Nopeusrajoituksista...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja olsu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

olsu

New member
Eilen telkkarissa puhuttiin taas automaattisesta liikenteenvalvonnasta ja niiden hyvistä tuloksista. On sen verran viimeisestä ylinopeussakosta aikaa etten muista kuinka paljon saa ylitystä olla ennenkuin rapsahtaa pikavoitto.
Tosin viime kerralla vauhtia oli 133km/h satasen rajotuksella, joten mitään epäselvää ei ollut.
lookaround_orig.gif

Joskus sai 60km/h alueella ajaa 65km/h, jos nopeus oli 66km/h niin johan konstaappeli heilutti kylttiä tien laidassa.

Miten nykyään? Kuinka lujaa saa ajaa 100km/h rajoitusalueella että nopeus on vielä "sallituissa rajoissa".
withstupid.gif

Jännä juttu, mutta 100 km/h nopeusrajoitus tarkoittaa, että nopeus saa olla maksimissaan 100 km/h.

Sopii hyvin ajankohtaan, kuinka kovaa saan ajaa, et kysy mikä on hyvä tilannenopeus.

No polliisit kertovat sivuillaan seuraavaa: Nopeusvalvonta

Täältä voit sitten laskella rahallista riskiä: Sakkolaskuri

Kaikkea limittiä ei ole sitten pakko käyttää.

Tolppavalvonnasta puhuttaessa raja on 20%. Eli 80 km/h alueella kamera räpsähtää 97 km/h kohdalla jne.

Räpsähti se tolppa missä nopeudessa hyvänsä, niin sakko noin yleensä *voi* tulla kun nopeus on yli sen kilvessä osoitetun vaikka kilometrillä, parilla. Käytännön puuttumiskynnys riippunee liikennetiheydestä, yleisestä nopeustasosta ja muista olosuhteista.

Käytännön puuttumiskynnys riippunee liikennetiheydestä, yleisestä nopeustasosta ja muista olosuhteista.
Ja vaikka olisi mitkä olosuhteet, ei se puuttumiskynnys sentään määrättömästi nouse
confused_orig.gif

Nimim. Viimeisin sakko 80-luvun lopulla, tapaninpäivänä, motarilla 120km/h alueella n. 100m tietyöpätkä suoralla tieosalla (pientareella vain pari kartiota), kuiva aurinkoinen keli ja ainoa vastaantulija n. 1h aikana siviilipoliisi - stopperit parin km päässä, nopeus 119 = överiä +39 tuolla tietyöpätkällä ja 300mk maksulapun kirjoittivat - uhkailivat jopa kortin ottamisella, mutta kuulemma hyvien olosuhteiden vuoksi "armahtivat" tällä kertaa
veryangry.gif

Itse ajoin eräänä aamuna länsiväylää maalle päin. Espoonlahden kohdalla kotiloni mittari näytti 125km/h eli todellista nopeutta luokkaa 115km/h. Rajoitus oli 100km/h. Perääni liimautui hetkeksi siviilimallinen Ford Mondeo. Ajoivat perässäni alta 10 sekuntia ja sitten jatkoivat matkaa ohitseni. Poliisithan ne siinä menivät. Aamuruuhkan aikaan eivät ainakaan tässä tapauksessa puuttuneet asiaan. Olisikohan syynä se, että ajelin rikesakon rajoissa. Tosin juurikaan kukaan ei noudata länsiväylällä vallitsevaa naurettavan alhaista nopeusrajoitusta.

Nopeusvalvonta
sanoi:
Periaatteessa nopeusrajoituksia ei saa ylittää lainkaan. Käytännössä poliisi puuttuu nopeuksiin, jotka ylittävät rajoituksen taajamissa 5 km/t ja muualla 10 %:lla.
Poliisi toteaa ajonopeudet tutkalla, laser-mittauslaitteella, keskinopeusmittarilla ja automaattisilla liikennevalvontalaitteilla.
Olisko kuitenkin se 10%, myös automaattisessa valvonnassa...

Eipä ainakaan oo Hankotiellä kamera viel kertaakaan räpänny ku rekalla siihen rajotinta vasten ajan, 89 km/h.

Itse olen selvinnyt sakottamana periaattella, että korkeintaan 10km/h ylinopeutta lähes missä nopeudessa tahansa.

Tolppavalvonnasta puhuttaessa raja on 20%. Eli 80 km/h alueella kamera räpsähtää 97 km/h kohdalla jne.
Oho! Mistä moinen tieto on peräisin? Aikamoinen ylitys olisi siis "sallittua"...
näin se on ite ajan harvasen päivä juva-mikkeli väliä missä on kamerat aina mittari joku 90-95km\h eikä ne ole kuvia räpsinyt
smile_org.gif
ja noi ns.sallitut ylitykset on mittari virheiden takia

100km/h motarilla 108-110km/h todellista nopeutta tulee ajettua. Pari kolme kertaa siten, että poliisimondeo/maija sattuu rampilta perään ja sitten ohitellaan peräkanaa varmanpäälle (=panda-auton nähdessään) ajelevia muita tielläliikkujia  
tounge.gif

Itse ajoin eräänä aamuna länsiväylää maalle päin. Espoonlahden kohdalla kotiloni mittari näytti 125km/h eli todellista nopeutta luokkaa 115km/h. Rajoitus oli 100km/h. Perääni liimautui hetkeksi siviilimallinen Ford Mondeo. Ajoivat perässäni alta 10 sekuntia ja sitten jatkoivat matkaa ohitseni. Poliisithan ne siinä menivät. Aamuruuhkan aikaan

Olen ennenkin pohtinut; miksi poliisin ylinopeus ei ole vaarallista, edes siviiliautolla ilman vilkkuja aamuruuhkassa, kun meidän muiden se on niin myrkkyä
confused_orig.gif

Olen ennenkin pohtinut; miksi poliisin ylinopeus ei ole vaarallista, edes siviiliautolla ilman vilkkuja aamuruuhkassa, kun meidän muiden se on niin myrkkyä
confused_orig.gif
Samaa minäkin mietin kun pari viikkoa sitten istuin mondeon takapenkillä ja kävimme tarkastamassa nopeusrajoituksen paikassa, jossa tuli ajettua ylinopeutta. Painelivat menemään taajama-alueella hiukan päälle 80km/h->ylitystä 30km/h taajamassa ->kortti pois. En tosin viitsinyt kysyä, että miksi minun 25km/h ylinopeus 80km/h alueella on pahempi kuin heidän ylinopeus taajamassa...

Back