• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Nuoret radalle

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Marsu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Marsu

New member
Eli herätellään hieman aihetta.
Mukava ja suht edullinen harrastus junnuille.
aiheesta lisää minimoto ja minisuper sivut

Tuolta kun katsoo harjoituspaikat niin sinne vaan sitten mukuloitten kanssa tutustumaan.
Saahan noilla tosin isommatkin ajaa ja kisaa, hauskaa on kaiken ikäisille.

Monessa paikassa uskon että saa sovittua koejaoa muiden harrastajien kanssa.
 
Muistutetaas taas aiheesta, eli kaikkien junnut vaan radalle :)

Luokkia löytyy siis 7v ylöspäin ja ja on vanhemmillekin tarjolla uusi luokka http://450gp.fi/

junnuille sitten minimotoista jatkoa, joko minisuper tai miniGP, tuon jälkeen sitten suuntana Junior Cup => GP125/GP450 jne...

Eli kuskeja vaan viivalle pitämään hauskaa.
Ilma piiri tuolla on rento ja laitteet eivät vaadi tekniikan hurjaa osaamista.
Lisäksi varikolla saa apua aina ongelman tullessa.

Myös naamakirjaan on laitettua aihetta lipova sivu http://www.facebook.com/Minimotojuniorit
 
Esittäisin nyt myös kysymyksen herättääkseni keskustelua.
On teillä lapsi joka voisi osallistua tai ei, niin minkä koette tai luulette olevan se kynnys joka estää lajiin tutustumisen tai sen aloittamisen?

Osittain siksi kyselen, että voi yrittää mahdollisia vääriä luuloja korjata mikäli sellaisia on tai sitten jos löytyis ratkaisu jolla lajin pariin junnuja/nuoria saisi.
 
Esittäisin nyt myös kysymyksen herättääkseni keskustelua.
On teillä lapsi joka voisi osallistua tai ei, niin minkä koette tai luulette olevan se kynnys joka estää lajiin tutustumisen tai sen aloittamisen?

Osittain siksi kyselen, että voi yrittää mahdollisia vääriä luuloja korjata mikäli sellaisia on tai sitten jos löytyis ratkaisu jolla lajin pariin junnuja/nuoria saisi.

1. Raha
2. Aika
3. Vaiva

Jos RR:n pariin saadaan lapsia (en viittaa nyt parikymppisiin) joiden vanhemmat eivät ole itse harrastaneet lajia ja määrä on merkittävä eikä vain tilastollinen poikkeama (yksi tai kaksi), niin suuni loksahtaa auki.

Itse elän uskossa, että lajin piiriin saadaan lapsia vain jos siihen on ensin saatu lajista kiinnostuneita aikuisia, joilla on siihen myös taloudelliset edellytykset. Laji nyt kun ei ole vaivattomimmasta päästä ja vaatii enemmän taloudellisia ja muitakin uhrauksia kuin vaikkapa satubaletti tai lapsen taluttaminen tatamille heittopussiksi/säkiksi.

En oikein jaksa uskoa siihen vaihtoehtoon, että joku todellinen rahamies (saati valtio) lähtisi runsaskätisesti tukemaan harrastusta ja lehteen voisi laittaa ilmoituksen, että nyt vaan yksinhuoltajienkin tenavat ilmoittautumaan ja rekka koukkaa kotipihalta ja palauttaa viikonlopun jälkeen takaisin, vähän kuin partioleirille.

Omalta osaltani olen valmis kantamaan kortta kekoon (jokunen risu on jo raahattu) sen eteen, että lajiin tulee lisää aikuisia, sikiämisiässä olevia harrastajia.

Jukka
 
Lienee haastetta saada uusia junnuja RR:n pariin mutta ei se varmaan mahdotonta ole, työtä se vaan vaatii. Kun suomalaisia kuljettajia oli ja on mukana F-1 tasolla niin kartingin harrastajamäärät on huipussaan. Nyt kun suomesta on kaksi kujettajaa yksi huipputiimi ajamassa RR:n MM-sarjaa niin nyt olisi äärettömän hyvä hetki houkutella nuoria lajin pariin.
Kuuluuko "sisäänveto" Moottoriliitolle, moottorikerhoille vai kenelle ? Alkavalla kaudella radoillamme alkaa Junior Cup, miten markkinonti on hoidettu ? Se ei välttämättä riitä että yksi pyörä on näytillä MP-näyttelyssä, kaikki moottoriurheilu on niin kaupallista että uusia tuotteita pitää markkinoida kuin mitä tahansa kulutustavaraa. Toivoisin että Moottoriliiton lajivastaava kiertäisi vaikka 5-10 moottorikerhoa ja tarjoaisi kattavan infopaketin nuorten mahdollisuudesta tulla melko edullisin kustannuksin lajin pariin.

Rahaa, aikaa ja vaivaa homma vaatii, kaikilta mukanaolijoilta. En kuitenkaan usko että se raha on hukkaanheitettyä rahaa.
Valtiota ei apuun tarvita, radathan meillä jo on. Sponsoreta tarvitaan, se on selvä. Olen tutustunut ADAC-JunnuCupin konseptiin ja mielestäni sitä voisi yrittä mallentaa meillekin. Siinä näkee että moottoriurheilu maksaa aluksi mutta jos menestyy niin jotakin tulee myös takaisin ja jos on huippu niin ovet aukeaa MM-tasolle.


1. Raha
2. Aika
3. Vaiva

Jos RR:n pariin saadaan lapsia (en viittaa nyt parikymppisiin) joiden vanhemmat eivät ole itse harrastaneet lajia ja määrä on merkittävä eikä vain tilastollinen poikkeama (yksi tai kaksi), niin suuni loksahtaa auki.

Itse elän uskossa, että lajin piiriin saadaan lapsia vain jos siihen on ensin saatu lajista kiinnostuneita aikuisia, joilla on siihen myös taloudelliset edellytykset. Laji nyt kun ei ole vaivattomimmasta päästä ja vaatii enemmän taloudellisia ja muitakin uhrauksia kuin vaikkapa satubaletti tai lapsen taluttaminen tatamille heittopussiksi/säkiksi.

En oikein jaksa uskoa siihen vaihtoehtoon, että joku todellinen rahamies (saati valtio) lähtisi runsaskätisesti tukemaan harrastusta ja lehteen voisi laittaa ilmoituksen, että nyt vaan yksinhuoltajienkin tenavat ilmoittautumaan ja rekka koukkaa kotipihalta ja palauttaa viikonlopun jälkeen takaisin, vähän kuin partioleirille.

Omalta osaltani olen valmis kantamaan kortta kekoon (jokunen risu on jo raahattu) sen eteen, että lajiin tulee lisää aikuisia, sikiämisiässä olevia harrastajia.

Jukka[/QUOTE]
 
Markkinoissa eniten varmaan parannettavaa kun kaikki RR ajavat aikuisetkaan eivät tiedä että junnut voi ajaa.
Tällä hetkellä aktiivisena asian eteen varmaan alkaa toimimaan http://www.facebook.com/Minimotojuniorit

Omasta puolesta on sanottava, että juuri julkaistu Junior Cup ja jo pari kautta ajettu MiniGP luokka vaikuttavat oikealta suuntaukselta ainakin kustannusten suhteen.
Hyvää niissä on myös se että vauhdin kehittyessä vastaavilla vehkeillä ajetaan naapurimaissa eli voi sinnekin lähteä kisaamaan.

Junior Cup on osaltamme vasta uusi asia eli en voi todellisista kustannuksista puhua mitään, mutta MiniGP osalta voin valottaa kustannuksia.

Pyörä käytettynä 1500-3000 eur.
Omamme ostettiin Ajo Academyn jäljiltä 2800 eur ja sillä on ajanut treeniä sekä Vili, että http://www.joakimniemi.com/
ja paljon.
Osia kulumisen takia on vaihdettu lähinnä renkaita, ensi kaudeksi ( 4 vuotta vanha pyörä) tarttis kai vaihtaa jarrupalat.
Kone on avattu kerran ja kommentti oli että voidaan me männän renkaat vaihtaa, mutta muuten ei näy kulumia.

Voisi pyörää varmaan enemmän huoltaa, mutta tällä menolla taisteltiin sijoista 3-5

Suurin kustannus on asuminen, ruokailu ja matkustus. Kisa osallistuminen ja kilpailu harjoitus maksut luokkaa 100 eur (karting radat) ja 200-300 eur isot radat.

Kulkumis osia suuremmat kustannukset on kaatuminen, jos vipu tai tappi katkeaa, niin puhutaan 20-50 eur osasta ja ne voi huonolla tuurilla mennä joka kerta.

katteet 400 eur, kannattaa olla varalla.
Renkaat 130 eur sarja. Ajaessa sijoilla 6=> näitä olettaisin kuluvan 2 kaudessa, mutta kun ajasta lähtee hiukan pois, niin sitten kuluukin 4-7 sarjaa kaudessa, sisältää harjoitukset 1-2 kertaa viikossa karting radalla.

Ajovarusteet, jonkin verran saatavana käytettynä, mutta kasvavalla nuorella luonnollisesti iso osa kustannuksia.
Jos vielä sattuu olemaan heittäytyvää sorttia, niin meillä meni 2 kypärää viime kautena á 300 eur. Hanskat hankautui puhki Botniaringillä treenatessa, samoin ajokengät ja puvusta hiha, olkatoppauksen titanium suoja ja tulipa pakaran kohdallekin ilkeä vekki. Vilin sanoja lainatakseni " oli pakko siirtää paino toiselle kankulle kesken liun kun alkoi polttaa jo niin kovin"

suurimpia keskustelun aiheita joita on käyty:
Saderenkaiden käyttö, säädettävät jalkatappi härpäkkeet ja säädettävät vivut, sekä iskunvaimentimien vaihtaminen.
Kaikki nämä ovat miniGP luokassa kiellettyjä.

Saderenkaat säästää mahdollisesti katteet kun ei kaadu säästö 400eur ( tosin yleensä korjattavissa kustannus 50 eur)
saderenkaat 130 eur? ja vanteet 300 eur? kaadut kuitenkin, katteet 50/400 eur

säädettävät jalkatapit 200- eur, nykyisetkin toimii, paitsi todella pienikokoisilla kuskeilla ( minimoto sopivampi?)

Säädettävät vivut, no orkkis vipu kestää taivuttaa kerran, eli sen saa kuskille säädettyä jos tarvetta, enemmä tuossa sanoisin, että onko pakko alkaa juurikin noilla pikkuhilppeiden viilaamisella luokan kustannuksia kasvattaa? On olemassa luokkia joissa saa viilata ja värkätä, niin eikö tälläisen "jokaisänluokan" olisi hyvä olla ihan sellaisenaan.

Kunhan edes kerran kaudessa lasket öljyt ulos ja paat uudet sisälle, niin peli kestää ajoa paljon.

Niin ja muista tankata, sekä avata se saakelin hana ettei tartte juosta treeneissä perään ihmetteleen "mikä siihen nyt tuli" :jpstyle:
 
Back
Ylös