Norja + Tanska 6-2021

Tomppainfin

New member
Terve,

sen verran pahasti reissuhammasta kolottaa ja telkkarista on tullut vaikka mitä dokumentteja muunmuassa Norjasta, niin pakko alkaa ekaa pidempää reissua suunnittelemaan.

Alustava suunnitelma olisi lähteä jo kesäkuussa, kun aina moni on varoitellut heinä- ja elokuun turistirysistä. Tiedä sitten onko sää paljon viileämpi, mut Norjassa ei lienee takuuta lämpöisestä säästä muutenkaan.

Lähtö paikka olisi Helsinki ja Oulussa varmaan luonnollinen stoppi, kun vois joitain kavereitakin moikata. Jostain syystä Hammerfest kiinnostaa pohjoisen sijainnin takia ja siitä sitten alas päin. Lofootit luonnollisesti on suunnitelmissa. Toimen määränpää olisi alustavasti myös Tanska, jossa voisi käydä kavereita moikkaamassa, mutta siinä välissä oli aika monta hienoa pätkää Norjan puolella.

Pakko sanoa jo nyt iso Grönroosin Matin nettisivuille. Sieltä pöllin ison kasan reittejä ja nähtävyyksiä.

Alustava suunnitelma olisi tuossa:

• Helsinki
• Oulu
• Hammerfest
• Andoya
• Lofootit
• Helgeland
• Atlantin valtatie
• The Trolls Path Viewpoint
• Gamle Strynefjellsvegen
• Sognefjellsvegen - The National Tourist Route
• Balestrand
• Gaularfjellet
• Flåm Zipline
• Hardanger Bridge
• Stavanger
• Kristiensand

Tanskan puolelle

• Hirshals ->

Yks haaste muiden joukossa on tavaroiden roudaaminen. Pyöränä on Honda VFR 800, jossa ei ole kun "pallogrilli" takalaukku, mutta ei sivulaukkuja. Tankkilaukun varmaan hankin vielä ja toki reppu selässä, mutta kohtuu rajattu on säilytystila, etenkin jos telttaa meinaa ottaa mukaan.

Googlemapsista sai 10 eri matkakohdetta laitettua yhdelle reitille, mut onko suosituksia muista ilmaisista reittiohjelmista? Vissiin viamichelin on ollut joillain käytössä?

Hyviä kokemuksia ja vinkkejä otetaan vastaan.

Kiitos jo etukäteen.
 
Laita se reppu mielummin siihen takapenkille pallogrillin ja selän väliin.
Reppu selässä voi heittää viikonlopun reissun, mutta sen jälkeen alkaa reppu niin sanotusti harmittamaan.
Ainakaan itse en koe kovin mukavaksi pitää täyteen pakattua reppua selässä kovin kauaa.

Jotain tuommoista hakisin, jos en olisi hommaamassa kovia sivulaukkuja.
82-660_xl_1.jpg


Ps. Unohda se teltta, koska jos ei erähenkisyyyttä ja paloa löydy, niin onhan sitä aika turha raahata mukana sen takia, että nukkuu siinä yhden tai kaksi ytötä ja loput kahdeksan yötä sängyssä.
Jos on pakko, niin ostaa paikallisesta Biltemasta 20€ teltan ja eräjormailee yhden yön.
 
Moni muukin on vinkannut, että reppu kannattaa melkein unohtaa ja virittää takapenkille veden kestävä kassi, jonka saa kiinni mustekaloilla
 
Laita se reppu mielummin siihen takapenkille pallogrillin ja selän väliin.
Reppu selässä voi heittää viikonlopun reissun, mutta sen jälkeen alkaa reppu niin sanotusti harmittamaan.
Ainakaan itse en koe kovin mukavaksi pitää täyteen pakattua reppua selässä kovin kauaa.

Itsehän en pystynyt aikoinaan ajamaan tuntia enempää reppu selässä vaikka kuinka olkaimia sääteli, jotenkin esti verenkierron käsiin ja alkoi aika nopeeta puuduttamaan käsiä. Voi kyllä johtua omista ammattivaivoistakin, olkapäät alkaa olla loppuun käytetyt.
 
Norja on pitkä maa, rajoitukset valtaosin 80, valvontaa paljon ja sakot todella suuria. Kannattaakohan noita kaikkia ahnehtia yhdelle reissulle? Tietysti, jos aikaa on, niin mikäs siinä. 400 km on Norjassa usein jo melko pitkän päivän ajo.
 
Hieno reissu tulossa. Mutta samaa mieltä aiemman kanssa, Norjassa tosta reitistä tulee ihan hyvin matkapäiviä. Ja pitkiä sellaisia, 400 km matkaan saattaa mennä 10 h.
 
Tavaroiden kuljettamiseen voin itse suositella kuvan ratkaisua. Toimiva, yksinkertainen ja kohtuuhintainen. Tuohon vielä tankkilaukku lisäksi jos on tarvetta. Kuvassa siis SW Motech:in hevosenkenkä...
 

Liitetiedostot

  • 2021031412433700.jpg
    2021031412433700.jpg
    41,8 KB · Katselut: 122
Tavaroiden kuljettamiseen voin itse suositella kuvan ratkaisua. Toimiva, yksinkertainen ja kohtuuhintainen. Tuohon vielä tankkilaukku lisäksi jos on tarvetta. Kuvassa siis SW Motech:in hevosenkenkä...

Tuota hevosenkenkää hain omassa postauksessa, mutta ei sattunut kuvahaulla oikeita hakukriteereitä.
 
Yhdytään edellisiin.

Jos aikaa on koko kesäkuu, niin sitten voit ottaa ton reitin.
Jos aikaa on vähemmän, niin suosittelen lyhyempää tavoitetta. Esim. Lofootit omalla reissulla ja etelä erikseen omalla reissulla. Norjassa eteneminen on hidasta. Toki jos haluaa pelkästään ajaa, niin sittenhän ton suorittaa vaikka viikossa. :orgmp:

Määrittele itsellesi reissun kesto ja lähde siitä purkamaan päiväkohtaisiin siirtymiin, ajoaika+tauot+ "vapaapäivät". Tällä tavoin saat itsellesi raamit reissulle ja helpompi suunnitella mikä on realistista.
 
Kieltämättä vähän itsekin pähkäilin, että tuleeko liian kiire kun tykkän ottaa lungisti. Varmaan toinen vaihtoehto olisi heittää Torniosta Ruotsin puolelle ja sieltä muutama siisti paikka ja reitti.
 
Yksi vaihtoehto olis yöjuna Helsinki-kolari jos nopeasti Norjaan haluaa rahallisesti menee suunnilleen sama summa, kun ajamalla. Ekana ajo päivänä olet sitten jo Norjan puolella. 😎
 
Kovasti samankaltaisia suunnitelmia itsellänikin...kunhan nyt ihan ekaks sulaisi lumet, rokotteenkin saisi, rajatkin olisi auki joka suuntaan, ravintoloissa saisi syödä ruokaa ja hotelleissa voisi yöpyä.

Kesäkuu, tule jo.
 
Tankkilaukusta on hyvä ottaa leualla tukea, kun core hyytyy ekan tunnin jälkeen :D

44teeth kaverit teki mopoilla bändireissun Saksaan. Koko soittosetti oli mukana. Hupaisaa menoa.
Siinä sivussa vertailtiin gessua, kotaria ja trumppaa.

Voi löytyä täältä: https://www.youtube.com/watch?v=MUtqfsHtGj8

Useampi jakso tässä setissä.

Pahasti menee ohi otsikosta :( mutta ehkä tarjoaa hupia kesää odotellessa.
 
Hieno reissu tulossa. Mutta samaa mieltä aiemman kanssa, Norjassa tosta reitistä tulee ihan hyvin matkapäiviä. Ja pitkiä sellaisia, 400 km matkaan saattaa mennä 10 h.

Samaa mieltä. Norjassa ei ironbutteja suoriteta, legit mitataan almanakalla eikä kellolla. Pitäisin tuota 400 km jo aika kovana vetona, siinä ei paljoa pysähdellä. Jos vähänkin pysähtelee maisemien tai muun takia, mitä pidän ainakin itse suotavana, 300km:ssakin on tekemistä.

Norja on pitkä maa ja tie Kirkenesistä Osloon vielä pitempi, tiet kulkee vuonojen ja vuorten takia siksakkia. Lofoottien kautta matkaa tulee noin 2600km vaikka yrittäisi ajaa pääteitä pitkin.

Googlemapsilla kannattaa tehdä kuivaharjoittelua, ja tehdä alustavaa suunnitelmaa vaikka tuon 300 km pohjalta. Jos paikan päällä huomaa että ajo maittaa niin venyttää sitten päivätaivalta.

Ja sitten tuosta teltasta:
-jos on teltta niin olis kiva yöpyä jonkin puron rannalla
-teltta ei riitä, pitää olla makuupussi ja -alusta (tai kuskin pitää olla tosi sissi)
-puron rannalla olis kiva valmistella jokin iltamuona - tarvitaan keitin ja astioita, plus se muona
-aamukahvit on ihan must, ja mitä siinä tarvitaankaan

Rompetta tarvitaan helposti kolminkertainen määrä. Majoittuminen vie myös aikaa verrattuna mökki/hotellivaihtoehtoon.

Itse olen kuljettanut mukana mikrokuituista retkipyyhettä ja cocoon-merkkistä silkkistä pussilakanaa mökkimajoituksia varten. Ne mahtuvat mitättömän pieneen tilaan eivätkä paina juuri mitään. Niitä ei tietysti hotelleissa tarvita, mutta mökkejä on paljon tarjolla ja ovat halvempia kuin hotellit.
 
Viimeksi muokattu:
Terve,
Yks haaste muiden joukossa on tavaroiden roudaaminen. Pyöränä on Honda VFR 800, jossa ei ole kun "pallogrilli" takalaukku, mutta ei sivulaukkuja. Tankkilaukun varmaan hankin vielä ja toki reppu selässä, mutta kohtuu rajattu on säilytystila, etenkin jos telttaa meinaa ottaa mukaan.

Googlemapsista sai 10 eri matkakohdetta laitettua yhdelle reitille, mut onko suosituksia muista ilmaisista reittiohjelmista? Vissiin viamichelin on ollut joillain käytössä?

Unohda teltta ja pääset paljon vähemmällä tavaramäärällä. Norjasta löytyy kyllä majoitusta.

Itse olen viime vuodet reissannut pelkällä takalaukulla ja tankkilaukulla. Mukana teknisiä vaatteita sukista, t-paidoista aina kalsareihin asti. Näitä muutama kerrasto mukana. Pyykkipäivä aina tarvittaessa ennen nukkumaan menoa. Tekniset vaatteet kuivuvat nopeasti. Käytännössä sama tavaramäärä mukana oli matkan kesto viikosta kolmeen.

Vähemmällä tavaramäärällä on pyöräkin mukavampi ajella.

Omasta mielestäni tuo Atlantin tie on melko tylsä.
 
Nyt on jonkun verran koittanut reittiä lyhentää, mut tuntuu että vieläkin tulee kiire. Eli pari viikkoa olisi aikaa ja Norjan jälkeen olisi ideana käydä Köpiksessä vähän treenaa ja kaljalla frendin kanssa 1-2pv ja sit kotiin. Vähän koitin reittejä ja päiväetappeja pilkkoa, mut josko tämä tästä hiljalleen.

Day 1: Helsinki – Oulu 600 km
Day 2: Oulu – Slagnäs Camping, CAMPINGVÄGEN 5, 930 91 Slagnäs, Ruotsi, 460km, 5h, 40min
Day 3: Slagnäs – Bodø, Norja, 334 km 4h 25min
Day 4: Bodø -> Helgelandin rannikkoreitti – Holm. 400-500km, 6-10h
Day 5: Holm – Trondeim, 320 km, 4-5h
Day 6: Trondheim – Atlantin väylä - The Trolls Path Viewpoint - Vanha Strynefjellin tie / Grotli Skjåk Sæter
580 km, 10-11h Pitää ehkä pilkkoa?
Day 7: Grotli Skjåk Sæter - Gaularfjellet Utsikten - Flåmin rata, A-Feltvegen 11 - Skresanden Camping 424 km, 7-8h
Day 8: Skresanden Camping – Flåm Zipline - Granvin - Hardanger Bridge –– Låtefossen - Sauda Fjord Camping AS
, 256 km 5h
Day 9: Sauda Fjord Camping AS – Stavanger - Kristianssand 379km 6,5h

Yöpymispaikat oli suht hatusta / kartasta vedetty, että saisi jotain kiintopisteitä reitin suunnitteluun. Hyvät vinkit taas otetaan vastaan.
 
Nyt on jonkun verran koittanut reittiä lyhentää, mut tuntuu että vieläkin tulee kiire. Eli pari viikkoa olisi aikaa ja Norjan jälkeen olisi ideana käydä Köpiksessä vähän treenaa ja kaljalla frendin kanssa 1-2pv ja sit kotiin. Vähän koitin reittejä ja päiväetappeja pilkkoa, mut josko tämä tästä hiljalleen.

Day 1: Helsinki – Oulu 600 km
Day 2: Oulu – Slagnäs Camping, CAMPINGVÄGEN 5, 930 91 Slagnäs, Ruotsi, 460km, 5h, 40min
Day 3: Slagnäs – Bodø, Norja, 334 km 4h 25min
Day 4: Bodø -> Helgelandin rannikkoreitti – Holm. 400-500km, 6-10h
Day 5: Holm – Trondeim, 320 km, 4-5h
Day 6: Trondheim – Atlantin väylä - The Trolls Path Viewpoint - Vanha Strynefjellin tie / Grotli Skjåk Sæter
580 km, 10-11h Pitää ehkä pilkkoa?
Day 7: Grotli Skjåk Sæter - Gaularfjellet Utsikten - Flåmin rata, A-Feltvegen 11 - Skresanden Camping 424 km, 7-8h
Day 8: Skresanden Camping – Flåm Zipline - Granvin - Hardanger Bridge –– Låtefossen - Sauda Fjord Camping AS
, 256 km 5h
Day 9: Sauda Fjord Camping AS – Stavanger - Kristianssand 379km 6,5h

Yöpymispaikat oli suht hatusta / kartasta vedetty, että saisi jotain kiintopisteitä reitin suunnitteluun. Hyvät vinkit taas otetaan vastaan.

Tolla aikataululla istutaan pyörän päällä ja nukutaan. Reissussa on kiva pitää välipäiviä ja tutustua paikkoihin. Lyhennä reissua tai lisää päiviä. Bodossa tai Trondheimissä mene helposti päivä tai kaksi kaupungilla ja kaupungin ympäristössä nähtävyyksiä katsoessa.
 
Tolla aikataululla istutaan pyörän päällä ja nukutaan. Reissussa on kiva pitää välipäiviä ja tutustua paikkoihin. Lyhennä reissua tai lisää päiviä. Bodossa tai Trondheimissä mene helposti päivä tai kaksi kaupungilla ja kaupungin ympäristössä nähtävyyksiä katsoessa.

Sitä just tässä manailen... päiviä olisi kiva pidentää, mutta silti varmaan joutuu reissua lyhentämään, mutta miten...
 
Back
Ylös