Nordkapp

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja murkula
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
vain tunneli oli ja hirveää rahastusta 114kruunua suunta kyytiläisen kans eli n.15ekeä ja näköala paikalle myytiin vain 2 päivän lippuja hintaan n.25ekeä per pää ja tämä n.2 viikkoa sitten...
 
Juu, Inarista ehtii Nordkappiin ja takaisin sisämaahan(Olderfjord-Skaidi akselille)samanpäivän sisällä ilman kaahaamista. Paluureitiksi ehdotan sulle kyllä ajamista Altasta eteenpäin E6:sta aina Skibotniin saakka ja sieltä Kilpikselle.

Tämä väli on ehdottomasti parasta Pohjois-Norjaa maisemien ja teiden kannalta. Itseasiassa tuo Nordkapp lenkki-Altan kautta himaan on aika tylsä missio lukuunottamatta tietenkin sitä, että se on NORDKAPP eli voit sanoa käyneesi katolla.

Bensaa kannattaa tankata tuolla Pohj.Norjassa aina kun mahdollista olit sitten liikenteessä ompelukoneella tai millä tahansa surisijalla. Jos bensa ei satu loppumaan juuri sinulta ei se ystäväsi BossHoss ole sen kevyempi työntää/vetää siellä pohjoisessa kuin täällä etelässäkään. Understand? Huoltamoita ei tuolle retkellä satu ylettömän paljon...

Norjan majoituksista ei tietoa, koska tosi miehet telttailee(toisinsanoen köyhät?)
confused_orig.gif
.

Hyvää reissua vaan sulle...

Millon muutes olet tarkalleen lähdössä?

-B52-

ps.
Laitoin muutes niitä kuvia Norkappista ja Pohj.-Norjasta tuonne albumiin jo jokin aika sitten.
 
Itseasiassa tuo Nordkapp lenkki-Altan kautta himaan on aika tylsä missio lukuunottamatta tietenkin sitä, että se on NORDKAPP eli voit sanoa käyneesi katolla.
Eihän tuo Nordkapp maisemiltaan varmaan paras ajokohde ole, mutta tarkoitus on nimenomaan käydä siellä katolla. Se on ollut sellainen pakkomielle jo vuosia. Mä tosin tykkään karuista paikoista, joten saatan tykätäkin maisemista. Ja sitten kun katolla on käyty niin ensi kesänä voisi käydä euroopan kellarissa.

Millon muutes olet tarkalleen lähdössä?
Tavoite olisi sunnuntaina, mutta tuskin päästään silloin lähtemään kun on noita muita kiireitä. Ja mikäs kiire tässä on kun molemmilla on seuraavat 4 viikkoa lomaa.

ps.
Laitoin muutes niitä kuvia Norkappista ja Pohj.-Norjasta tuonne albumiin jo jokin aika sitten.
Mihin albumiin laitoit ne? Yritin etsiä, mutta en löytänyt.
nixweiss.gif
 
vain tunneli oli ja hirveää rahastusta 114kruunua suunta kyytiläisen kans eli n.15ekeä ja näköala paikalle myytiin vain 2 päivän lippuja hintaan n.25ekeä per pää ja tämä n.2 viikkoa sitten...
Johan on hinnat!
omg.gif


Se ei ole halpaa tämä pakkomielteiden toteuttaminen. Tuohan tekee kahdelta hengeltä jo melkein 100 euroa eikä sillä saa muuta kuin pääsyn alueelle! Mutta elämä on - ainakin Norjan turistirysissä.
sad_orig.gif
 
ps.
Laitoin muutes niitä kuvia Norkappista ja Pohj.-Norjasta tuonne albumiin jo jokin aika sitten.
Mihin albumiin laitoit ne? Yritin etsiä, mutta en löytänyt.  
nixweiss.gif
Kuvat löytyy albumista: kuvia ajolenkeiltä tai jotain sinnepäin???
http://www.moottoripyora.org/kuva-al....&pos=28

Voin laittaa sinne vielä kuvia sieltä god'dam Nordkappista kun ehdin...Niitä karuja maisemia.

-B52-
 
No nyt on sitten kuvat(3kpl)Nordkappista näytteillä ketä kiinnostaa...Niin, ei muuten näykään vielä ihan tällä sekunnilla ennen kuin tuo ylläpito tsekkaa ne mut sitten löytyy albumista: kuvia ajolenkeiltä.

Ei muutes ole mitään järkeä maksaa sitä tietullia siellä Nordkappin päässä josta on matkaa 50m parkkipaikalle ja that's it???
Suomalainen mies osaa tutustua seutuun ilman Norjalaisten "verenimiöitten"rahastustakin. Mopot(ja ne ompelukoneet ym.) vaan parkkiin tiensivuun ja patikoimaan.

-B52-
 
Ei muutes ole mitään järkeä maksaa sitä tietullia siellä Nordkappin päässä josta on matkaa 50m parkkipaikalle ja that's it???
Suomalainen mies osaa tutustua seutuun ilman Norjalaisten "verenimiöitten"rahastustakin. Mopot(ja ne ompelukoneet ym.) vaan parkkiin tiensivuun ja patikoimaan.

-B52-
Kävitkös alueella lainkaan? On seillä muutakin kuin P-paikka. On kallioon louhittu näköalatasanne pohjoiseen, josta noin > 100 m suora pudotus mereen, on kahvila-ravintola (kallis tietysti) ja postikonttori, josta saa erikoisleimoja postikortteihin, sekä myös kohtuu mielenkiintoinen laajakangaselokuvaesitys Nordkappin maisemista kaikkina vuoden aikoina ja vähän myös veden alta.
Onhan tuo pääsymaksu toki kova hinta tuollaisesta noin 10 min rainasta, mutta on sekin jotain vastinetta sentään...
tounge.gif
 
Tämä väli on ehdottomasti parasta Pohjois-Norjaa maisemien ja teiden kannalta. Itseasiassa tuo Nordkapp lenkki-Altan kautta himaan on aika tylsä missio lukuunottamatta tietenkin sitä, että se on NORDKAPP eli voit sanoa käyneesi katolla.

Tuosta katolla käymisestä. Euroopan katto lienee vielä ainakin maantieteellisesti Kinnarodden (Nordkapphan on saari ja niitä toki löytyy vielä pohjoisempaakin) ja molemmissa paikoissa käyneenä olen sitä mieltä että tuolla käyneenä tuntui vasta siltä että nyt tuli käytyä "katolla". Viimeinen 30km kun piti taittaa kävellen melkoisessa louhikossa
omg.gif


Lisää Kinnaroddenista niille joilta Saksa taipuu paremmin

Muuten voin suositella kaikille Nordkapissa käyntiä. Hieno paikka sekin...
 
Nyt on reissu onnellisesti takana. Olipahan mahtava keikka.
thumbs-up.gif


6 päivää ja 3395 kilometriä ER-5:lla kaksi päällä matkavessavarustuksella pohjoisen tunturipoluilla oli aikaslailla riittävästi.
crazy.gif


Matkakertomusta ja kuvia seuraa kunhan jaksan naputella ja saan kuvat lypsettyä ulos turistivehkeestä.
 
miten muuten on tarviiko ruotsissa tai norjassa olla kansallis tunnus pyörässä (fin) mopossa ei ole euro kilpeä joten tarviiko ostaa liimattava versio? 7päivää lähtöön...
sport05.gif
 
Kielistä tuli kysymys mieleeni. Miten pohjoisnorjassa pärjää sujuvalla Suomella ja vähän vähemmän sujuvalla Englannilla? Ruotsi/Norja ei taivu kyllä ollenkaan...
nixweiss.gif
 
Kielistä tuli kysymys mieleeni. Miten pohjoisnorjassa pärjää sujuvalla Suomella ja vähän vähemmän sujuvalla Englannilla? Ruotsi/Norja ei taivu kyllä ollenkaan...  
nixweiss.gif
Ainakin ns. turismialueilla ja vähän muuallakin melkein jokainen vastaantulija puhuu ainakin vähän englantia, eli sen suhteen ongelmia tuskin tulee.
 
Reittisuunnitelma on vähintäänkin joustava. Alustavan suunnitelman mukaan tarkoitus olisi lähteä Vantaalta ja ajaa nelostietä Inarin pohjoispuolelle asti, kääntyä siitä kohti Karigasniemeä ja sieltä Nordkappiin. Paluumatka tapahtuisi sitten vähän fiiliksen mukaan, mutta luultavasti Altan ja Kautokeinon kautta. Sitä reittiä tuossa joku jo kehuikin.

Tankkaamisen suhteen tuskin tulee ongelmia. Kerrankin jotain hyötyä siitä, että ajelee 500-kuutioisella ompelukoneella.  
tounge.gif


Kaikki vinkit reitin ja ennen kaikkea majoituksen suhteen (myös Suomen puolella) otetaan erittäin kiitollisena vastaan.
Paljonko tuollaisella reitillä muodostuu pisimmillään huoltoaseman väliksi?

Paljonko tulee suunnilleen matkaa Suomen ja Norjan rajalta Nordkappiin? Olisko jollakin tiedossa linkki jollekkin karttasivustolle, missä voisi norjan etäisyyksiä tarkastella??
 
Paljonko tulee suunnilleen matkaa Suomen ja Norjan rajalta Nordkappiin?   Olisko jollakin tiedossa linkki jollekkin karttasivustolle, missä voisi norjan etäisyyksiä tarkastella??
viamichelin

ja

map24

kai niitä on muitakin...

--edit - karigasniemeltä on nordkappiin matkaa noin suunnilleen 260km.

Vielä yksi vinkki Nordkappiin matkaaville - alueelta löytyy pankkiautomaatti ainoastaan Honnigsvågista, eli siellä kannattaa käydä jo senkin takia. Honningsvåg on kyllä muutoinkin ihan mukava paikka käydä vaikka syömässä.
 
Paljonko tuollaisella reitillä muodostuu pisimmillään huoltoaseman väliksi?
Norjan puolella ei kovin pitkiä välejä ollut, paitsi se viimeinen etappi sivistyksen ja Nordkappin väillä, mutta Suomen puolella meinattiin jäädä tielle pariinkin kertaan.

En osaa arvioida tuota matkaa kilometreissä, mutta me tankattiin aina siinä vaiheessa kun tankkiin sai sopimaan noin 5 litraa ja ikinä ei ollut bensan loppuminen lähelläkään. Ei tarvinnut edes varatankille kääntää kertaakaan.
 
Tankkausmahdollisuuksia välillä Karigasniemi - Nordkapp on ainakin kesän 2003 tilanteessa ollut seuraavasti: Karigasniemi > 92 km Lakselv, useita asemia (Statoil, Esso?) > 87 km Olderfjod (asema kaupan yhteydessä, en muista oliko seteliautomaattia) > n. 110 km Honningsvåg (useita, mm. Shell)

Jos palaat toista reittiä, niin Olderjford - Alta välillä oli asema ainakin Skaidissa, ja seuraavat vähän ennen Altaa. Altassa on useita (mm. Esso, Statoil) , siellä on myös ainakin yksi moottoripyöräliike, ja sieltä löytyy mm. moottoripyörien renkaita.  T. nimimerkki: "sieltä löytyi kerran pelastus!"

Altasta voi sitten ajella Kautokeinon kautta Enontekiöön (itse en ole ajanut koskaan, en osaa sanoa reitistä) tai Skibotnin kautta Kilpisjärvelle, joka minusta on hieno reitti.

Altasta Skibotniin on noin 300 km, mutta sillä välillä voi olla jokunen asema. Mulla kun menee tankillisella 350...400 km, ei ole tarvinnut tarkkailla. Skibotnissa pitää tankata, sillä Huom!!!  Kilpisjärvellä ei enää ole bensa-asemaa!! (Shell on lopettanut)

Ja huomisiltana on itselläkin startti edessä. Määränpää on Norkapp, mutta vauhtia otetaan tällä kertaa ihan eteläisestä Norjasta asti!!  
062802moto_prv.gif
 
Minä menisin Nordkappin sijasta Hamningberiin - perillä on yhtä vähän nähtävää kuin Nordkappissa, mutta tie sinne on nähtävyys itsessään. Nordkappissa ei ole oikein mitään katsottavaa - turistirysä. Juttua Hamningberistä:
http://www.ducatibikes.com/?matkai....ja&id=4

Norjalaisten Englannin osaamisella saa Suomaliset olla kateellisia - eli siellä pärjää hyvin Englannilla. Vanhemmat ihmiset osaava huonosto, mutta Saksa heillä saataa sujua hyvinkin.

Bensiinin kanssa saa olla tarkkana pohjoisessa - varsinkin viikonloppuisin. Kylissä on harvakseltaan huoltoasemia ja viikonloppuisin ne ovat aika usein vielä kiinni ja korttiautomaatti auki. Ongelmana on vain se että niihin kelpaavat usein vain norjan omat pankkikortit ja luottokortin ne sylkee ulos. Ja jos vielä luottokortti sattuu toimimaan, niin siihen kelpaa vain Master tai Visa - ei mollemmat.
 
Back
Ylös