tuuli on keli, jolla ajaessa vähän katetulla tai täysin kattamattomalla pyörällä saattaa tulla mieleen, että vähän isompikin kate olisi mukava, ainakin itselleni tulee.

Jatketaan vielä Nakun kate keskustelua.
Eli tuohon aiemmin mainittuun Diversioniin laitoin sen pienen lipan valon päälle. Ensimmäisellä koeajolla n. 80km/h nopeudessa tuntui että pääirtoaa. Käänsin lippaa loivempaan kulmaan niin että yläreuna laski n. sentin tämän jälkeen kypärä oli tasaisessa ilman virrassa mutta kuitenkin ylävartalolta lähti tuulenpaine pois. Kypärässä kuului vain tuulen suhina mutta ei ravistellut minnekään. Kypärä oli siis halpis Caberg.

Back