• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Nopeusnäyttötaulu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja RC17
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kasitiellä nousiaisten kohdalla oleva näyttötaulu reagoi ainakin vanhaan kawaan, toisaalta se olikin hirvittävän painava  
tounge.gif
ja kuskilla painoa 65kg eli yhteispainoa hieman päälle 300kg.
Tuo Nousiaisten mittataulu lienee melko uutta tekniikkaa, näyttää nimittäin kaikenkokoisten prätkien nopeuden. Ajoneuvon paikka ajokaistalla ei näytä vaikuttavan asiaan. Lukemakin on melko tarkka, oman Sevenfiftyn mittari on näet tarkistettu poliisitutkalla...
kokemukseni ovat hiukan toisenlaiset, mulla ainakin tuntuu vaikuttavan ajanko jommassa kummassa urassa tai niiden välillä. eroa voi olla 4 kilsaa/h eri ajolinjojen välillä
wink.gif

Muistaakseni Tampereella Lahdentien näyttö kyllä "vilkutti" erkan nopeuden viime kesänä...

Henk. koht. kokemus on et nopeusnäytöt ei reagoi prätkään....mutta just lappeenrannassa abc:n kohdalla olevista näytöistä (kumpaakin suuntaan näytöt) toinen reagoi jos ajaa auton rengasuran kohdalla ja näyttää vielä suht oikein ainakin gps:n nopeusnäyttämään verrattuna. Mut jos ajaa uran vierellä nii ei reagoi ollenkaan ja toinen näyttö ei virkaa mitää vaik ajelis mis kohtaa kaistaa!!! Kai se hiukan riippuu mite pinnassa antureiden langat on!!!

Jos suurin osa nopeusnäytöistä ei reagoi prätkän nopeuteen niin vaikea on sitten luottaa siihen joka jotain lukemaa näyttää. Liike-elämässä tässä voisi olla kehityskeskustelun paikka näytöistä vastaavilla, eikös noita sen takia laiteta että voisi tarkistaa nopeusmittarinsa.

Lukemakin on melko tarkka, oman Sevenfiftyn mittari on näet tarkistettu poliisitutkalla...
Ot:
Näyttikö setä sinisen tutka saman mitä oma mittari?
Itellä nimittäin sevenfiftyn mittari näyttää n. 10km/h yläkanttiin...
Tarkistus ajettiin kahdella nopeudella, tuloksena 60/59 ja 80/78 ( jälkimmäinen tutkan lukema ). Navigaattorin antama lukema tukee myös mittarin tarkkuuta, heitto 1-2 km/h...

Tuolla Nousiaisissa olen huomannut sellaisen seikan, että sadekelin/kuivan kelin lukema heittää. Ajan joka arkiaamu töihin näytön ohi ja pakettiauton 80 km/h on kelistä riippuen 79-84 ( todellakin näin päin, mittari näyttää liian vähän
nixweiss.gif
)

Perinteiset nopeusnäytöt ja "safety camerat" perustuu ns. silmukoihin eli asfaltiin on istutettu johtimia ennen ko. värkkejä. Ne sitten huomaavat raudan joka liikkuu niiden yli ja compuutteri laskee nopeuden. Riippuen mopon raudan määrästä ja säädettävästä herkkyydestä ne joko huomaavat sinut tai ei. Jos ajat silmukan kohdalla vastaantulijan kaistaa niin kamera ei sinua hiffaa vaikka väitän, että Loppi - Forssa tiellä ainakin yksi kamera on ns. vastaan tuleville johdotettu.
Nämä silmukat kyllä näkee kaistalla. Eli joko vastaantulijan kaistalla tai pientareella ovat "sokeita"

Samalla periaatteella toimivat mm. parkki alueiden puomit.

Haloo. Näistä nopeusnäytöistä ja kameroista ...

Ketkäs Teidän joukossa on niitä, joiden ajamiseen tai kävelemiseen
noiden näyttöjen tai kameroiden olemassaolo vaikuttaa yhtään mitenkään?
omg.gif

PS. Ainoa paikka, jossa tiedän, että mopo ei vaihda valoa on
Espoossa tultaessa Tarvontietä Kehä I:lle ja käännytään
vasemmalle. Siinä saa seistä loputtomiin ellei tule autoa taakse.

omg.gif

Kaupungissa missä minä asun, niin yhdetkään liikennevalot ei reagoi mun pärrään milläänlailla. Olen vuorotöissä ja kun lähden aamuvuoroon, tai kun pääsen yövuorosta, niin joutuu kuitata kaikki punavalot perseenpyyhkimisellä, koska ne ei torellakaan huomioi mua!

omg.gif

Kaupungissa missä minä asun, niin yhdetkään liikennevalot ei reagoi mun pärrään milläänlailla. Olen vuorotöissä ja kun lähden aamuvuoroon, tai kun pääsen yövuorosta, niin joutuu kuitata kaikki punavalot perseenpyyhkimisellä, koska ne ei torellakaan huomioi mua!
Seinejoellako?

omg.gif

Seinejoellako?
Varmaan sama asia, mutta Kokkola

Muistelen jossainpäin maailmaa kaupattavan pärrän alle kiinnitettävää palikkaa, joka (mainoksen mukaan) saa liikennevalot reagoimaan paremmin.
Ehkä parempi tapa (testattu) on ilmoittaa liikennevaloista vastaavalle henkilölle, että herkistää vähän valojen säätöjä . Ainakin, jos vakioreitillä tällainen kiusa on.

Täällä savossa Iisalmen eteläpuolella, Peltosalmella on näitä uudempia näyttötauluja ja kyllä se joka kerran on nopeuden näyttänyt kun taas Kajaanissa ja Kuopion eteläpuolella Paukarlahden kohdalla on niitä 80-luvulla laitettuja näyttötauluja jotka ei tunnista moottoripyörää. Ja olenpa kerran huomannut että tolppapoliisikin tunnisti pannarin.
thumbs-up.gif

Nelostiellä Kemin paikkeilla on nopeusnäyttö joka näyttää lukeman ehkä joka kolmas kerta. Sillä ei tunnu olevan merkitystä, millä kohtaa kaistaa ajelee.

Minun mielestä enemmän riesaa on liikennevaloista. Hyvinkään Läntisen yhdystien kaikki liikennevalot ovat sokeita mopolle. Eihän siinä muuten mitään, mutta asun yhdystien varrella ja joudun kulkemaan päivittäin ko tietä myöten. On eräänkin kerran tullut käännyttyä risteyksessä punaisista, kun hermo menee odotellessa jotakuta autoilijaa tulemaan samalle kääntyvien kaistalle.

Risteys on vieläpä sopivasti poliisilaitoksen vieressä.
033102bebe_1_prv.gif

Nopeusnäyttöhän perustuu asfaltin alla olevaan kahteen kaapeliin. Siis silmukkaan.

Jos katsotte hieman ennen mittaria asfalttiin niin siinä menee kaistan poikki kaksi korjattua saumaa. Siellä on silmukka alla.

Silmukka havaitsee riittävän metallimäärän yläpuolella ja laskee kahden kaapelin ylittämiseen menneen ajan. Siitä sitten pieni laskenta ja nopeus taululle.

Tämä siis silloin kun on kyseessä tuo silmukalla mittaava näyttöä.

Muistaakseni ainakin Pori - Turku välillä olevan nopeuskamerat mittaavat juuri silmukka periaatteella.

Silmukka mittaa vain omalla puolella. Kämpän kaffetuvan tutkan edellä menevä auto ohitti siten, että vaihtoi kaistaa, eikä hidastanut vauhtia. Itse ajelin nopeusrajoitusten mukaan perässä. Hämmästyimme kavereiden kanssa edellä menevän outoa koukkausta.

Nuo liikennenvalot toimivat samalla tavalla eli tien alla on induktiosilmukka (tai vastaava) joka tunnistaa yläpuolella olevan metallikasan.

Itselläni on vielä rautarunkoinen mopo, joten tunnistus tapahtuu joka kerta.

Mahtaisikohan jostain mopon alle laitettavasta sähkölaitteesta olla riittävästi tehoa heittämään silmukalle tietoa. Lähinnä siis mietin tuota liikennevalo ongelmaa. En nopeustutkaa.

Back