Nykypyöristä klassikoiksi ?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja imppa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

imppa

New member
Hei ! Mitä mieltä olette onko nykypeleistä klassikoiksi ? Joka vuosi pyöriin tulee uusia muutoksia ja kaikkea "uustrendikästä". Vielä takavuosinahan japsit tekivät Z1300, V-max ja muutamia muita malleja, jotka muistetaan vielä pitkään, mutta minkä pyörän nostaisitte klassikko ehdokkaaksi ? Vai tehdäänkö niitä enää ollenkaan ? Itsellä mielessä käväisi CB 1300 f, VTR 1000, suzuki gsx 1400
062802moto_prv.gif
 
Nimenomaan siis VTR SP -mallit......Miksei TL1000R:kin (en oikein tiedä onko VTR:n F-mallista tai TLS-mallista  klassikoksi?)

Triumphin Speed Triplet vois olla. Miksei Ducatin Monsteritkin.
 
Kyllä Busa alkaa olemaan jo mun mielestä klassikko.. Bladen ja R1:n ekat mallit myös! Vieläkin sellanen puna-valkoinen -98 R1 vaan näyttää silmään ihan pirun hyvältä!
 
Se on vähän makuasia toi klassikkous. Mun mielestä suurin piirtein jokainen 70- tai 80-luvun prätkä, mikä vielä on liikenteessä on enempi tai vähempi "klassikko". Vanhemmat tietysti vielä enemmän, mutta noi 80-luvun alun prätkät on just niitä mitä kakarana on kuolannut. Aiheuttaa monet niistä tutinaa puntissa edelleen.
 
Eipä tule näistä nykyvehkeistä klassikoita. Klassikko on merkitykseltään sen verran "iso" asia että sitä ei näistä nykyvehkeistä saa tekemälläkään. Tietyt mallit vanhoista, niiden hyvien aikojen, moottoripyöristä voidaan luokitella kuuluvan klassikko-sarjaan. Tämän päivän tekeleiden elinkaari on älyttömän lyhyeksi suunniteltu.
 
Ehkäpä Busat, Rykköset, ZZR:t ja jotkin supersportit joskus tulevaisuudessa nimitellään klassikoiksi niitten toimesta jotka sellaisia ovat ajaneet/kuolanneet. Mutta legendoiksi... epäilen.

Nykypeleistä Klassikkoainesta lienee eniten Trumpan Rocketissa.

062802moto_prv.gif
 
Tämän päivän tekeleiden elinkaari on älyttömän lyhyeksi suunniteltu.
No eipä tuota voi yleistää. Japanin ulkopuolelta löytyy kyllä paljon prätkävalmistajia joiden elinkaari on pitkä. Ei pikkuvalmistajilla ole varaa päivittää mallistoa joka toinen vuosi. Mutta on niitä japaniassakin, heitetään esimerkkinä vaikka Bandiitti, uranuurtaja nakupyöräosastolla ja tuotannossa ollut jo vissiin toistakymmentä vuotta. Ei ne elinkaaret "vanhaan hyvään" aikaankaan sen pidempiä olleet.
 
Miten ois XJR. Sama motti ollut valmistuksessa vuodesta -84.Kohtuu pitkä elinkaari, muutokset minimaalisia, suurimmat varmaan porauksessa ja muutamissa detskuissa. Ja pyörähän on perhanan komea..
 
Tämän päivän tekeleiden elinkaari on älyttömän lyhyeksi suunniteltu.
No eipä tuota voi yleistää. Japanin ulkopuolelta löytyy kyllä paljon prätkävalmistajia joiden elinkaari on pitkä. Ei pikkuvalmistajilla ole varaa päivittää mallistoa joka toinen vuosi. Mutta on niitä japaniassakin, heitetään esimerkkinä vaikka Bandiitti, uranuurtaja nakupyöräosastolla ja tuotannossa ollut jo vissiin toistakymmentä vuotta. Ei ne elinkaaret "vanhaan hyvään" aikaankaan sen pidempiä olleet.
Kaipa sitä sopii tässäkin rakosessa ihmetellä, että ZZR600 edelleen löytyy Kawasakin listoilta. Ensimmäinen versio taisi tulla vuonna 1990 ja tuorein päivitysversio on vuodelta 1993. Tuskin siitä silti klassikoksi on.

Eipä tule nyt samanlaista tapausta mieleen muilta valmistajilta.
 
Kyllä Busa alkaa olemaan jo mun mielestä klassikko.. Bladen ja R1:n ekat mallit myös! Vieläkin sellanen puna-valkoinen -98 R1 vaan näyttää silmään ihan pirun hyvältä!
Olen samaa mieltä busasta ja ekasta firebladesta. noista uudemmista vaikee sanoa kun aerodynamiikan tavottelu on tehny niistä NIIN identtisiä että  
sad_orig.gif
Eikös tuo -98 R1 ollut melkosen erilainen kuin muut, silloin kuin se ilmestyi? Sen jälkeen kyllä muut ovat apinoineet, esim etuvaloja, mutta on se vieläkin siisti..

R1 on mun mielestä aina ollut muotoilussa ihan ykkönen, edelleenkin!
 
'ALOO! Nykyisin tuotannossa olevista (ja ei erikoissarjojen) malleistahan on helppo nimetä klassikkoja:
Harrikoista aika moni?
Moto Guzzi California ehdottomasti.
Ducati Monsteri tulee myös varmasti jäämään historian kirjoihin klassikkona.
Japseista... öööö...no... busa, jos pitää joku nimetä.
Bemarin nykymalleistakin joku voi hyvin jäädä elämään maailmanhistorian rumimpana moottoripyöränä.

img_3425.JPG
 
Ducati Monsteri tulee myös varmasti jäämään historian kirjoihin klassikkona.
Näin todellakin on, vaikkei tuota nyt viitti ruveta kauheesti rumpua lyömään kun siitä alkaa taas kauhee sota.

Japanilaisista kyllä busa on ehdottomasti kaikin puolin klassikkoainesta, vaikka onkin saakutan ruma. Tai ehkä osaltaa just siks. Vaikka onkin täyskatettu, niin eipä sekoitu massaan.

Semmoinen huomio kuitenkin, että ei se klassikkous tarkoita sitä, että on nopein, isoin tai pisimpään tuotannossa. Aika sen vasta näyttää..
 
Ducati monster ehdottomasti. ja 98 R1. Busa koska se oli nopeuskilpailun huipentuma. TLS -97 suzuki jää varmasti tank släpper maineensa takia
cool.gif
ja onhan se hyvä pyörä tavallaan. 80 luvulta jää Z1300 ja alkuperäinen ZX-10 'TOMCAT'

Oikeastaan se ei ole mielenkiintoista mistä se tulee. Itseä on aina kiinnostanut se, että tuleeko asenne noita pyöriä kohtaan olemaan sama kuin nyt on esim tuuttihondaa kohtaan. aikanaan hillittömän tehokkaana pidetty pyörä on ihan pappatunturi teholuokkaa? Sitä katsellaan ihaillen, mutta pidetään ihan mopona.

Meneekö 30 vuotta ja nykyinen GSX-R1000 K5 on ihan mopo? Katsotaanko sitä kuin tuuttia nyt? vai tuleeko tehorajat ja turvatyynyt ja aikansa kovimmat pyörät jää historiaan niinä 'kaikista kovimpina' joita ei saa enää valmistaa. Minä vuonna saavutetaan huippu jos se tulee.?

Jay Leno on kova keräileen autoja ja pyöriä ja silti oli kysytty mistä tulee klassikko,mikä kannattaa ostaa? Se sanoi,että mahdoton sanoa. joistain tulee klassikko, koska ne on harvinaisia ja jopa huonoja. toisista koska ne on yleisiä, mutta pidettyjä. Ihmiset arvostavat pyöriä ja autoja joihin on jotain kiinnepistettä, niitä mistä ne on haaveillut nuorina, sen ne ostaa ja entisöi. ei 70-80 luvulla syntyneet entisöi JAWAja, koska ei niihin ole mitään kiinnepistettä.

Tulevaisuuden klassikko on varmasti 99x ducatit.


Mistään CBR1000F matkalehmistä ei tule mitään, ei niitä kukaan kaipaa tai niistä haaveile. muovilla peitetty hetekka.
 
Mulla vähän pessimismiä. Ettei vaan käy niiinkuin jenkkilän muskeliautoille 60/70-luvun taitteessa. Tehot ja v8-koneiden koot kasvo pikkuhiljaa kunnes oltiin lukemissa tilavuutta 7,5 l ja tehoo päälle 400 hv. Sitten tuli äkkipysäys: öljykriisi, turvallisuus- ja saastemääräyksiä, vakuutusmaksuja.

En ihmettelisi ollenkaan, vaikka nämä nykyajan pyörät tulevat jäämään samanlaisiksi erään aikakauden huipentumiksi kuin mitä muskeliautot olivat. Ajatelkaa nyt: kustomeissa pitää olla vähintään puolentoista litran kone ettei haukuttaisi starttimoottoriksi, mielellään yli 2 l. Kunnon sporttipyörässä puolestaan pitää olla väh 150 hv, muuten kyseessä aloittelijan ensipyörä tai eläkeukon rollaattori.

Omia veikkauksia:
- H-D V-rod (eka vesijäähdytteinen H-D, aloitti uuden aikakauden, ehkä maailmalla isompi juttu kuin Suomessa)
- Buell kaikki (jotain aivan muuta)
- Ducati Monster (loi uuden pyörätyypin)
- Triumph Rocket III (iso kone)
- Honda Goldwing (jatkoi edellisten wingien viitoittamalla tiellä)
- Suzuki Hyajabusa (ulkonäkö, jonkinlainen tehokunkku pitkään)
- Yamaha V-max

- Kilokyykyt ja tiukat 600:t yleisesti mitään mallia erikseen korostamatta (tiukka hevosvoimasota)
 
Mulla vähän pessimismiä. Ettei vaan käy niiinkuin jenkkilän muskeliautoille 60/70-luvun taitteessa. Tehot ja v8-koneiden koot kasvo pikkuhiljaa kunnes oltiin lukemissa tilavuutta 7,5 l ja tehoo päälle 400 hv. Sitten tuli äkkipysäys:  öljykriisi, turvallisuus- ja saastemääräyksiä, vakuutusmaksuja.

En ihmettelisi ollenkaan, vaikka nämä nykyajan pyörät tulevat jäämään samanlaisiksi erään aikakauden huipentumiksi kuin mitä muskeliautot olivat. Ajatelkaa nyt: kustomeissa pitää olla vähintään puolentoista litran kone ettei haukuttaisi starttimoottoriksi, mielellään yli 2 l. Kunnon sporttipyörässä puolestaan pitää olla väh 150 hv, muuten kyseessä aloittelijan ensipyörä tai eläkeukon rollaattori.

Omia veikkauksia:
- H-D V-rod (eka vesijäähdytteinen H-D, aloitti uuden aikakauden, ehkä maailmalla isompi juttu kuin Suomessa)
- Buell kaikki (jotain aivan muuta)
- Ducati Monster (loi uuden pyörätyypin)
- Triumph Rocket III (iso kone)
- Honda Goldwing (jatkoi edellisten wingien viitoittamalla tiellä)
- Suzuki Hyajabusa (ulkonäkö, jonkinlainen tehokunkku pitkään)
- Yamaha V-max

- Kilokyykyt ja tiukat 600:t yleisesti mitään mallia erikseen korostamatta (tiukka hevosvoimasota)
Mullakin tuli mieleen muskeliautot. Mutta osa nykyisistä autoista on kyllä melko paljon tiukempia laitteita, kuin muskeliautot olivat. Jopa Bemarin "perheautossa" (M5) on yli 500hp, joissain urheiluautoissa yli 600hp, jopa 1000hp pienissä sarjoissa.. Melkoinen saavutus nykyisillä päästö- ja melumääräyksillä!

Sen takia en usko, että vielä ollaan lähellä maximaalista suorituskykyä. Ainoastaan siinä tapauksessa, että pyörille tulee todellakin joku tiukka tehoraja. Päästö- tai melurajojen tiukentaminen ei näköjään pysäytä kehitystä, kun ruiskut ja pakokaasunpuhdistimet kehittyvät koko ajan; päästöt/melu pysyvät kurissa vaikka teho nousee.

Koko ajan kovenevista päästö- ja melumääräsyksistä huolimatta suorituskyky on kasvanut. Tiukat saaste- ja melunormit huomaa siitä, että putken vaihtamalla ja säätämällä ruiskun saa nykyisiinkin jo tehtaalta todella kireisiin tykkeihin melko paljon lisää; esim K5:een yli 15hp lisää takarenkaalle täysputkella ja PC:llä! Eihän se sinällään ole ihme, kun sielläkin on putkessa katti, ja primääritkin ovat alkuperäisenä melko laihaa putkea...
 
Back
Ylös