Noniin pitääpä itekki kertoa vähän käyttökokemuksia kun niitä niin vähän näyttää olevan.
Niille jotka ei tykkää pitkistä tarinoista niin
lihavoituna löytyy tärkeimmät.
Panostin tuossa viime viikolla stormilta tämän
2-packin näitä multeja
Molemmilla on rouvan kanssa omat pyörät ja suht samanlaiset kypärät. Molemmat marushinin umpeja, 777nx ja 999rs. Joten tommonen "yleismallin" setti piti hankkia.
Ja siinäkun on tämä bluetooth intercom että
pystyy porisee pyörästä pyörään näköetäisyydellä (siitä myöhemmin).
Itse myyjästä stormilla nyt ei mitään erikoista saanut irti, aika jännä sinänsä kun menee yli 2000 vanhanmarkan laitetta ostamaan, luulisi että jotain osaisi kertoa ja kehua. Onneksi olin jo muutaman kuukauden suunnitellut ostoa ja lukenut kaikki mitä internetistä löytyy.
Noh jokatapauksessa tuli hankittua setti, ei muutakun asentamaan; heti ensimmäisenä tuli ongelma eteen. Paketissa on kaksi vaihtoehtoa, joko tarrakiinnitteinen "telakka" kypärään, tai sitten tommonen ruuvipuristeinen telakka. Itse telakassahan on mikrofoni ja kuulokkeet (juurikin ne kaiutinläpyskät) kiinni johdoilla ja itse laite sitten liututetaan siihen telakkaan kiinni. No minä päädyin tietenkin siihen ruuvipuristeiseen vaihtoehtoon, vähän vierastin sitä että laittaisin ton 200 euron vehkeen kypärään roikkumaan jollain teipillä kun joskus saattaa lentökentälläkin vauhti käyä helposti 200 paremmalla puolella.
Hyvässä hengessä ruuvasin sen puristinsetin kiinni kypärään enkä ajatellut että kypärässä on tommosia tuulenohjain "juonteita" niin sehän teetti sitten ihan asiallisesti töitä saada koko laite kunnolla kiinni niin että mikrofoni vielä ylsi oikeaan paikkaan. Ja että olisi sen itse laitteen saanu vielä liu'utettua paikoilleen. Tarratelakkaa ei pystynytkään harkitsemaan sitten ollenkaan kun olisi liimapinta ottanut about 1/4 koko tarrasta kypärään kiinni nuiden epätasaisuuksien takia.
Kaiuttimien johdot oli ihan kiitettävän pituiset, ehkä olisivat saaneet olla vielä hiukan pidemmät jotta niitä olisi voinut paremmin laitella pehmusteiden alle mutta en moiti pituuksia.
Mikrofoni oli riittävän pituinen ja laadukkan oloinen.
Molempiin kypäriin sain loppujen lopuksi alta 30min asennettua setit, vaimon kypärään oli huomattavasti helpompi kun siinä ei nuita "juonteita" ollut.
Noh asennettu oli ja hetihän se piti lähtä testaamaan kun latausajat oli hoidettu.
Kypärien linkitys onnistui heti selkeillä ohjeilla, myös puhelimen paritus onnistui ilman ongelmia.Puhelin tunnisti heti kuulokkeiksi ja bluetooth handsfreeksi ja toisti musiikin kypärään ilman ongelmia.
Itse äänenlaatua on kyllä kehunut ne joiden kanssa olen moottoritieltä puhunut puhelimessa ja maininnu että kypärästä puhun ja vauhtia on sen 100 vähintään. Myöskään vaimon kanssa poristessa ei mitään ongelmaa ole ollut. 150kmh on käynyt vauhtia eikä taustamelu ole edes häiritsevää. Eilen illalla ajelin lentokentällä musiikki kypärässä yli 250 ja hyvin otti selvää kun voimakkuus oli kohdallaan.
Eli sitä ei ainakaan kannata stressata että äänenvoimakkuus ja laatu olisi huonoa.
Sitten siitä kantomatkasta. Sen verran olen kokeillut että
kyllä se sen 500 metriä mitä se lupaa pystyy pitämään mutta ainoastaan näköetäisyydellä kuuluu. Mutta auta armias jos siihen pari rekka-autoa osuu väliin, tai mutkassa on metsää pyörien välissä niin ei se jaksa niiden läpi kuulua.
Akun kestokin mielestäni aika hyvä.
Osaan sanoa sen verran että intercomia pidettiin auki noin 4h, musiikkia kuunnellut noin 5h, muutaman puhelun soittanut ja vastaanottanut ja nyt alkoi hälyttämään äänimerkillä että kohta pitäisi laturiin päästä. Toki se on huomattavasti huonompi kuin bluetooth hf mitä käytän autolla ajaessani mutta eihän sitä musiikkia siitä kuulu.
Itse laitteessahan ei oo kun kolme nappulaa. Äänenvoimakkuus ylös ja alas, sekä "on"-nappula josta laite kytketään päälle ja suljetaan sekä yhdistetään uudelleen kypärät ja/tai puhelin jos linkki katkeaa.
Minusta nuita nappeja olisi saanut mielummin laittaa enemmän kuin se että jokaisella napilla on jotain 8 eri toimintoa, on hetkellinen painallus, 2sek paino ja 4sek painallus, todella helposti menee sekaisin käskyistä, onneksi ne on edes jotekin loogisia välillä.
Itseä vähän ihmetyttää se että en ole saanut tuota toimimaan niin että pystyn yhtäaikaa kuuntelemaan musiikkia puhelimesta taustalla ja porisemaan vaimon kanssa intercomissa. Viisaampi voisi valistaa jos tietoa on?
Puhelun kyllä pystyn vastaanottamaan kesken intercomin nappulasta painamalla. Ja tietenki kesken musiikin puhelin osaa katkaista musiikin ja heittää puhelun kypärään.
Ihan laadukkaan oloinen vehje tähän asti, kerron kyllä jos ja kun ongelmia tulee.
ps. pahoittelen pitkästä postista.