NSR '03 talviprojekti pojan kanssa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja xx99jkl
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
No, tapahtuuhan tässä jotain. Tuo olis tarkoitus olla kunnossa kesäkuun loppuun mennessä, eli aikaa on vielä.

Tästä lähdettiin liikkeelle.

Katteet purettuna  edestä  ja takaa. Tuo päätön kaveri on muuten tuleva kuski.

Siinä ne katteet odottaa pesua.

Ja kun ne nyt on pesty niin tuotiin ne tohon maalauspaikalle. Ei niitä varmaan kyllä maatata jos ei ihan pakko ole. Mutta pitää alkaa korjailemaan niitä. Noin puolet kiinnikkeistä on rikki, osa alkuperäisistä kiinnitysruuveista korvattu koneruuveilla ja originaaleja vastamuttereita hukassa... Työtä siis riittää, kuva on armelias!

Kukas osaisi sanoa, mikä on tuossa mittaristossa punainen ledi tossa kiekkamittarin vas puolella? Tutkitaan...

Muuta nyt on sen verran tehty, että jarrunesteet vaihdettiin ja ilmanputsari on pesty. Katteiden alta on aloitettu putsailla. Huoltoa on siis aloiteltu.

Ja homma jatkuu tänään, huomenna tai ...
 
Nyt sitten alkoi katteiden laittaminen. Siistiltä näyttää päältäpäin, mutta niiden kiinnikkeistä yli puolet on rikki. Jotkut niin pahasti, että ei osaa päätellä, kuinka niiden kuuluisi olla. Varsinkin, kun on molemmin puolin rikki.

Tossa nyt sitten käsitellään vain oikein yläkatteen korjausta. Toki muutkin laitetaan kuntoon. Mutta ei nyt viitsi kyllästyttää toistolla, samantapaista touhua se on kaikkien katteiden kanssa.

Tää tyyli korjata perustuu polyesteriin, lasikuitumattoon ja 'valamiseen', Biltemasta tarvikkeet. Nyt ei muovia hitsailla, ei ole kokemusta ja vehkeitä.

Tässä on oikea yläkate sisäpuolelta. Rikkinäinen kiinnitys ruuville, kate halki ja alaosassa toinen koneruuvin kiinnityspaikka puuttuu...

Ruuvinkiinnitystä varten valumuotiksi pätkä sähkösuojaputkea, halkaistuna jotta se voi irroittaa. Ilmastointiteipistä muotti koneruuvinkiinnitystä varten ja halkeaman paraatipuolelle myös roudarin teippiä valumuotiksi. Ja eikun
valamaan vaan!

Sitten hieman siistittynä. Toi laite on Gernin vastine Dremelille, laikkana Biltemasta ostettu tarvikesatsin versio. Käytän pohjustuksessa myös gernissä vanhoja hammaslääkärin poran teriä, joita aikanaan sain aika paljon. Ovat hyviä askartelussa. Suojia (=hengitys ja silmä) tarvii, pölisee. Ja haisee toi polyesteri. Muotti hieman taipui irroittaessa... Tulitikku on muuten kertomassa reiän suuntaa, ei ole aina kohtisuorassa pintaa vasten. Helpottaa sydänreiän tekoa.

Sen jälkeen tarvitaan vielä jälkivalu. Se tässä purettuna, on vielä hiukan pehmeä mutta ei enää valu. Voi siis irroittaa teipit ja nyt onnistuu vuoleminen. Se on kivaa, kun ei pölise...

Sitten se takakiinnitys. Ensin niitattu alumiinilätkä irti, takapuolen putsaus ja muovisen apuosan tekeminen. Tässä tarvikkeet ennen muotin tekoa.

Takakiinnikkeeseen pitäisi saada jäämään joustoa. Polyesteristä tulee kova ja se voi murtua tai sen vieressä oleva 'vanha' muovi joutuu taipumaan. Siis pitää kikkailla. Toi valkoinen pohja on pakasterasiasta leikattu ja viilattu karheaksi, että siihen polyesteri tarttuisi. Tätä takakiinnitystä pitää vielä jalostaa...
 
Joo, ei hartsi kestä tollaisessa paikassa kun tuo takakiinnike. Itse asiassa katkesi jo...  
tounge.gif


Jonkunlaista sandwich rakennetta jos laittais, niin takakiinnike kestäis ja olis jäykkä. Mutta kun se saisi joustaa... Ehdotuksia?
 
Juu, lasikuitumattoa laittamalla taivutusjäykkyys kasvaa. No, joustavuutta kasvattaa ohentamalla.

Hmm... Nämä kätöset vaan ei meinaa saada aikaan ohutta kerrosta, jossa ihan pinnassa (ylä ja ala) on sopivasti noita kuidun pätkiä.

Pro hemmohan kuidut suuntaamalla saa aikaan halutun jäyhyysmomentin. Mutta se taas menee niihin kuttapekka hommiin, joita hienosti hiilikuiduksi kutsutaan.

Toimisikohan se, jos tuohon hitsaisi muovista oikean kokoisen lirpakkeen, jota takaa hiukan kuiduttaisi vain liitoskohdasta ja jousto jäisi lirpakkeen päähän...

Mutta siis ei ole vehkeitä/kokemusta muovin hitsauksesta. Miten sen voisi kiertää?  Uudessa ponpperissa siitä oli muuten valaiseva artikkeli.
 
No tuli se nyt vihdoin kasaan. Vaikka ei mitään kiirettä siinä ole pidetty. Eikä liian usein täällä ole päivityksiä ollut.

Teknisen huollon jälkeen sitten käytettiin rullilla. Tulos oli 25,3hv kampiakselilta. Pitäisi löytyä 28hv. Ongelmia aiheutti ketjut, oli edellinen omiistaja vissiin antanut säännölliset painepesut, kun oli paikoin pahasti venynyt. Ja kone oli aivan tukossa.

Tuo on ollut siis kuristettu uudesta pitäen ja nyt siinä on täystehopalikat kiinni, täystehosuuttimet vaihdettu kaasuttimeen ja disabloitu sakemannin sähköinen (ilmeisesti) rajoitin.

Karstan poistoa ei ole tehty mekaanisesti. Samoin pakoaukon säädintä ei putsattu. Toimii herkästi ja kuten pitääkin. Muutoin tehtiin täysi huolto kaikkine huoltokohteineen, lisäksi etuteleskooppien öljyt, vahaus ja useimmat katteiden kiinnikkeet korjattiin. No, talveksi jäi vielä muutama...

Testiajon jälkeen vaihdettiin uudet O-rengasketjut ja välitykset muutettiin pitemmiksi 14 piikkisellä eturattaalla. No, takaratas voisi olla 36 piikkinen 35 piikkisen sijaan, noissa on hiukan liian pitkä välitys. Puuttuvat hevosvoimat pitäisi löytyä esille ja käyttöön, kun saa ajettua vähän kilometreja reippaammalla kädellä.

Hyväkuntoisessa yksilössä oli kyllä muutama vika. Tyhjäkäynti oli säädetty ilmaruuvilla niin rikkaalle, että tyhjäkäyntiruuvi pohjassa kone melkein tukehtui.

Samoin oikean jalkatapin runko oli murtunut. Purkaamolta löytyi koko systeemi 45e hintaan. Öljysäiliön kuminen yhde oli mennyt haperoksi ja laski öljyä läpi. Teleskooppi alkoi vuotaa öljyä vasta öljynvaihdon jälkeen -uudet stefat odottaa nyt asennusta.

Laitetaan tähän muutama kuva, näkee millainen siitä syntyi.

Vasen puoli edestä

Oikealta edestä

Oikealta sivusta

Nyt sitten on menossa ajokortin hankinta vaihe. Autokoulussa on ajot, mutta lisäksi harjoitellaan käsittelyä suljetulla parkkialueella. Teoriaa myös kotona tietokoneella.

Kortti pitäisi irrota ensi viikolla tai seuraavalla. Riippuu siitä, kuinka saa aikoja ja kuinka menee teoria, käsittely ja ajokoe.

Mutta nyt ollaan tässä vaiheessa ja ohessa on pyörästä muutama foto. Tämä on ollut sellainen isä-poika projekti. Päivitys tänne on ollut laiskaa. Ja on argumenttia arvostella tätä, esim tämähän on isojen pyörien palsta...

Vastailen silti vielä hitaaseen tahtiin, jos jollakulla on vastaavaa menossa tai vinkkejä/ideoita jatkoon.
 
Back
Ylös