• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Nokkaketjun kiristäjä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja veitikka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

veitikka

New member
Olen nimittäin kuullut, että uudella nokkaketjun kiristäjällä voisi ajella jopa 10 tkm ennen kuin se alkaa ilmoitella jälleen itsestään. Mulla on kuussatanen cebari (vm. -96), nokkaketjun kiristäjä vaihdettu kuulema n. 5000 km sitten. Miten se siis nyt jo rolokuttaa, vai onko ihan normaalia?

laita uus ketju ja kiristäjä ni ei tartte arpoa...
wink.gif

Tuntuu oudolta, jos noin tiuhaan joutuu ketjun kanssa roplaamaan.. Eikös noiden pitäis joku 50tkm kestää, eikä kiristäjäkään taideta joka öljynvaihdon yhteydessä vaihtaa
omg.gif

Ettei menis vainoharhaisuuden piikkiin ne rallatukset
tounge.gif
..tai sit vikaa on jossain muualla..

Tuntuu oudolta, jos noin tiuhaan joutuu ketjun kanssa roplaamaan.. Eikös noiden pitäis joku 50tkm kestää, eikä kiristäjäkään taideta joka öljynvaihdon yhteydessä vaihtaa
omg.gif

Ettei menis vainoharhaisuuden piikkiin ne rallatukset
tounge.gif
 ..tai sit vikaa on jossain muualla..
voi raklatuksen rallatukset!
biggrin.gif
biggrin.gif
Kerta sen jo muutki kuulee...
sad_orig.gif
Aattelin säästää rahaa ja vaihtaa kiristäjän vasta kesäkuussa (jos se nyt sitten on se kiristäjä).

Ja vikaa ei oo ainakaan mun piänupissa.
tounge.gif

Mutta missä sitten? Siis mikä tuossa vempeleessä vois sitte ääntää -ehdotuksia?

Ei se vika varmaankaan ole kiristäjässä tai ketjussa.
Omalla cebarillani on ajettu jo lähes 100tkm ja kerran on vasta vaihdettu kiristäjä, ketjua ei vielä ole edes vaihdettu. (Ensiviikolla vaihdetaan kiristäjä) tietenkin jos pyörälle "antaa kyytiä" niin kyllähän se ketjun ja kiristäjän päälle käy. Mutta en ole kuullut että 10tkm välein vielä niitä vaihtaa tarttis. Rallatus kuuluu varmaan jostain muualta.

EI SE VIKA VARMAANKAAN OLE KIRISTÄJÄSSÄ TAI KETJUSSA.
OMALLA CEBARILLANI ON AJETTU JO LÄHES 100TKM JA KERRAN ON VASTA VAIHDETTU KIRISTÄJÄ, KETJUA EI VIELÄ OLE EDES VAIHDETTU.
No niin. Käväsinpäs moponi kans eilen huoltomiehen luona. Ja kiristäjähän se oli!! Aikani päiviteltyäni, että miten se voi jo nyt olla rikki. Tuli vastaus: "Joskus kiristäjät on jo valmiiksi(!!) rikkinäisiä, ennen asennusta." Eli täytynee ottaa joku tietäväinen mukaan seuraavalle kiristäjän hankkimisreissulle, ettei vaan myydä sutta ja sekundaa.

Ei kiristäjää kovin helpolla saa 10tkm rikki. Lieneekö kaikki pyörällä ajetut kilometrit mittarissa?

paljosil pyöräl yhteesä on ajettu...??
kaveril oli -92 600n cebari ja ketjuvaihdettiin nii todellaki oli jo vaihto kunnos.. kiristäjä vaihdettii ku mittaris oli 75tkm

Olkoonkin että on honda-talk ja itse ajan kwaakulla, mutta kuulostaa vähän kaukaa haetulta, että nokkaketju kuluisi loppuun noilla kilometreillä. Useimmissa koneissa ketju kestää tuplasti tuon verran, monissa taitaa mennä lähemmäksi sataa tonnia ennen vaihtotarvetta. Kyseessä ei siis ole ihan tavan kulutusosa. Epäilisin että joko kiristäjää ei ole oikeasti vaihdettu, tai sitten kiristäjässä on ollut valmiiksi vikaa.

Itse vaihdoin "automaattikiristäjän" manuaaliseen. Eipä kulu loppuun tuo kymmenen sentin pultinpätkä ihan heti, tosin pikkasen syletti maksaa pultista ja parista mutterista sata monikansallista...
shaun.gif

Ainakin uudemmissa cebareissa on ollut ongelmia nokkaketjun kiristäjän kanssa. Itse olen vaihtanut sen jo kaksi kertaa. Eka kerta oli kun se oli 13tkm ajettu. ja toinen kerta oli kai 24tkm kohdalla. Sain sitten paremman kiristimen jonka mallimerkintä loppui -J22 Tämä pitäisi olla sellainen joka toimii. Jos se tästä vielä hajoaa niin vaihdan sinne varmaan APEn manuaalisen kiristäjän.

Ohjeet miten nkk vaihdetaan F4:een

Ainakin uudemmissa cebareissa on ollut ongelmia nokkaketjun kiristäjän kanssa. Itse olen vaihtanut sen jo kaksi kertaa. Eka kerta oli kun se oli 13tkm ajettu. ja toinen kerta oli kai 24tkm kohdalla. Sain sitten paremman kiristimen jonka mallimerkintä loppui -J22 Tämä pitäisi olla sellainen joka toimii. Jos se tästä vielä hajoaa niin vaihdan sinne varmaan APEn manuaalisen kiristäjän.

Ohjeet miten nkk vaihdetaan F4:een
Itse ajoin CBR929RR:llä 60.000km. Ketju ei oireillut mitenkään vielä noilla km- luvuilla. CBR600 olen nähnyt useita samoilla km- luvuilla ja alkuperäisellä ketjulla.

Toisaalta, ainahan voi sattua vaikka mitä. Mutta tuommoinen 6tkm kuulostaa asennusvirheeltä tai valmiiksi rikkinäiseltä osalta. Who knows. Normaalia tuommoinen ei kuitenkaan ole.

Omalla xx:ällä on ajettu 54tkm ja ketju ja kiristäjä ovat alkuperäisiä, eikä ylimääräisä ääniä ainakaan vielä kuulu. Tärkein juttu tuon kiristäjän kanssa on, että lämmittää koneen kunnolla ennen, kun antaa kierroksia!

Löytyykö se ketju jostain täältä seudulta? *ihmii*

EDIT: ÄÄRIMMÄISEN hyvin tehdyt kuvitetut huolto-ohjeet nokkaketjun kiristimen nostimen vaihdosta. Cebarin omistajien kannattaa tallettaa selaimeensa ja tulostaa vielä varmuuden vuoksi omaan mopokansioonsa (jonne siis on hyvä printata netistä löytyviä hyviä huoltovinkkejä ja ohjeita). Kansioita saa sosialisoitua firmasta tai halvalla kirjakaupasta ostamalla... Maksaa vaivan.

Itse ajoin CBR929RR:llä 60.000km. Ketju ei oireillut mitenkään vielä noilla km- luvuilla. CBR600 olen nähnyt useita samoilla km- luvuilla ja alkuperäisellä ketjulla.

Toisaalta, ainahan voi sattua vaikka mitä. Mutta tuommoinen 6tkm kuulostaa asennusvirheeltä tai valmiiksi rikkinäiseltä osalta. Who knows. Normaalia tuommoinen ei kuitenkaan ole.
No nyt on ajettu noin 36tkm mopolla eli 12 uudella kiristimellä eikä vielä ole mitään rallatusta kuultavissa. Molempina kertoina vaihdettiin van kiristin eikä nokkaketjuja.

6tkm? Siis ne vaihdettiin 13 ja 24 kohdilla. Varsinkin ekan vaihdon jälkeen huomasi heti että ei resonoi 5000 kohdilla enää. Toisella kerralla niin se meteli ei ollut yltynyt niin pahaksi vielä että se ero ei ollut erityisen suuri. Nyt se on pysynyt äänettömänä koko ajan.

Mitä luin cbrworldista niin toi nkk on yleinen ongelma cbr600:ssa jostain syystä.

Back