Moottoripyörällä ei ole kyseiseltä radalta kokemusta, mutta autolla olen pari kertaa käynyt ajamassa. Radalla saa vetää niin kovaa kun uskaltaa. Pari asiaa kannattaa muistaa:
- Nordschleife on yleinen tie, jolla ajamisesta maksetaan tietulli (ratamaksu). Normaaleina päivinä ajamaan pääsee kuka tahansa ja millaisella rekisteröidyllä autolla tahansa. Radalla näkee siis kaikenlaisia autoja rata-Porscheista turistibusseihin ja kaikkea siltä väliltä.
- Muistaakseni yksi kierros maksaa noin 22e. Tämän lisäksi löytyy sarjalippuja (muistaakseni 15 kierrosta hintaan noin 250e) sekä kausilippu (muistaakseni luokkaa 1075e).
- Normaalipäivinä radalla voimassa normaalit liikennesäännöt. Ohitukset siis vain vasemmalta. Tämän lisäksi radalla järjestetään track day -tapahtumia, joissa järjestävä taho vuokraa yksityisesti koko radan ja osallistujat maksat erillisen osallistumismaksu. Tällaisina päivinä rata on suljettu muulta liikenteeltä.
- Omien kokemusten perusteella ja ennenkaikkea säännöllisesti ko. radalla ajavien kavereiden kertoman perusteella rata on todella vaarallinen moottoripyörille. Tämä johtuu siitä, että autoilija ovat varsin arvaamattomia. Koskaan et voi luottaa siihen, että onko sinut huomattu. Sama pätee toki toisinkinpäin: Autolijana ei koskaan voi luottaa siihen, että onko moottoripyöräilijä huomannut sinut, kun lähdet ohittamaan moottoripyörää. Läheltäpiti törmäystilanteet autojen ja moottoripyörien välillä ovat siis arkipäivää. Virallisia tilastoja onnettomuuksien määrästä ei ole olemassa, mutta arvioiden mukaan kuolleiden määrä vaihtelee 3-12 välillä / vuosi. Kaikki tai lähes kaikki lienevät moottoripyöräilijöitä.
- Rata on yli 20km pitkä, todella paljon pimeitä kurveja, mäkiä ja nyppylöitä. Muistaakseni radalla on vain kolmisen mutkaa, missä on jonkinlainen turva-alue ulosajon varalta. Muissa kurveissa teräsaita odottaa pari metriä asfaltin reunasta. Kurveja radalla on muistaakseni 73. Jotkut ovat laskeneet, että radalla on mutkia liki 100.
- Automiehiä voi kiinnostaa tieto, että teräsaitaan törmäyksestä laskutetaan sen mukaan, kuinka monen metrin matkalla auto on koskettanut aitaa. Tämä sen takia, että turvallisuussyistä aitaa joudutaan vaihtamaan ja tämä tietysti maksaa. En muista hintaa / metria mutta ei mikään ihan ilmainen ollut. Tämän lisäksi tulee tietysti lasku auton poiskuljettamisesta sekä radan puhdistamisesta.
- Jos bensa loppuu radalla, niin siihenkin löytyy hinnastosta tieto, paljonko se käy kukkaron päälle.
- Tunnelma radan alueella sijaitsevissa kylissä on loistava. Paikalliset elävät rata-autoilusta ja tämä näkyy ja tuntuu.
Rata on ehdottomasti lisänimensä "The Green Hell" -veroinen
