• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Nokkaketjun kiristäjä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja veitikka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pyörälläni oli mittarissa 23tkm kun vaihdoin kiristäjän rallatuksen takia. Rallatus alkoi hieman erottumaan noin 6000km jälkeen ja nyt kun mittarissa on 34tkm niin alkaa olla taas vaihtokunnossa, rallattaa..
Kiristin hieman NKK:ta kun mittarissa oli 32tkm, niin se auttoi, mutta vain hetkeksi.
Olen aina joskus kysellyt vierailta motoristeilta, keillä on cbr 600, että rallattaako NKK. Usein vastaukseksi tulee "en mä tiedä, mistä sen tietää"  
tounge.gif

On sen jälkeen käyty kokeilemassa, niin meteliähän ne pitää..

Kaverin -01 cbr 600, vaihdettu kolmesti, noin 10tkm välein.
toinen kaveri, -96 cbr 600, vaihdettu kahdesti noin 8tkm välein.
ja vielä kolmas, -00 cbr 600, vaihdettu 12tkm välein.

Mitä pidempään jaksaa rallatusta kuunnella, sitä harvemmin NKK täytyy vaihtaa..

Eli: Veitikka, täysin normaalia seepran toimintaa!

Juttelin viime kesänä huoltomiehen kanssa,
Ketjulla ajelee 70-100tkm, niitä harvoin vaihdetaan, ei ne veny. Ainakaan 20tkm ajetussa ketju ei ole venynyt vielä yhtään.
Hän veikkasi syyksi tuohon NKK ongelmaan, kun koneen öljyhän pääsee NKK:n läpi asti (testattu juttu kun yks osa jäi yli), niin likainen öljy jumittaisi kiristäjän.??

Tosin mietittiin sitäkin, koska NKK toimii niin, ettei akseli pääse sisäänpäin (ilman että ruuvaa sieltä päästä), vaan ainoastaan ulospäin, niin mikä siellä oikein kuluu..
Päädyttiin lopuksi siihen, kun tuopin pohja läheni, että se on kuluva osa,  vaihdetaan sitten kun on kulunut loppuun..
idea3.gif

Voisko joku kertoa miten cbr 900rr -94 vaihdetaan nkk:tin
on ruvennu vähä rallattaan ja kyselin hintaa liikkestä niin oisivat kyniny 250 ekua (osat+työt)

Ja löytyykö netistä mistään räjäytys kuvia tähän malliin

Alkaa olemaan kiristimen vaihto edessä täälläkin, ajettu 76000km. Aiemmin äänti vain kylmänä, nyt rallattaa joka hetki ja välillä vähän turhankin äänekkäästi. Pyörä siis cbr 1000f vm. -87

Alkaa olemaan kiristimen vaihto edessä täälläkin, ajettu 76000km. Aiemmin äänti vain kylmänä, nyt rallattaa joka hetki ja välillä vähän turhankin äänekkäästi. Pyörä siis cbr 1000f vm. -87
Itsellä sama probleema.Ajettu 72000 ja rolkattaa.Mitä mahtaa maxaa ketjun ja kiristäjän vaihto??Malli siis cbr 1000f -88.Kannattaako itse ruveta vaihtamaan??Isokin homma??
lookaround_orig.gif

Soittelin paikalliseen korjaamoon ketjun ja/tai kiristimen vaihdosta, päivässä kerkee kuulemma vaihtamaan. Tunneista en tiedä kauanko menee. Oma hinta-arvio 300-500 euroa töineen kaikkineen(osat).

Mitä tässä on kammannut läpi "rallatuksia"
nixweiss.gif
Kyseessähän on ns. "tyyppivika/ominaisuus" joka juontaa vm-83:n VF:n. Paljon on kiinni
buttrock.gif
omasta ajotavasta, tai oikeammin miten välillä "rykäisee"
buttrock.gif
Toki vehkeet on tehty käytettäväksi, mutta ne öljyn vaihdot
nixweiss.gif
nixweiss.gif
Kone kiertää yli 10000 ja lähestulkoon sama vaihtoväli, kuin kotiloilla
baaa.gif
withstupid.gif
Onko kukaan funtsinut sitä
confused_orig.gif
?
confused_orig.gif

Ainakaan itsellä ei ole aikaa eikä kokemustakaan alkaa purkamaan pyörää osiksi, kuulemma saattaa olla astetta kinkkisempi vaihdettava, näin on isot pojat kertonu. Eli täytynee uhrata muutama satanen tuohon. Pienemmät remontit kyllä tulee itse tehtyä.

Soittelin paikalliseen korjaamoon ketjun ja/tai kiristimen vaihdosta, päivässä kerkee kuulemma vaihtamaan. Tunneista en tiedä kauanko menee. Oma hinta-arvio 300-500 euroa töineen kaikkineen(osat).
Onx se kiristäjän vaihtaminen itse hankala homma??
omg.gif
Ainakin Kawa 9r -94-97 kiristäjän vaihto menee seuraavasti: Tankki pois, kiristäjän pääty pultti auki, jousi pois, kiristäjän 2 pulttia pois, kiristäjä pois ja tarkastus kuinka pitkälle tappi on edennyt, uusi tilalle samaisella kahdella pultilla kiinni, jousi sisään ja pääty pultti kiinni. Pyöräyttää konetta syttypyörästä/takarenkaasta muutaman kerran ja kuuntelee että kiristäjä napsahtaa pari kertaa. Tankki kiinni ja kovaa ajoa. Parin kymmenen minuutin homma.

Äsken hain korjaamolta pois ku saatiin tuo vaihdettua. Ei tullut viime yönä uni kun meinasivat että vois olla jotain muutakin vikaa. Vaan eipä ollut
062802jumpie_prv.gif

Mulla kanssa -92 CBR 64tkm ajetun pyörän ketju hieman kilisee, ei taida enään pelkän kiristimen vaihto auttaa. Ajattelinkin vaihtaa sen tossa syksyllä tai viimeistään talven aikana. Onkos kukaan itse moista operaatiota tehnyt? Onko kinkkinen homma.

Kertokaapa ihmiset pitääkö tuosta nk:n kiristimestä maksaa se 80e vai saako sen jostakin halvemmalla? Olis hiukka kiire kun viikon päästä pitäis lähteä Tampereelle...

Hoplaa.. Ihmettelin tosiaan itsekkin noin 5000kierrosten paikkeille kovaa resonointia/värinää..
Nyt sit zoomailin kiristäjän sisälle siitä päästä samalla kun kone kävi niin se ruuvi pyöri suuntaan ja toiseen kun käytti kierroksilla!?

Eikös sen pitäs liikkua vaan sinne suuntaan minne sitä ketjua kiristetään?
Aika paska tsydemi tollanen..

Kertokaapa ihmiset pitääkö tuosta nk:n kiristimestä maksaa se 80e vai saako sen jostakin halvemmalla? Olis hiukka kiire kun viikon päästä pitäis lähteä Tampereelle...
http://www.hdlparts.com/fiche_select1.asp?cat=Motorcycles&mfg=Honda

Tuolta tuli keväällä tilattua koko kesän huolto-osat. Hinnat n. -50% toimituskuluineen Suomen hintoihin verrattuna.

Pari linkkiä mistä löytyy liikkeitä.
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....zuhnu99

http://www.fireblades.org/forums....ne.html

Back