Markkinoissa eniten varmaan parannettavaa kun kaikki RR ajavat aikuisetkaan eivät tiedä että junnut voi ajaa.
Tällä hetkellä aktiivisena asian eteen varmaan alkaa toimimaan
http://www.facebook.com/Minimotojuniorit
Omasta puolesta on sanottava, että juuri julkaistu Junior Cup ja jo pari kautta ajettu MiniGP luokka vaikuttavat oikealta suuntaukselta ainakin kustannusten suhteen.
Hyvää niissä on myös se että vauhdin kehittyessä vastaavilla vehkeillä ajetaan naapurimaissa eli voi sinnekin lähteä kisaamaan.
Junior Cup on osaltamme vasta uusi asia eli en voi todellisista kustannuksista puhua mitään, mutta MiniGP osalta voin valottaa kustannuksia.
Pyörä käytettynä 1500-3000 eur.
Omamme ostettiin Ajo Academyn jäljiltä 2800 eur ja sillä on ajanut treeniä sekä Vili, että
http://www.joakimniemi.com/
ja paljon.
Osia kulumisen takia on vaihdettu lähinnä renkaita, ensi kaudeksi ( 4 vuotta vanha pyörä) tarttis kai vaihtaa jarrupalat.
Kone on avattu kerran ja kommentti oli että voidaan me männän renkaat vaihtaa, mutta muuten ei näy kulumia.
Voisi pyörää varmaan enemmän huoltaa, mutta tällä menolla taisteltiin sijoista 3-5
Suurin kustannus on asuminen, ruokailu ja matkustus. Kisa osallistuminen ja kilpailu harjoitus maksut luokkaa 100 eur (karting radat) ja 200-300 eur isot radat.
Kulkumis osia suuremmat kustannukset on kaatuminen, jos vipu tai tappi katkeaa, niin puhutaan 20-50 eur osasta ja ne voi huonolla tuurilla mennä joka kerta.
katteet 400 eur, kannattaa olla varalla.
Renkaat 130 eur sarja. Ajaessa sijoilla 6=> näitä olettaisin kuluvan 2 kaudessa, mutta kun ajasta lähtee hiukan pois, niin sitten kuluukin 4-7 sarjaa kaudessa, sisältää harjoitukset 1-2 kertaa viikossa karting radalla.
Ajovarusteet, jonkin verran saatavana käytettynä, mutta kasvavalla nuorella luonnollisesti iso osa kustannuksia.
Jos vielä sattuu olemaan heittäytyvää sorttia, niin meillä meni 2 kypärää viime kautena á 300 eur. Hanskat hankautui puhki Botniaringillä treenatessa, samoin ajokengät ja puvusta hiha, olkatoppauksen titanium suoja ja tulipa pakaran kohdallekin ilkeä vekki. Vilin sanoja lainatakseni " oli pakko siirtää paino toiselle kankulle kesken liun kun alkoi polttaa jo niin kovin"
suurimpia keskustelun aiheita joita on käyty:
Saderenkaiden käyttö, säädettävät jalkatappi härpäkkeet ja säädettävät vivut, sekä iskunvaimentimien vaihtaminen.
Kaikki nämä ovat miniGP luokassa kiellettyjä.
Saderenkaat säästää mahdollisesti katteet kun ei kaadu säästö 400eur ( tosin yleensä korjattavissa kustannus 50 eur)
saderenkaat 130 eur? ja vanteet 300 eur? kaadut kuitenkin, katteet 50/400 eur
säädettävät jalkatapit 200- eur, nykyisetkin toimii, paitsi todella pienikokoisilla kuskeilla ( minimoto sopivampi?)
Säädettävät vivut, no orkkis vipu kestää taivuttaa kerran, eli sen saa kuskille säädettyä jos tarvetta, enemmä tuossa sanoisin, että onko pakko alkaa juurikin noilla pikkuhilppeiden viilaamisella luokan kustannuksia kasvattaa? On olemassa luokkia joissa saa viilata ja värkätä, niin eikö tälläisen "jokaisänluokan" olisi hyvä olla ihan sellaisenaan.
Kunhan edes kerran kaudessa lasket öljyt ulos ja paat uudet sisälle, niin peli kestää ajoa paljon.
Niin ja muista tankata, sekä avata se saakelin hana ettei tartte juosta treeneissä perään ihmetteleen "mikä siihen nyt tuli"
