• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Neuvokaa vaihtamista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vanhakäpy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

vanhakäpy

New member
Apua noloon kysymykseen pyytä hän eli miten ihmeessä opin laskemaan, mikä vaihde menossa kun esim. lähestyn risteystä. Kuukauden ajot vasta takana (viimekesänä) ja monessa risteyksessä ei ollut hajuakaan, et mikä vaihde kun oli aika pysähtyä. Ei siinä tietysti mitään muuten, mut ei oikein taho onnistua lähtö paikaltaan liian isolla vaihteella. Eiks mopottimissa vois olla vaihteen näyttöä
lookaround_orig.gif
No juu, onko kellään ollut moista vaikeutta. Kai se sitten alkaa sujua kun on enempi kilometrejä takana.

itse ainakin kun risteykseen tulen ja jarrutan, niin vaihtelen pienempää silmään ja käytän siis myös moottorijarrutusta  
idea3.gif

Moottorijarrutuksella alas, itse yleensä hyppään 1 - 2 - 4 - 6 ja samat hypyt alas niin on helppo muistaa missä ollaan. Ilmeisesti ongelma koskee kun et joudu pysähtymään, jos olen epävarma vaihteesta vaihdan rauhallisesti alas, kun pääsen vapaalle liikkestä vaihan kakkoselle ja jos joudun pysähtymään ykköselle. Ja onhan joissain uusissa pyörissä vaihdeilmaisin =)

itse ainakin kun risteykseen tulen ja jarrutan, niin vaihtelen pienempää silmään ja käytän siis myös moottorijarrutusta  
idea3.gif
siinä hyvä vinkki.
Juu, kannattaa nostaa kytkintä välissä, ettei vahingossa väännä suoraan esim nelosesta ykköseen...siinä liikkuisi jo tavaraa laatikossa aika lailla, varsinkin jos nopeutta olisi vähän enemmän.
Ja se vaihteiden laskeminen tulee pikkuhiljaa itsestään, oli aikoinaan sama huoli, mutta se meni ohi. Nyt on taas kuseessa kun on 5 vaihteinen pyörä, ja edelliset ovat olleet 6-vaihteisia
biggrin.gif
Ihmettelin jo vähän aikaa, että mikä sitä kutosta vaivaa kun ei mee millään päälle...

Kyllä mä moottorijarrutusta käytän tietty, mut risteyksessä ja siihen tullessa on niin kauheesti huomioitavaa, etten joskus huomaa monestikko vaihdoin. Ens keväänä aikomus (tai syksyllä) vaihtaa pyörää, niin et jos joku kertois missä vaihteennäyttö on. Ehkä kuiteskin syksyllä jo toi vaihtaminenkin onnaa jo rutiinilla
biggrin.gif

Kyllä mä moottorijarrutusta käytän tietty, mut risteyksessä ja siihen tullessa on niin kauheesti huomioitavaa, etten joskus huomaa monestikko vaihdoin. Ens keväänä aikomus (tai syksyllä) vaihtaa pyörää, niin et jos joku kertois missä vaihteennäyttö on. Ehkä kuiteskin syksyllä jo toi vaihtaminenkin onnaa jo rutiinilla  
biggrin.gif
Juuri siksi kannattaa ihan opetella nostamaan kytkintä sen verran, että huomaa mikä vaihde on päällä, ja nimenomaan jokaisen vaihteen kohdalla.

biggrin.gif
06 tai uudemmat GSX-R:ssä ainakin, muissakin varmaan on noi on ne mitä varmasti tiedän. Ja sinuna alkaisin mottorijarruttamaan enemmän itse en jarruun pahemmin koske ellei kakkosella kierrokset laske alle 4000:nen. Syitä miksi tehdä noin:
1. sinulla on yleensä sopiva vaihde aina jos joudut lähteä kiihdyttämään, hidasta vähän pidempään ja käy vaikka kaikki vaihteet läpi jos pyörässäsi ei ole iso kierrosala.
2. säästää bensaa
biggrin.gif

3. moottorijarrutusäänet on kyllä hienoimpia
inlove.gif

Eihän sitä tarvitse tietää, mikä vaihde on päällä, kärjistetysti, kun joka vaihteen välissä ottaa kytkimen ylös. Jos joutuu tekemään "tiukan jarrutuksen" vaikka liikennevaloihin, niin näpyttää ykkösen sisään lähes niin nopeasti kuin pystyy. Olen houomannut että 600 cbr:stä on vaikea saada ykköstä päälle jos on pysähtynyt suurella vaihteella ja kone on lämmin. Siihen autta pyörän valuttaminen taaksepäin tai pitämällä kytkintä niin että se hieman ottaa kiinni. Pääsääntönä kuitenkin lienee niin pyörällä kuin autollakin, että aina veto päällä, kytkin pohjassa ei saa rullailla.

En tiedä miten nämä vihjeet sopivat mihinkin pyörään, minulla siis cb6 600f vm 95, jolla ei ole kranttu vaihteistaan, paitsi että kiihtyvyys ei ole räjähtävä kuutosella 40km/h vauhdistä
biggrin.gif

edit: joskus on mennyt takapyörä lukkoon kun kolmoselta olen laittanut valoihin tultaessa kaksi alaspäin, kun luulin että ajelen nelosella, silloin taisin rikkoa omaa ohjettani, no ykkösen erilaisen rusahduksen oppii kuulemaan
wink.gif

Itse teen niin, että lähestyessä risteystä jarruttelen moottorilla ja joka vaihteella käytän kytkimen ylhäällä. Näin ollen kun lähestyy löytyy sieltä se oikea vaihde rullailuun jos pääseekin liikkeelle ilman pysähtymistä. Muuten jos näen, että joudun pysähtymään jarruttelen samoin mutta painelen vaihteet loppuun saakka.

Ei tartte tietää mikä se vaihde on kun korvalla kuulee onko se liian iso vai sopiva. Yleensä mopo jaksaa kakkosellakin rullailusta liikkeelle.

biggrin.gif
Se vaan tulee ajamalla ja kokemusta hankkimalla.... Ja siltikin sen voi joskus missata...
wink.gif

Mulla se mamis mopotin, Kawasaki er 6f.
Paukutat vaan alaspäin, kun vihreä (valo siinä mittaripaneelissa) vilahtaa, olet juuri vaihtanut kakkoselta ykköselle. Vaihda takaisin kakkoselle. Sillä klaaraat kaiken 0-80 kmh, kunhan sen verta varot, ettei takapää irtoa (f:ssä sellaista ei tapahtune).

Pyörä tulee näppiin ajamalla, ei tähän mitään niksipirkkaa ole. Jos nyt sattuu välillä väärä vaihde sou not.

062802moto_prv.gif

Mulla se mamis mopotin, Kawasaki er 6f.
biggrin.gif
Miten niin "mamis mopotin"? Mulla oli ekassa pyörässä vähemmän potkua ja taitaa nykyisessäkin olla...
tounge.gif

Ja mitä tulee tuohon alas vaihtamiseen, niin kyllä se tyyli löytyy kun vaan ajelet. Mulle käy toisinaan edelleen niin, ja varsinkin tällä Härräkällä, että sujuttelen välillä risteykseen pienelle pykälälle liian kovan vauhdin kanssa. Kone ulvahtaa, tai oikeestaan hörähtää
wink.gif
, ja sitten lykkään vaan isompaa vaihdetta, jos risteyksestä matka jatkuu. Jos ei, niin mennään tietysti ykköselle asti.

^ Siks sanoin et mamis mopotin kun sitä on jotenkin pidettu "
VAAN akkojen ja tyttöjen" pyöränä
confused_orig.gif
. Jotenkin tuli tunne et pitää hävetä kun tollasella ajaa
lookaround_orig.gif

Kyllähän se terve häpeä on aina paikallaan luterilaisessa yhteisössä. Muistanet kuitenkin, että se on aika paljon pitkältä kotona valmistettua.

^ Siks sanoin et mamis mopotin kun sitä on jotenkin pidettu "
VAAN akkojen ja tyttöjen" pyöränä
confused_orig.gif
. Jotenkin tuli tunne et pitää hävetä kun tollasella ajaa  
lookaround_orig.gif
Ei äkkiseltään tule mieleen että olisin kertaakaan nähnyt liikenteessä ensimmäistäkään kaksipyöräistä josta eka ajatukseni olisi ollut että hitto miten nolo. Miun katse kääntyy varmasti kiinnostuksesta, oli pyörä millainen tahansa. Monenlaista kuskia ja härpäkettä mahtuu teille ja talleihin, mutta se on miusta yksi hauskimpia juttuja koko hommassa.

Tuskin mikään merkki tai malli on millään tavalla sidoksissa sukupuoleen, eiköhän se riipu eniten omista mieltymyksistä. Mutta jos joku noita haluaa eritellä, niin tuossa vaikka hyvä esimerkki tyttömoposta, mutta voi olla että moni äijäkin haluaisi testata.

Back