Ouzi
Turkulainen kiintiöpaha
Onko mun mopossa liian jäykät jouset, jos kokonaispituudesta kuski päällä painuma on takana ja edessä 2cm?
Mulla on bitubot edessä ja takana ja ne on juuri huollatettu kesäkuussa koittomotolla.
Mitatut pituudet, kokonaispituus, painuma omalla painolla, painuma kuskin kanssa:
Takana: 650mm, 645mm, 630mm. Jousi 9.5. Esijännityksen määrää en tiedä.
Edessä: 130mm, 110mm, 100mm. Jouset 0.95. 2mm esijännitystä eli 1mm+1mm
Taakse ei ole toista jousta, eteen löytyy jäykemmät 1.0 ja 1.05.
Annoin Helin ajaa kawaa alastolla yhden setin verran ja palaute oli brutaalia. Ei käänny kunnolla ja keula nypyttää kurvin keskiosassa, kun ei ole kaasua tai on ylläpito kaasulla. Ei nypytä missään muussa tilanteessa. Nypytyksen olin toki itsekkin huomannut, mutta en mä tajunnu ettei se käänny kuin vaivoin.
Kääntymiseen löytyi jo omasta mielestä parannusta, kun Jasmin esitteli idean että mopo saattaa olla liian nenällään. Tähän päädyttiin siksi, että olin nostanut keulaputkia yläkolmion yli 5mm joskus toukokuun alussa. Lääkkeeksi laskin perää 5mm, koska se oli helpompaa radalla kun on vaan pukit käytössä.
Löytyisikö valistuneita arvauksia että mikähän ton nypytyksen voisi aiheuttaa?
Tämä on lähinnä omien kokemuksien jakamista eikä niinkään korjaus tai ehdotus ongelmasta, mutta oireet sopii lähes täydellisesti omaan tapaukseen.
Pyörä 2008 gsxr600, alusta öhlinssiä ja alustan säädöt ja geometria tuntematonta historiaa.
Laitoin itselle sopivat jouset ja alusta muutoin samoihin huollon jälkeen kuin olikin, kliksut manuskan mukaan.
Pyörä ei käänny keskimutkassa ja ajattaa ulostuloissa leveäksi avatessa. Keula ei varsinaisesti nypyttänyt kuin Nitrouksenkin mainitsemassa Saharassa, keskimutkan jälkeen kun ketjut kireänä rullasi. Joitain satunnaisia tapauksia toki oli vastaavissa mutkissa.
Pikku esijännien ja kliksujen säädöillä asia parani muttei korjaantunut.
Nyt .Orgin Kymillä tuli selväksi että vehkeet ei todellakaan käänny ja takaisin talliin ihmettelemään.
Perinpohjaisten selvittelyiden perusteella keulassa on cbr600rr:n tarkoitetut patruunat, takana gikserin ttx.
Näiden pohjalta keulaputket on 20mm vakiota pidemmät ja keula asennettu 16mm vakiota korkemmaksi.
Takapamppu taas oli vakiomitassa, jolloin vakiogikserille ominaisesti takahaarukan kulma ja siten antisag on todella pieni. Tällöin ominaisuutena on isohko painonsiirto perälle josta syntyy tarpeetonta painumaa, keula keventyessä entisestään ja geometrian muutoksen kokonaissumman kautta kyseiset ajo-ominaisuudet syntyvät, ei käänny keskimutkassa ja ajattaa avatessa leveäksi, erityisesti korkeaan keulaan yhdistettynä.
Näissä ikäkauden 600 giksuissahan on ilmeisesti tapana nostaa perää ja keulaa vakiosta ~2cm ratatouhuihin tämän korjaamiseksi.
Nostin siis perää vakiosta karkea 18mm keulaa vastaavasti, iskarin pituutena tämä on 6mm, eli 317-> 323mm.
Nyt kääntyy, keula ei nypytä ja pyörällä pystyy avaamaan ihan erilailla kun ei yritä ajattaa leveäksi ja pitoa riittää silti omiin vauhteihin komeasti.
Mitä opin? En varmaan mitään mutta tulevaisuudessa katon uuden pyörän geometriat ennen kuin ajan metriäkään.