Norjan kierros (9pvää)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SeniliX
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

SeniliX

New member
Olenpa vihdoin saanut kauan kestäneen kirjoitusoperaation Norjan turneesta valmiiksi. Ihan kevyttä lukemista tuosta ei sitten tullutkaan ja word-sheettejä kertyi ilman kuvia pitkälti kolmatta kymmentä
smile_org.gif


Meikäläisen turinat kuvineen täällä.
 
JOOOOOOOOOVAIN !
sport05.gif



......Naaaaaaa, justiinsa tämmösiä ku lukkee nii tulee omat reissut nii elävästi mieleen ! On niin tuttua "kauraa" nää teidän valkkaamat väylät, et ihan ku ois joku net teille neuvvonnu ?
wink.gif
Juvasshyttanillekin osasitte, HIENOA !

Mukava tietää et on nyt sit asvaltil tuoki tie kun ei ollu 2004...

Hyvät fiilikset toitte mukananne, KIITOS ku näitte vaivaa jakaa nämä meille muillekki ! ps. mihi joutu nuo teitin tukat ja missä?
biggrin.gif
 
Mukavaa, että kelpaa
biggrin.gif
...niiiiiin paljon jää vaan vielä kertomatta. Maisemia ja ajopätkiä on niin vaikea sanoin kuvata.

sanoi:
ps. mihi joutu nuo teitin tukat ja missä?

Kestomuoti parilla meistä. Oma kuontalo näyttää turhan herkästi kyljyksellä kammatulta, joten olen päätynyt parturien ammattiliiton halveksumaan tukkamuotiin
033102bebe_1_prv.gif
 
No olipas mukava "aamumatka".Aah niitä maisemia.Kiitti tuosta jutusta.
 
Mukava stoori ja hienoja kuvia! Itse ajelin pitkälti samoja "latuja" (vaikkakin vastakkaiseen suuntaan) kesällä 2005. Pitäis vaan saada oma juttu siitä joskus aikaiseksi
sad_orig.gif


On se Norja vaan niin hieno maa, vaikka kyllä h**v*tin kallis  
biggrin.gif
 
Heipsan,

mä oon muuten se ducatisti, joka matkusti samassa laivassa kanssanne (ja ohitti teidät ;o)))...olin pysähtynyt korjaamaan tavaroita ja samalla tipahti ajohanska maahan...ja kun tie siinä kohtaa oli "väärinpäin" kallellaan, en saanut pyörää jalkatuelle, vaan piti kääntää pyörä toisinpäin :o))) (mun pyörä on madallettu nääs)...ja vähän kyllä "katsoin teitä pahasti", kun niin vaan ohi ajoitte ;o))) heh, heh...selvisin siitä kyllä ihan yes. olin itsekin matkalla norjaan örebron kautta. ajelin siellä viikon ja kilsoja kertyi 3500km....oslo-geiranger-lillehammer-bergen-oslo ja taas takaisin tukholmaan...kiva reissu oli mullakin
smile_org.gif


terkuin
bella
 
Heheh,

Löysäsin kaasua kohdilla pikkuisen ja ajattelin, että tarviikohan pysähtyä, mutta tulkitsin kaiken olevan kunnossa kun näytti siltä, että olit juuri lähtemässä liikkeelle ja jatkettiin vaan matkaa. Taisitkin vissiin juuri silloin kikkailla pyörää sivutuelle. Hyvä ettei tuossa ollut sitten sen kummempaa kyseessä....kohta sitten suhautitkin ohitse
wink.gif
Eipä nähty tienpäällä sun lisäksi muita suomalaisia motoristeja kuin yksi Briksdalenin suunnalla vanhahkolla jammulla liikkeellä ollut.

Harmittavasti sää ei Geirangerissa ollut suosiollinen ja nousu Dalsnibballe jäi tekemäti.

BTW, ihan mukavat äänet tuossa sun Ducatissa
bowdown.gif
 
BTW, ihan mukavat äänet tuossa sun Ducatissa

voi kiitos
062802jumpie_prv.gif
kyllähän siinä aika muhkeat äänet on...pyörä pelasi koko matkan moitteettomasti eikä mitään ongelmia ollut...kun tulin kotiin siinä ilmeni kummallinen vika, kun ei tahtonut pysyä paikoillaan autojonoissa tai liikennevaloissa (no ducatit on luotuja menemään
wink.gif
)...viaksi selvisi kytkinsylinteri...no, onneksi ei mennyt norjan serpentiiniteillä rikki...ajoitteko muuten sen norjan pisimmän tunnelin 23,5km läpi?

t:bella
062802moto_prv.gif
 
sanoi:
ajoitteko muuten sen norjan pisimmän tunnelin 23,5km läpi?

Kilometri jäi uupumaan mitasta, eli tunneli on jopa 24,5km pitkä ja jossain vaiheessa ovat väittäneet tuota jopa maailman pisimmäksi maantietunneliksikin...tunnelissa on vissiin jotain taiteellisesti valaistuja kohtiakin, ainakin noin netistä löytyneiden kuvien perusteella ihmeteltynä.

Itseasiassa jätettiin väliin tuo tunneli. Lærdalin puolella käytiin "nauttimassa" "katukyökin" ~14 euron (!!!) hampurilaisateria ja tauon jälkeen päätettiin kiertää ylängön kautta snowroadia pitkin Aurlandiin...reitillä saatiinkin "hiukka" vettä niskaan ja tultiin jokseenkin haipakkaa serpentiinejä alas ruotsalaisen Saabistin estellessä. Jos joku Norjan puolella tupeksi edessä niin lähes aina tämä paljastui ruotsalaiseksi...kumma juttu, heheh. Aurlandissa kun hakeuduttiin sateensuojaan niin sade loppui samalla sekunnilla.

Tuolla vuononorjassa ajellessa nuo tunnelit olivat huomattavasti miellyttävämpi kokemus kuin Oslon lähettyvillä. Vaikka vuononorjan tunnelit olivat melko kapeita ja pimeitä, joskin mukavan viileitä, niin ilma niissä oli huomattavasti parempi kuin esim Drammenissa, jossa tunnelit olivat läkähdyttävän kuumia ja sakeana pakokaasusta. Ei kovinkaan kiva kokemus mopoillessa ja astmaatikoille varmasti ahdistavaa.

Seuraavan kerran kun tuonne suuntaan niin yritän ajaa mahdollisimman vähän tunnelien kautta. Monen pystyy kiertämään maisemareittiä vanhan tien kautta. Vanhat tiet ovat vain tyypillisesti huonosti merkittyjä ja onnistuttiinkin muutama missaamaan vaikka tarkoitus olisi ollut sellaista pitkin mennä...näin kävi sen kiertotien osalta jossa olisi ollut 18%:n nousu. Noh, onpahan ensi kerraksikin koluttavaa.

Navigaattori menee kyllä pakkohankinnaksi ennen seuraavaa reissua. Kaveri oli vääntänyt reitin omaan masiinaansa ja ei tarvinnut kertaakaan pysähtyä tosissaan ihmettelemään karttaa ja arpomaan sijaintia. Sai siis keskittyä olennaiseen eli ajamiseen ja maisemien ihmettelyyn. Paperikarttaa toki käytettiin välillä paremman maisemareitin löytämiseen.
 
Ok, taisi jäädä tosiaan yksi kilometri pois :o)) no, pitkä se oli kumminkin. ja tosiaan, jotain kummallisia neonvalaistuksia ainakin muistan siellä nähneeni...uudet tunnelit on siitä kivoja (ei tosin juuri ne oslon lähellä olevat), että niihin on laitettu ne "matkamittarit", että tietää paljonko on jo ajanut ja paljonko on vielä jäljellä...jotkut vanhat, kapeat ja pimeät taas tuntuivat todella pitkiltä, vaikka todellisuudessa olivat vain esim 7-9km...bergeniin mennessä (ja sieltä pois tullessa) ajoin vanhaa päätietä, joka on karttaan merkattu punaisena...se oli kyllä kapea ja mutkainen, mutta mahtavat maisemat!!!!! minulla menikin parina päivänä jopa 12h ajamiseen ja kilometrejä kertyi vain 400...tarkoituksella ajelin mutkapätkät hitaasti maisemista nautiskellen. tietty tarkastelin tilannetta takani, etten aiheuttanut jonoa...aika harvoin oli takana ketään...edessä olijat ohittelin
smile_org.gif


ens vuonna olisi tarkoitus mennä sinne 4 vkoksi...ajattelin pudotella pohjoisesta alaspäin ja taas tukholman kautta kotiin...olen asunut norjassa 4 vuotta, joten tuntuu melkein kotimaalta...

terkuin
bella
 
Mainitsit matkakertomuksessasi, että "Tie Sirdalista Lysebotniin täytyy ajaa kahteen kertaan sillä tie päättyy Lysebotnin kylään, joka sijaitsee Lysefjord-vuonon päässä."

Aivan pakko ei ole, koska Lysebotnista menee muutama lauttavuoro päivässä Lysefjordin läpi joko Stavangeriin (erittäin mukava kaupunki) tai Lauvvikiin (40km päässä Stavangerista). Lautasta voi ihailla Kjeragin jyrkänteen ja Preikestolenin alhaaltapäin. (Jos sattuu hyvä tuuri, voi nähdä livenä, kun Kjeragilta hypätään basea  
wink.gif
, on ihan sallittua toimintaa siellä ja hyvällä säällä jengi hyppää sieltä kolmisen kertaa päivässä.)

Tietty jos ei halua päätyä Stavangeriin, vaan haluaa jatkaa matkaa vuoristossa, joutuu ajamaan mainitsemasi välin kahdesti.
 
Totta, olet aivan oikeassa...jätin vesireitin mainitsematta epähuomiossa täysin. Johtunee varmaan siitä kun emme edes ajatelleet tuon lautan käyttämista johtuen seuraavasta määränpäästämme. Pitänee vähän editoida tekstiä ettei jää tämä oleellinen seikka pois, kiitos kun korjasit.

Jostain toisesta matkakertomuksesta olin lukevinani, että tuo matka Lysebotnista Lauvvik:iin olisi melkoisen hinnakas. Pyörältä ja parilta henkilöltä jopa useampi saturainen (???), tosin tuota matkaa taitaa kertyä 50km:n luokkaa, joka tietty selittää hintaa.

Ilmeisesti Kjeragilla olisi ollut tuolloin jotain aktiviteettia sillä lauttarannassa oleillessamme pari pimatsua kävi pummimassa venekyydin base-paikalle joltain paikalliselta perheeltä. Tuskin nuo olisivat menneet tuonne ihan vaan huvikseen
wink.gif


Vuonot olivat kyllä himputin komeita ilmestyksiä ja olisi kyllä jollain tulevalla reissulla mukava päästä näkemään niitä vähän lähempää...vaikkapa paatilta.
 
Totta, olet aivan oikeassa...jätin vesireitin mainitsematta epähuomiossa täysin. Johtunee varmaan siitä kun emme edes ajatelleet tuon lautan käyttämista johtuen seuraavasta määränpäästämme. Pitänee vähän editoida tekstiä ettei jää tämä oleellinen seikka pois, kiitos kun korjasit.

Jostain toisesta matkakertomuksesta olin lukevinani, että tuo matka Lysebotnista Lauvvik:iin olisi melkoisen hinnakas. Pyörältä ja parilta henkilöltä jopa useampi saturainen (???), tosin tuota matkaa taitaa kertyä 50km:n luokkaa, joka tietty selittää hintaa.

Ilmeisesti Kjeragilla olisi ollut tuolloin jotain aktiviteettia sillä lauttarannassa oleillessamme pari pimatsua kävi pummimassa venekyydin base-paikalle joltain paikalliselta perheeltä. Tuskin nuo olisivat menneet tuonne ihan vaan huvikseen
wink.gif


Vuonot olivat kyllä himputin komeita ilmestyksiä ja olisi kyllä jollain tulevalla reissulla mukava päästä näkemään niitä vähän lähempää...vaikkapa paatilta.
Parivuotta sitten Lysebotn - Lauvik väli teki 400 kruunua (pyörä+2 henkilöä):
http://www.ducatibikes.com/index.p...._-_22.6

Voisin sanoa teidän olisi kannattanut mennä tuo lauttareitti, jos sää olisi ollut hyvä.
 
Sää oli kyllä hyvä, mutta reissu alkoi olla siinä pisteessä, että reitin piti alkaa kääntyä Tukholmaa kohti. Ehkäpä ensi kerralla sitten....
 
Kiitos.


Mahtava fiilistely täällä päällä!!! Mahtaako miten jaksaa odotella ensi kesää...  (Kieliopillisesti täysin oikein...)

wink.gif
 
kiva et jaksoit tarinanne kertoa....ja kuvia oli kiva katsella....ja muistella siinä samalla omaakin reissua... kiitos
bowdown.gif
 
Hieno tarina ja mukava huomata, että porukka näkee vaivaa ja jaksaa kertoa noinkin kattavasti reissukokemuksista. Tuollainen juttu ja nuo KUVAT vain vahvistaa omia suunnitelmia ensikesää varten ja reissua Lofooteille. Onhan nuo maisemat jotakin aievan mahtavaa!
 
Back
Ylös