norja

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kawabata
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Viime reissulla tuli vihdoin nähtyä Norjaa, tarkemmin Pohjois-Norjaa. Skibotn, Tromssa, Sorreisa, Narvik ja Rognan alueita tuli ajeltua. Ajoimme norjanmaalla kaksi päivää ja kolmantena päivänä alkoi paluumatka Ruotsin halki. Sää vaihteli, mutta oli pääosin suosiollinen, välistä jopa helteinen.

Ainakin Nordean visalla pärjäsi hyvin, tosin kruunuja tuli vaihdettu kumpaakin laatua (nok/sek) jo Suomen puolella n. 50 euroa kaiken varalta. Bensa ja norjalaiset elintarvikkeet olivat mielestäni aivan Suomen hintojen tasoa, kun taas alkoholi ja tuontitarvikkeet olivat hinnoissaan.

Leirintäalueista, hotelleista tai baareista ei Norjan puolella kokemusta karttunut, koska varsinkin Norjassa oli loistavasti aariaa leiriytyä esim. vuonojen rannoille, jokien tai koskien tuntumaan.

Myös paikalliset tuntuivat suosivan epävirallisia leirintäalueita ja usein valmiina olikin jo tarjolla potentiaalisia leiriytymispaikkoja. Mukavuuksista täytyy tosin luopua, mutta ei se epämukavaa ole, kun varaa oikeat varusteet mukaan ja pitää retkeilystä. Olihan se toki kylmä kokemus peseytyä koskessa, joka ilmeisesti laski vuonoon Jäämerelle.      
crazy.gif


No, tosi mies ei pelkää kylmää vettä!    
tounge.gif


Lautat kulkivat harvakseltaan ja odotusaika venyi parhaimillaan jopa kahteen tuntiin, sään suosiessa odotus ei tällä kertaa haitannut. Lauttamaksutkin olivat suht. kohdallaan.

Tunneleista on vielä pakko mainita, että olihan sokki!     
crazy.gif

Aikaisempaa kokemusta ei  pitkistä tunneleista ollut! Lämpötila laski 3,5 km:n matkalla hyytävän kylmäksi. Valaistus oli surkea, tie märkä ja liukas. Lisäksi tunneli alkoi ja jatkui pitkään jyrkällä alamäellä!    
crazy.gif


Ehdottomasti täytyy tehdä uusi reissu Norjaan. Ainakin keski-Norjassa ja Lofooteilla täytyy vielä käydä.    
thumbs-up.gif
 
Jep kelit saatta olla vähän kurjat välillä. Meillä oli 10 pvn reissu josta satoi 7 pvä (kyllä harmitti kun ei satanu) kuivista päivistä yksi oli ainoastaan norjassa. Mutta kun varusteet oli kunnossa(kastuttiin vain yhtenä päivänä.)ja maisemat sellaisia kun ne niin oli se sen arvosta.
Mikä kuukausi oli menossa? Uskaltaako sitä Norjaan syksyllä lähteä, vai joutuuko huonojen säiden uhriksi!  
sport05.gif
 
Tuli taas tänä kesänä käytyä Norjassa (3 kerta). On se vaan niin mielettömän kaunis maa.

Seikkailtiin vaimon kanssa keski-Norjassa. Siellä on mun mielestä parhaat maisemat Trondheimista luoteeseen (Ålesund, Dalsnibba, Målde jne)

Mieleenpainuvimpia paikkoja:
Ålesund, todella kaunis vanha kaupunki. Näköalapaikka 418 porrasta. Akvaario (ainakin pohjoismaiden suurin) Suosittelen.

Molde on myös kaunis kaupunki (ruusujen kaupunki). Näköala josta näkee 222 vuoren huippua (407m metriä korkea) (en kyllä käynyt siellä)

Briksdal jäätikkö todella vaikuttava (joutuu kyllä kävelemään 3km). Sininen jäätikkö ja suuruus teki vaikutuksen.

Kristiansundissa meren alta menevä tunneli. Aika hurjaa kun ei tiedä onko menossa ylös vai alaspäin. Komeita siltoja.
Lähellä oli myös Sauvakirkko 1300 luvulta (averoy-kvernes)
Siellä oli myös jyrkin tieosuus 25%, mutkainen, ei asuntovaunuille ja vielä hiekkatie... vaimolle piti sanoa, että nojaa eteenpäin ettei kaaduta selälleen..

Atlantintie Molden ja Kristiansundin välillä oli myös ihan kaunista seutua.

Vestkapp 496metriä korkea kalliokieleke. Valitettavasti oli koko ajan pilven peitossa...ja taitaa aika usein ollakkin. mutta siellä ois varmaan ollut tosi hyvät maisemat.

Kannestain Sienikivi oli myös todella mukavan näköinen (lähellä Målayta)

Strynin kesälaskettelukeskus oli valitettavasti kiinni. Jossain oli kyllä avoinkin laskettelupaikka... sellainen ois kiva nähdä ja kokea.

Trollstigen on tietenkin myös ehdoton nähtävyys jos käy siellä.
Samoin Geiranger...mutta Geiranger vuono on parhaimmillaan kun sitä katsoo kaukaa. Itse Geiranger kaupunki on tosi paha turistirysä.

Dalsnibba (n.1500m korkeudella) tiemaksu n. 30 kruunua. On muuten loistavat näkymät Geiranger vuonoon. kivasti korkeuseroja.

Näillä alueilla kun pyörii niin ainakin riittää katseltavaa.

Meren rantaan kannatta myös tutustua Norjassa. On se ihan eri maailmaa kuin Suomessa. Kirkasta vettä, rapuja, ameeboja jne.

Tiet on mukavan mutkaisia. Välillä on mukavaa mutkittelua ja välillä taas mielettömän mukavaa mutkittelua... mutta ei jaksa kyllä yht'äkkiä muistella kaikkia herkullisia tiepätkiä.

Mitä kaikki maksaa? Meillä meni noin 1000 FIMia päivässä.
(yksi pyörä ja kaksi henkilöä)
Yöpymis kriteerinä oli mökki, jossa vessa ja suihku (500-600 kruunua n. 65 egee). Kyllä siellä saa mökkejä paljon halvemmallakin vähemmillä mukavuuksilla.

Bensa oli tällä kertaa lähes samaa hintaluokkaa kuin Suomessa.

Kalleimmaksi taisi matkan tehdä jatkuva herkuttelu: sipsejä, kokista karkkia jne. kyllä siellä ruoka kalliimpaa on kuin Suomessa.

Huoltoasemilla taitaa olla "edullisin ruoka" Hot Dog+kokis 39 kruunua (4.6egee). Tosi hyvää kun laittaa katkarapu mössöä ja kuivattua sipulia päälle... Nam!

Oltiin 9pv. retkellä 4:nä päivänä ei satanut ollenkaan.
3:na päivänä satoi puolituntia ja kahtena päivänä satoi 2tuntia, joten sää oli suosiollinen.


Kommentteja aiemmilta retkiltä:
Bergen on tutustumisen arvoinen kaupunki.
Flåm ja rautatie on myös ihan kiva paikka.

Etelä-Norja ja Itä-Norja oli pikku pettymyksiä keski-Norjan jälkeen... koska siellä oli tasaisempaa.

Kävin myös heinäkuun lopussa 2003 Lofooteilla, mutta sää oli pilvinen ja sateinen, joten paikasta jäi hieman vaisuhko fiilis.

Hyvää tietoa Norjasta saa alla olevasta osoittesta.
http://www.kolumbus.fi/matti.gronroos/norjafaq.html

PS. Suosittelen lämpimästi Norjaa!!!
 
Mites kokeneet Norjan kävijät, tämmöinen tyhmä kysymys, että oletteko varanneet etukäteen mökki/hotelli/motellimajoitukset, vai uskaltaako tuonne lähteä sillai, että pysähdytään ja nukutaan sitten kun siltä tuntuu?

Olis ajatuksissa heittää n. viikon lenkki ensi kesänä Norjassa ja on se vähän hankalaa suunnitella niitä lepotaukoja etukäteen, kun ei oikeastaan tiedä kuinka pitkiä päivämatkoja sitä jaksaa vedellä. Ts. on ikävää ajella jos on ihan katki ja toisaalta taas on ikävää kököttää paikoillaan, jos mieli tekee jo baanalle.

Paljon mukavampaa kattoa sitten matkan päällä missä kohtaa pysähdytään, mutta löytyykö se majoitus helposti ja nopeasti kun tarve ilmenee? Tarkoitus ei tosiaankaan ole yöpyä missään viiden tähden hotelleissa vaan esim. mökki pienillä mukavuuksilla kyllä riittää. Vesivessa ja joka toisessa paikassa suihku vois olla sellaiset minimivaatimukset.
 
Viime kesänä tuli hieman kierreltyä Keski-/Etelä-Norjassa (n. viikko) eikä varailtu etukäteen mitään. Telttapaikkoja löytyi leirintäalueilta ja mökkejä/huoneita(=hyttejä) taas oli tarjolla tien varsilla ihan riittämiin. Suosituimpien/isompien leirintäalueiden mökit arvatenkin on kiven alla kuumimman lomasesongin aikaan (heinä/elokuu), joten niitä kenties kannattaa etukäteen lähestyä.

-makebo
 
Joskus tuli sorruttua siihen virheeseen että varasi majoituksen etukäteen ja olosuhteista johtuen ei keritty ko. paikkaan ajoissa.

Tuossa maassa matkatessa ei kannata liian tarkkaan suunnitella päivän tavoitteita, voi olla ettei saavuta. Kartalla välimatkat näyttävät lyhyiltä, mutta kun lähtee ajamaan, alkaa matka kestämään.

Edullisimmat majoitukset on ollu Hytten nimiset majat ja sapuskat kannattaa ostaa jo päivällä jostain matkan varrelta kaupasta. Noissa hytteneissä on yleensä perusvarustus. Jos löytää noista kartan, voi hieman ennakoida majoitusta.

Pääteitä kannattaa välttää, ovat yleensä aika ruuhkaisia ja taajamissa nopeusvalvonta tehokasta. Pikkutiet ovat yleensä parempia ajaa prätkällä ja voi pitää vähän vauhtiakin yllä. Päivämatkan pituus on maksimissaan 600 km/päivä, joskus vähempikin riittää. Suomessa ajaa samassa ajassa melkein päästä päähän.

Ylinopeuksista sakotetaan aika rankasti ja voi tyhjentää matkakassan kerralla. Isommista ylityksistä voi joutua lusimaan. Laillista "maantie rosvousta".

Kelit voivat vaihtua nopeastikin ja sateet voivat kestää päiväkausia, tosin voi paistaakin aurinko koko reissun ajan. Kerran olin viikon reissulla, eikä vettä tullut edes Ruotsissa. Yleensä on kyllä toisinpäin.

Valmisruoka maksaa paljon (pizzat yms.) ja jos viitsii nähdä hieman vaivaa ja väsätä itse, säästää ison tukun kruunuja. Kaljat ja tupakit kannattaa ostaa jo Suomesta tai paatilta jos sitä käyttää.

Muuten aivan upea maa ajaa ja ihmiset yleensä ystävällisiä suomalaisille. Ruotsalaisista ei sielläkään pidetä.

Jos hyvin käy, tulee taas ensi kesänä lähdettyä sinne itsekkin.
 
Ajelin koko viime kesän etelä Norjassa (vaimo paiski töitä ja teki rahaa sairaanhoitajana). Tiet on mutkaisia ja kapeita.Saa olla tosi varovainen, Norjalaiset on vähän erilaisia liikennekulttuuriltaan kuin Suomalaiset.Toiset ajaa tosi lujaa kun taas toiset köröttelee hiljaa, keskinopeudeksi ei tule kuin 55-70 km/h joten matka ei tahdo edistyä pitää varata aikaa.Yleinen nopeusrajoitus on Norjassa 80 km/h. Sakot saa tosi herkästi ja ovat kyllä suurehkoja itse sain (rajoitus 80) 9 km ylityksestä 2800 kruunua.

Mielestäni erikoisin tie on Lysebotnin tie . Tie laskee noin kilometrin alaspäin ja serpenttiinimutkia on noin 30 ainakin ,välillä käydään kallion sisällä parin kilometrin lenkki kun on vain pystysuoraa seinää alaspäin. Tie johtaa vuonon pohjukkaan josta lähtee lautta ilmeisesti Stavangeriin .Muuten pitää palata samaa titä takaisin.

Lysebotn on Norjalaisten motoristien mekka,jokaisen motoristin pitää käydä siellä. Mulla oli vaikeuksia kun alasmennessä ei vaihteet sopineet jarrutukseen, ykkönen liian pieni vausti hidas ja kakkonen liian iso vauhti kasvoi hurjaksi ja jarrut kuumeni vain nelivaihteinen kustomi voihan välillä pitää taukoa ja katsella maisemia.

Riippuliitäjät hyppii varjoilla alas kallion käältä on varmaan kyllä kiellettyä niin hurjan näköistä touhua se oli.

Tie on suljettuna syyskuun alusta toukokuun alkuun sen vaarallisuuden ja vaikeahoitoisuuden takia.

Paikka on Stavangerista Osloon päin linnuntietä noin 50 km mutta maantietä n 150-200 km ja Osloon matkaa 350-400 km .Tässä linkki josta lisätietoa norjasta tosi mukavaa ja kuvia aika paljon. http://www.kolumbus.fi/matti.gronroos/norjafaq.html
 
Käytiin elokuun puolivälissä Tromssassa. Mennessä kahdella lautalla, olderdalen ja svensby. Tullessa sit Larsenista Vikraniin lautalla. Lautat noin 70-100nok moottoripyörä ja kaks henkilöä. Kaikissa perittiin vain yhdestä henkilöstä. Ensi vuonna vois ajatella Geirangerilla käyntiä.
 
Back
Ylös