Nitron takaiskari FJR

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sami@Vespa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Paitsi että ei sanonut, vaan "about Öhlinsin veroisen", mikä on suht totuudenmukainen vertaus.
No joo, kun pitää alkuperäistä ja Öhlinsiä yhtäaikaa käsissä, niin alkuperäisen parantelusta tulee vähän sama fiilis kuin tekisi kilosta sianlihaa ja litrasta naudan verta kaksi kiloa naudan paistijauhelihaa :)-
Vähän ontuva vertaus, kun lehtien mukaan näin suurinpiirtein jo tehdään :wanna: :orgmp:
 
Se on kyllä ihan totta että ihmiset jotka ei tiedä mitä jokin pitää sisällään, tekevät päätösksen sillä perusteella mikä näyttää hyvältä, ja erityisesti; mikä Tuntuu Hyvältä. :)-

Esim pistetään orginaaliin samanlainen vaimennuskäyrä kuin mitä Oohlins!!:ssa on, niin valinta on selvä. :;):

Ymmärtääkseni sitten on vielä SE jousi, joka kantaa kuorman ja jonka hallitsematonta pomppuefektiä tämä mainittu iskunvaimennin säätelee :;): Ja jos vakiossa on jäykkyyssäätö tapissa jo yksinkin ajaessa, niin ei kuorman kantavuus paljoa kohene millään shimmauksilla, vaikka vaimennusta tulisi lisää. Ja näissä ns. tarvikeiskareissa on tuota kotishimmausvaraa osaaville vakiona säätöruuvien muodossa.
Näin vaan tuntui perstuntumalta.... :orgmp:
 
Juu, jousikin paranee jo sillä kun väri muuttuu Oohlins!:in keltaiseksi. Sen takia munkin mopossa on Oohlinssin takajousi. :)-
Varsinkin toi jousen jäykkyyssäätö pistää naurattamaan. Kannattaa ensin tutustuu esijännitykseen edes sen verran että ymmärtää miten se toimii. :;):
Toki siinä olet oikeassa että noista säätimistä on ehkä hyötyä, jos ymmärtää miten ne toimii. Mutta jos tarvikeiskaria ei ole alunperin valmistettu/shimmattu sopivalle tontille, nuo säätimet on turhat ennen kuin se shimmataan sopivalle tontille.

Kerroppa meille tyhmille että, jos tarvikeiskari rakennetaan pyörämallin ja kuljettajan + matkustajan + tavaroiden painon mukaan, huomioiden ajomääriensuhde yksin/kuormalla - kuinka paljon enemmän väärin se menee verrattuna siihen että sen tekee Asiansa osaava iskarimekaanikko, vaikka postin välityksellä, muuttamalla useamman vuoden ajetusta vakioiskarista jossa suht yleisen käsityksen mukaan ei oo käytetty niin laadukkaita komponentteja ja vaimennuksen säätimien vaikutus on useissa malleissa todettu rajalliseksi.

Ja mitä tuohon jousen esijännityksen säätimeen tulee, niin mikä on parempi keino arkikäytössä kompensoida kuorman vaihtelua ja sen aiheuttamaa painumaa? Sehän että siitä puhutaan jäykkyyden säätimenä ei muuta sen toimintaa.

Se kumpi sopii kenenkin lompakolle ja mielen laadulle on sitten eri asia.
 
Ensimmäisenä kysymyksenä herää; kuinka moni halpa tarvikeiskari shimmataan jouselle sopivaksi ennen lähetystä asiakkaalle? Veikkaisin että prosentti on aika lähellä nollaa. Koska siinä vaiheessa kun se liukuhihnalta tullut iskari otetaan auki ja vaihdetaan siihen shimmipakat ja pistetään takas kasaan, on se halpuus siitä häipynyt.
Toisaalta, jos se shimmipakka vaihdetaan, niin kuinka suurella todennäköisyydellä ko pakat on testattu toimiviksi juuri kyseisessä mopomallissa ja kyseisellä kuormalla? Lähentelee taas nollaa.
Sen jälkeen tulee mieleen; jos tarvikeiskari on halpa, niin kuinka paljon sen komponentit eroavat orginaali-iskarista?
Ja jos orginaalit on tosiaan niin paskoja, niin miksi ne jotka oikeasti ovat alusta-ammattilaisia, ovat sitä mieltä että:"Shimmaamalla tosta saa about tarvikeiskarin veroisen"?

Hyvin usein vain nuo jousen jäykkyyden säädöstä puhuvat luulevat että kyseessä tosiaankin on jousen jäykkyyden säädin, jolla perää/keulaa saa jäykemmäks/löysemmäks.

Miten tehtaan itsensä suunittelema ja irto-osista tilauksen mukaan koottava iskari, vaikka nyt yksilöiden toi Nitron josta tässä oli puhe, puretaan halvasta ja uudelleen shimmataan kalliiksi?

Mut kumman kannattaa, yksittäisen osaajan vai maailmanlaajuisen verkoston omaavan iskaritehtaan, hakea useampiin pyörätyyppeihin sopiva shimmaus? Ja/tai pitää tietokantaa tai ostaa laskentasoftia, iskari dynamometrejä yms ?

En väitä vakioita paskoiksi - vaan puhe oli osien ja miks ei suunnittelun laadusta verrattaessa niitä esim Nitroniin tai Öhlinsiin. - jos ne olis tasavertaisia ei tarvike valmistajia juuri olisi - olisi vain tehdasiskareiden säätäjiä.

Enkä yhtään epäile etteikö niistäkin oikein tehtynä saada hyvin toimivia - jo pelkkä huolto muutaman vuoden ajetulle iskarille tekee melkoisen muutoksen.

Toisaalta noita OEM iskareita ei ole aina rakennettu huolletavuus mielessä, eikä aina esim varaosia saa.
Sen sijaan Nitron tais jossain niiden sivuilla mainostaa Rebuildia - iskari huoletaan ja vaihdetaan kiinnikkeet niin saat sen mukaan seuraavaan pyörään.

Nitronin kohalla kyllä yks heikkous on se että maahantuojaa ei ole - joten joutuu ostamaan ja isompaan huoltoon lähettää esim takas britteihin.
 
Juu en ymmärrä enää pätkääkään mistä täällä väännetään, mutta totean vain, että seuraavan pyörän, jossa ei ole ihme nappisäätöä jousitukselle (vrt. BMW 1600 jne?) varustan välittömästi keltaisella tai vastaavalla takajousella. Varsinkin, jos ajan kaksi päällä. Itse tilasin intohimoja herättävän Ö:n /http://www.ppsracing.com/. Lopullinen päätös (hinnan lisäksi) suomalaiseen toimittajaan syntyi jousen tyypistä. Oli mahdollista tilata iskari vahvemmalla jousella, niin kotimaassa olisi pitänyt maksaa se erikseen ja ns. vakio olisi jäänyt itselle hyllyyn. USA:ssa asia sujui suoraan niin, että kokonaisuus tuli pyydetyillä palikoilla samaan hintaan. Kysyivät myös tarkkaan painot, ajotyylin/tarkoituksen. No paketissa tuli valmiiksi asentoihin väännetty pötkylä matkalaussa sisällä US tarra, että mahdollinen tullaus Suomessa. noh ? :)
Että silleen, kokemuksiin en enään sano sanaakaan :orgmp:
p.s. Nitron on toistaiseksi halpa, kun sillä ei ole suomalaista välistävetäjää, jolloin hinta varmaankin tuplaantuu. :sad3:
 
Turhan usein sotketaan jonkun alkuperäisen komponentin "huoltamattomuus"
toimimattomuuteen.

Katupyöräilyssä taas alustakomponenttien huoltamattomuus on ennemminkin sääntö
kuin poikkeus.

Elikä...pä..... Sopan ainekset on jo lähtökohtaisesti hyvin kasassa!

Jos ihan lonkalta heitetäänn... mutta realistiselta pohjalta... niin
neljännes vehkeistä on lähtökohtaisesti perseellään, neljännes "väärässä käytössä".... ja
puolet muuten "tonteilla", mutta riittämättömällä huololla toimimattomia.
 
Turhan usein sotketaan jonkun alkuperäisen komponentin "huoltamattomuus"
toimimattomuuteen.

Katupyöräilyssä taas alustakomponenttien huoltamattomuus on ennemminkin sääntö
kuin poikkeus.

Toi on kyllä totta, mutta vakioiden säätömahdollisuudet ovat myös todella rajalliset. On aika sama missä asennossa pitää nappuloita, koska vaikutus on todella minimaalinen. Joissain malleissa saataa huomata pientä eroa. :)

edit. Säätöjen rajallisuus on varmaankin ns. idioottivarmistus.
 
Toi on kyllä totta, mutta vakioiden säätömahdollisuudet ovat myös todella rajalliset. On aika sama missä asennossa pitää nappuloita, koska vaikutus on todella minimaalinen. Joissain malleissa saataa huomata pientä eroa. :)

edit. Säätöjen rajallisuus on varmaankin ns. idioottivarmistus.

Tässä tullaan taas elämän raadollisuuden eteen :(.

Tehtaalla tingitään eri kohderyhmissä siitä, missä kuvitellaan asiakkaiden vähiten
"ymmärtävän" mistään mitään :(.

Näissäkään jutuissa ei pidä unohtaa lähtökohtaa...... mopoja myydään mielikuvilla......
ja pääasiassa juuri näin !
 
Ja tämän topicin FJR on matkapyörä, ennenkuin tämä laajenee johonkin ratavääntöön :orgmp:
 
Olet aivan oikeassa.
Jos tarvikeosien ostopäätöksiä tehtäisin enemmän järjellä kuin tunteella, niin tarvikeosien markkinat olisi ihan erilaiset.

Tuo on ihan totta. Monia osia myytäs paljon enemmän, toisia vähemmän, kuin nykyään.

Mut tää on harrastus, se ei oo palkästään järki ja kustannuslaskelma juttu - jos olis niin olishan tylsää.

Joskus se uus osa on se juttu josta tulee hyvä fiilis, vaikka se ei olis merkittävästi parempi kuin vanhasta tuunattu. Joskus sillä voi saada paljonkin.
 
Jokos olet suopo asentanut Nitronin? Entä onkos jo ajokokemuksia?
Itsellä jäi tuo talvella tilaamatta, mutta jospa nyt ennen kesän reissuja raaskisi tuollaiseen sijoittaa...
 
Juuh, nyt olen pyörinyt 3 reissua Nitronin kanssa.
Eka yksin, toka mamman kanssa ja nyt juuri lihapiirakkareissulta kotiuduin.
Täytyy kyllä suositella, paljon parempi ja jämäkämpi ajaa. Tosin vaihdoin myös etupään jouset.

Säädöt oli jo valmiiksi lähes kohdillaan, eka reissun jälkeen pari napsua löysäsin sisäänmenoa ja ulostuloa ja nyt tuntuis olevan lähes kohdillaan jo.

Painumat olen mittauksilla hakenut kohdilleen yksin ja yksin+kyytiläinen setupille mutta jotenkin jäi fiilis että tuo toimii paremmin kaks päällä, yksin voisi ehkä olla pikkusen vähemmän esijännitystä vielä mutta ei oo säätövaraa löysentää enempää. Pitää nyt kattoa vielä josko pitäisi hiukka muuttaa esijännitysmokkulan säätö-aluetta vai onko kyse vain siitä että olen tottunut huomattavasti löysempään systemiin.

Joka tapauksessa, ajotuntumaan on tullut todella huomattava parannus,
nuo pikkusäädöt on hifistelyä. Suosittelen kyllä
 
Asensitko muuten suopo tuon itse?

Katselin taas tuota Wilbersin kuvallista asennusohjetta fjrtechin sivuilta, asennus onnistui ihan alakautta irroittamatta takahäkkiä, nosturilla vain näemmä piti kardaanin alta keventää, jotta yläpultin sai helpommin irti.
http://www.fjrtech.net/getdbitem.cfm?item=48


Toisaalta jossain Öhlinsin vastaavassa asennusohjeessa oli takahäkki irti ja koko mopo vedetty taljoilla kattoon kiinni. http://www.fjr1300.info/howto/ohlins.html

Jälkimmäinen asennusmetodi vaikuttaa huomattavasti työläämmältä, onkohan noissa iskareissa jotain sellaisia eroja, että asennus vaatii eri työtavat, vai onko tuossa jälkimmäisessä ohjeessa tehty vaan turhaa työtä? :O

Miten mahtaa olla Nitronin asennuksen laita?
 
itse asensin,
noilla ohjeilla
eli irrotin takahäkin

Ok, kiitos infosta.
Tuleeko jotain syitä mieleen, miksi tuota Nitronia ei voisi asentaa tuolla toisella ohjeella, siis ilman takahäkin irroitusta? Olisi ainakin meikäläisen silmiin huomattavasti helpomman oloinen operaatio :tyhmäminä:
 
Ok, kiitos infosta.
Tuleeko jotain syitä mieleen, miksi tuota Nitronia ei voisi asentaa tuolla toisella ohjeella, siis ilman takahäkin irroitusta? Olisi ainakin meikäläisen silmiin huomattavasti helpomman oloinen operaatio :tyhmäminä:

Saattaishan tuo onnistuakin.
Mun iskarissa on yksi härpäle enemmän kun tossa, kun on sekä preload adjuster että että remote rebound canister
Eli tulee kaks piuhaa, yksi kummallekin puolelle pyörää.
Preload adjusterin kiinnitin orkis-iskarin vastaavan paikalle, tolle kanisterille vääntelin itse kiinnnikkeen koskapa paketissa ei tullut juuri muuta kuin nippusiteitä.
kanisteri.jpg
 
Lainaan tätä ketjua omaan pikku kyssäriini. Osaako joku viisaampi kertoa fjr:n takajousen alapäässä olevan säätömutterin sisältöä? Manuaalissa puhutaan "naksahduksista" kun säätöä tehdään. Mun fjr:ssä tuosta säätimestä ei kyllä kuulu mitään naksahduksia. Pyöritellessä se kyllä jengautuu ylös ja alaspäin ihan ok. Voiskohan tuolle tehdä mitään korjausta..?
 
Tartteekos sitä välttämättä korjata jos ainut vika on naksahdusten puuttuminen ?
Laske montako kierrosta se kääntyy ja sille välille pitäisi mahtua x kappaletta naksahduksia, en nyt muista montako, kato ohjekirjasta. Mieti siitä kuinka paljon pitää pyörittää yhtä naksahdusta varten.

Toki naksahduksia vois koittaa saada takas CRC:llä, WD40:llä tms.
 
Back
Ylös